عدالت جنسیتی در آموزش و پرورش از دیدگاه فقه و حقوق بشر |
- ساختار تحقیق………………………….. 10
فصل اول
مبانی نظری و تاریخچه عدالت جنسیتی در امر آموزش و پرورش
مقدمه……………………………………….. 12
مبحث اول: موضوعشناسی……………………… 12
گفتار اول: مفاهیم………………………… 12
1-1-1. تعریف واژهها و اصطلاحات اساسی موضوع…… 12
گفتار دوم: دیدگاههای فقهی و حقوقی در موضوع عدالت جنسیتی 16
1-2-1. گرایش تقابلگرا…………………….. 17
1-2-2. گرایش تساویگرا…………………….. 18
1-2-3. گرایش تعاملگرا…………………….. 18
مبحث دوم: تاریخچه عدالت جنسیتی درامر آموزش و پرورش 20
گفتار اول: عدالت جنسیتی در امر آموزش و پرورش در صدر اسلام 20
گفتار دوم: تاریخچه آموزش و پرورش زنان در ایران. 22
1-2-1. ایران باستان………………………. 22
1-2-2. ایران پس از عهد باستان و ورود اسلام…… 23
1-2-3. آموزش زنان و دختران در دوران جدید……. 25
فصل دوم
عدالت جنسیتی در آموزش در حقوق اسلام و حقوق بشر
مقدمه……………………………………….. 28
مبحث اول : عدالت جنسیتی در امر آموزش از دیدگاه حقوق اسلام 29
گفتار اول: جایگاه عدالت جنسیتی در آموزش در آموزه های دینی و فقه اسلامی…………………………………… 29
2-1-1. جنسیتپذیری و یا عدم جنسیتپذیری امر آموزش 32
2-1-2. گستره علومی که زن حق آموزش آنها را دارد. 33
برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
2-1-3. فقه و کتابت زنان…………………… 36
2-1-4. تأثیر آموزش و تعلم زن در خانواده و اجتماع 41
2-1-4-1. حوزه خانواده…………………….. 41
2-1-4-2. حوزه اجتماع……………………… 42
گفتار دوم: عدالت جنسیتی در آموزش در حقوق موضوعه 43
2-2-1. قانون اساسی……………………….. 43
2-2-2 قوانین عادی………………………… 45
2-2-2-1 دوره پیش دبستانی………………….. 48
2-2-2-2 دوره ابتدایی……………………… 50
2-2-2-3 دوره متوسطه………………………. 51
مبحث دوم: عدالت جنسیتی در امر آموزش از دیدگاه حقوق بشر 54
گفتار اول: اصول عدالت جنسیتی در اسناد بینالمللی حقوق بشر 54
2-1-1 اصل رایگان و اجباری بودن آموزش در اسناد بینالمللی 54
2-1-2 اصل آزادی در آموزش و نقش دولتها در اسناد بینالمللی 58
2-1-2-1 اصل آزادی آموزش و نقش دولتها……….. 62
2-1-2-2 قانون و آزادی حق آموزش…………….. 65
گفتار دوم: دلایل تبعیض در آموزش بر مبنای جنسیت و راهکارهای مبارزه با آن……………………………………… 68
2-2-1 اعتقادات و باورهای فرهنگی……………. 69
2-2-2 عدم توازن معلمان زن و مرد در سطوح مختلف تحصیلی 70
2-2-3. راهکارهای مبارزه با تبعیض در آموزش بر مبنای جنسیت 71
نتیجه……………………………………….. 72
فصل سوم
عدالت جنسیتی در پرورش از دیدگاه حقوق اسلام و حقوق بشر
مقدمه………………………………………. 75
مبحث اول: عدالت جنسیتی در پرورش در حقوق اسلامی.. 76
گفتار اول: ویژگیهای عدالت جنسیتی در پرورش…… 76
3-1-1 فطری بودن نیاز انسان به تربیت………… 76
3-1-2 تربیت به عنوان یکی از اصول حقوق بشر…… 77
3-1-3 ویژگی فردی – اجتماعی بودن حق تربیت……. 77
یک مطلب دیگر :
3-1-3-1 تربیت، حقی همراه با عدالت جنسیتی……. 79
3-1-3-2 تربیت، حق والدین………………….. 80
3-1-3-3 تربیت، حق حکومت…………………… 82
گفتار دوم: مسئولیت حاکمیت و خانواده نسبت به پرورش بدون تمایز جنسیتی……………………………………….. 83
3-2-1 تعهد به مراعات کامل و همه جانبه حق تربیت. 83
3-2-2 تعهد به نظارت بر حق تربیت……………. 84
مبحث دوم: حق پرورش در حیطههای گوناگون تربیتی بر مبنای عدالت جنسیتی……………………………………….. 86
