ارزیابی سیستم حمل و نقل شهری و نقش آن در تمرکززدایی از کلانشهرها |
شهریور ماه 1394
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده. 1
مقدمه. 2
- فصل اول: طرح تحقیق.. 5
1-1. بیان مسأله. 5
1-2. اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 6
3.1. اهداف تحقیق.. 8
1-4. سؤالات تحقیق.. 9
1-5. فرضیه های تحقیق.. 9
1-6 . روش انجام تحقیق.. 9
1-7. پیشینه تحقیق.. 9
1-7-1. مروری بر مطالعات انجام شده در داخل کشور. 9
1-7-2. مروری بر مطالعات انجام شده در خارج از کشور. 12
1-8. قلمروهای موضوعی تحقیق.. 15
1-9. روش و ابزار گردآوری.. 16
1-10. جامعه آماری و روش تجزیه و تحلیل. 16
1-11. محدودیت های تحقیق.. 17
- فصل دوم: مبانی نظری تحقیق.. 19
2-1. مفاهیم و اصطلاحات.. 19
2- 1-1. سیستم. 19
2- 1-2. سیستم شهری.. 19
2- 1-3. حمل و نقل. 19
2- 1-4. برنامه ریزی شهری.. 20
2- 1-5. برنامه ریزی حمل و نقل شهری.. 20
2- 1-7. کلان شهر. 20
2- 1-8. تمرکززدایی.. 21
2-2. ماهیت سیستم شهری و سیستم حمل و نقل شهری.. 22
2-3. ارتباط جغرافیا و حمل نقل شهری.. 25
2-4. مدیریت حمل و نقل شهری.. 25
2-4-1. نقش برنامه ریزی و مدیریت سیستم حمل و نقل شهری.. 26
2-4-2. اهداف (انگیزه) سفرهای درون شهری.. 26
2-4-3. توزیع زمانی- مکانی سفرهای درون شهری.. 27
2-5. ارتباط برنامه ریزی شهری و برنامه ریزی حمل و نقل شهری.. 28
2-5-1. شبکه حمل و نقل (شبکه ارتباطی). 28
2-5-2. اهداف و وظایف شبکه حمل و نقل شهری (شبکه ارتباطی). 29
2-5-3. تأثیرات مثبت و منفی حمل و نقل.. 29
2-6. معرفی چند مدل عملکردی (تلوم) در رابطه با سیستم حمل و نقل شهری.. 30
2-6-1.مدل لاوری.. 30
2-6-2. مدل جاذبه. 30
2-6-3. مدل دسترسی.. 31
2-6-4. مدل دسترسی هنسن.. 31
2-7. تعاریف و طبقه بندی انواع راهها و ارائه ضوابط برای هر یک از معابر. 31
2-7-1. راههای شریانی.. 32
2-7-1-1. راه شریانی درجه1.. 32
2-7-1-1-1.آزادراه. 32
2-7-1-1-2.بزرگراه. 32
2-7-1-1-3. راه عبوری.. 32
2-7-1-2. راه شریانی درجه2.. 32
2-7-2. خیابانهای محلی.. 33
2-8. سلسله مراتب شبکه ارتباطی از نظر وظیفه و اهمیت.. 33
2-8-1. آزادراه یا اتوبان.. 34
2-8-2. بزرگراه یا اتوبان شهری.. 34
2-8-3. خیابان اصلی درجه یک عبوری یا شاهراه. 34
2-8-4. خیابان اصلی.. 34
2-8-5. خیابان جمع و پخش کننده. 34
2-8-6. خیابان فرعی بن باز و فرعی بن بست (محلی). 35
2-8-7. فرعی پیاده (ماشین رو). 35
2-8-8. دسترسی پیاده و دوچرخه. 35
2-9. اجزاء و بخشهای سیستم حمل و نقل شهری.. 35
2-10. دسته بندی سیستم های حمل و نقل و زیرسیستم های اصلی.. 37
2-11. تقسیم بندی مدهای فعال در سیستم حمل و نقل درون شهری.. 39
2-12. معرفی مدهای فعال در سیستم حمل و نقل درون شهری.. 42
2-13. ساختار فضایی شبکه حمل و نقل شهری.. 45
2-14. تعیین چگونگی سیما و فرم شهری توسط شبکه راهها 47
2-15. الگوها و مدل های ساخت شهری.. 48
2-15-1. الگوی خطی.. 48
2-15-2. الگو خوشه ای.. 49
2-15-3. الگوی سلسله مراتبی.. 49
2-15-4. مدل ستاره ای.. 50
2-15-5. مدل تارعنکبوتی.. 50
2-15-6. مدل کهکشانی.. 50
2-15-7. مدل چندگرهگاهی یا مدل منظومه ای.. 50
2-15-8 . مدل متمرکز و تک مرکزی.. 51
2-15-9. مدل رشد هوشمند شهری.. 51
2-15-10. شهر آشیانه ای.. 51
2-15-11. شهر مشبک (توری شکل). 52
2-15-12. شهر درونگرا 52
2-16. سیستم های شبکه ارتباطی شهری.. 53
