بررسی عوامل مؤثر بر وضعیّت اشتغال فارغ التّحصیلان دانشگاهی 34 – 24 ساله استان کردستان |
فصل دوم: چارچوب نظری تحقیق
مقدمه:.. 14
تاریخچهی آموزش عالی در جهان و ایران :.. 14
سیر تحول آموزش عالی در ایران :.. 15
آموزش عالی در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی:.. 15
آموزش عالی در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی:.. 17
آموزش عالی در استان کردستان:.. 18
پیشینهی تحقیق:.. 19
الف) تحقیقات داخلی:.. 19
ب) تحقیقات خارجی:.. 23
مبانی نظری تحقیق:.. 26
نظریات مربوط به ارتباط جنسیّت و اشتغال:.. 27
نظریات نئوکلاسیکها:.. 28
نظریهی تجزیه شدن بازار کار:.. 29
نظریهی نقش:.. 30
نظریهی نوسازی:.. 31
نظریهی پارسونز :.. 32
نظریههای فمنیستی :.. 32
نظریهی انتظار:.. 33
نظریات مربوط به ارتباط آموزش و اشتغال:.. 33
نظریهی انتخاب عقلانی:.. 34
نظریهی سرمایهی انسانی:.. 34
نظریهی جدال (کشمکش) :.. 35
نظریهی مبادله :.. 36
نظریات مربوط به ارتباط مهاجرت و اشتغال:.. 37
دیدگاه اقتصادی:.. 37
نظریهیسرمایه انسانی:.. 38
ساستاد :.. 38
نظریهی تودارو :.. 38
چارچوب نظری.. 39
فرضیّههای تحقیق:.. 43
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه:.. 44
روش تحقیق:.. 44
دادههای تحقیق :.. 44
برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
جامعهی آماری :.. 45
تعریف متغیّرها و مفاهیم تحقیق:.. 45
الف) متغیّر وابسته :.. 45
اشتغال :.. 45
شاغل :.. 45
بیکار:.. 46
ب) متغیّرهای مستقل :.. 47
عوامل جمعیّتی :.. 47
1- جنس :.. 47
2- سن :.. 47
3- وضع زناشویی.. 47
دارای همسر:.. 48
بیهمسر بر اثر طلاق :.. 48
بیهمسر بر اثر فوت:.. 48
هرگز ازدواج نکرده :.. 48
4- داشتن فرزند و تعداد فرزندان:.. 48
عوامل اجتماعی :.. 48
1- سطح تحصیلات (مدرک تحصیلی)::.. 49
2- رشتهی تحصیلی:.. 49
عوامل مهاجرتی :.. 50
1- مهاجرت طول عمر:.. 50
2- مهاجرت اخیر:.. 50
ج) سایر مفاهیم :.. 50
فارغالتّحصیلان آموزش عالی :.. 50
گروههای عمدهی فعالیّت :.. 51
گروههای عمدهی شغلی :.. 51
وضع شغلی :.. 51
کارفرما :.. 52
کارکن مستقل :.. 52
مزد و حقوقبگیر بخش عمومی :.. 52
مزد و حقوقبگیر بخش خصوصی :.. 52
کارکن فامیلی بدون مزد :.. 52
نحوهی تجزیه و تحلیل دادهها :.. 52
فصل چهارم: یافتههای تحقیق
مقدمه.. 54
4-2) بررسی تک متغیّرهی ویژگیهای جمعیّتی و اجتماعی پاسخگویان :.. 55
4-2-1) توزیع فارغالتّحصیلان بر حسب جنس :.. 55
یک مطلب دیگر :
4-2-2) توزیع فارغالتّحصیلان بر حسب سن :.. 56
4-2-3) توزیع فارغالتّحصیلان بر حسب وضع زناشویی :.. 56
4-2-4) توزیع فارغالتّحصیلان زن بر حسب داشتن یا نداشتن فرزند :.. 57
4-2-5) توزیع فارغالتّحصیلان زن بر حسب تعداد فرزندان در قید حیات :.. 58
4-2-6) توزیع فارغالتّحصیلان بر حسب سطح تحصیلات :.. 59
4-2-7) توزیع فارغالتّحصیلان بر حسب رشتهی تحصیلی :.. 59
4-2-8) توزیع فارغالتّحصیلان بر حسب مهاجرت طول عمر:.. 61
4-2-9) توزیع فارغالتّحصیلان بر حسب مهاجرت اخیر:.. 61
4-2-10) توزیع فارغالتّحصیلان بر حسب علّت مهاجرت :.. 62
