بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی کارکنان آموزشکده های خراسان شمالی |
2-5-آیا مفهوم “سرمایه”برای درک روابط اجتماعی مناسب است؟…………………………………………………………………………….16
2-6-سیر تاریخی تحولات سرمایه اجتماعی…………………………………………………………………………………………………………………17
2-7-تعریف سرمایه اجتماعی………………………………………………………………………………………………………………………………………..18
2-8-هدف سرمایه اجتماعی…………………………………………………………………………………………………………………………………………24
2-9-سرمایه اجتماعی چه ایده هایی را با خود آورده است؟……………………………………………………………………………………….25
2-10-سرمایه انسانی وسرمایه اجتماعی……………………………………………………………………………………………………………………….26
2-11- مولفه ای کلیدی وشاخص های سرمایه اجتماعی…………………………………………………………………………………………….28
2-12- چگونگی افزایش موجودی سرمایه اجتماعی ……………………………………………………………………………………………………35
2-13-دیدگاه های مطرح در سرمایه اجتماعی…………………………………………………………………………………………………………….38
2-14- پیامدهای مثبت سرمایه اجتماعی……………………………………………………………………………………………………………………39
2-15-روشهای اندازه گیری سرمایه اجتماعی …………………………………………………………………………………………………………….40
2-16- نمونه ای از تهدیدات سرمایه اجتماعی……………………………………………………………………………………………………………..40
2-17- منفعت عمومی سرمایه اجتماعی………………………………………………………………………………………………………………………41
2-18- رویکردهای سرمایه اجتماعی…………………………………………………………………………………………………………………………..41
2-19- بررسی ارتباط عناصر سرمایه اجتماعی و کارکردهای دولت، صنعت و دانشگاه …………………………………………… 42
2-19-1- دولت و کارکردهای آن در رابطه با صنعت و دانشگاه………………………………………………………………………………….42
2-19-2- صنعت و کارکردهای آن در رابطه با دولت و دانشگاه………………………………………………………………………………….43
2-19-3- دانشگاهخ و کارکردهای آن در رابطه با دولت و صنعت………………………………………………………………………………43
2-20- اهمیت سرمایه اجتماعی در بحث های سازمان و مدیریت……………………………………………………………………………..45
2-21- مفاهیم و تعاریف کارآفرینی……………………………………………………………………………………………………………………………..46
2-22- کارآفرین کیست……………………………………………………………………………………………………………………………………………….50
2-23- ویژگی های کارآفرینان…………………………………………………………………………………………………………………………………….50
2-24- کارآفرینی سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………………………………..52
2-25- اهمیت و ضرورت کارآفرینی سازمانی……………………………………………………………………………………………………………..60
2-26- عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………….60
2-26-1- توسعه فرهنگ کارآفرینانه سازمانی…………………………………………………………………………………………………………..62
2-26-2- قابلیت مدیران کارآفرین……………………………………………………………………………………………………………………………63
2-26-3- فرهنگ سازمان کارآفرین………………………………………………………………………………………………………………………….64
2-26-4- فضای خلاق………………………………………………………………………………………………………………………………………………65
2-26-5- اختصاص فضای لازم برای ارائه افکار خلاق……………………………………………………………………………………………..65
2-26-6- برقراری یک سیستم پیشنهادی………………………………………………………………………………………………………………65
2-26-7- ایجاد واحد مخصوص خلاقیت…………………………………………………………………………………………………………………66
2-26-8- آموزش خلاقیت………………………………………………………………………………………………………………………………………..66
2-27- تدوین برنامه های فعالیت کاری در کارآفرینی سازمانی…………………………………………………………………………………67
2-28- تعهد سازمانی به مفهوم کارآفرینی سازمانی…………………………………………………………………………………………………….68
2-29- محیط مناسب برای کارآفرینی سازمانی…………………………………………………………………………………………………………..68
2-30- مشخصات سازمان های کارآفرین…………………………………………………………………………………………………………………….70
2-31- مدیریت کارآفرینی سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………………….71
