مدیریت و برنامه ریزی توسعه منطقه یزد با تاکید بر اقتصاد گردشگری مبتنی بر صنایع دستی و ... |
كلیات
1-1 بیان مساله. 5
1-2 سوال تحقیق: 8
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق.. 8
1-4 اهداف تحقیق.. 10
1-4-1 هدف كلی این تحقیق شناسایی و معرفی صنایع دستی و الگوهای معماری سنتییزد و نقش آن در توسعه گردشگری این شهر میباشد. 10
1-4-2 اهداف اختصاصی:درراستای دستیابی به هدف كلی فوق اهداف اختصاصی زیر مد نظر قرار گیرد: 10
1-4-2-1 مشخص نمودن نقش و جایگاه صنایع دستی و معماری سنتی درتوسعه گردشگری یزد. 10
1-4-2-2 ارائه راهکارایی جهت توسعه صنایع دستی با توجه به تاثیرات آن بر توسعه اقتصاد گردشگری منطقه یزد. 10
1-4-2-3 ارائه راهکارایی جهت برنامهریزی برای حفظ و نگهداری معماری سنتی به عنوان عامل جذب گردشگر در منطقه یزد. 10
1-5 فرضیه تحقیق.. 10
1-5-1 برنامهریزی در جهت حفظ و نگهداری بافت تاریخی و معماری سنتی مهمترین عامل در بهبود اقتصاد گردشگری در شهر یزد است. 10
1-5-2 برنامهریزی در جهت آموزش و تبلیغات صنایع دستی شهر یزد تاثیر مستقیم بر اقتصاد گردشگری این منطقه دارد. 10
1-5-3 برنامهریزی در جهت رونق اقتصاد گردشگری عامل مهمیدر توسعه پایدار منطقه یزد است. 10
1-6 روش تحقیق.. 10
1-7 جامعه آماری.. 11
1-8 حجم نمونه. 11
1-9 شیوه نمونه گیری.. 11
1-10 روش جمعآوری اطلاعات.. 11
1-11 روش تحلیل.. 12
1-12 پیشینه تحقیق.. 12
1-13 محدودیتها و تنگناهای تحقیق.. 14
فصل دوم
مبانی نظری تحقیق
2-1 گردشگری.. 16
2-1-1 تاریخچه گردشگری. 17
2-1-2 گونه های گردشگری. 20
2-1-2-1 گردشگری مجازی. 20
2-1-2-2 گردشگری درمانی. 21
2-1-2-3 گردشگری تفریحی. 21
2-1-2-4 گردشگری زمستانی. 21
2-1-2-5 گردشگری انبوه 22
2-1-2-6 گردشگری گروهی بینالمللی. 22
2-1-2-7 سایر گونههای گردشگری. 23
2-2 مسافر، دیدارکننده یا گردشگر. 27
2-3 صنایع دستی.. 28
2-3-1 تاریخچه صنایع دستی ایران. 28
2-3-2 تاریخچه صنایع دستی یزد. 30
2-3-2-1 هنر نساجی یزد. 30
2-3-2-2 هنر شعر بافی در یزد. 33
2-3-2-3 زری بافی : 34
2-3-2-4 پرده بافی : 35
2-3-2-5 رولحاف بافی : 35
2-3-2-6 شمدبافی : 35
2-3-2-7 چادر شب بافی : 35
2-3-2-8 بافت دستمال : 35
2-3-2-9 قناویز : 36
2-3-2-10 احرامیبافی : 36
2-3-2-11 ترمه بافی : 36
2-3-2-12 انواع ترمه : 37
2-3-2-13 دندانی بافی : 37
2-3-2-14 دارایی بافی : 38
2-3-3 ویژگیهای صنایع دستی ایران. 39
2-3-4 اهمیت صنایع دستی. 40
2-3-5 طبقه بندی صنایع دستی. 41
2-4 معماری.. 44
2-4-1 معماری ایرانی. 46
2-4-2 اصول معماری ایرانی. 46
2-4-2-1 درونگرایی. 46
2-4-2-2 پرهیز از بیهودگی: 47
2-4-2-3 مردم واری( محوری): 48
2-4-2-4 خودبسندگی: 49
2-4-2-5 نیارش: 50
2-4-3 سبکشناسی معماری ایران. 50
2-4-3-1 پیش از اسلام. 50
2-4-3-2 پس از اسلام. 51
2-5 توسعه پایدار. 52
2-5-1 اثرات صنعت گردشگری در توسعه پایدار کشور. 52
2-5-2 اثرپذیری صنعت گردشگری از بخش های مختلف اقتصادی. 54
فصل سوم
معرفی منطقه مورد مطالعه
3-1 موقعیت جغرافیایی.. 57
3-2 موقعیت شهری.. 58
3-3 جمعیت… 58
3-4 پیشینه نام یزد. 59
3-5 پیشینه تاریخی.. 61
3-6 تاریخ و قدمت… 61
3-7 تاریخ و فرهنگ… 62
3-8 نژاد. 62
3-9 زبان. 63
3-10 مذهب… 63
3-11 آب و هوا 63
3-12 صنایع دستی.. 64
3-12-1 قالى بافى. 64
3-12-2 زیلو بافى. 64
3-12-3 دست بافى (شعر بافى) 65
3-12-4 ـ ترمه. 65
3-12-5 ـ زرى. 66
3-12-6 ـ مخمل. 66
