استرس چیست ؟. 13

انواع استرس… 16

عوامل استرس زا 17

فیزیولوژی استرس… 21

مهم ترین واکنش های دفاعی افراد در برابر استرس… 24

مکانیزم های نظم دهی به تنیدگی : 25

شخصیت مقاوم در برابر استرس… 26

روانشناسی استرس… 26

موضع گیری های نظری در خصوص شیوه های مقابله. 27

مدل لازاروس و فولکمن.. 28

هنر به عنوان روش مقابله. 32

چند شیوه دیگر برای مقابله با استرس… 33

کنترل فشار های روانی در ورزشکاران. 34

علت فشار های روانی در ورزشکاران. 35

سه راه برای تنظیم فشار های روانی.. 38

تعریف گروه. 40

تاریخچه گروه درمانی.. 41

ساختار و سازمان گروه. 43

شرایط انتخاب اعضاء ، اندازه ، تعداد جلسات و گروه درمانی.. 44

ویژگی های رهبر گروه. 46

تعریف روان درمانی گروهی 47

مزیت های روان درمانی گروهی.. 47

رویکرد گروه درمانی.. 48

درمان شناختی رفتاری.. 48

تاریخچه و تکامل درمان شناختی – رفتاری.. 50

مرحله اول : شکل گیری و رشد رفتار درمانی.. 51

مرحله دوم : شکل گیری شناخت درمانی.. 51

مرحله سوم : تلفیق رویکرد های شناختی و رفتاری.. 52

ویژگی های درمان شناختی – رفتاری.. 54

روش های جسمانی «رفتاری» 56

بازخورد زیستی 56

آرامش پیش رونده 57

آرامش بدون تنش… 58

برنامه ریزی فعالیت… 58

ایفای نقش… 59

مواجهه تدریجی ، حساسیت زدایی منظم. 59

تکنیک های شناختی.. 59

مقالات و پایان نامه ارشد

 

پذیرش یا تفکر منطقی.. 59

روش پیکان نزولی.. 60

مقیاس فاجعه 60

روش استفاده از آیینه. 61

روش وسوسه شیطان. 61

هدف گزینی 61

متوقف ساختن فکر. 62

اعتماد به نفس… 62

مروری بر تحقیقات مرتبط با پژوهش… 62

پژوهش های خارجی.. 63

پژوهش های داخلی.. 65

فصل سوم:روش پژوهش

مقدمه. 69

روش تحقیق و طرح پژوهش… 69

متغیر های مورد مطالعه. 70

جامعه آماری.. 70

نمونه و روش نمونه گیری.. 70

ابزار پژوهش… 71

روش ارزیابی و نمره گذاری.. 71

نحوه ی اجرای پژوهش… 72

چگونگی و ساختار جلسات آموزش… 73

جلسه اول : جلسه توجیهی.. 73

اهداف.. 73

جلسه دوم : معرفی استرس و نشانه های آن. 73

اهداف : 73

جلسه سوم : تن آرامی پیش رونده. 74

اهداف : 74

جلسه چهارم : تکرار تمرین تن آرامی پیشرونده. 74

اهداف : 74

جلسه پنجم : تن آرامی بدون انقباض عضلانی.. 74

اهداف : 74

جلسه ششم : درمان منطقی – هیجانی  الیس… 74

اهداف : 74

جلسه هفتم : ادامه درمان منطقی هیجانی الیس… 75

اهداف : 75

جلسه هشتم : ادامه درمان منطقی –هیجانی الیس… 75

اهداف : 75

جلسه سوم : مرورکلی بر کلیه جلسات… 75

یک مطلب دیگر :

 

اهداف : 75

جلسه دهم : پس آزمون با پرسشنامه نشانه های فشار روانی کوپر. 75

اهداف 75

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها

یافته های توصیفی پژوهش… 78

یافته های استنباطی پژوهش… 79

بررسی فرضیه های پژوهش… 80

فصل پنجم:نتیجه گیری و بحث

بحث و نتیجه گیری.. 83

بحث و نتیجه گیری فرضیه اصلی.. 83

بحث و  نتیجه گیری فرضیه اصلی.. 89

محدودیت های پژوهش… 89

پیشنهادات پژوهش… 89

منابع و مآخذ. 90

منابع فارسی.. 90

منابع لاتین.. 95

 

 

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                                            صفحه

 

جدول 2-1 : فهرست هولمز – راهه برای اندازه گیری شدت استرس ……………………………………………….19

جدول 2-2: تغییرات فیزیولوژیکی ، روان شناختی و رفتاری افراد …………………………………………………….36

جدول 3-1 : پژوهش پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش……………………………………………70

جدول 4-1 : توزیع فراوانی بر اساس گروه…………………………………………………………………………………….78

جدول 4-2 : میانگین و انحراف استاندارد پس تست قبل و بعد از کنترل متغیر پیش تست …………………..78

جدول 4-3 : تحلیل کواریانس گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون با بررسی تاثیر پیش آزمون نمرات استرس……………………………………………………………………………………………………………………………………….80

جدول 4-4 : مقایسه سطح معنادار بودن نمرات گروه کنترل در پیش تست و پس تست ………………………81

جدول 4-5 : مقایسه سطح معنادار بودن نمرات گروه آزمایش در پیش تست و پس تست استرس ………..81

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست نمودار و شکل ها 

عنوان                                                                                                            صفحه

 

شکل 2-1 : پاسخ فیزیولوژیابی به استرس…………………………………………………………………………………….. 23

نمودار 4-1 : مقایسه نمرات پیش آزمون و پس آزمون در گروه کنترل و آزمایش……………………………….. 79

 

 

چکیده

استرس همواره به عنوان یکی از مهم ترین عوامل پیدایش شکل گیری بیماری های مختلف جسم و روان و مرگ و میر افراد است . افراد تحت استرس ، اشتغال زایی پیدا کرده و اغلب دارای احساسات و افکار مداخله گر و خود شکن هستند . هدف از این پژوهش ارزیابی میزان تاثیر گروه درمانی شناختی – رفتاری در میزان استرس ورزشکاران رزمی کار بوده است . گروه نمونه این پژوهش را 24 نفر از ورزشکاران رزمی کار که استرس بیشتری داشته اند تشکیل می دهند . روش نمونه گیری در دسترس و با مراجعه به سازمان تربیت بدنی شهرستان گیلانغرب بوده است . آزمودنی به طور تصادف در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفته اند . پیش از مداخله درمانی هر دو با تست فشار های روانی کوپر مورد ارزیابی قرار گرفتند . گروه آزمایش در ده جلسه گروه درمانی شناختی –رفتاری در هر هفته یک جلسه و جلسه ای 5/1 ساعت به مدت 5/2 ماه در مرکز تربیت بدنی گیلانغرب شرکت نمودند و در گروه کنترل هیچ گونه مداخله روانشناختی انجام نشد . در پایان مداخله درمانی هر دو گروه ، بار دیگر با آزمون یاد شده یاد شده مورد ارزیابی قرار گرفتند . داده های بدست آمده با استفاده از روش تحلیل کواریانس و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته ها نشان داد گروه درمانی شناختی – رفتاری به طور معنی داری در کاهش استرس ورزشکاران رزمی کار موثر بوده است . به بیان دیگر این پژوهش نشان داد که گروه درمانی شناختی – رفتاری در زمینه کاهش استرس ورزشکاران رزمی کار موثر بوده است . در پایان به برخی از پیشنهادات و محدودیت های پژوهش اشاره شده است .

کلیدواژه ها : گروه درمانی شناختی – رفتاری ، استرس ، ورزش کاران رزمی کار

 

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...