بررسی رابطه مهارتهای مدیران با پیشرفت تحصیلی |
1-2- بیان مساله……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….4
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….5
1-4- اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..6
1-5- فرضیات تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………7
1-6- تعریف مفاهیم و اصطلاحات تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….7
فصل دوم مبانی نظری
2-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..18
2-2- تعریف مدیریت……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………18
2-3- فراگرد مدیریت…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….19
2-4- مهارت………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………19
2-5- مدیریت آموزشی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….21
2-6- اهداف مدیریت آموزش……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..21
2-7-مدیران……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….22
2-8- مهارت فنی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………22
2-9- مهارت انسان……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………23
1-2-9- میرکمالی شاخصهای روابط انسانی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………24
2-2-9- مبانی مهارت انسانی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………24
3-2-9- اجزا مهارت انسانی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………25
2-10- مهارت ادراکی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….26
2-11- مهارتها، نقشها و وظایف مدیران…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..27
1-2-11- بررسی و مرور دیدگاههای صاحبنظران در مورد مهارتها و نقشهای مدیران …………………………………….27
1-1-2-11- مطالعات مینتزبرگ ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………27
2-2-12- نقشهای میان شخصی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….28
3-2-12- نقشهای اطلاعاتی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….28
4-2-12- نقشهای تصمیم گیری……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..29
5-2-12- دستهبندی هلدیگل و اسكولوم……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..30
6-2-12- دیدگاه میرکمالی در مورد توانایی های مدیریت و رهبری آموزشی ………………………………………………………..31
7-2-12- نظریه رابرت کاتز………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….37
1-7-2-12- مهارتهای فنی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 37
2-7-2-12 – مهارتهای انسانی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………38
3-7-2-12-مهارتهای ادراکی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………39
2-13- ارزش نسبی مهارتها …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..39
2-14- مهارتهای دیگر…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..40
1-2-14- مهارت سیاسی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….41
2-2-14- مهارت تشخیصی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..41
3-2-14- مهارت تحلیلی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………41
4-2-14- مهارت ارتباطی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..42
4-2-14- 1- ارتباط در رویكرد های منابع انسانی……………………………………………………………………………………………………………………………43
5-2-14- مهارت تصمیم گیری………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..44
5-2-14-1- سبک ارتباط………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………44
6-2-14- مهارت مدیریت زمان …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….45
7 -2-14- مهارتهای حرفهای…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………45
8-2-14- مهارتهای میانفردی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………46
9-2-14- مهارتهای آموزشی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..46
10-2-14- مهارتهای ویژه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………47
2-15- پیشرفت تحصیلی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..47
1-2-15- تعریف پیشرفت تحصیلی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………49
2-2-15- معیارهای پیشرفت تحصیلی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..50
3-2-15- عوامل مهم تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی……………………………………………………………………………………………………………………………..51
4-2-15- تقسیم بندی کلی عوامل تاثیر گذار بر پیشرفت تحصیلی …………………………………………………………………………………..55
5-2-15- بلوم……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….55
2-16- وظایف مدیر مدرسه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………56
2-17- تحقیقات انجام شده…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….64
1-2-17- تحقیقات خارجی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….64
2-2-17- تحقیقات داخلی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..65
فصل سوم روش تحقیق
3-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..69
3-2- نوع و روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….69
3-3- جامعه آماری تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..70
3-4- حجم نمونه و شیوه نمونه گیری تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..70
3-5-متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..71
3-6-ابزار گردآوری اطلاعات……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….72
3-7- روایی و پایایی پرسشنامه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..72
3-8- روش تجزیه و تحلیل دادهها………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………74
3-9- آزمون کولموگروف – اسمیرنف (آزمون نرمال بودن) ………………………………………………………………………………………………………………….75
1-3-9- ضریب همبستگی پیرسون………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….76
فصل چهارم یافته های تحقیق
4-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..78
4- 2- یافتههای توصیفی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..78
4-3- تحلیل توصیفی متغیر (مهارت مدیران)………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………79
5-3 – بررسی نرمال بودن متغیرهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..88
4-4 – رتبهبندی مهارتهای سه گانه(فنی، انسانی و ادراکی) مدیران…………………………………………………………………………………………….89
فرضیه اصلی:بین مهارت های سهگانه(فنی،انسانی وادراکی) مدیران وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان. …………………….. 91
فرضیه اول : بین مهارت فنی مدیران و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان………………………………………………………………………………………92
فرضیه دوم : بین مهارت انسانی مدیران و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان……………………………………………………………………………..93
فرضیه سوم : بین مهارت ادراکی مدیران و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان……………………………………………………………………………94
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات.
