تبیین اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و سبکهای فرزندپروری |
2-2-2) نظریههای اهمالکاری 16
1-2-2-2) نظریه روان تحلیلگری اهمالکاری 17
2-2-2-2) نظریه کمالگرایی، ترس از شکست و دوری از اضطراب 17
3-2-2-2) نظریه خود ناتوانسازی و اهمالکاری 19
3-2-2) شیوع اهمالکاری تحصیلی بر اساس تحقیقات قبلی 21
4-2-2) چهار سبک اهمالکاری از دیدگاه واکر 22
1-4-2-2) اهمالکاران کمالگرا 22
2-4-2-2) اهمالکاران تعویقگرا 22
3-4-2-2) اهمالکاران سیاستگرا 23
4-4-2-2) اهمالکاران تنبیهگرا 23
5-2-2) عوامل مؤثر بر اهمالکاری تحصیلی 23
6-2-2) دیدگاههای مختلف در مورد اهمالکاری 24
1-6-2-2) اهمالکاری بهعنوان مشکل رفتاری 24
2-6-2-2) اهمالکاری بهعنوان مشکل شناختی و انگیزشی 25
3-6-2-2) اهمالکاری بهعنوان یک عادت و خصیصه شخصیتی 26
7-2-2) عوامل مؤثر بر اهمالکاری تحصیلی 27
1-7-2-2) تفاوتهای فردی 27
2-7-2-2) ویژگیهای تکلیف 28
3-7-2-2) ویژگیهای جمعیتشناسی 28
3-2) بخش دوم) پنج عامل بزرگ شخصیت 29
1-3-2) تعریف شخصیت 29
2-3-2) پنج عامل بزرگ شخصیت 32
1-2-3-2) عامل روان رنجورخویی (عصبیت یا شاخص هیجان) 32
2-2-3-2) برونگرایی در مقابل درونگرایی 33
3-2-3-2) تجربهپذیری در مقابل بسته بودن در تجربه 34
4-2-3-2) همسازی (توافق پذیری) در مقابل دگرستیزی 36
5-2-3-2) وظیفهشناسی در مقابل فقدان جهت یا مسامحهکاری 37
4-2) بخش سوم: سبکهای فرزندپروری 38
1-4-2) سبکهای تربیتی 38
2-4-2) ابعاد فرزندپروری از دیدگاه شیفر 41
1-2-4-2) والدین گرم و آزاد گذارنده 42
2-2-4-2) والدین گرم و کنترلکننده (مقتدر) 43
3-2-4-2) والدین سرد و کنترلکننده (سختگیر) 44
4-2-4-2) والدین سرد و آزاد گذارنده (مسامحهکار) 45
3-4-2) الگوهای فرزندپروری مککوبی و مارتین 46
1-3-4-2) فرزندپروری سلطه طلبانه 47
2-3-4-2) فرزندپروری مقتدرانه 47
3-3-4-2) فرزندپروری سهلگیر 48
4-3-4-2) فرزندپروری بیتوجه 49
4-4-2) الگوها و سبک فرزندپروری از دیدگاه یانگ 50
5-4-2) سنخشناسی فرزندپروری خانواده 53
6-4-2) تنیدگی والدین 54
7-4-2) رابطه بین شیوههای فرزندپروری و شکلگیری هویت 55
8-4-2) مروری بر تحقیقات انجام انجام شده داخل و خارج کشور 57
1-8-4-2) تحقیقات مرتبط خارجی 57
2-8-4-2) تحقیقات مرتبط داخلی 61
جمع بندی پژوهشهای انجام شده پیشین 65
فصل سوم: روش پژوهش
1-3) مقدمه 69
2-3) طرح تحقیق 69
3-3) جامعه آماری 70
یک مطلب دیگر :
4-3) نمونه و روش نمونهگیری 70
5-3) ابزارهای پژوهش 71
1-5-3) پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی 71
2-5-3) پرسشنامه شخصیت گلدبرگ 72
3-5-3) سبکهای فرزندپروری والدین 73
6-3) روش اجرا 74
7-3) روش تجزیه و تحلیل 75
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
1-4) غربالگری دادها 79
2-4) توصیف دادهها 79
1-2-4) توزیع فراوانی افراد نمونه برحسب جنسیت 80
3-2-4) توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب شغل پدر 82
4-2-4) توزیع فراوانی افراد نمونه بر اساس تحصیلات پدر 83
5-2-4) توزیع فراوانی افراد نمونه بر اساس تحصیلات مادر 84
3-4) تحلیل دادهها 85
4-4) بررسی پیش فرضها 85
1-4-4) بررسی استقلال دادهها 85
2-4-4) نرمال بودن دادهها 85
3-4-4) آزمون هم خطی بودن 88
5-4) بررسی فرضیههای پژوهش 90
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
1-5) مقدمه 103
2-5) جمع بندی 112
3-5) محدودیتهای تحقیق 112
4-5) پیشنهادهای پژوهشی 112
5-5) پیشنهادهای کاربردی 113
منابع فارسی 117
منابع انگلیسی 124
مقدمه
امروزه هیچکس بینیاز از تعلیم و تربیت و یادگیری نیست؛ ازاینرو دوران تحصیل یک فرد بهعنوان مهمترین زمان یادگیری، از اهمیت ویژهای برخوردار است. موفقیت در یادگیری در این دوران همواره مورد توجه نظامهای آموزشی و محققان حیطه آموزشوپرورش بوده است. کانون این توجه، ناکامی تعدادی از یادگیرندگان است که در یادگیری مشکل دارند. این ناکامی پیامدهای زیانباری را برای نظامهای آموزشی و یادگیرندگان به همراه داشته و دارد (دولتی، 1391).
