بررسی رابطه امیدواری و سبک های اسنادی با بهزیستی روانشناختی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تبریز |
عنوان | صفحه | ||
فصل اول: کلیات پژوهش | |||
1-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………….. | 1 | ||
1-2- بیان مسئله …………………………………………………………………………………………………………… | 1 | ||
1-3- ضرورت و اهمیت موضوع ……………………………………………………………………………………. | 7 | ||
1-4- اهداف تحقیق …………………………………………………………………………………………………….. | 9 | ||
1-4-1- هدف کلی …………………………………………………………………………………………………… | 9 | ||
1-4-2- اهداف جزئی ………………………………………………………………………………………………. | 9 | ||
1-5- فرضیه های پژوهش ……………………………………………………………………………………………… | 9 | ||
1-6- سؤالهای پژوهشی …………………………………………………………………………………………………. | 10 | ||
1-8- تعاریف متغیرها ……………………………………………………………………………………………………. | 10 | ||
1-8-1- تعریف مفهومی متغیرها ………………………………………………………………………………… | 10 | ||
1-8-2- تعریف عملیاتی متغیرها ………………………………………………………………………………… | 11 | ||
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش | |||
2-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………. | 12 | ||
2-2- تعریف بهزیستی روانشناختی …………………………………………………………………………………. | 13 | ||
2-3- تفاوت بهزیستی روانشناختی با بهزیستی اجتماعی ……………………………………………………… | 14 | ||
2-5- تاریخچه بهزیستی روانشناختی ………………………………………………………………………………… | 15 | ||
2-6- رویکردهای اصلی در بهزیستی ……………………………………………………………………………… | 17 | ||
2-6-1 رویکرد لذت گرایی …………………………………………………………………………………………….. | 18 | ||
2-6-2 رویکرد فضیلت گرایی ………………………………………………………………………………………… | 18 | ||
2-7- مدل سلامت ………………………………………………………………………………………………. | 21 | ||
2-7- 1مدل سلامت روان ……………………………………………………………………………………………. | 22 | ||
2-8- الگوهای بهزیستی روانشناختی ……………………………………………………………………………….. | 24 | ||
2-8-1 الگوی ویسینگ و واندان …………………………………………………………………………………….. 2-8-2- الگوی ریف…………………………………………………………………………………………………………. 2-9- ابعاد بهزیستی روانشناختی…………………………………………………………………………………………. |
24 | ||
2-9-1 استقلال …………………………………………………………………………………………………………….. | 26 | ||
2-9-2 تسلط محیطی ……………………………………………………………………………………………………. | 27 | ||
2-9-3 رشد فردی ……………………………………………………………………………………………………….. | 28 | ||
2-9-4 روابط مثبت با دیگران ………………………………………………………………………………………… | 29 | ||
2-9-5 هدف در زندگی…………………………………………………………………………………………………….. | 38 | ||
2-9-6 پذیرش خود………………………………………………………………………………………………………….. | 39 | ||
2-10 امیدواری…………………………………………………………………………………………………………………. | 41 | ||
2-10-1 مولفه های امیدواری…………………………………………………………………………………………….. | 41 | ||
2-10-1-1 اهداف……………………………………………………………………………………………………………. | 43 | ||
2-10-1-2 تفکر مسیرها……………………………………………………………………………………………………. | |||
2-10-1-3 تفکر عامل بودن………………………………………………………………………………………………. | 65 | ||
2-10-2 یکپارچه کردن تفکر مسیرها و تفکر عامل بودن……………………………………………………….. | 65 | ||
2-10-3 رشد امیدواری……………………………………………………………………………………………………… | 65 | ||
2-11 سبک اسنادی…………………………………………………………………………………………………………… | 66 | ||
2-11-1 نظریه یادگیری اجتماعی راتر…………………………………………………………………………………. | 69 | ||
2-11-2 نظریه اسناد علی واینر……………………………………………………………………………………………
|
|||
2-11-2-1 رابطه اسناد علی و سوگیری تسلط……………………………………………………………………… | 70 | ||
2-11-2-2 رابطه اسناد علی و افسردگی……………………………………………………………………………… | 70 | ||
2-11-2-3 رابطه اسناد علی و واکنش های عاطفی……………………………………………………………….. 2-11-2-4 رابطه اسناد علی و سبک تبیینی بد بینانه……………………………………………………………… 2-11-2-5 رابطه اسناد علی و الگوی جدید درماندگی آموخته شده……………………………………….. 2-11-2-6 رابطه اسناد علی و سلامت روانی………………………………………………………………………. 2-11-3 نقش محیط در ایجاد سبک های اسنادی مناسب……………………………………………………… 2-11-4 باز آموزی اسنادی……………………………………………………………………………………………….. 2-12 پیشینه تجربی………………………………………………………………………………………………………….. 2-13 جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………….