5-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..96
5-2- خلاصه تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..96
5-3- تبیین نتایج تجربی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….97
5-3-1- یافتههای توصیفی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….97
5-3-2- از یافتههای استنباطی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….97
5-4- نتایج نظری پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..99
5-5- پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….100
5-6- محدودیتهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….102
منابع و ماخذ فارسی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………103
منابع و ماخذ انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..108
ضمائم و پیوست ها ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………109
چکیده انگلیسی …………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………131
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول 1-1 نقشهای مدیریتی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….28
جدول 3-1 ضرایب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی متغیرها …………………………………………………………………………………………………………………….70
جدول 3-2 ضرایب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی متغیرها …………………………………………………………………………………………………………………….74
جدول 4-3 روایی و پایایی ابزار تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….74
جدول شماره 4-1 توزیع حجم نمونه برحسب مولفههای مهارتهای فنی……………………………………………………………………………..79
جدول شماره 4-2 شاخصهای توصیفی مهارتهای فنی مدیران………………………………………………………………………………………………………80
جدول شماره 4-3 توزیع حجم نمونه برحسب مولفههای مهارتهای انسانی……………………………………………………………………..82
جدول شماره 4-4 شاخصهای توصیفی مهارتهای انسانی مدیران………………………………………………………………………………………………83
جدول شماره 4-5 توزیع حجم نمونه بر حسب مولفههای مهارتهای ادراکی…………………………………………………………………..84
جدول شماره 4-6 شاخصهای توصیفی مهارتهای ادراکی مدیران………………………………………………………………………………………………85
جدول شماره 4-7 شاخصهای توصیفی مهارتهای سهگانه مدیران……………………………………………………………………………………………..86
جدول شماره 4-8 شاخصهای توصیفی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان………………………………………………………………………………..87
جدول4-9 آزمون کولموگروف – اسمیرنف………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………88
جدول شماره 4-10 رتبه بندی مهارتهای سه گانه(فنی، انسانی و ادراکی)…………………………………………………………………………..89
جدول شماره 4-11 نتیجه آزمون فریدمن در رتبه بندی مهارت های سهگانه مدیران………………………………………………….90
جدول شماره 4-12 نتایج آزمون t ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………90
جدول 4-13 نتایج آزمون ضریب همبستگی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 91
جدول 4-14 نتایج آزمون ضریب همبستگی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..92
جدول4-15 نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای سنجش رابطه …………………………………………………………………………………93
جدول4-16 نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای سنجش رابطه …………………………………………………………………………………94
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار شماره 4-1: هیستوگرام فراوانی مهارتهای فنی مدیران……………………………………………………………………………………………………………81
نمودار شماره 4-2: هیستوگرام فراوانی مهارتهای انسانی…………………………………………………………………………………………………………………………83
نمودار شماره 4-3: هیستوگرام فراوانی مهارتهای ادراکی مدیران……………………………………………………………………………………………………85
نمودار شماره 4-4: هیستوگرام فراوانی مهارتهای سهگانه مدیران…………………………………………………………………………………………………..86
نمودار شماره 4-5: هیستوگرام فراوانی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان……………………………………………………………………………………….87
یک مطلب دیگر :
یک مطلب دیگر :
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل 3-1 : میزان نسبی مهارتهای مورد نیاز در رده های مختلف مدیریت……………………………………………………………………………..40
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مهارتهای مدیران با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهرستان ابهر به روش توصیفی – همبستگی در میان مدارس ابتدایی بین مدیران و دانش آموزان شهرستان ابهر انجام شده است جامعه آماری این پژوهش، کلیه مدیران و دانش آموزان ابتدایی شهرستان ابهر می باشد که در سال اجرای پژوهش (94-93) مشغول به تحصیل و مدیریت می باشند . مطابق آمار ارائه شده از واحد آمار آموزش وپرورش ابهر تعداد 102 مدیر که 28 زن و 74 مرد و 13500 نفر
دانش آموز می باشند. باتوجه به این که تعداد جمعیت آماری مدیران نسبتاً پایین میباشد بنابه صلاحدید استاد راهنما تمامی مدیران جهت پاسخگویی به پرسشنامه انتخاب شدند؛ یعنی از روش سرشماری یا تمام شماری برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. و برای جهت برآورد حجم نمونه دانش آموزان از روش برآورد حجم نمونه کوکران (Cochran) استفاده شده است که نمونه ای با ضریب اطمینان 5 درصد و سطح معنی داری 95 درصد ،374نفر از جامعه آماری بر آورد گردیدکه برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه مهارتی مخصوص مدیران و پیشرفت تحصیلی برای دانش آموزان شده است که بر اساس یافته های پژوهش میانگین عملی مهارت فنی ،انسانی و ادراکی مدیران به ترتیب 86/2، 99/2، 89/2 است بین مهارت مدیران و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مستقیم و معنا داری ( 0.05 (P وجود دارد .
کلید واژه ها: مهارت مدیران،مهارت فنی، مهارت ادراکی، مهارت انسانی، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان ،مقطع ابتدایی
فصل اول: کلیات تحقیق |
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-08-14] [ 06:11:00 ب.ظ ]
|