مطالعه روند مشارکت و همکاری علمی در ویکیپدیای فارسی |
1-3. اهداف پژوهش 5
1-3-1.هدف کلی 5
1-3-2. اهدف فرعی 5
1-4. پرسشهای پژوهش 6
1-4-1. پرسش اصلی 6
1-4-2. پرسشهای فرعی 6
1-5. فرضیههای پژوهش 7
۱-6. اهمیت و ضرورت پژوهش 7
1-6-1. اهمیت نظری 7
1-6-2. اهمیت عملی 7
1-7. تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش 8
1-8. نوآوری پژوهش 10
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش/11
2-1. مقدمه 12
2-2. مروری بر همکاری علمی 12
2-2-1. تاریخچه همکاری علمی 13
2-2-2. تعاریف و مفاهیم همکاری علمی 14
2-2-2-1. همکاری و مشارکت 14
2-2-2-2. همکاری در علم 15
2-2-2-3. تعریف همکاری علمی 16
2-2-2-4. همکاری علمی و تالیف مشترک 17
2-2-2-5. همکاری علمی و خرد جمعی 17
برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
2-2-3. عوامل موثر بر همکاری علمی 18
2-2-4. دلایل و مزایای همکاری علمی و همتالیفی 19
2-2-5. همکاری علمی و فضای مجازی 21
2-2-6. جمعبندی بخش اول 23
2-3. ویکی 23
2-3-1. مقدمه 23
2-3-2. تاریخچه ویکی 24
2-3-3.مفهوم ویکی 25
2-3-4. اهداف ویکیها 26
2-3-5. خصوصیات ویکی 26
2-3-6.مزایای ویکی 30
2-3-7. معایب ویکی 31
2-3-8. کاربردهای بالقوه ویکیها 31
2-3-8-1. ویکیپدیا 33
2-3-8-1-1. تاریخچه ویکیپدیا 33
2-3-8-1-2.ویکیپدیا و بنیاد ویکیمدیا 34
2-3-9. جمعبندی بخش دوم 35
2-4. ویکیپدیای فارسی 35
2-4-1. ویژگیهای ویکیپدیا 36
2-4-1-1. همکاران ویکیپدیا 36
2-4-1-2. سطح عضویت همکاران 37
2-4-1-3. مقاله ویکیپدیا 39
2-4-1-4. مقاله برگزیده 39
2-4-1-5. بازبینی مقالههای برگزیده 39
2-4-1-6. تولسرور و ابزارهای آماری آن 40
2-4-2. مشارکت و همکاری در ویکی پدیا 40
2-4-2-1. ساز وکارهای تقویت همکاری علمی 42
2-4-2-2. محلهای همکاری 43
2-4-3. دلایل و انگیزههای همکاری در ویکی پدیای فارسی 43
یک مطلب دیگر :
2-4-4. چالشها 46
2-5. خلاصه مباحث نظری 48
۲-6. مروری بر پیشینه پژوهش 49
2-6-1. پیشینه در خارج از ایران 49
۲-6-2. پیشینه در داخل کشور 56
2-7. جمع بندی پیشینه 58
فصل سوم: روش پژوهش/59
3-1. مقدمه 60
3-2. روش پژوهش 60
3-۳. جامعه پژوهش 60
3-4. روش نمونهگیری و حجم نمونه 61
3-5. ابزار گردآوری دادهها 61
3-6. روش جمعآوری دادهها 61
3-6-1. روش جمعآوری دادههای جامعه نویسندگان فعال 61
3-6-2. روش جمعآوری دادههای جامعه مقالات برگزیده 63
3-7.روش تجزیه و تحلیل دادهها 66
3-8. محدودیتهای پژوهش 69
فصل چهارم: یافتههای پژوهش/70
4-1. مقدمه 71
4-2. یافتههای توصیفی 71
4-3. پاسخ به پرسشهای پژوهش 76
4-4. آزمون فرضیهها 86
فصل پنجم: بحث، نتیجهگیری و پیشنهادها/90
5-1. مقدمه 91
5-2.مروری بر یافتهها 91
5-3. بحث و نتیجهگیری 93
5-4. پیشنهادهای حاصل از پژوهش 98
منابع 100
پیوست 1: فهرست نویسندگان فعال ویکیپدیای فارسی (نمونه پژوهش) 107
پیوست 2: فهرست مقالات برگزیده 120
مقدمه