|
71 | ||
فصل سوم: طرح پژوهش | |||
3-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………… 3-2 نوع پژوهش………………………………………………………………………………………………………………. 3-3 جامعه آماری و نمونه………………………………………………………………………………………………….. 3-4 طرح پژوهش……………………………………………………………………………………………………………… 3-5 نحوه اجرا………………………………………………………………………………………………………………….. 3-6 ابزار جمع آوری اطلاعات……………………………………………………………………………………………. 3-6-1 مقیاس امیدواری…………………………………………………………………………………………………….. 3-6-2 مقیاس اسناد علی……………………………………………………………………………………………………. 3-6-3 مقیاس بهزیستی روانشناختی……………………………………………………………………………………. 3-7 روش تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………………………………. فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات 4-1مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………. 4-2 بخش توصیفی …………………………………………………………………………………………………………… 4-3 بررسی نرمال بودن توزیع نمرات متغیرها……………………………………………………………………….. 4-4 آزمون فرضیه ها…………………………………………………………………………………………………………. 4-4-1 آزمون فرضیه 1……………………………………………………………………………………………………… 4-4-2 آزمون فرضیه 2……………………………………………………………………………………………………… 4-4-3 آزمون سوال پژوهشی……………………………………………………………………………………………… فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری 5-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………… 5-2 فرضیه شماره 1………………………………………………………………………………………………………….. 5-3 فرضیه شماره 2………………………………………………………………………………………………………….. 5-4 سوال پژوهشی………………………………………………………………………………………………………….. 5-5 محدودیت ها……………………………………………………………………………………………………………… 5-6 پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………………………… 5-6-1 پیشنهادات پژوهشی………………………………………………………………………………………………… 5-6-2 پیشنهادات کاربردی………………………………………………………………………………………………… منابع ……………………………………………………………………………………………………………………………….. پیوست…………………………………………………………………………………………………………………………….. فهرست جداول و نمودار ها عنوان شکل شماره 2-1 : بهزیستی روانشناختی و مولفه های آن………………………………………………………. جدول شماره 2-1: اهداف عمده در نطریه امیدواری اسنایدر…………………………………………………… جدول 4-1: توصیف آماری متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………. جدول 4-2: توزیع نرمال متغیرهای بهزیستی روانشناختی……………………………………………………….. جدول 4-3: رابطه امیدواری و سبک اسنادی با بهزیستی روانی دانش آموزان…………………………….. جدول4-4: خلاصه تحلیل واریانس تغییرات ناشی از رگرسیون……………………………………………….. جدول 4-5: آزمون معنی داری ضریب تعیین متغیرهای پیش بین…………………………………………….. جدول 4-6: ضرایب بتای متغیر های پیش بین در پیش بینی تغییرات بهزیستی روانشناختی…………. نمودار 4-1: نمودار توزیع پراکندگی بهزیستی روانشناختی…………………………………………………….. نمودار 4-2: نمودار توزیع پراکندگی مسیر تفکر امیدواری………………………………………………………. نمودار 4-3: نمودار توزیع پراکندگی منبع تفکر امیدواری………………………………………………………. نمودار 4-4-: نمودار توزیع پراکندگی مولبه مکان کنترل سبک اسنادی……………………………………… نمودار4-5: نمودار توزیع پراکندگی ثبات سبک اسنادی …………………………………………………………. نمودار4-6: نمودار توزیع پراکندگی بعد کنترل سبک اسنادی ………………………………………………… |
89 یک مطلب دیگر :
|
مقدمه:
سلامت یک مفهوم چندبعدی است که علاوه بر بیمار و ناتوان نبودن، احساس شادکامی و بهزیستی را نیز در بر می گیرد (لارسن[1]، 1991). داشتن یک زندگی با کیفیت مطلوب همواره آرزوی بشر بوده و هست و در طی سالیان متمادی یافتن مفهوم زندگی خوب و چگونگی دست یابی به آن افکارو مطالعات را به خود معطوف داشته است (داورن[2]، 2004). بهزیستی روانشناختی جزء روانشناسی کیفیت زندگی است که به عنوان درک افراد از زندگی خودشان در حیطه رفتارهای هیجانی و عملکردهای روانی و ابعاد سلامت روانی تعریف شده است و شامل دو جزء است: اولین جزء آن قضاوت شناختی درباره این است که چطور افراد در زندگی شان در حال پیشرفت هستند را شامل می شود؛ در صورتی که دومین جزء آن، سطح تجربه های خوشایند را دربر می گیرد. برخی از محققین بهزیستی روانشناختی را از نظرمولفه ها یا فرآیندهای ویژه نظیر فرآیند های عاطفی مفهوم سازی می کنند (روتمن[3]، کریستین[4] و ویزینگ[5]، 2003). عده ای نیز بر فرآیند های جسمانی تاکید کرده و خاطر نشان می سازند که بین سلامت جسمانی بالا و کیفیت بالای زندگی رابطه وجود دارد. برخی دیگر از محققان نیز بهزیستی روان شناختی را بیشتر به صورت یک فرآیند شناختی که رضایت از زندگی نشان گر اصلی آن است، توصیف می کنند (مارتین و روبین[6]، 1995).
