ارزیابی رابطه بین گردش فروش شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران با نقدشوندگی اوراق سهام آنها |
2-9 دیدگاه های مختلف ساختار سرمایه. 24
2-9-1 دیدگاه سود خالص. 24
2-9-2 دیدگاه سود خالص عملیاتی. 25
2-9-3 دیدگاه سنتی. 26
2-9-4 دیدگاه مودیلیان و میلر. 27
2-9-4-1 مفروضات مدل مودیلیانی و میلر. 28
2-9-4-2 اثبات فرضیههای میلر و مودیلیانی. 29
2-9-4-3 نظریههای مودیلیانی و میلر، بدون در نظر گرفتن مالیات 30
2-9-4-4 نظریه مودیلیانی و میلر با در نظر گرفتن مالیات. 31
2-9-4-5 انتقادات وارد بر نظریه مودیلیانی و میلر. 32
2-9-5 افزودن عوامل مؤثر دیگر بر مدل میلر ـ مودیلیانی. 33
2-9-5-1 نظریه ساختارسرمایه و مالیات به علاوه مالیات بر درآمد شخصی 33
2-9-5-2 نظریه ساختار سرمایه و مالیات شرکت به علاوه هزینههای بحران مالی 34
2-9-5-3 نظریه ساختار سرمایه ومالیات شرکت به علاوه هزینههای درماندگی مالی. 35
2-9-5-4 نظریه ساختار سرمایه و مالیات شرکت به علاوه هزینههای نمایندگی 37
2-9-5-5 نظریه ساختار سرمایه و تعامل بازار عوامل تولید و محصول 38
2-9-6 نظریه سلسله مراتبی. 39
2-9-7 فرضیه هشداردهنده. 40
2-9-8 نظریه حرکت هم گام با بازار. 41
2-10 مطالعات انجام شده پیرامون ساختار سرمایه. 41
2-10-1 مطالعات مبتنی بر هزینههای نمایندگی. 42
2-10-1-1 تضاد بین سهامداران و مدیران. 42
2-10-1-2 تضاد منافع سهامداران و بستانکاران. 43
2-10-2 مطالعات مبتنی بر اطلاعات نامتقارن. 44
2-10-3 مطالعات مبتنی بر تعامل بازار عوامل تولید و محصول. 44
برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
2-10-4 خلاصه نتایج حاصل از مدلها و یافتههای تجربی. 46
2-11 تعریف بازار. 47
2-12 الگوهای تخصیص منابع. 47
2-13 رقابت. 48
2-14 رقابتپذیری. 48
2-15 توان رقابتی. 49
2-16 محیط رقابتی. 51
2-17 استراتژی رقابتی. 52
2-18 عملکرد بازارهای رقابتی و مسأله انحصار. 54
2-19 دستاوردهای بازار رقابتی. 63
2-20 مروری بر تحقیقات گذشته. 64
2-20-1 مروری بر تحقیقات داخلی. 64
2-20-2 مروری بر تحقیقات خارجی. 71
فصل سوم: روش تحقیق
1-3 مقدمه. 78
2-3مسأله تحقیق. 78
3-3فرضیه های تحقیق. 79
4-3روش تحقیق. 79
5-3جامعه و نمونه آماری. 80
6-3روش جمع آوری اطلاعات. 80
7-3مدل و متغیرهای تحقیق. 81
1-7-3متغیروابسته. 81
2-7-3متغیرهای مستقل. 82
3-7-3متغیرهای کنترلی. 82
4-7-3مدل تحقیق. 85
8-3ماهیت داده های مورد استفاده. 86
9-3روش های آماری. 87
1-9-3آزمون اول (آزمون برابری عرض از مبدأها). 88
2-9-3آزمون هاسمن. 89
3-9-3آزمون همخطی عامل تورم واریانس. 90
10-3نرم افزارهای مورد استفاده. 91
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها
4-1 مقدمه. 93
4-2 آمار توصیفی. 93
4-3 روش های استنباطی. 96
4-4 تحلیل رگرسیون. 100
4-5 آزمون اضافی اثرات ثابت. 100
4-6 آزمون هاسمن. 101
4-7 تجزیه و تحلیل نتایج. 102
4-8 آزمون نرمال بودن پسماندهای مدل رگرسیون. 104
فصل پنجم: نتیجه گیری، خلاصه تحقیق و پیشنهادها
5-1 مقدمه. 107
5-2 خلاصه تحقیق. 107
5-3 نتایج تحقیق. 108
5-4 محدودیت های تحقیق. 111
5-5 پیشنهادهای کاربردی تحقیق. 112
5-6 پیشنهادها جهت تحقیقات آتی. 113
منابع و مآخذ. 114
فهرست منابع فارسی. 114
فهرست منابع انگلیسی. 116
چکیده
هدف کلی این تحقیق بررسی گردش فروش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به تفکیک صنایع مختلف و تاثیر آن بر میزان نقد شوندگی سهام این شرکتها می باشد .این تحقیق شامل یک فرضیه می باشد
رابطه معناداری بین ساختار مالی و بازار رقابتی محصول در کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد.
متغیر مستقل شامل گردش فروش محصول و عدم تقارن اطلاعاتی و متغیر وابسته شامل نقدشوندگی سهام می باشد.جامعه آماری هفت گروه صنعتی از شرکتهای
یک مطلب دیگر :
اعمال حق فسخ/:پایان نامه فسخ قرارداد
پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است و روش نمونه گیری سیستماتیک می باشد که نمونه آماری این تحقیق شامل 174 شرکت است و دوره تحقیق 6 سال از سال 1387تا1392 می باشد
نتایج تجزیه و تحلیل آماری بیانگر این است که رابطه بین گردش فروش با درجه نقد شوندگی خطی و مستقیم است و در شرکتهای با عدم تقارن اطلاعاتی در مقایسه با سایر شرکت ها افزایش در سهم بازار محصول شرکت تاثیرات مثبت کمتری بر نقد شوندگی سهام دارد.