2-32- ویژگی های رهبری کارآفرین سازمانی……………………………………………………………………………………………………………72
2-33- کارآفرینی دانشگاه و آموزش عالی………………………………………………………………………………………………………………….72
2-34- استراتژی های کارآفرینی در سازمان…………………………………………………………………………………………………………….75
2-35- استراتژی های کارآفرینی سازمانی………………………………………………………………………………………………………………….75
2-36- برنامه ریزی برای کارآفرینی سازمانی………………………………………………………………………………………………………………76
2-36-1- تعیین الگوی کارآفرینی سازمانی………………………………………………………………………………………………………………77
2-37- فرآیندی برای کارآفرین سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………..77
2-38- مراحل فرآیند کارآفرینی سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………78
2-39- برخی ازمهمترین اصول نوآوری……………………………………………………………………………………………………………………….79
2-40- عوامل موفقیت کارآفرینان سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………79
2-41- مشخصات کارآفرینان سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………….80
2-42- تاثیر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و منافع حاصل از کارآفرینی……………………………………………………..81
2-43- مشخصات محیط های جذاب برای کارآفرینی……………………………………………………………………………………………….82
2-44- ارزیابی و اداره طرح های کارآفرینانه سازمان……………………………………………………………………………………………….82
2-45- موانع رشد و توسعه کارآفرینی سازمانی……………………………………………………………………………………………………….83
2-46- موانع و محدودیت های کارآفرینی سازمانی…………………………………………………………………………………………………..83
2-46-1- جبر و سکون در سازمان…………………………………………………………………………………………………………………………84
2-46-2- دیوان سالاری……………………………………………………………………………………………………………………………………………85
2-46-3- شیوه های نادرست پاداش………………………………………………………………………………………………………………………..85
2-46-4- نیاز به سودهای کوتاه مدت………………………………………………………………………………………………………………………85
2-47- سرمایه اجتماعی و کارآفرینی…………………………………………………………………………………………………………………………..86
2-48- رابطه سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی…………………………………………………………………………………………………..86
2-49- چهارچوب مدل استون……………………………………………………………………………………………………………………………………..88
2-50- سرمایه اجتماعی مبتنی بر منطقه و کارآفرینی……………………………………………………………………………………………….91
2-51- سرمایه اجتماعی تسهیل کننده و بازدارنده کارآفرینی…………………………………………………………………………………….91
2-52- پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………….92
2-53- دانشگاه کارآفرین به عنوان یک سازمان کارآفرین……………………………………………………………………………………………93
2-54- مدلهای کارآفرینی درون سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………..94
2-55- مدلهای سازمان کارآفرینی……………………………………………………………………………………………………………………………….95
2-55-1- پژوهش های انجام شده مرتبط با کارآفرینی سازمانی داخل کشور………………………………………………………….96
2-55-2- پژوهش های انجام شده مرتبط با سرمایه اجتماعی در داخل کشور……………………………………………………..101
2-55-3- پژوهش های انجام شده مرتبط با سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی در داخل کشور………………….102
2-55-4- تحقیقات انجام شده مرتبط با سرمایه اجتماعی در خارج از کشور………………………………………………………..104
2-55-5- تحقیقات انجام شده مرتبط با کارآفرینی سازمانی در خارج از کشور……………………………………………………106
2-55-6- تحقیقات انجام شده مرتبط با سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی در خارج از کشور…………………….107
2-56- نتیجه گیری کلی از ادبیات تحقیق…………………………………………………………………………………………………109
2-57- چهرچوب نظری تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………111
