تحلیل و بررسی اندیشه و آراء تربیتی علّامه اقبال لاهوری |
<p>اهمیت و ضرورت نظری 5</p>
<p>اهمیت و ضرورت کاربردی 6</p>
<p>اهداف تحقیق 6</p>
<p>هدف کلی 6</p>
<p>اهداف جزئی: 6</p>
<p>سوالات تحقیق 6</p>
<p>تعریف مفاهیم و اصطلاحات تحقیق 6</p>
<p>علّامه اقبال لاهوری 6</p>
<p>تعلیم و تربیت 8</p>
<p>مبانی تعلیم و تربیت 9</p>
<p>اهداف تربیتی 9</p>
<p>روش تربیت 10</p>
<p>فلسفه 10</p>
<p>فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه 12</p>
<p>زندگی نامه اقبال 13</p>
<p>فعالیت های سیاسی و اجتماعی اقبال 14</p>
<p>آثار اقبال 15</p>
<p>اقبال، به عنوان مصلحی اجتماعی در جهان اسلام 19</p>
<p>نگاهی اجمالی به اندیشه های انتقادی و فلسفی اقبال 20</p>
<p>اتّحاد مسلمانان و پرهیز از تفرقه افکنی 20</p>
<p>بازگشت به خویشتن 21</p>
<p>طرح فلسفه و اندیشه ای مستقل 21</p>
<p>تأکید بر اهمّیت مفهوم خودی 22</p>
<p>امید به بیداری ملل اسلامی با تکیه بر اندیشه های مبتنی بر منابع اسلامی 23</p>
<p>ویژگی های اشعار اقبال 24</p>
<p>مقام اقبال نزد اندیشمندان ایران اسلامی 26</p>
<p>مقام اقبال نزد آیت الله خامنه ای 26</p>
<p>مقام اقبال نزد عبدالحسین زرّین کوب 27</p>
<p>مقام اقبال در نظر دکتر شریعتی 28</p>
<p>نسبت دین و سیاست در اندیشه اقبال 29</p>
<p>معنای واژه «تربیت» 30</p>
<p>تربیت پذیری انسان 30</p>
<p>تعلیم و تربیت در طول تاریخ 31</p>
<p>اهمّیت تعلیم و تربیت، و لزوم توجّه به تربیت حقیقی 33</p>
<p>مبانی تعلیم و تربیت 34</p>
<p>اهداف تربیتی 35</p>
<p>روش های تربیتی 35</p>
<p>اقبال و تعلیم و تربیت 36</p>
<p>پیشینه تحقیق 36</p>
<p>پیشینه داخلی 37</p>
<p>پیشینۀ خارجی 38</p>
<p>جمع بندی و چهارچوب مفهومی تحقیق 38</p>
<p>چارچوب مفهومی تحقیق: 39</p>
<p>فصل سوم: روش تحقیق 40</p>
<p>روش شناسی تحقیق 41</p>
<p>جامعه آماری 41</p>
<p>نمونه تحقیق 41</p>
<p>ابزارهای تحقیق 42</p>
<p>شیوۀ انجام تحقیق 42</p>
<p>شیوۀ تحلیل داده ها 42</p>
<p>فصل چهارم:یافته های تحقیق 43</p>
<p>سؤال اوّل: مبانی تربیت از دیدگاه اقبال لاهوری چیست؟ 44</p>
<p>(مبانی)انسان شناسی از منظر اقبال لاهوری 46</p>
<p>ساختار انسان 46</p>
<p>ویژگی های انسان 46</p>
<p>اشرف مخلوقات (ارزشمندی انسان) 46</p>
<p>تفکّر و تعقّل 48</p>
<p>مختار ومسئول بودن(اختیار و مسئولیت داشتن) 50</p>
<p>همّت و تلاش گری 51</p>
<p>عشق و عاشقی 52</p>
<p>جاودانگی پس از مرگ موقّت 53</p>
<p>مبانی هستی شناختی 54</p>
<p>تقسیم وجود به واجب و ممکن 54</p>
یک مطلب دیگر :
<p>زمان مندی عالم مادّه 55</p>
<p>دنیا مزرعه ای برای عالم آخرت 56</p>
<p>انسان ها از نظر وجودی ذومراتب اند 57</p>
<p>مبانی معرفت شناختی 60</p>
<p>امکان شناخت امور نامحسوس( معتبر بودن شناخت مابعدالطبیعی) 60</p>
<p>تقسیم علوم به حصولی و حضوری 60</p>
<p>تقدم ارزشی علم حضوری بر علم حصولی 61</p>
<p>شناخت یقینی از علم حضوری به دست می آید 62</p>
<p>سوال دوم) اهداف تربیتی مدّ نظر اقبال لاهوری کدام اند؟ 63</p>
<p>الف: قیاس اقترانی حملی 64</p>
<p>ب: قیاس اقترانی شرطی 65</p>
<p>اهداف غایی 65</p>
<p>رسیدن به مقام نیابت الهی (خلیفه الله) 65</p>
<p>نائل شدن به مقام خود بسندگی(رهبری حیات درونی و بیرونی) 67</p>
<p>دستیابی به مقام خودی 68</p>
<p>نائل شدن به مقام خداشناسی 69</p>
<p>نائل شدن به مقام مرد حق(مقام انسان حقّانی) 71</p>
<p>اهداف واسطی 72</p>
<p>اطاعت و بندگی خداوند 72</p>
<p>ضبط نفس(کنترل تمایلات) 72</p>
<p>الف: پرهیز از قدرت طلبی و غرور 73</p>
<p>ب: پرهیز از تمایلات شهوانی 73</p>
<p>ج:پرهیز از دنیاپرستی 75</p>