گفتار اول: حق انسان در زمینه تربیت جسمی…….. 86
3-1-1 پرورش جسمی سنگبنای شخصیت سالم………… 86
3-1-2 تربیت جسمی تضمینکننده حیات…………… 88
3-1-3 تربیت جسمی تضمینکننده پیشگیری از انحرافات 89
گفتار دوم: حق انسان در زمینههای تربیت روحی و روانی 90
3-2-1 دینداری و تکامل معنوی……………….. 91
3-2-2 تربیت اخلاقی………………………… 93
3-2-3 تقویت و شکوفایی وجدان اخلاقی………….. 95
گفتار سوم: دو مورد از مصادیق حق تربیت در متون اسلامی 95
3-3-1 حق تغذیه ساالم……………………… 95
3-3-2 حق تربیت عواطف دینی…………………. 96
مبحث سوم: عدالت جنسیتی در پرورش در حقوق بشر…. 97
گفتار اول: عدالت جنسیتی در پرورش به عنوان حق طبیعی 97
گفتار دوم: عدالت جنسیتی و جهانشمولی حق پرورش… 100
گفتار سوم: عدالت جنسیتی در پرورش در اسناد بیناالمللی حقوق بشر……………………………………….. 103
گفتار چهارم: عدالت جنسیتی و نهادهای بینالمللی مرتبط 105
3-4-1 یونسکو…………………………….. 106
3-4-1-1 ماموریتهای یونسکو…………………. 106
3-4-1-2 عدالت جنسیتی، اهداف و برنامههای یونسکو. 107
3-4-1-3 عدالت جنسیتی در همکاریهای یونسکو با سازمانها و نهادهای بینالمللی دیگر……………………………… 109
3-4-1-4 کمیسون ملّی یونسکو در ایران…………. 111
الف. هدفهای کمیسون ملی یونسکو در ایران……… 110
ب. ارکان کمیسون ملی یونسکو در ایران………… 111
3-4-1-5 عدالت جنسیتی و تازهترین یافتههای یونسکو در ایران 114
3-4-2 یونیسف…………………………….. 116
3-4-2-1 یونیسف و آموزش و پرورش دختران………. 116
3-4-2-2 یونیسف در ایران…………………… 117
3-4-2-3 یونیسف و وضعیت آموزش زنان و دختران در ایران 118
نتیجه……………………………………….. 120
نتیجهگیری و پیشنهادات…………………………. 122
فهرست منابع………………………………….. 127
کلیات پژوهش
مقدمه
تحقق عدالت یکی از آرزوهای دیرین بشر از بدو شروع تاریخ تاکنون بوده است. محقق شدن عدالت دریک جامعه ارتباط تنگاتنگی با فرهنگ، آموزش و پرورش آن کشوردارد پیشرفتهای امروز جامعه ما منوط به تحقق عدالت در آموزش و پرورش است.اگردرفرهنگ، آموزش و پرورش یک کشورگریزازتبعیض و فساد،خیانت وحقکشی وجود داشته باشدومردم به حق وعدالت گرایش داشته باشندمیتوان به نوعی تعادل درآموزش رسیدکه همان عدالت فرهنگی وآموزشی است.آموزش به عنوان رکن ترقی وپیشرفت یک کشوردرصورتی فراگیر خواهد شدکه عدالت آموزشی درسیستم آموزش وپرورش و نهادهای آموزشی دیگرحاکم شود.
حقآموزشوتحصیلازحقوقفطریواساسیانسانمحسوبشدهودردینمبین اسلامنیزبرتحصیلزنومرد،تأکیدفراوانیشدهاست. در بعد ارزشی رویکرد اسلام به آموزش و پرورش یک رویکرد غیرجنسیتی و مبتنی بر عدالت جنسیتی است.
نصوص مسلم و متواتر فقه اسلامی به لحاظ ارزشی برای آموزش و پرورش زنان وزن کمتری قائل نشده است و نه در واقعیتهای خارجی میتوان نابرابریهای تحصیلی و پرورشی بین مردان و زنان را به احکام اسلامی نسبت داد. اسلام تأکید بسیار زیادی در امر علم آموزی و پرورش انسانها دارد و همه آحاد مردم اعم از زن و مرد، سیاه و سفید، فقیر و غنی و … را در این امر مساوی میداند و با بیان امتیازات مهم افرادی که دارای دانشی سودمندند همه را به این کار از دوران کودکی تا پایان عمر و در همه حال و حتی در سختترین حالات سفارش کرده است. (آیا کسانی که میدانند با کسانی که نمیدانند یکسانند.)[1]
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 05:22:00 ب.ظ ]
|