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………..114
3-2- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………….114
3-3- جامهع آماری…………………………………………………………………………………………………………………………………….114
3-4- حجم نمونه……………………………………………………………………………………………………………………………………….114
3-5- روش نمونه گیری……………………………………………………………………………………………………………………………..115
3-6- ابزار گردآوری داده ها………………………………………………………………………………………………………………………..115
3-6-1- پرسشنامه سرمایه اجتماعی………………………………………………………………………………………………………115
3-6-2- پرسشنامه کارآفرینی سازمانی……………………………………………………………………………………………………116
3-7- اعتبار و روایی پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………………117
3-7-1- اعتبار…………………………………………………………………………………………………………………………………………..117
3-7-2- روایی…………………………………………………………………………………………………………………………………………..118
3-8- روش گردآوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………………………………….118
3-9- روشهای تجزیه و تحلیل…………………………………………………………………………………………………………………….119
3-9-1- روش توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………………….119
3-9-2- روش استنباطی……………………………………………………………………………………………………………………………119
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………….121
4-2- یافته های توصیفی، مشخصات عمومی پاسخگویان……………………………………………………………………………121
4-2-1- جدول فراوانی سن پاسخگویان……………………………………………………………………………………………………..121
4-2-2- جدول فراوانی جنسیت پاسخگویان……………………………………………………………………………………………….123
4-2-3- جدول فراوانی توزیع پرسشنامه در آموزشکده های استان…………………………………………………………124
4-2-4- جدول فراوانی سمت پاسخگویان……………………………………………………………………………………………………125
4-2-5- جدول فراوانی نوع استخدام پاسخگویان…………………………………………………………………………………………126
4-2-6- جدول فراوانی سابقه کارپاسخگویان………………………………………………………………………………………………127
4-3- آمار توصیفی مؤلفه های هر یک از متغیرهای مستقل و وابسته………………………………………………………….128
4-4- تحلیل استنباطی داده ها……………………………………………………………………………………………………………………….129
4-4-1- نتایج حاصل از فرضیه اصلی تحقیق………………………………………………………………………………………………129
4-4-2- نتایج حاصل از فرضیه فرعی اول تحقیق………………………………………………………………………………………….130
4-4-3- نتایج حاصل از فرضیه فرعی دوم تحقیق………………………………………………………………………………………131
4-4-4- نتایج حاصل از فرضیه فرعی سوم تحقیق………………………………………………………………………………………132
4-4-5- نتایج حاصل از فرضیه فرعی چهارم تحقیق………………………………………………………………………………………133
4-4-6- نتایج حاصل از فرضیه فرعی پنجم تحقیق……………………………………………………………………………………..134
4-4-7- نتایج حاصل از فرضیه فرعی ششم تحقیق………………………………………………………………………………………134
4-4-8- نتایج حاصل از فرضیه فرعی هفتم تحقیق……………………………………………………………………………………….135
4-5- فرضیه جهت دار………………………………………………………………………………………………………………………………………..137
4-5-1- نتایج حاصل از یافته هایپژوهش……………………………………………………………………………………………………….137
4-5-2- نتایج حاصل از فرضیه جهت دار………………………………………………………………………………………………………138
4-6- بررسی تاثیر متغیرهای مداخله گر در تحقیق……………………………………………………………………………………………138
4-6-1- بررسی تاثیر جنسیت…………………………………………………………………………………………………………………………..138
4-6-2- بررسی تاثیر سن………………………………………………………………………………………………………………………………..139
4-6-3- بررسی تاثیر سابقه کار…………………………………………………………………………………………………………………………140
4-6-4- بررسی تاثیر سمت…………………………………………………………………………………………………………………….141
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- نتایج حاصل از فرضیه اصلی تحقیق………………………………………………………………………………………………..144