2-17. دیدگاهها و نظریههای مرتبط با حمل و نقل شهری.. 55
2-17-1. نظریه های حمل و نقل شهری تا دهه 1910.. 56
2-17-2. نظریه های حمل و نقل شهری از 1920 تا 1970.. 58
2-17-3. نظریه های حمل و نقل شهری از 1980 تاكنون.. 60
2-18. تاریخچه حمل و نقل شهری و نحوه پیدایش وسیله نقلیه در جهان و ورود آن به ایران.. 64
2-19. ارتباط حمل و نقل و توسعه اقتصادی شهرها 65
2-20. تمرکزگرایی (تراکم) و تمرکززدایی.. 66
2-21. اهداف تمرکززدایی از کلان شهرها 66
2-22. ارتباط تمرکززدایی و توسعه اقتصادی.. 67
2-23. عوامل مؤثر بر تمرکززدایی.. 68
2-24. دلایل طرفداران و مخالفان شهرهای بزرگ…
68
2-25. راهبردهای تمرکززدایی کلان شهر. 68
2-26. سابقه تمركززدایی در جهان و ایران.. 69
2-27. چالشها و معضلات ناشی از تمرکز در کلان شهر. 72
2-27-1. چالشهای زیربنایی- اقتصادی.. 72
2-27-2. چالشهای اجتماعی- فرهنگی.. 72
2-27-3. چالشهای زیست محیطی.. 72
2-28. نقش سیستم حمل و نقل شهری بر تمرکززدایی از کلان شهر. 73
2-29. بررسی سیستم حمل و نقل در کشورهای توسعه یافته. 74
2-30. بررسی سیستم حمل و نقل در کشورهای در حال توسعه. 74
2-31. چارچوب نظری تحقیق.. 76
3– فصل سوم: معرفی محدوده مورد مطالعه. 77
3-1. موقعیت جغرافیایی استان کرمانشاه. 77
3-2. آب و هوای استان کرمانشاه. 78
3-3. توپوگرافی استان کرمانشاه. 78
3-4. ناهمواری های استان کرمانشاه. 79
3-5. هیدرولوژی استان کرمانشاه. 80
3-6. جمعیت استان کرمانشاه. 81
3-7. تقسیمات سیاسی استان کرمانشاه. 83
3-8. پیشینه ی تاریخی استان کرمانشاه. 84
3-9. وجه تسمیه کرمانشاه. 85
3-10. توانمندی های اقتصادی استان کرمانشاه. 86
3-11. صنایع و معادن استان کرمانشاه. 86
3-12. بازرگانی استان کرمانشاه. 88
3-13. حمل و نقل و وضعیت عمومى راههای استان کرمانشاه. 88
3-14. موقعیت جغرافیایی محدوده مورد مطالعه کلان شهر کرمانشاه. 91
3-15. تحلیل سیستم حمل و نقل شهری و عوامل طبیعی– اقتصادی، اجتماعی و کالبدی کرمانشاه. 92
3-15-1. روند توسعه تاریخی و شکل گیری کلانشهر کرمانشاه. 92
3-15-1-1. دوران قبل از قاجار. 92
3-15-1-2. دوران قاجاریه. 93
3-15-1-3. دوره پهلوی.. 94
3-15-1-3-1. دوره پهلوی اول (1320-1299). 94
3-15-1-3-2. دوره پهلوی دوم (1375-1320). 96
3-15-1-4. دوره معاصر (پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون). 97
3-15-2. نقاط شهری منطقه. 97
3-15-3. توزیع فضایی جمعیت در نقاط شهری کرمانشاه. 99
3-15-4. تغییر و تحولات جمعیتی منطقه کرمانشاه. 100
3-15-5. جایگاه کرمانشاه در تحولات تحرک جمعیتی و مهاجرت کشور. 102
3-15-6. روند تمركزگرایی در منطقه شهری کرمانشاه. 102
3-15-7. تراکم جمعیت در استان و شهرستان های آن.. 103
3-16. تاریخچه و روند شکل گیری سیستم حمل و نقل شهری کرمانشاه. 103
3-17. وضعیت ناوگان شهری و تعداد سفرهای شهری کرمانشاه. 106
3-18. وضعیت و میزان برخورداری از خودرو شخصی در شهرکرمانشاه. 108
3-19. بررسی وضعیت شبکه ارتباطی کرمانشاه و سلسله مراتب آنها 110
3-20. تحلیل و ارزیابی قابلیتها و امکانات محدوده مورد مطالعه. 112
3-21. تحلیل و ارزیابی محدودیت ها و تنگناهای محدوده مورد مطالعه. 113
3-22. نتایج و اثرات مثبت و منفی حاصل از توسعه کلان شهری کرمانشاه. 113
3-23. تاریخچه سازمان قطار شهری کرمانشاه و مشخصات كلی و وضعیت
یک مطلب دیگر :
یک مطلب دیگر :