ازجمله علل این ناکامیها در دانشآموزان اهمالکاری است. اهمالکاری باعث میشود که انجام تکلیف در فاصله زمانی تعیینشده به دلیل انجام کارهای غیرضروری و خوشگذرانیهای زودگذر به شکست منتهی شود و یادگیری در فرد به خوبی صورت نگیرد. استیل[1]) 2007) فردی را اهمالکار میداند که هنگام شروع تکلیفی که از او خواستهشده، آن را به آهستگی انجام میدهد و به بهانه اینکه آن را بعداً انجام خواهد داد، قصد ترک آن را دارد.
2-1) بیان مسأله
دوران تحصیل یک فرد بهعنوان مهمترین زمان یادگیری، از اهمیت ویژهای برخوردار است. یکی از چالشهای فراروی تعلیم و تربیت و بهخصوص یادگیری فراگیران که تقریباً همیشه بر بهرهوری و بهزیستی افراد اثر سوء دارد، اهمالکاری دانشآموزان است. اهمالکاری اگرچه بخشی از رفتار تمامی انسانها است ولی یک صفت نامطلوب و منفی تلقی میشود .این رفتار زمانی که شدت مییابد و بهصورت عادت درمیآید، میتواند مسئلهساز باشد (توکلی، 92). اهمالکاری به تعویق انداختن عملی است بهخصوص هنگامیکه تعویق بدون دلیل مناسب باشد (بالکیس و دیورو[2]، 2009).
اهمالکاری میتواند در همه جنبههای زندگی خود را نشان دهد. این مفهوم جلوههای گوناگونی دارد، اما متداولترین نوع آن اهمالکاری تحصیلی است. این نوع نسبت به انواع دیگر بیشتر موردتوجه پژوهشگران قرار گرفته است. علت این توجه ازیکطرف پیامدهای منفی آن برای میلیونها دانشجو و دانشآموز و از طرف دیگر دسترسی آسانتر این گروهها برای پژوهش و درمان است (مون و ایلینگورث[3]، 2005). اهمالکاری تحصیلی بهعنوان نوعی «نقص در خودتنظیمی»، در معنای ناتوانی فرد در کنترل افکار، هیجانات، عواطف و عملکرد مطابق با معیارهای مورد نظر خود مطرح شده است (فارن[4]، 2004). یکی از پیامدهای منفی اهمالکاری تحصیلی، تمایل به «تنزیل موقت[5]» است که در آن، فرد پاداشهای کوچک اما در دسترس را به پاداشهای بزرگ اما دور از دسترس ترجیح میدهد (هاول، واتسون، پاول و بورو[6]، 2006). تنزیل موقت و به تبع آن اهمالکاری تحصیلی، تابع برخی عوامل موقعیتی، نظیر تأخیر در پاداش و آزارندگی تکلیف و برخی ویژگیهای شخصیتی از قبیل پایین بودن خودآگاهی، بینظمی ذهنی، خودکنترلی کم و نقصان انگیزش پیشرفت است (استیل، 2007).
اهمالکاری از عوامل گوناگونی مانند اعتمادبهنفس پایین، نداشتن طرح یا برنامهریزی، بینظمی و عدم توانایی در مدیریت زمان، ترس از عدم موفقیت، اضطراب و افسردگی ناشی میگردد (سواری، 1390). کوستا و مککری[7] (1992) در پژوهشی به این نتیجه رسیدند که بین اهمالکاری و ابعاد مدل پنج عاملی شخصیت رابطه وجود دارد؛ بنابراین شخصیت و ویژگیهای شخصیتی میتواند یکی از عوامل اصلی بروز اهمالکاری تحصیلی باشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 02:09:00 ب.ظ ]
|