تعیین موانع كارآفرینی فارغ التحصیلان دانشكده مدیریت دانشگاه تهران در سازمان های دولتی شهر تهران و كرج |
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
-1- مقدمه:
كشوری كه میخواهد توسعه یابد، باید به اندازه كافی كارآفرین داشته باشد . منظور از كارآفرین عناصری هستند كه علاوه بر داشتن علم در یك حوزه تخصّصی ، از
قدرت ریسكپذیری بالایی برخوردارند، دارای خلاقیّت و نوآوری هستند، اهل كار وتلاش هستند و از نفسکار لذّت می برند .
در شرایط موجود كشور، یكی از معضلات توسعه، تعداد محدود كارآفرینان است . پس به دلیل نقش و جایگاه ویژه كارآفرینان در روند توسعه و رشد اقتصادی ، بسیاری از دولت ها در كشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه تلاش می كنند با حداكثر امكانات و بهره برداری از دستاوردهای تحقیقاتی، شمار هر چه بیشتری از جامعه را كه دارای ویژگی كارآفرینی هستند به آموزش در جهت كارآفرینی و فعالیّت های كارآفرینانه تشویق و هدایت كنند .
كارآفرینان با مهارتی كه در تشخیص فرصتها ، موقعیّتها و ایجاد حركت در جهت توسعه این موقعیّتها دارند ، پیشگامان حقیقی تغییر در اقتصاد و تحولاتاجتماعی محسوب میشوند .
امروزه کارآفرینی به عنوان یکی از تازه ترین موضوعات دانشگاه های مهندسی مبدل شده است. تعداد دانشکده هایی که دروس مرتبط به کارآفرینی را تدریس می کنند از 24 دانشکده در سال 1970 به بیش از 500 دانشکده در سال 1993 افزایش یافته است و امروزه کمتر دانشکده ای را می توان یافت که دروس کارآفرنی را ارائه ننماید. (شاه حسینی، 1383، ص 124)
متأسّفانه در كشور ما و در چند برنامه اخیر توجّه خاص به این مهم نشده و حتی می توان گفت كه این مفهوم برای بسیاری از دست اندركاران و افراد جامعه ناشناخته و غریب می باشد . شاید به همین دلیل است كه تا كنون برنامهریزی و بسترسازی مناسبی در حوزههای اقتصادی ، اجتماعی و نظام آموزشی كشور برای توسعه كارآفرینی به
یک مطلب دیگر :
ویژه در دانشگاه های كشور صورت نپذیرفته است .
در شرایط كنونی اقتصاد كشورمان كه با مسائل و نارسائیهای مهمی نظیر فرار مغزها ، بیكاری یا كم كاری (به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاه ها و نیروی انسانی متخصص) كاهش سرمایه گذاری دولت ، عدم تحرك و رشد اقتصادی كافی روبروست، پرورش و آموزش كارآفرینان و رشد هر چه بیشتر كارآفرینی و برطرف كردن موانع كارآفرینی در كشور به ویژه در میان قشر تحصیل كرده و دانشجو از اهمیّت مضاعفی برخوردار است .
سن از عواملی است که مورد مطالعه قرار گرفته است، در ارزیابی نتایج تحقیقات در این مورد مهم است که سن کارآفرینی (سنوات تجربی کارآفرین) و سن شناسنامه ای را از هم جدا کنیم. بر حسب سن شناسنامه ای اغلب کارآفرینان حرفه کارآفرینی خود را در سنین بین 22 تا 45 آغاز کرده اند. تحقیقات نشان می دهد در این مورد بین کارآفرینان زن و مرد تفاوت وجود دارد. عموماً کارآفرینان مرد این روند را از اوایل 30 تا 40 سالگی آغاز می کنند در حالی که کارآفرینان زن در اواسط 30 تا 40 سالگی به فعالیت کارآفرینانه دست می زنند. (هستریج، 1383، ص 97)
1-2- بیان مسئله
با عنایت به آنچه در مقدمه آمد این پرسش مطرح است كه موانع كارآفرینی فارغ التحصیلان رشته مدیریت در سازمانهای دولتی شهر تهران و كرج چیست؟ و راهكارهای اساسی جهت توسعه كارآفرینی در میان آنها كدام است؟
این تحقیق بر آن است تا این مهم را در میان فارغ التحصیلان دانشكده مدیریت دانشگاه تهران كه در سازمان های دولتی مشغول به كار هستند و با تمركز بر روی موانع رفتاری ، ساختاری و محیطی مورد بررسی قرار دهد.
در این تحقیق در نظر است موانع كارآفرینی از ابعاد سه گانه رفتاری ، ساختاری و محیطی مورد بررسی قرار گیرد و سپس با استفاده از متون علمی و مصاحبه با خبرگان، موانع شناسایی شده و سرانجام از طریق پرسشنامه نظر سنجی در یك نمونه آماری 50 تایی در میان فارغ التحصیلان رشته مدیریت موانع مزبور اندازه گیری گردد .
هدف اساسی این پرسشنامه استخراج و تعیین عوامل رفتاری ، ساختاری و محیطی می باشد كه در مسیر توسعه كارآفرینی سازمانی ایجاد مانع میكنند.
مدل مفهومیتحقیق ، مدل سه شاخگی است كه كلیه موانع كارآفرینی را در قالب سه شاخه: موانع رفتاری ، موانع ساختاری و موانع محیطی با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه مورد بررسی قرار داده كه داده های تحقیق با استفاده از آزمونهای آماری در بخشهای بعدی منعكس گردیده است. باشد تا با شناسایی و تبیین مشكلات و موانع كارآفرینی در میان این قشر، گامی در جهت گسترش و رشد كارآفرینی برداشته شود.
1-3- اهمیت موضوع :
نگاهی هرچند اجمالی به شرایط خطیر امروز کشورمان و با توجه به تاثیرات انکارناپذیر پارامتر های اقتصادی از قبیل نرخ بیکاری نیروی متخصص و همچنین ساده و اثر بی چون و چرای آن بر مشروعیت سیاسی ، اهمیت موضوعاتی از قبیل کار آفرینی را هر چه بیشتر آشکار می کند .
1-4- اهداف تحقیق:
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 01:39:00 ق.ظ ]
|