5-1-1- بحث و تفسیر…………………………………………………………………………………………………………………………..144
5-2- نتایج حاصل از فرضیه فرعی اول…………………………………………………………………………………………………….145
5-2-1- بحث و تفسیر……………………………………………………………………………………………………………………………..145
5-3- نتایج حاصل از فرضیه فرعی دوم……………………………………………………………………………………………………….146
5-3-1- بحث و تفسیر……………………………………………………………………………………………………………………………….146
5-4- نتایج حاصل از فرضیه فرعی سوم………………………………………………………………………………………………………147
5-4-1- بحث و تفسیر………………………………………………………………………………………………………………………………147
5-5- نتایج حاصل از فرضیه فرعی چهارم………………………………………………………………………………………………….147
یک مطلب دیگر :
5-5-1- بحث و تفسیر………………………………………………………………………………………………………………………………..147
5-6- نتایج حاصل از فرضیه فرعی پنجم………………………………………………………………………………………………………149
5-6-1- بحث و تفسیر………………………………………………………………………………………………………………………………..149
5-7- نتایج حاصل از فرضیه فرعی ششم………………………………………………………………………………………………………150
5-7-1- بحث و تفسیر……………………………………………………………………………………………………………………………….150
5-8- نتایج حاصل از فرضیه فرعی هفتم……………………………………………………………………………………………………….151
5-8-1- بحث و تفسیر……………………………………………………………………………………………………………………………….151
5-9- نتایج حاصل از فرضیه جهت دار………………………………………………………………………………………………………….152
5-10- نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………………………….152
5-11- محدودیت های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………153
5-12- پیشنهادهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………154
5-12-1- پیشنهادهای مبتنی بر فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………………..154
5-12-2- پیشنهاد به مسئولان و برنامه ریزان در رابطه با کارآفرینی………………………………………………………..157
5-12-3- پیشنهاد به مسئولین در رابطه با سرمایه اجتماعی……………………………………………………………………….158
5-12-4- پیشنهاد به سایر محققین……………………………………………………………………………………………………………….159
منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….160
منابع لاتین…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..166
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول شماره(2-1) تعریف و سطوح تحلیل سرمایه اجتماعی……………………………………………………………………………….22
جدول شماره(2-2) ابعاد و مولفه های سرمایه اجتماعی و شناسایی شاخص های آن…………………………………………..33
جدول شماره(2-3) نوع سازمان ها و فعالیت آنها…………………………………………………………………………………………………….37
جدول شماره(2-5) اختلاف نظر کارآفرینان و مبتکران…………………………………………………………………………………………..55
جدول شماره(2-6) مقایسه ویژگی های سازمانهای سنتی و کارآفرین…………………………………………………………………..70
جدول شماره(2-7) سیر تحول کارآفرینی سازمانی…………………………………………………………………………………………………..74
جدول شماره(3-1) پرسشنامه سرمایه اجتماعی به تفکیک مولفه ها………………………………………………………………….116
جدول شماره(3-2) پرسشنامه کارآفرینی سازمانیبه تفکیک مولفه ها………………………………………………………………….116
جدول شماره(3-3) پایایی متغیرهای مستقل و وابسته…………………………………………………………………………………………117
جدول شماره(4-2-1) فراوانی سن پاسخگویان……………………………………………………………………………………………………122
جدول شماره(4-2-2-) فراوانی جنسیت پاسخگویان……………………………………………………………………………………………123
جدول شماره(4-2-3) فراوانی توزیع پرسشنامه در آموزشکده های استان……………………………………………………………124
جدول شماره(4-2-4) فراوانی سمت پاسخگویان…………………………………………………………………………………………………125
جدول شماره(4-2-5) فراوانی نوع استخدام پاسخگویان………………………………………………………………………………………..126
جدول شماره(4-2-6) فراوانی سابقه کار پاسخگویان……………………………………………………………………………………………127
