دانلود متن کامل پایان نامه : بررسی رابطه ی بین هوش هیجانی و سلامت روانی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد

 

دانشگاه آزاد واحد ساری

 

 

 

موضوع پروژه :

 

بررسی رابطه ی بین هوش هیجانی و سلامت روانی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد

 

 

 

سال تحصیلی 93-92

 

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

فهرست مطالب

عنوان                                                                               صفحه

مقدمه.. 3

1-علت انتخاب موضوع تحقیق.. 3

2-بیان مسئله.. 5

3-اهمیت و ضرورت پژوهش.. 5

4-سوالات تحقیق.. 6

5-فرضیه های پژوهش.. 6

6-پیشینه تحقیق.. 7

7- محدودیت های تحقیق.. 8

8-اهداف پژوهش.. 8

9 -روش جمع آوری اطلاعات و منابع.. 9

10- خلاصه تحقیق.. 9

تاریخچه هوش هیجانی.. 11

پایان نامه و مقاله

 

مفهوم هوش هیجانی از دیدگاه بار –آن.. 18

1- خود آگاهی هیجانی.. 20

2- قاطعیت.. 20

3-حرمت.. 21

4-خودشکوفایی.. 21

5- استقلال.. 22

6- همدلی.. 22

8-مسولیت پذیری.. 23

9- حل مسئله : 24

10-واقعیت سنجی: 24

11- انعطاف پذیری: 25

12- تحمل فشار: 25

13- کنترل تکانه: 26

14- شادکامی: 26

15- خوشبختی: 27

تاثیر هوش هیجانی در زندگی.. 30

هوش هیجانی و سلامت.. 30

هوش چیست.. 32

نقش هیجانها در هوش.. 33

هوش هیجانی :دو نظریه.. 34

4-استفاده از هیجانها.. 34

تنظیم وکنترل هیجانها.. 35

بهداشت روان: 37

توانایی لذت بردن از زندگی: 38

پیشینه تحقیق.. 42

پژوهشهای خارج از کشور.. 42

پژوهشهای داخل کشور.. 43

روش تحقیق: 46

جامعه- نمونه و روش نمونه گیری: 46

یک مطلب دیگر :

 

ابزار پژوهشی و روش گردآوری داده ها.. 46

آزمون هوشی هیجانی بار-ان.. 48

فصل پنجم: پیشنهاد ها و نتیجه گیری.. 86

فهرست منابع.. 91

 

 

چکیده  

هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط هوش هیجانی باسلامت روانی و پیشرفت تحصیلی می باشد تحقیق حاضر از نوع همبستگی است در این پژوهش مولفه های هوش هیجانی به عنوان متغیر پیش بین(مستقل)وسلامت روانی وپیشرفت تحصیلی به عنوان متغیر ملاک (وابسته)درنظر گرفته شده اند.جامعه آماری تحقیق راکلیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد سراب در سالتحصیلی 90-89تشکیل می دهند نمونه تحقیق شامل 30دانشجوی دختر است که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند.کلیه آزمودنیهای پژوهش هیجانی بار-ان وپرسشنامه سلامت عمومی کله برگ (1979)ومیانگین معدل ترم های گذشته دانشجویان موردسنجش وارزیابی قرار گرفتند نتایج نشان می دهد بین هوش هیجانی وبرخی از مولفه های سلامت عمومی از قبیل اضطراب اختلال درکارکرد اجتماعی و افسردگی رابطه منفی معنی داری وجوددارد.

 

واژگان کلیدی:هوش،هیجانی،سلامت روانی،پیشرفت تحصیلی

   

