2-2-5-4- نوآوری­های قانونی. 14

فهرست مطالب
عنوان                                                                                                                   صفحه
2-2-6- سفر اختیاری. 14
2-2-7- گردشگری پایدار 15
2-2-8- گردشگری ورزشی. 15
2-2-9- شاخص عملکرد گردشگری. 15
2-3- طبقه­بندی انواع توریسم. 15
2-3-1- انواع توریسم. 15
2-3-1-1- از نظر زمانی. 16
2-3-1-2- از نظر مکانی. 16
2-3-1-3- از نظر تابعیت.. 16
2-3-1-4- از لحاظ انگیزه سفر. 16
2-3-1-5- از نظر فصل گردشگری. 16
2-3-1-6- از نظر شکل و سازماندهی سفر. 16
2-3-1-7- از نظر وسیله نقلیه مورد استفاده 16
2-3-1-8- از لحاظ نوع و محل اقامت.. 17
2-3-2- تأسیسات اقامتی. 17
2-3-2-1- هتل. 17
2-3-2-2- متل. 17

فهرست مطالب
عنوان                                                                                                                   صفحه
2-3-2-3- مسافرخانه یا مهمان­پذیر. 17
2-3-2-4- مهمان­سرا 17
2-3-2-5- هتل آپارتمان. 18
2-3-2-6- مجتمع توریستی. 18
2-3-2-7- اردوگاه جهانگردی. 18
2-3-2-8- بنگالو. 18
2-3-2-9- شاله 19
2-3-2-10- پانسیون. 19
2-3-2-11- پانسیون­های خانگی. 19
2-3-2-12- ویلاهای خصوصی. 19
2-3-2-13- اقامتگاه­های آزاد 19
2-4-گردشگری در طبیعت (طبیعت گردی) 20
2-5- منافع حاصل از گردشگری. 22
2-6- تأثیر اقلیم و ارتفاعات در جذب گردشگر. 23
2-7- جایگاه تبلیغات و امکانات در گردشگری. 24
2-8- معرفی منطقه ایلام و جاذبه­های طبیعی آن. 25
2-8-1- آبشارها 26

فهرست مطالب
عنوان                                                                                                                   صفحه
2-8-1-1- آبشار چم آو 26
2-8-1-2- آبشار آبتاف.. 26
2-8-1-3- آبشار سرطاف.. 26
2-8-1-4- آبشار گچان. 26

پایان نامه

 

2-8-2- پارک­های طبیعی. 27
2-8-2-1- پارک جنگلی چقاسبز «چقا جنگیه» 27
2-8-2-2- دره ییلاقی هفتاو میشخاص «هفت آب» 28
2-8-2-3- گردشگاه ییلاقی خوران ایوان. 28
2-8-2-4- تفریحگاه جنگلی ششدار 28
2-8-2-5- تفریحگاه جنگلی تنگ دالاو 29
2-8-2-6- تفریحگاه تجریان. 29
2-8-2-7- تفرجگاه گلم زرد و گره چکا 29
2-8-2-8- تفرجگاه کلم بدره 29
2-8-2-9- تفریحگاه جنگلی تنگ ارغوان (تنگ قوچعلی) 30
2-8-2-10- سایر گردشگاه­های جنگلی برحسب شهرستان­های استان. 30
2-8-3- ارتفاعات و کوه­ها 30
2-8-3-1- کبیرکوه 30

فهرست مطالب
عنوان                                                                                                                   صفحه
2-8-3-2- اهوران. 31
2-8-3-3- بانکول. 31
2-8-3-4- چمن گیر. 31
2-8-3-5- سامله 32
2-8-3-6- سرخ خانی. 32
2-8-3-7- سرکب.. 32
2-8-3-8- شره زول. 32
2-8-3-9- شلم. 33
2-8-3-10- قلاجه 33
2-8-3-11- قلارنگ… 33
2-8-3-12- مانشت.. 33
2-8-3-13- کوه ملینجه 34
2-8-3-14- دینارکوه 34
2-8-3-15- بهار آب.. 34
2-8-3-16- بانهراز 34
2-8-3-17- کلک… 34
2-8-3-18- سایر کوه­های استان ایلام برحسب شهرستان­ها 34

فهرست مطالب
عنوان                                                                                                                   صفحه
2-8-4- دریاچه­ها 35
2-8-4-1- دریاچه سد ایلام 35
2-8-5- چشمه­ها 35
2-8-5-1- چشمه آبگرم دهلران. 36
2-8-5-2- چشمه آبگرم چمن بولی. 36
2-8-5-3- چشمه میمه زرین آباد 36
2-8-5-4- چشمه کلم. 36
2-8-5-5- چشمه سیکان. 37
2-8-5-6- دیگر چشمه­های استان. 37
2-8-6- دشت­ها 37
2-8-7- تالاب­ها 38
2-8-7-1- تالاب سیاب دریوش.. 38
2-8-7-2- تالاب زمزم 38

یک مطلب دیگر :

 