مقاله رفتار شهروندی سازمانی، سازمان تامین اجتماعی
پیشرفت.. 114
- فصل چهارم: یافته های تحقیق.. 116
4-1. مقدمه. 116
4-2. معرفی و توصیف فرآیند مدل تحقیق SWOT.. 117
4-2-1. تاریخچه مدل SWOT. 117
4-2-2. تعریف مدل SWOT. 117
4-2-3. روش تجزیه و تحلیل مدل SWOT. 118
- فصل پنجم: آزمون فرضیات و نتیجه گیری.. 139
5-1. مقدمه. 139
5-2. آزمون فرضیات.. 139
5-2-1. آزمون فرضیه اول. 139
5-1-2. آزمون فرضیه دوم. 140
5-2-3. آزمون فرضیه سوم. 141
5-3. نتیجه گیری.. 141
5-4. راهکارها 143
5-5. پیشنهادهای تحقیق.. 147
- منابع و مأخذ. 150
- پیوستها 157
Abstract I
فهرست جدولها
عنوان …………………………………………………………………………………………………………………………………… صفحه
جدول (2-1): تقسیم بندی مدهای فعال در سیستم حمل و نقل درون شهری.. 41
جدول (2-2) : نظریه های مرتبط با حمل و نقل شهری از ابتدای پیدایش شهرها تا دهه 1910. 57
جدول (2-3) : نظریه های مرتبط با حمل و نقل شهری از1920-1970. 59
جدول (2-4) : نظریه های مرتبط با حمل و نقل شهری از1980 تاكنون. 62
جدول (2-5): سهمیه بخش عمومی و خصوصی حمل و نقل شهری در تعدادی از شهرهای کشورهای در حال توسعه. 75
جدول (3-1): رودخانه های مهم استان کرمانشاه 80
جدول (3-2): توزیع نسبی جمعیت بر حسب گروههای سنی (درصد) 82
جدول (3-3): تقسیمات سیاسی شهرستان کرمانشاه 92
جدول (3-4) : تراکم جمعیتی، سرانه ها و تغییرات آن در پاره شهرهای پنجگانه شهر کرمانشاه، سال1381 (نفر در هکتار) (مترمربع) 99
جدول (3-5): جمعیت، مساحت و تراکم در مناطق هشت گانه شهرداری کرمانشاه 1390. 99
جدول (3-6) : تغییرات جمعیتی در فاصله زمانی سالهای 1390- 1335 در کلان شهر کرمانشاه 101
جدول (3-7): اطلاعات ایستگاهها و مسافرین بخش اتوبوسرانی. 105
جدول (3-8): توزیع سفرهای (روزانه) درون شهری کرمانشاه در پایان سال 1390. 106
جدول (3-9) : تعداد وسایل نقلیه موتوری و غیرموتوری در کرمانشاه در پایان سال 1390. 106
جدول (3-10): تعداد وسایل نقلیه درون شهری استان کرمانشاه برحسب نوع، طی سالهای1390-1380. 106
جدول (3-11) : نتایج و برآورد سالانه سرانه مالکیت اتومبیل شخصی کرمانشاه تا سال 1400. 108
جدول (3-12): وسایل نقلیه موتوری شماره گذاری شده (دستگاه) استان کرمانشاه در پایان سال 1390. 108
جدول (3-13) : جایگاه عملکردی شیوه های ترابری.. 109
جدول (3-14) : نظام طبقه بندی معابر درون شهری و ویژگیهای عمومی شبکه خیابانی شهر کرمانشاه 1384. 110
جدول (4-1) : تجزیه و تحلیل SWOT(شکل شماتیک راهبردها) 119
جدول (4-2): نتایج تجزیه و تحلیل عوامل داخلی و خارجی(IE) 121
جدول (4-3) : تدوین نقاط استراتژیک (ماتریس درونی و بیرونی) (IE) 124
جدول (4-4): تجزیه و تحلیل عوامل استراتژیک (SFAS) 131
جدول (4-5): ماتریس SWOT عنصر بافت کالبدی(حرکت و دسترسی) (T) سیستم حمل و نقل شهری.. 133
جدول (4-6): ماتریس SWOT عنصر کارآیی (P) سیستم حمل و نقل شهری.. 134
جدول (4-7): ماتریس SWOT عنصر ایمنی (S) سیستم حمل و نقل شهری.. 135
جدول (4-8): ماتریس SWOT عنصر وسایل نقلیه (mt) سیستم حمل و نقل شهری.. 135
جدول (4-9) : اولویت بندی نهایی عوامل مؤثر (نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها، تهدیدها) 137
جدول (5-1) : راهكارهای ارتقاء عملكرد و كارآیی سیستم حمل و نقل شهری در كلان شهر کرمانشاه 144
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-08-14] [ 02:46:00 ب.ظ ]
|