3-12-7 ـ شمد. 66
3-12-8 ـ چادر شب.. 66
3-12-9 ـ دستمال. 66
3-12-10 ـ دارایى (ایكات) 66
3-12-11 ـ روتختى. 67
3-12-12 ـ خورجین بافى (لبافى) 67
3-12-13 ـ جیم. 67
3-12-14 ـ سجاده 67
3-12-15 ـ پتو. 67
3-12-16 ـ بقچه، لنگ.. 67
3-12-17 ـ احرامى، قناویز، دندانى. 67
3-12-18 ـ شال بافى. 68
3-12-19 ـ سفره 68
3-12-20 ـ روفرشى. 68
3-12-21 سفال و سرامیك.. 68
3-12-22 گیوه بافى. 69
3-12-23 آهنگرى (چیلانگرى) 69
3-12-24 حصیر بافى. 69
3-12-25 كاشىسازى. 70
3-12-26 سریشم سازى. 70
3-12-27 شیرینى پزى. 70
3-13 معماری یزد. 70
3-13-1 خانه های سنتی یزد: 72
3-13-2 خانه اربابی: 73
3-13-3 خانه امامزاده ای: 74
3-13-4 خانه قلم سیاه: 74
3-13-5 آب انبارها: 74
3-13-6 یخچالها به طور عمده از سه قسمت تشکیل شده اند: 75
3-13-7 بادگیرها: 75
3-13- 8 معماری خانه یزدی. 77
3-14 نقاط قوت گردشگری استان یزد : 79
3-15 نقاط ضعف گردشگری استان یزد : 80
3-16 صنعت گردشگری از بعد اقتصادی : 80
فصل چهارم
یافتههای تحقیق
4-1 تحلیل توصیفی.. 82
4-1-1 توصیف متغیرهای زمینهای. 82
4-1-1-1 سن. 82
4-1-1-2 جنسیت.. 83
4-1-1-3 تحصیلات.. 83
4-1-1-4 قومیت.. 84
4-1-1-5 وضعیت تأهل. 84
4-1-1-6 وضعیت اشتغال. 85
4-1-1-7 درآمد پاسخگو و درآمد خانواده 85
4-1-1-8 میزان سفر به یزد تاکنون. 86
یک مطلب دیگر :
4-1-1-9 میزان سفر سالانه. 86
4-1-1-10 انگیزه سفر به یزد. 87
4-1-1-11 میزان شناخت از فرهنگ و آثار تاریخی یزد. 87
4-1-1-12 طریقه کسب شناخت.. 88
4-1-1-13 میزان رضایت.. 88
4-1-1-14 مهمترین جذابیت و معرفیت یزد. 89
4-1-1-15 تمایل به بازدید مجدد از یزد. 90
4-1-1-16 محل اقامت در یزد. 90
4-1-1-17 میزان برآورده شدن انتظارات سفر به یزد. 90
4-1-1-18 میزان موفقیت مسئولین یزد در معرفی جاذبه های گردشگری. 91
4-1-1-19 عوامل موفقیت در جاذبه های گردشگری یک منطقه. 91
4-1-2 صنایع دستی. 92
4-1-2-1 میزان اطلاع از صنایع دستی یزد. 92
4-1-2-2 به اندازه بودن اطلاعرسانی و آگاهی دهی در زمینه صنایع دستی. 93
4-1-2-3 قابلیت معرفی جاذبه های گردشگری یزد از طریق صنایع دستی. 93
4-1-2-4 تمایل به معرفی صنایع دستی یزد به دوستان و آشنایان. 94
4-1-2-5 خرید صنایع دستی یزد. 95
4-1-2-6 کیفیت مناسب صنایع دستی یزد در مقایسه با جاهای دیگر. 96
4-1-2-7 مناسب بودن قیمت صنایع دستی یزد. 97
4-1-3 معماری سنتی. 98
4-1-3-1 اطلاع و آگاهی از معماری و بناهای سنتی یزد. 98
4-1-3-2 به اندازه بودن اطلاعرسانی و آگاهی دهی در زمینه معماری سنتی. 98
4-1-3-3 قابلیت معرفی جاذبه های گردشگری یزد از طریق معماری سنتی یزد. 99
4-1-3-4 تمایل به معرفی معماری سنتی یزد به دوستان و آشنایان. 100
فصل پنجم
بحث و پیشنهاد
5-1 مقدمه. 103
5-2 تحلیل نتایج و آزمون فرضیه ها 104
5-2-1 آزمون فرض اول. 105
5-2-2 آزمون فرض دوم. 106
5-2-3 آزمون فرض سوم. 107
5-3 پیشنهادات.. 108
منابع و ماخذ : 109
الف) منابع فارسی.. 109
ب) منابع لاتین.. 113
ضمیمه. 116
فهرست جداول
جدول 3-1 تعداد گردشگران ایرانی و خارجی وارده به استان یزد. 78
جدول3-2 واحدهای اقامتی.. 78
جدول3-3 مقایسه واحدهای اقامتی یزد با استانهای همجوار. 79
جدول 4-1- دادههای تجربی توریستها بر حسب سن.. 82
جدول 4-2- دادههای تجربی توریستها بر حسب جنسیت… 83
جدول 4-3- داده های تجربی توریستها بر حسب تحصیلات.. 83
جدول 4-4- داده های تجربی توریستها بر حسب قومیت… 84