2-8-7-3- تالاب چکر. 38
فصل سوم: روش­شناسی تحقیق
مقدمه‌ 40
3-1- روش‌ پژوهش‌… 40

فهرست مطالب
عنوان                                                                                                                   صفحه
3-2- مدل پژوهش… 41
3-3- حجم نمونه و روش اندازه گیری. 42
3-4- جامعه آماری. 43
3-5- ابزار جمع آوری داده­ها 43
3-6- روایی (اعتبار) و پایایی(اعتماد) 44
3-7- روش تجزیه و تحلیل داده­ها 45
3-7-1- ضریب همبستگی. 45
3-7-2- ضریب همبستگی پیرسون. 46
3-7-3- ضریب تشخیص… 46
3-7-4- مدل یابی معادلات ساختاری. 46
فصل چهارم:  تجزیه و تحلیل داده­ها
4-1- یافته­های پژوهش… 50
4-1-1- اطلاعات مربوط به مشخصات پاسخگویان پرسشنامه 50
4-2-آزمون فرضیه­ها 53
4-2-1-آزمون فرضیه1. 53
4-2-2- آزمون فرضیه 2. 54
4-2-3- آزمون فرضیه 3. 56

فهرست مطالب
عنوان                                                                                                                   صفحه
4-3- تحلیل گردشگری با استفاده از مدل SWOT. 58
فصل پنجم: بحث، نتیجه­گیری و پیشنهادها
مقدمه 62
5-1- بحث و نتیجه­گیری. 63
5-2- پیشنهادها و راهکارهای مبتنی بر یافته­ها 68
5-3- محدودیت­های پژوهش… 71
5-3-1- محدودیت­های در اختیار پژوهشگر. 71
5-3-2- محدودیت­های خارج از اختیار پژوهشگر. 71
منابع و مآخذ. 72
منابع فارسی. 72
منابع اینترنتی. 74
منابع انگلیسی. 75
مقدمه
اکنون صنعت گردشگری می­رود تا رتبه نخست را در انواع تجارب جهانی به خود اختصاص داده و نقش ویژه­ای در اقتصاد، تعامل فرهنگ­ها، گفتگوی تمدن­ها، برقراری تحکیم و الفت بین ملت­ها داشته باشد. فعالیت­های گردشگری و طبیعت­گردی اعم از مناطق طبیعی و مصنوع به غایت با یکدیگر در تعامل هستند و این رابطه متقابل میان گردشگر و مناطق طبیعی می باشد (تولایی، 107:1391) درک رابطه صحیح میان گردشگر و مناطق طبیعی مستلزم داشتن دید همه جانبه و کل گراست رابطه گردشگر و مناطق طبیعی در سه بعد اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و مناطق طبیعی تاثیر گذار می­باشد (کاظمی، 97:1390).
از ویژگی­های برنامه توسعه طبیعت­گردی موفق در هر جامعه میزان مهمان­پذیری منعطف و دارای فرهنگ غنی و جذاب است. این برنامه­ها معمولا یکپارچگی و توسعه در جامعه میزبان را هدف­گیری می­کند و به صورت متوازنی طبیعت­گردی را در برنامه­های توسعه محلی ادغام می­کند. تاسیسات و تسهیلات طبیعت­گردی در مجاورت میراث و جاذبه­ی طبیعی به گونه­ای طراحی می­شوند. که نه تنها نیاز­های طبیعت­گردان را برآورده سازد، بلکه کیفیت و شرایط زندگی میزبان را نیز ارتقاء بخشد. ظرفیت­هایی که طبیعت­گردی در ارتقاء زندگی جوامع میزبان ایجاد می­کند، می­تواند برنامه توسعه منطقه­ای را که از رضایت طبیعت­گردی تاثیر می­پذیرد، تحتتاثیر قرار دهد. بهبود شبکه­های ارتباطی و مخابرات، ارتقای شبکه آموزشی، امنیت غذایی، افزایش امکانات بهداشتی و شبکه­های درمانی از مهم­ترین آثار مستقیم طبیعت­گردی بر کیفیت زندگی جوامع میزبان است، که به تدریج این آثار به صورت افزایش کیفیت و استانداردهای محصولات، بهبود کیفیت جاده­های ارتباطی و دسترسی و ارتقاء کیفیت بخش خدمات ظاهر می­شود و نتیجه آن بالا رفتن استانداردهای زندگی و ارتقاء کیفیت زندگی در جامعه میزبان است.
منطقه کوهستانی و طبیعت زیبای اطراف شهر ایلام در رشته کوه زاگرس قرار گرفته است. همسازی درختان بلوط، توپوگرافی کوهستانی و دره­ای، زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است. این منطقه؛ محدوده کم نظیری است که قابلیت گردشگاهی، آموزشی و پژوهشی منحصر به فردی دارد و می تواند عامل بسیار مهمی در جذب گردشگران باشد. به علت بی­توجهی و عدم برنامه­ریزی در راستای جذب گردشگران از توان این مناطق طبیعی در اطراف شهر ایلام برای جذب گردشگران استفاده نشده است. برای حل این مسئله نیازمند برنامه ریزی اساسی در جهت معرفی این منطقه، فراهم کردن زیر ساخت­های لازم، برنامه­های تبلیغاتی و … برای جذب گردشگر می باشد. به همین منظور پژوهش جاری در پی آن است که نقش این مناطق را در توسعه گردشگری و جذب گردشگران مورد بررسی قرار دهد.