همکاری علمی[1] یک پدیده اجتماعی در پژوهش است که از سال 1960به صورت نظاممند مورد مطالعه قرار گرفته است (گلانزل و شوبرت[2]، 2004). به طوری که با شروع هزاره سوم، درک بیشتری نسبت به ارزش و اهمیت همکاری علمی میان دانشمندان و تولیدکنندگان علم به وجود آمده است. همچنین امکانات، دادهها و ضوابط بهتر و تعریفشدهتری برای این امر دردسترس است (رحیمی و فتاحی، 1386). همکاری علمی فرآیندی است که طی آن دو یا چند نویسنده از طریق رابطه مشارکتی تعریف شده، مشخص، واقعی و برنامهریزی شده با هدف خلق اثری مشترک، منابع و استعدادهای خود را به اشتراک میگذارند. بررسی متون، گویای این امر است که همکاری علمی در قالب پدیده تألیف مشترک[3] نمود پیدا میکند و یکی از شکلهای همکاری علمی، همتالیفی است که همکاری در تولید علم از جمله مقاله، یادداشت و نظایر آن است (حسن زاده و بقایی، 1388). بنابراین رشد علمی از برخی جهات به وجود ارتباط میان اندیشههای علمی بستگی دارد. امروزه روند همکاری در زمینه تولید علم ابعاد نوینی به خود گرفته است که در این میان همهگیر شدن وسایل جمعی به ویژه اینترنت کمک شایان توجهی به این امر نموده است (شیری و فدایی، 1389). به طوری که رشد فزاینده اینترنت، همکاری و مشارکت در قالب همتالیفی را در حد بیسابقهای ممکن ساخته است. ظهور نسل جدید وب با عنوان «وب2» و حتی وب معنایی[4] که به «وب3» شهرت یافته است، امکان شکلگیری اجتماعات جدیدی از کاربران را فراهم میکند. وب2 به عنوان گونه اجتماعیتر وب، بستری فراهم میکند که در آن کاربر دیگر تنها مصرفکننده اطلاعات نیست بلکه با نوشتن و تبادل اطلاعات با کاربران دیگر در تولید محتوا مشارکت میکند. وب2 راهکاری درباره این موضوع است که چگونه مردم با فناوری یاد میگیرند و چگونه فرصتهای یادگیری جدید از طریق فناوری پیشنهاد میشود (تاجالدینی و سادات موسوی، 1387). ظهور فناوریهای بر پایهی وب2، همچون شبکههای اجتماعی و ویکیها چشماندازهای تازهای از فعالیت در زمینه ارتباطات رسمی و غیر رسمی علمی و اجتماعی را به روی کاربران باز کرده است. در دنیای ارتباطات علمی، شبکههای اجتماعی به عنوان بسترهای مؤثر در تولید علم، اشتراک عقاید و رشد فردی و اجتماعی محسوب میشود. به طوری که از این طریق، دانش فردی به دانش جمعی تبدیل و در واقع از دانایی جمعی برای حل مسائل و مشکلات دنیای علم بهرهبرداری میشود (رحمانزاده، 1389).
از مشهورترین ابزارهای مشارکتی مبتنی بر وب2 که خیلی از ارتباطات برخط[5] را برای تبادل و خلق گروهی دانش در قالب مقالات بهکار میگیرند، «ویکیها[6]» هستند. ویکی مجموعه صفحات وبی است که به هرکسی یا دست کم به هر کسی که به نرمافزار سرویس دهنده ویکی دسترسی دارد این اجازه را میدهد تا در تهیه محتوایش مشارکت کند. ویکی برای ایجاد پایگاههای وب گروهی و ارتقای پایگاههای اجتماعی و تحقق مدیریت دانش به کار برده میشود (علیمرادی، 1388). اهداف اولیه برای اکثر ویکیها، سازماندهی دانش جمعآوری شده و به اشتراک گذاشتن این اطلاعات است. در واقع ویکیها به عنوان بخش مهمی از یک ابزار همکاری و مشارکت جهت مدیریت محتوای برخط در یک روش سریع و آسان به نظر میآیند (اشتودر[7] و دیگران،2007).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 07:37:00 ب.ظ ]
|