4-2-11) توزیع فارغالتّحصیلان بر حسب وضعیّت اشتغال :.. 63
4-2-12) توزیع فارغالتّحصیلان بر حسب وضع شغلی :.. 64
4-2-13) توزیع فارغالتّحصیلان بر حسب عمده فعالیّت آنها :.. 65
4-2-14) توزیع فارغالتّحصیلان بر حسب گروههای عمدهی شغلی :.. 66
4-3) بررسی وضعیّت اشتغال بر حسب ویژگیهای جمعیّتی و اجتماعی پاسخگویان: 68
4-3-1) وضعیّت اشتغال بر حسب جنس :.. 68
4-3-2) وضعیّت اشتغال بر حسب سن :.. 70
4-3-3) وضعیّت اشتغال بر حسب وضعیّت زناشویی :.. 70
4-3-4) وضعیّت اشتغال بر حسب سطح تحصیلات :.. 72
4-3-5) وضعیّت اشتغال بر حسب رشتهی تحصیلی :.. 73
4-3-6) وضعیّت اشتغال بر حسب مهاجرت طول عمر:.. 74
4-3-7) وضعیّت اشتغال بر حسب مهاجرت اخیر:.. 76
4-3-8) وضعیّت اشتغال بر حسب داشتن یا نداشتن فرزند :.. 77
4-3-9) وضعیّت اشتغال بر حسب تعداد فرزندان درحال حاضر زنده :.. 78
4-4) تجزیه و تحلیل چند متغیّره :.. 79
4-4-1) برآورد احتمال عدم اشتغال فارغالتّحصیلان34-24 ساله آموزش عالی استان کردستان.. 80
4-4-2) برآورد احتمال عدم اشتغال فارغالتّحصیلان 34-24 سالهی مرد آموزش عالی استان کردستان.. 83
4-4-3) برآورد احتمال عدم اشتغال فارغالتّحصیلان 34-24 سالهی زن آموزش عالی استان کردستان.. 86
4-4-3-1) برآورد احتمال عدم اشتغال فارغالتّحصیلان 34-24 سالهی زن آموزش عالی استان کردستان (بدون متغیّرهای باروری).. 87
4-4-3-2) برآورد احتمال عدم اشتغال فارغالتّحصیلان 34-24 سالهی زن آموزش عالی استان کردستان ( با متغیّرهای باروری) .. 90
فصل پنجم: خلاصه و نتیجهگیری
5-1) مقدمه :.. 94
5-2) خلاصه :.. 94
5 -3) نتیجهگیری :.. 98
5-4) پیشنهادات تحقیق.. 106
منابع:.. 108
مقدّمه
نقش سرمایهی انسانی و نیروی انسانی متخصص در صحنههای اقتصادی و اجتماعی از اهمیّت بسیاری برخوردار است؛ به طوری که میتوان با تکیه بر این نیرو، فرآیند رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی را سرعت بخشید. نیروی انسانی متخصص و دانشمدار به عنوان مهمترین مزیت رقابتی و کمیابترین منبع در اقتصاد دانش محور امروز است. بر همین اساس، امروزه مهمترین سرمایهگذاری هرکشور را سرمایهگذاری بر روی نیروی انسانی میدانند زیرا اگر کشوری همهی شرایط لازم برای رشد و توسعه را دارا باشد، امّا فاقد نیروی انسانی مسئولیّتپذیر و متخصّص باشد به توسعهی همه جانبه و پایدار دست نخواهد یافت. سرمایهگذاری در منابع انسانی با بالابردن سطح مهارتها و تخصصهای نیروی کار و افزایش قابلیتهای آن میتواند موجب ارتقای کمی و کیفی تولید شده و کارایی استفاده از سرمایههای مادی را بالا برد. نیروی کار ماهر و برخوردار از دانش و تخصص بخش اعظم عوامل تولید و اقتصاد مبتنی بر دانش را تشکیل میدهد. نیروی کار دانش آموخته ( سرمایه انسانی ) میتواند به بهبود کیفیّت کالا و ارائه خدمات بهتر کمک کند و از طرفی نقش برنامهریز و هدایت کننده داشته باشد. آن دسته از نیروی کاری که از سطح دانش و آموزش بیشتری برخوردار باشد، قادر است در چرخه تولید پویایی و تحول ایجاد کرده و سبب افزایش ظرفیتها (تولید، توسعه تجارت و…) و رسیدن به رشد اقتصادی بالاتر شود.