فصل اول:کلیات تحقیق

مقدمه

1-علت انتخاب موضوع تحقیق

هوش هیجانی به عنوان یک مفهوم جدید در روان شناسی حاصل در هم تنیدگی دو ذهن هیجانی وعقلانی است هوش هیجانی رابطه متقابل عقل و احساس است واز آنجا که انسانها به طور غالب نه به طور عقلانی هستند ونه احساسی از قابلیت فرد برای انطباق بامحیط اطراف وکنار آمدن با مشکلات زندگی به کارکرد ترکیبی قابلیتهای عاطفی وعقلانی بستگی دارد.امروزه هوش هیجانی موضوع مورد بحث بسیاری از تحقیقات وپژوهشهای مربوط به بررسی تفاوتهای فردی شده است توانایی پیش بینی موفقیتهای زندگی ونیز نقش اساسی این سازه در اغلب اختلالات روانی می تواند از دلایل علاقه به مطالعه هوش هیجانی باشد و واژه هوش هیجانی نخستین بار درسال 1990توسط دکتر پیتر سالودی از دانشگاه یل ودکتر جان مایر از دانشگاه نیو همیشایر مطرح شده با این حال از نظر مفهومی (نه اصطلاحی )ریشه آن به هوش اجتماعی باز می گردد که در سال 1920از سوی ترنرایک مطرح شد هوش هیجانی ثرندایک به توانایی فهم ومدیریت مردم وعلاقلانه عمل کردن در روابط انسانی اطلاق می شود.ریشه مفهوم دیگر به اصطتاح هوش درونی فردی و میان فردی گاردنو باز میگردد با این حال همانطور که گفته  شد انچه عمومیت دارد و در ادبیات تحقیقی رواج پیدا کرد اصطلاح هوش هیجانی بود که توسط سالووی و مایر پیشنهاد گردید و در سال 1995 با انتشار کتاب گلمن تحت همین عنوان وجه عمومی تری یافت انها با اطلاع از اقدامات اولیه که در مورد جنبه های غیر شناختی هوش هیجانی را اغاز کردند آنها هوش هیجانی را به عنوان یک شکل از هوش هیجانی در نظر گرفتند ومعتقدند که هوش هیجانی نوعی از پردازش اسست که شامل توجه به هیجانهای ارزیابی صحیح و دقیق آن در خود و دیگران نظم بخشی سازش یافته هیجانها و ابزار مناسب آنها می باشد در تعریفی دیگر بار – آن هوش هیجانی را دسته ای از مهارتهای استعدادها و توانایی های غیر شناختی می دانند که با توانایی موفقیت فرد را در مقابله به فشارها افزایش می دهد . همزمان با پیدایش و گسترش هوش هیجانی به عنوان روح زمان و یا گرایش فرهنگی یک دوره خاص به عنوان مجموعه ای از صفات شخصیتی (بار-ان2001)به عنوان مجموعه ای از توانایی های ذهنی (مایر-سال ووی-کاروسو2000)مطرح گردید.تلقی توانشی از هوش هیجانی اساسی را بر یادگیری توانایی های هیجانی و به کار گیری عملی آنها در حوضه های مختلف زندگی می گذارد.به عقیده ی مایر و سالووی توانایی دریافت و ابراز هیجان و نیز فهم ومدیریت اطلاعات هیجانی قابل یادگیری بوده افراد از این نظر با هم تفاوت دارند بنابراین هوش هیجانی توانشی یا توانایی شناختی هیجانی به توانایی واقعی و بالفعل افراد در باز شناختی و پردازش اطلاعات هیجانی اطلاق می شود.این نوع از هوش هیجانی بهوسیله ی عملکرد و موقعیت های عینی مورد ارزیابی قرار می گیرد. یکی از وظایف مراکز خدمات مشاوره ای دانشگاه تامین سلامت روان حاصل می شود . (بروکن1985)ارتقای سلامت روان و پیشگیری از بیماریها را بخشهایی از مفهوم کلی سلامت می داندو بین آنها پیوست ها را فرض می کنند (خواجوی و همکاران1382) فعالیت های آموزشی در جهت تقویت بهزیستی خود یکی از بخش هایی است ه می گفته و رال (1990َ)برای ارتقای سلامت روان باید توسعه یابد از جمله فعالیت های آموزشی که امروزه محققان تاکید بیشتری بر روی آن دارند آموزش مهارت های هوش هیجانی است .ماهیت آموزش پذیری قابلیت یادگیری و قابلیت ارتقا و شکوفایی هوش هیجانی موجب گردیده تا به این پدیده بیش از پیش توجه شود لذا در این تحقیق برانیم که میزان تاثیر آن را بر پیشرفت تحصیلی و بهداشت روان مورد بررسی قرار دهیم واینکه چگونه از این پدیده میتوانیم برای ارتقای سطح و کیفیت تحصیل و بهبود بهداشت روان جامعه کمال استفاده را بکنیم .

2-بیان مسئله

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...