تعیین ساختار عاملی مقیاس آمادگی برای بی حوصلگی در دانشجویان ایرانی |
1-7-2 تعریف عملیاتی آمادگی برای بی حوصلگی.. 16
1-7-3 تعریف مفهومی هیجان خواهی.. 17
1-7-4 تعریف عملیاتی هیجان خواهی.. 17
1-7-5 تعریف مفهومی پرخاشگری.. 18
1-7-6 تعریف عملیاتی پرخاشگری.. 18
1-7-7 تعریف مفهومی معنا و هدف در زندگی.. 19
1-7-8 تعریف عملیاتی معنا و هدف در زندگی.. 20
1-7-9 تعریف مفهومی انگیزش تحصیلی.. 20
1-7-10 تعریف عملیاتی انگیزش تحصیلی.. 20
2-1 مقدمه.. 22
2-2 شواهد نظری در خصوص بیحوصلگی.. 24
2-2-1 دیدگاه روانکاوی :.. 24
2-2-2 رویکرد تحولی :.. 25
2-2-3 رویکرد اسنادی :.. 26
2-3-1 سایر نظریه ها و پژوهشهای روانشناختی بیحوصلگی.. 28
2-3-2 دیدگاه فیزیولوژیکی :.. 30
2-3-3 رویکرد عوامل صنعتی- انسانی :.. 32
2-3-4 مدل اجبار- تلاش.. 36
2-3-5 مدل مقاومت.. 37
2-3-6 مدل بیحوصلگی به عنوان یک سازه ی اجتماعی.. 39
2-4 اندازه گیری وسنجش آمادگی برای بیحوصلگی :.. 42
2-4-1 مقیاس آمادگی بیحوصلگی (BPS).. 43
2-5 پیش بینی کنندههای بیحوصلگی :.. 43
2-5-1 هیجان خواهی :.. 43
2-5-2 خشم و پرخاشگری:.. 45
2-5-3 معنا در زندگی :.. 46
2-5-4 انگیزش تحصیلی.. 49
2-6 پیشینه تجربی.. 51
2-6-1 تحقیقات انجام شده ساختار عاملی BPS :.. 51
2-6-2 تحقیقات انجام شده پیش بینی کننده ها ی آمادگی برای بی حوصلگی 56
2-7 خلاصه فصل دوم :.. 58
3-1 روش.. 55
3-2 جامعه، نمونه و روش نمونه گیری.. 55
یک مطلب دیگر :
3-3-1 مقیاس هیجان خواهی زاکرمن – فرم پنجم.. 55
3-3-2 مقیاس پرخاشگری باس و پری.. 56
3-3-3 مقیاس معنا و هدف زندگی.. 57
3-3-4 مقیاس انگیزش تحصیلی:.. 57
3-3-5 مقیاس آمادگی برای بیحوصلگی (BPS):.. 57
3-4 روش جمع آوری داده ها.. 58
3-5 روشهای تجزیه و تحلیل داده ها:.. 58
4-1 مقدمه.. 60
4-2 بخش توصیفی.. 60
4-3 بخش استنباطی و پاسخ به سؤالات پژوهشی.. 61
4-3-2 روایی سازه.. 67
5-1 مقدمه.. 85
5-1-1 سؤال 1: مؤلفه های آمادگی برای بی حوصلگی در دانشجویان ایرانی کدامند؟ 85
5-1-2 سؤال 2: آیا هیجان خواهی، خشم و پرخاشگری، معنا و هدف در زندگی و انگیزش تحصیلی می توانند آمادگی برای بی حوصلگی را در دانشجویان ایرانی پیش بینی کنند؟.. 88
5-1-3 سوال3: آیا ماجراجویی و هیجان زدگی، تجربه جویی، بازداری زدایی و حساسیت نسبت به یکنواختی و ملال می توانند آمادگی برای بیحوصلگی را در دانشجویان ایرانی پیش بینی کنند.. 89
5-1-4 سؤال4) آیا پرخاشگری کلامی، پرخاشگری بدنی، خشم و بدگمانی می توانند آمادگی برای بیحوصلگی را دانشجویان ایرانی پیش بینی کنند؟.. 90
5-1-5 سوال 5) آیا انگیزش درونی و بیرونی می توانند آمادگی برای بیحوصلگی را در دانشجویان ایرانی پیش بینی کنند؟.. 91
5-1-6 سؤال 6: آیا میزان آمادگی برای بیحوصلگی در دانشجویان دختر و پسر متفاوت است؟.. 92
5-1-7 سؤال 7: آیا میزان آمادگی برای بیحوصلگی بر حسب مقطع تحصیلی متفاوت است؟.. 93
5-1-8 سؤال 8: آیا میزان آمادگی برای بیحوصلگی بر حسب رشته تحصیلی متفاوت است؟.. 93
5-2 محدودیتهای این پژوهش :.. 93
5-3 پیشنهادات برای پژوهش آتی : 94
مقدمه
بیحوصلگی[1]، یک حالت روانی است که با فقدان توجه و تمرکز مشخص میشود (میکلاس و ودانویچ[2]،1993). پدیده بی حوصلگی بر اساس پنج بعد عاطفی (احساسات ناخوشایند و بیزاری آور)، شناختی (ادراک زمان تغییر و تحریف یافته)، فیزیولوژیکی (برانگیختگی پایین)، ابرازی (تظاهرات چهره ای، بدنی و کلامی)، و انگیزشی (انگیزه تغییر فعالیت و یا ترک موقعیت) تعریف می شود (آلرک[3]، نت[4]، توماس[5]، گوتز[6]، لیا [7]و دنیلز[8]،2010). بیحوصلگی شامل پردازشها و فرآیندهای عاطفی، شناختی، فیزیولوژیکی، ابرازی، و انگیزشی ویژهای، همراه با پردازش هیجانات همزمان است. با این حال، آن فراتر از یک حالت بی اثر است که فقط به فقدان لذت و علاقه اشاره دارد (پیکرون[9]، گوتز، دنیلز، استاپنیسکی[10]، و پری[11]، 2010).
با ارائهی توضیح فوق، بهتر است بیحوصلگی یک هیجان ویژه در نظر گرفته شود، که ممکن است اغلب در افراد نادیده گرفته شود، زیرا در مقایسه با هیجاناتی مثل خشم و اضطراب چندان مشهود و آشکار نیست (پیکرون و همکاران، 2010).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 02:08:00 ب.ظ ]
|