1-1-­ بیان مسئله پژوهش
صنعت گردشگری آمیزه­ای از فعالیت­های مختلف است که به صورت زنجیره­ای در جهت خدمات­ رسانی به گردشگران انجام می­گیرد. گردشگری تمامی پدیده­ها و روابط حاصل از تعامل گردشگران، عرضه کنندگان و فروشندگان محصولات گردشگری، عوامل طبیعی، دولت­ها و جوامع میزبان در فرآیند جذب و پذیرایی را در بر می­گیرد (Mcintosh, 2011). در کشورهای صنعتی، توسعه صنعت گردشگری موجب تنوع درآمدها و کاهش ناهماهنگی در اقتصاد می­گردد و در کشورهای در حال توسعه، فرصتی برای صادرات ایجاد می­کند که نرخ رشد آن از اشکال سنتی صادرات بیشتر است (Stephen, 2010). به طوری که عصر حاضر بهره­گیری از فرصت­های تجاری ارزشمند در بخش­های خدماتی به ویژه گردشگری می­باشد. گردش مالی صنعت گردشگری جهان در این سده از گردش مالی صنعت فراتر خواهد رفت و در چند سال آینده دست کم به 2 تریلیون دلار خواهد رسید. در این فرآیند دستیابی کشورهایی نظیر ایران که از جاذبه­های وسیع گردشگری برخوردار هستند به یک درصد ارزش گردش مالی این صنعت، سالانه درآمدی حدود 20 میلیارد دلار ایجاد خواهد کرد که برای اقتصادهایی نظیر اقتصاد ایران، این رقم قابل توجه است و می­تواند تمامی فعالیت­های اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد (دیدگاه­ها و بررسی­های بازرگانی،25:1391). این در حالی است که کشور ایران با توجه به جایگاه مناسبی که از جاذبه­های گردشگری در دنیا دارد، از لحاظ سهم گردشگری جهانی، موقعیت خوبی در دنیا ندارد، لذا نیاز به نگاه کلی به علل و عوامل موثر در این زمینه را دارد (Kerr, 2009). به نظر می­رسد تنوع بخشیدن به درآمد صادرات غیر نفتی از راهکارهای برون رفت این مساله در کشور ترکیه می باشد. از این رو گردشگری و توسعه فضایی آن در ایران بایستی در چهارچوب طرح­های منطقه­ای و همانندسایر بخش­های اقتصادی، به بخشی سازنده و مهم در ساخت و ساز و آمایش فضایی-طبیعی تلقی گردد. همچنین از صنعت گردشگری در توسعه اقتصاد غیر نفتی و در راستای «اهداف 1400» از پیامدهای اقتصادی و مثبت آن برای بهبود و ارتقای سطح زندگی مردم در مناطق مختلف آن بهره­گیری شود (Mikaeli, 2011). گسترش صنعت گردشگری به عنوان صنعتی که با حوزه­های مختلفی نظیر اقتصاد، کشاورزی، فرهنگ، محیط زیست و خدمات در تعامل بوده و به نظر می­رسد که وجود مناطق طبیعی اطراف و نزدیک شهرها در بسیاری از مناطق کشور می­تواند زمینه مناسبی برای توسعه گردشگری در این مناطق باشد.
توسعه آن در هر منطقه باعث رشد و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی آن منطقه خواهد شد به همین دلیل دارای اهمیت فراوان است.
استان ایلام به عنوان نمونه­ای از این مناطق با داشتن جاذبه­های گردشگری و تنوع اقلیمی کم­نظیر در ایران، از توانمندی بسیار بالایی در توسعه گردشگری برخوردارمی­باشد. ایلام از لحاظ مناطق طبیعی اطراف شهر از موقعیت خاصی برخوردار می­باشد که می­تواند پذیرای تعداد زیادی از گردشگران و جهانگردان، مهمانان و شهروندان ایرانی و خارجی باشد. با این همه توان­های گردشگری این سؤال مطرح می­شود،که چرا در بعد گردشگری رشد بسیار کمی داشته؟ چه موانعی بر سر راه توسعه گردشگری در ایلام وجود دارد؟ اگر موانع برطرف گردد، آیا ایلام توانایی تبدیل شدن به یک قطب گردشگری را دارد؟ از چه روشی می­توان این صنعت نوپا و سودآور را در این استان توسعه داد؟ برای رسیدن به پاسخ سؤالات فوق، شناخت جاذبه­های گردشگری استان، امکانات، کاستی­ها، انتظارات گردشگران و برنامه­ریزی متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی استان ضرورت دارد. نگاه مثبت و حمایت دولت برای ساختن مراکز رفاهی و تفریحی در اطراف شهر ایلام می­تواند در راستای جذب گردشگران تاثیر فراوانی داشته باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...