اهمیت بهزیستی روانشناختی بویژه در دوران نوجوانی و آموزشگاهی بر هیچ پژوهشگری پوشیده نیست. مولفه های بهزیستی روانشناختی شامل شش بعد است که عبارتند از: پذیرش خود، رابطه مثبت، رشد شخصی، استقلال، داشتن هدف و تسلط محیطی است. در قرن بیست و یکم گروهی از روانشناسان، متوجه این امر شده اند که انسان باید انرژی عقلانی خود را صرف جنبه های مثبت تجربه اش کند (مایرز[7]، 2000). بنابراین یکی از موضوعاتی که در دهه های اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده، روانشناسی مثبت گراست (سلیگمن و سنت چک میهالی[8]، 2000). این دیدگاه بر توانمندی ها و داشته های فرد تاکید می کند و معتقد است هدف روانشناسی باید ارتقای سطح زندگی فرد و بالفعل کردن استعدادهای نهفته وی باشد. امروزه نیز دیدگاه جدیدی در علوم وابسته به سلامت به طور اعم و در روان شناسی به طور اخص در حال شکل گیری و گسترش است که هدف آن تمرکز بر روی سلامتی، بهزیستی و تبیین ماهیت بهزیستی روانشناختی است.
یکی از متغیرهایی که با بهزیستی روانشناختی ارتباط دارد، امیدواری است. امید نیرویی هیجانی است که تخیل را که تخیل را به سمت موارد مثبت هدایت می کند. امید به انسان ها انرژی می دهد و مجهزشان می کند، و مانند کاتالیزوری برای کار و فعالیت عمل می کند. امید به ما انعطاف پذیری، نشاط و توانایی خلاصی از ضرباتی که زندگی به ما تحمیل می کند، می دهد و باعث افزایش رضایت از زندگی می شود( پریچت[9]، 2004، ترجمه عنقایی، 1384). امیدواری پیوندی است میان رفتارهای مرتبط با هدف و باورهای فرد برای رسیدن به این اهداف. میزان امیدواری بالا با بهزیستی بیشتر همراه است. امیدواری از طریق تجربیات موفقیت آمیز زندگی افزایش می یابد و به واسطه تجارب شکست تقلیل می یابد.
مفهوم اسناد یکی از موضوعات محوری و مهم روانشناسی اجتماعی است و هدف آن روشن کردن این نکته است که ما در تلاش خود برای توجیه رفتارها از چه قواعدی استفاده کرده و چه خطاهایی را مرتکب می شویم. از مفهوم سبک اسنادی یا سبک تبیینی برای مشخص کردن انواع تبیین هایی استفاده می شود که افراد معمولا در مواجه با یک رویداد به کار می گیرند (بریجز[10]، 2001). پیامدهای ادراک شده ی عوامل علی رفتار را اسناد می گویند و بر این اساس، رفتار دیگران را به عوامل یا ویژگی های شخصیتی پایدار (به اصطلاح غیر موقعیتی) و یا به جنبه هایی از موقعیت اجتماعی آنان اسناد می دهند (پتری، 1996).
بیان مسئله
بسیاری از روان شناسان در حال اجرای پژوهش هایی در حوزه ی بهزیستی براساس آموزه های سنت فضیلت گرایی هستند (ریف [11]1989). این رویکرد بر خلاف سنت لذت گرایی که بهزیستی را معادل شادکامی و خوشی لذت گرایانه می دانند، بر این عقیده اند که ارضای امیال، به رغم ایجاد لذت، همواره بهزیستی را در پی ندارد و در نتیجه بهزیستی نمی تواند صرفاً به معنای تجربه ی لذت باشد (راین ودسی،[12] 2001). و تعریف آنها از بهزیستی همان بهزیستی روان شناختی است. ریف (1989) عقیده دارد که بعضی از جنبه های کنش وری بهینه، مانند تحقق هدفهای فردی، متضمن قانون مندی و تلاش بسیار است و این امر حتی ممکن است در تعارض کامل با شادکامی کوتاه مدت باشد. بهزیستی روان شناختی در برگیرنده ی تلاش هایی برای کمال و تحقق نیروهای واقعی فرد است .
ریف و کیز [13](1995) مؤلفه های سازنده ی بهزیستی روان شناختی را در برگیرنده ی شش عامل دانسته اند: خودپیروی[14] (احساس خود تعیین کنندگی و استقلال؛ ارزیابی خود با معیارهای شخصی)، سلطه بر محیط[15] (احساس شایستگی و توانایی در مدیریت محیط پیچیده ی اطراف)، رشد شخصی[16] (داشتن احساس رشد مداوم و پتانسیل آن، پذیرا بودن نسبت به تجربه های جدید)، روابط مثبت با دیگران[17] (داشتن روابط گرم، رضایت بخش و توام با همدلی و صمیمیت)، هدفمندی در زندگی[18] (داشتن هدف و جهت گیری در زندگی) و پذیرش خود[19] (داشتن نگرش مثبت نسبت به خود، پذیرفتن جنبه های متفاوت خود).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 10:24:00 ب.ظ ]
|