<p>آزادی و آزادگی 76</p>
<p>بازگشتن به خویشتن (به عنوان مرحله ای از خودشناسی) 77</p>
<p>دست یابی به استقلال فکری (بعد از تعلیم و تربیت حقیقی) 78</p>
<p>سوال سوم: روش های تربیتی مطلوب از دیدگاه اقبال چه روش هایی هستند؟ 79</p>
<p>روش های تربیت دینی (تربیت در ساحت دین اسلام) 79</p>
<p>روش های تربیت دینی از دیدگاه اقبال لاهوری 80</p>
<p>روش امر به معروف و نهی از منکر 80</p>
<p>روش نصیحت 81</p>
<p>روش مشاهدۀ آثار الهی (روش حسّی) 83</p>
<p>روش تفکّر و تعقّل (عقل ورزی) 84</p>
<p>روش خودبسندگی در پرتو عشق به خداوند 85</p>
<p>روش مدح نیکوکاران (ستایش اعمال نیک) 88</p>
<p>روش عمل به گفتار 90</p>
<p>روش خِطابه 91</p>
<p>روش معرّفی الگو(الگوسازی و الگو پذیری) 92</p>
<p>روش تعامل با افراد جامعه (برای رسیدن به جامعۀ مطلوب) 94</p>
<p>فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری 95</p>
<p>بررسی نتایج سوال اول: مبانی تربیت از دیدگاه اقبال لاهوری چیست؟ 96</p>
<p>مبانی هستی شناختی اقبال عبارت اند از: 97</p>
<p>در بحث از مبانیِ معرفت شناختی اقبال نیز مبانی زیر استنباط شدند: 98</p>
<p>بررسی نتایج سوال دوم: اهداف تربیت مدّ نظر اقبال لاهوری کدام اند؟ 99</p>
<p>اهداف واسطی 100</p>
<p>بررسی نتایج سوال سوم: روش های تربیتی مطلوب از دیدگاه اقبال چه روشی است؟ 100</p>
<p>نتایج گام به گام و مرحله به مرحله اندیشه های تربیتی اقبال 102</p>
<p>پیشنهادات 109</p>
<p>محدودیت های پژوهش 109</p>
<p>فهرست منابع 110</p>
<p>فصل اول</p>
<p>کلّیات تحقیق</p>
<p> </p>
<p>مقدمه</p>
<p>انسان اشرف موجودات هستی و والاترین نشانۀ حکمت و قدرت خداوند متعال است که توانایی دست یابی به مقامات عالی را داراست، زیرا دارای حقیقتی روحانی و ملکوتی است. آدمی به دلیل صفت مختار بودنش می تواند به درجات مختلفی از مقامات برسد؛ امّا باید توجّه داشت که دست یابی انسان به مقامات عالیه ای که هدفِ آفرینشِ وی نیز بوده است، تنها با تربیت صحیح است که می تواند به دست آید. تعلیم و تربیت در هر جامعه ای از ضروری ترین امور است. به همین دلیل است که در طول تاریخ، پادشاهان و حکومت های مختلف، اهمیت ویژه ای به آن می دادند و بودجۀ عظیمی را برای بخش آموزشی اعم از نظامی و علمی اختصاص می دادند. با گذشت زمان اهمیت تعلیم و تربیت، بیش از پیش برای افراد جامعه و مسئولان امر مشخص گردید، زیرا آنان به اهمیت تربیت نسل جوان و نوجوان بر طبق سیاست های کشور، حزب حاکم و دین رایج پی بردند. آموزشی که در طول قرن ها به تحصیلات آکادمیک و مدرسه ای تبدیل شده است. اما هر تعلیم و تربیتی آدمی را به سرمنزل مقصود نمی رساند. تعلیم و تربیت و آموزشی باید به کار گرفته شود که آدمی با استفاده از آن بتواند حقیقت وجود خویش را به درستی و به شکل یقینی و شهودی بیابد، و در راستای شناخت حقیقی ای که به دست می آورد، به شناخت خداوند متعال، به عنوان قادر مطلق دست یابد. با استفاده و کمکِ همین مبانی، اهداف، و روش های تربیتی صحیح و مناسب است که می توان ارزش های واقعی را اثبات نمود و تقویت کرد، و ضد ارزش ها را که سبب انحراف و بحران های عظیم در زندگی بشر شده است، تضعیف و یا از بین برد. لذا به دلیل اهمّیت موضوع، ما نیز در این تحقیق سعی کردیم، با توجه به اندیشه های والای اقبال لاهوری در مورد مسائل انسانی، علی الخصوص مسائل تربیتی، به تحلیل و بررسی مبانی، اهداف و روش های تربیتی وی بپردازیم، و گامی هر چند کوچک را در شناساندنِ دیدگاه های تربیتی این اندیشمند بزرگ جهان اسلام برداریم.</p>
<p> بیان مسأله</p>
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 07:55:00 ب.ظ ]
|