2-5-1- قلمرو کارکردی……………………………………………………………………………………………………………..33

2-5-2- قلمرو ساختاری…………………………………………………………………………………………………………….34

2-6- حوزه علائم اختلال شخصیت مرزی…………………………………………………………………………………35

2-6-1- علائم عاطفی………………………………………………………………………………………………………….36

2-6-2- علائم شناختی……………………………………………………………………………………………………….37

2-6-3- علائم رفتاری و تکانشگری……………………………………………………………………………………38

2-6-4- علائم روابط بین فردی………………………………………………………………………………………….39

2-7- سبب شناسی  BPD…………………………………………………………………………………………………40

2-7-1- دیدگاه روان تحلیلی……………………………………………………………………………………………..41

2-7-2- رویکرد رفتاری………………………………………………………………………………………………………42

2-7-3- رویکرد های یادگیری اجتماعی……………………………………………………………………………42

2-7-4- رویکرد رفتاری شناختی……………………………………………………………………………………….43

2-7-5- رویکرد مجادله ای………………………………………………………………………………………………..44

2-8- معیارهای تشخیصی اختلال شخصیت مرزی……………………………………………………………45

2-9- شیوع……………………………………………………………………………………………………………………….. 46

2-10- سیر بالینی BPD……………………………………………………………………………………………………48

2-11- همایندی مرضی BPD…………………………………………………………………………………………..51

2-12- درمان……………………………………………………………………………………………………………………..53

2-12-1- درمان  دارویی…………………………………………………………………………………………………..54

برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید

 

2-12-2- درمان سایکودینامیک……………………………………………………………………………………….57

2-12-3- رفتاردرمانی دیالکتیکی……………………………………………………………………………………..59

 

فصل سوم: روش پژوهش

3-1- طرح پژوهش…………………………………………………………………………………………………………..66

3-2- شرکت کنندگان پژوهش………………………………………………………………………………………..66

3-3- ابزارهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………..67

3-3-1- مصاحبه بالینی ساختاریافته…………………………………………………………………………….67

3-3-2- پرسشنامه افسردگی بک………………………………………………………………………………….68

3-3-3- پرسشنامه اضطراب بک……………………………………………………………………………………68

3-3-4- مقیاس تکانشوری بارات…………………………………………………………………………………..69

یک مطلب دیگر :

 

3-3-5- پرسشنامه ارزیابی شخصیت – مقیاس ویژگی های مرزی……………………………..70

3-4- روش اجرا………………………………………………………………………………………………………………71

3-5- روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………….71

 

فصل چهارم: یافته های پژوهش

4-1- شرح حال بیماران………………………………………………………………………………………………..74

4-2- بررسی فرضیات و سوالات تحقیق……………………………………………………………………….75

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

5-1- نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………91

5-2- محدودیت ها………………………………………………………………………………………………………95

5-3- پیشنهادات………………………………………………………………………………………………………….96

 

منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………………97

منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………98

چکیده 

مقدمه: مشخصه اختلال شخصیت مرزی الگویی نافذ و فراگیر از خلق منفی، رفتار تکانشی و ناسازگارانه و مشکلات بین فردی است. بد تنظیمی هیجانی اغلب به عنوان مشخصه اصلی این اختلال محسوب می شود.

هدف از پژوهش حاضر اینست که اثربخشی آموزش های مهارت های تنظیم هیجانی DBT بر کاهش نشانه های هیجانی بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی مورد بررسی قرار بگیرد.

روش: فرضیه های این پژوهش در چهارچوب یک مطالعه آزمایشی تک موردی، با استفاده از طرح خطوط پایه چندگانه میان آزمودنی ها، مورد بررسی قرار گرفته اند. ابزارهای پژوهش مصاحبه بالینی ساختاریافته،  پرسشنامه افسردگی بک،  پرسشنامه اضطراب بک، مقیاس تکانشوری بارات، پرسشنامه ارزیابی شخصیت- مقیاس ویژگی های مرزی است.

نتایج:  بر پایه یافته های بدست آمده از پژوهش می توان اظهار داشت که آموزش مهارت های تنظیم هیجانی که در این پژوهش در قالب پنج فرضیه پیش بینی شده بود، در مورد همه متغیرهای مربوط به این فرضیه ها، مورد تایید قرار می گیرد.

 مقدمه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...