از منظر نظریههای رشد و توسعه آنچه در نهایت، خصوصیّت و روند توسعهی اقتصادی و اجتماعی کشوری را تعیین میکند، منابع انسانی آن کشور است و نه سرمایه و منابع مادّی آن. نیروی انسانی تحصیلکرده یکی از اساسیترین عوامل تولیدی و اقتصادی هر کشور است. کشوری که نتواند مهارتها و دانش مردم خود را توسعه دهد و از آن در اقتصاد ملّی به نحو مؤثّری بهرهبرداری کند، قادر نخواهد بود هیچ چیز دیگری را توسعه بخشد (گوستاو[1] 2007 به نقل از بیگدلی 1391:114). بر اساس نظریههای توسعه، نیروی انسانی متخصّص و تحصیلکرده نقش بسزایی در توسعهی کشورهای گوناگون بخصوص کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته دارد.
امروزه دانشگاهها به عنوان محلّ تربیّت نیروی انسانی متخصّص در این قبیل کشورها با کاستیها و مشکلات گوناگونی روبرو است، اما مسألهی مهمتر این است که این نیروی تحصیلکرده پس از فراغت از تحصیل و آمادگی برای انجام فعّالیتهای گوناگون با مشکل عدم اشتغال در سطح وسیعی روبرو هستند. از این رو، مشکلات ناشی از چنین وضعیّتی میتواند اثرات نامطلوب فردی و اجتماعی را به دنبال داشته باشد (نامجویان 1384: 1). تجربهی کشورهای پیشرفته و صنعتی،گویای این نکتهی اصلی و اساسی است که این کشورها در نخستین گامهای توسعهی خود، نگاهی ویژه همراه با برنامهریزیهای دقیق در رابطه با فارغالتّحصیلان داشتهاند. در ایران، عوامل مختلفی منجر به بروز پدیدهی بیکاری در بین فارغالتّحصیلان دانشگاهی شده است و منابع عظیم نیروی انسانی را که باید محور اصلی توسعه باشند بدون استفاده گذاشته شده است.
از دههی 1370 خورشیدی به بعد، با توجّه به تحوّلات بازارکار ایران و سیاستهای گسترش کمّی آموزش عالی، موضوع اشتغال و بیکاری بهویژه در میان دانش آموختگان نظام آموزش عالی، به یک چالش پیش روی اقتصاد ایران تبدیل شده است. هرچند مسألهی بیکاری، با توجّه به پیامدهای آن در ناهنجاریهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای کلیهی آحاد جامعه نگرانکننده است. با این همه، به دلیل سرمایهگذاریهای انجامشده از محلّ منابع ملّی برای تربیّت نیروی انسانی متخصّص در کشور و عدم جذب آنها در بخشهای مختلف اقتصادی، پیامدهای بسیار وسیعتری را به دنبال خواهد داشت (اسلامی 1386: 244). از آنجا که معضلاتی نظیر بیکاری، دارای آثار و تبعات اجتماعی، خانوادگی و … در جامعه است و در این میان وضعیّت اشتغال فارغالتّحصیلان استان کردستان حاد میباشد و هرساله با فارغالتّحصیل شدن دانشجویان به تعداد بیکاران دانش آموخته این استان که براساس ادعای آژانس خبری کورد نیوز در سال 1393، نزدیک به هشتاد هزار فارغالتّحصیل است، افزوده میشود و میزان بیکاری این قشر افزایش مییابد. بنابراین، در این پژوهش سعی شده است تا با تجزیه و تحلیل دادههای موجود از سرشماری 1385، به بررسی وضعیّت اشتغال فارغالتّحصیلان دانشگاهی استان کردستان پرداخته و عوامل مؤثّر بر آن را شناسایی کنیم.
بیان مسأله
نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده به عنوان سرمایهی اجتماعی از مهمترین عوامل توسعهی اقتصادی و اجتماعی هر کشور محسوب میشود.
با نگاهی به تاریخ اندیشههای اقتصادی متوجّه میشویم که بزرگان این علم همواره به نقش عامل انسانی و ارزش کار او در فرایند تولید اشارههای بسیاری داشتهاند. بهطور مثال، آدام اسمیت[2] در کتاب ثروت ملّل، نیروی انسانی را تنها منبع ثروت معرّفی میکند (سهرابی و دیگران 1376: 52).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 05:31:00 ب.ظ ]
|