جدول شماره(4-3) آمار توصیفی مولفه ها……………………………………………………………………………………………………………128
جدول شماره(4-4-1) نتایج حاصل از فرضیه اصلی……………………………………………………………………………………………129
جدول شماره(4-4-2) نتایج حاصل از فرضیه فرعی اول………………………………………………………………………………………130
جدول شماره(4-4-3) نتایج حاصل از فرضیه فرعی دوم……………………………………………………………………………………..131
جدول شماره(4-4-4) نتایج حاصل از فرضیه فرعی سوم…………………………………………………………………………………….132
جدول شماره(4-4-5) نتایج حاصل از فرضیه فرعی چهارم……………………………………………………………………………….133
جدول شماره(4-4-6) نتایج حاصل از فرضیه فرعی پنجم…………………………………………………………………………………….134
جدول شماره(4-4-7) نتایج حاصل از فرضیه فرعی ششم………………………………………………………………………………….135
جدول شماره(4-4-8) نتایج حاصل از فرضیه فرعی هفتم…………………………………………………………………………………..136
جدول شماره(4-5-1) نتایج حاصل ازیافته های پژوهش……………………………………………………………………………………..137
جدول شماره(4-5-2) نتایج حاصل ازفرضیه جهت دار…………………………………………………………………………………………138
جدول شماره(4-6-1) تاثیر جنسیت بر وضعیت کارآفرینی……………………………………………………………………………….138
جدول شماره(4-6-2) بررسی تاثیر سن بر وضعیت کارآفرینی…………………………………………………………………………..139
جدول شماره(4-6-3) تاثیر سابقه کار بر وضعیت کارآفرینی…………………………………………………………………………………140
جدول شماره(4-6-4) تاثیر سمت بر وضعیت کارآفرینی……………………………………………………………………………………141
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل شماره(2-1) سطوح سرمایه اجتماعی………………………………………………………………………………………………………………..27
شکل شماره(2-2) عناصر سرمایه اجتماعی…………………………………………………………………………………………………………………44
شکل شماره(2-3) کارکردهای دولت………………………………………………………………………………………………………………………….44
شکل شماره(2-4) کارکردهای صنعت……………………………………………………………………………………………………………………….45
شکل شماره(2-5) کارکردهای دانشگاه………………………………………………………………………………………………………………………45
شکل شماره(2-6) مقایسه انواع کارآفرینی……………………………………………………………………………………………………………….49
شکل شماره(2-7) مدل کارآفرینی سازمانی، کوراتکو و نافزیک……………………………………………………………………………….59
شکل شماره(2-8) مراحل تدوین برنامه فعالیت کاری در کارآفرینی سازمانی……………………………………………………………..67
شکل شماره(2-9) عوامل تاثیرگذار بر کارآفرینی سازمانی………………………………………………………………………………………….69
شکل شماره(2-9) ابعاد سرمایه اجتماعی، استون……………………………………………………………………………………………………….89
شکل شماره(2-10) ترکیب مدل استون و ابعاد کارآفرینی سازمانی آنتونیک و هیسریچ………………………………………….90
شکل شماره(2-11) مبانی ایجاد دانشگاه کارآفرین، کریستنسن……………………………………………………………………………….94
شکل شماره(2-12) مدل تعاملی کوراتکو و همکاران………………………………………………………………………………………………….95
شکل شماره(2-13) مدل کارآفرینی کورن وال و پرلمن…………………………………………………………………………………………….96
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار(4-2-1) فراوانی سن پاسخگویان……………………………………………………………………………………………………………122
نمودار(4-2-2) فراوانی جنسیت پاسخگویان……………………………………………………………………………………………………….123
نمودار(4-2-3) فراوانی توزیع پرسشنامه ها در آموزشکده های استان…………………………………………………………….124
نمودار(4-2-4) فراوانی سمت پاسخگویان………………………………………………………………………………………………………….125
نمودار(4-2-5) فراوانی نوع استخدام پاسخگویان……………………………………………………………………………………………….126
نمودار(4-2-6) فراوانی سابقه کار پاسخگویان…………………………………………………………………………………………………..127
نمودار(4-4-1) نتایج حاصل از فرضیه اصلی…………………………………………………………………………………………………….129
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-08-14] [ 11:17:00 ب.ظ ]
|