جدول 4-5- دادههای تجربی توریستها بر حسب وضعیت تأهل.. 84
جدول 4-6- دادههای تجربی توریستها بر حسب وضعیت اشتغال. 85
جدول 4-7- دادههای تجربی توریستها بر حسب درآمد پاسخگو. 85
جدول 4-8 دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب میزان سفر به یزد تاکنون. 86
جدول 4-9دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب میزان سفر سالانه. 86
جدول 4-10 دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب انگیزه سفر به یزد. 87
جدول 4-11دادههای تجربی پاسخگویان بر حسبمیزان شناخت از فرهنگ و آثار تاریخی یزد. 87
جدول 4-12دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب طریقه کسب شناخت از جاذبه های توریستی یزد. 88
جدول 4-13دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب میزان رضایت از امکانات شهر یزد برای ارائه خدمات به توریستها 88
جدول 4-14دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب جاذبه های معرف یزد. 89
جدول 4-15دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب تمایل به بازدید مجدد از یزد. 90
جدول 4-16دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب محل اقامت توریست در یزد. 90
جدول 4-18دادههای تجربی پاسخگویان بر حسبمیزان موفقیت مسئولین یزد در معرفی جاذبه های گردشگری.. 91
جدول 4-19دادههای تجربی پاسخگویان بر حسبعوامل موفقیت در جاذبه های گردشگری یک منطقه. 92
جدول 4-20- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب میزان اطلاع از صنایع دستی یزد. 93
جدول 4-21- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب اندازه بودن اطلاعرسانی و آگاهی دهی در زمینه صنایع دستی.. 93
جدول 4-22- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب قابلیت معرفی جاذبه های گردشگری یزد از طریق صنایع دستی.. 94
جدول 4-23- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب تمایل به معرفی صنایع دستی یزد به دوستان و آشنایان. 95
جدول 4-24- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب خرید صنایع دستی یزد. 96
جدول 4-25- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب کیفیت مناسب صنایع دستی یزد در مقایسه با جاهای دیگر. 97
جدول 4-26- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسبمناسب بودن قیمت صنایع دستی یزد. 98
جدول 4-27- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب اطلاع و آگاهی از معماری و بناهای سنتی یزد. 98
جدول 4-28- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب به اندازه بودن اطلاعرسانی و آگاهی دهی در زمینه معماری سنتی.. 99
جدول 4-29- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب قابلیت معرفی جاذبه های گردشگری یزد از طریق معماری سنتی یزد. 100
جدول 4-30- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب تمایل به معرفی معماری سنتی یزد به دوستان و آشنایان. 101
جدول 5-1 بررزسی رابطه بین توسعه زیرساختهای شهری با توسعه گردشگری از طریق جاذبههای معماری سنتی.. 105
جدول 5-2 بررزسی رابطه بین میزان شناخت از یزد با توسعه گردشگری.. 106
جدول 5-3 بررزسی رابطه بین میزان آگاهی و اطلاعرسانی در زمینه معماری با میزان توفیق در معرفی جاذبه های گردشگری یزد از طریق معماری سنتی.. 107
فهرست نمودارها
نمودار 2-1: چارچوب نظری تحقیق.. 16
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-08-14] [ 11:15:00 ب.ظ ]
|