کلمات کلیدی: عدم تقارن اطلاعاتی، نقدشوندگی سهام، سهم بازار محصول
فصـل اول
کلیـات تحقیق
1-1 مقدمه
در نظریات نوین مالی، وظایف مدیریت مالی یک واحد بازرگانی تصمیمات مربوط به سرمایه گذاری، تصمیمات تأمین مالی و تصمیمات تقسیم سود می باشد. هدف مدیریت مالی از اتخاذ چنین تصمیماتی حداکثر کردن ارزش شرکت می باشد. بنابراین یک شرکت در راستای به حداکثر رساندن ارزش شرکت باید تعیین کند که داراییهای موجود در قسمت راست ترازنامه با چه ترکیبی آورده و از چه منابعی تأمین شود؟ شرکتها برای سرمایه گذاری احتیاج به منابع مالی دارند، اما منابع سرمایه و استفاده از آن ها باید به خوبی تعیین شود تا شرکت بتواند عملکرد رقابتی بهتری نسبت به سایر رقبا داشته باشد و این وظیفه یک مدیر مالی است که منابع تامین مالی ونحوه استفاده از آنها را مشخص نماید. بنابراین در این تحقیق رابطه بین ساختار مالی ورقابت بازار محصول درتمامی صنایع بورس اوراق بهادار تهران مورد ارزیابی قرار می گیرد.
1-2 تعریف موضوع و بیان مسئله
ساختار مالی یک شرکت عبارت است از نسبت بدهی آن شرکت در مقابل سرمایه شرکت. شرکتها در استفاده از بدهی تصادفی عمل نمی کنند، بلکه در استفاده از بدهی یا سرمایه هدفی دارند و براساس معیارهایی تصمیم می گیرند.
بازار رقابتی در درجه اول یک شبکه اطلاع رسانی بسیار کارآمد در خصوص خواسته ها وترجیحات افراد در رابطه با استفاده از منابع کمیاب است. قیمت های نسبی بازار و تغییرات آن ها، از یک سو حامل بار اطلاعاتی بسیار مهمی درباره اولویتهای مصرفی مردم می باشند و از سوی دیگر در بر دارنده امکانات تولیدی هستند. مردم با انتخابهای اقتصادی آزادانه خود در مورد خرید یا امتناع از خرید کالاهای مختلف، سیستم اطلاع رسانی خودکاری را در جامعه به وجود می آورند، به طوری که در سایه آن، تخصیص منابع در دسترس، جهت استفاده بهینه بر حسب اولویت های افراد سوق داده می شود).غنی نژاد،1391، ص19)
رقابت یک اسلوب اکتشاف است که طی آن ما بر جهل خود نسبت به برخی واقعیات فائق میآییم. شناخت با کیفیتترین کالاها با کمترین قیمت تنها در انتهای فرآیند رقابتی حاصل میشود نه در ابتدای آن. همچنین شناخت کم هزینهترین منابع و شیوههای تولیدی برای بنگاههای اقتصادی. رقابت در بازار به صورت تبلیغات، شکستن قیمتها، بهبود بخشیدن به کیفیت کالاها و خدمات بروز میکند. اگر فروشندگان شناخت کاملی از تقاضای همه خریداران داشته باشند دیگر نیازی به چنین اقدامات رقابتی نخواهند داشت. یعنی با فرض در اختیار داشتن اطلاعات کامل، فعالیتهای رقابتی بیمورد خواهد بود (1949 Hayek friedrich).
آنچه در بازارهای رقابتی روی میدهد عبارت است از اطلاعرسانی درباره عدم تعادلها و نیز تلاش در جهت هماهنگی بهتر برای برطرف ساختن آنها. (Backhause jurgen 2005).
در فرآیند کسب توان رقابتی، هر نهادی میکوشد تا به واسطه آن از دیگری بهتر عمل کند و از وی پیشی بگیرد. صرفنظر از اینکه این نهاد یک انسان، شرکت یا یک کشور باشد، هدف برتری است.
نظریههای مبتنی بر رابطه ساختار سرمایه شرکت و تعامل استراتژیک شرکت در بازار رقابتی با ایجاد ارتباط بین ساختار سرمایه و استراتژی بازار محصول، بیانگر این موضوع هستند که مدیران بهطور کلی تمایل به حداکثر کردن ارزش حقوق صاحبان سهام دارند و لذا بر میزان پرداختهای سود به سهامداران و به تبع آن تعادل استراتژیهای بازار محصول اثر میگذارند.
این تحقیق به دنبال بررسی و ارزیابی رابطه بین ساختار مالی و بازار رقابتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد، که آیا اولویت تأمین مالی شرکتها ممکن است تحت تاثیر رابطه بین رقابت بازار محصول و بدهی قرارگیرد؟
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق
ساختار سرمایه به عنوان یکی از عوامل مهم مؤثر بر ارزشگذاری شرکت ها و برای جهت گیری آنان در بازارهای سرمایه مطرح گردیده است. محیط متحوّل و متغیر کنونی، درجه بندی شرکت ها را از لحاظ اعتباری نیز تا حدودی به ساختار سرمایه آنان منوط ساخته است .این امر برنامه ریزی استراتژیک آنان را به انتخاب منابع مؤثر برهدف حداکثر سازی ثروت سهامداران نزدیک کرده است، یکی از مهمترین اقداماتی که منجر به حداکثر شدن ارزش شرکت و افزایش در ثروت حقوق صاحبان سهام می شود بهینه سازی ساختار سرمایه و استفاده صحیح از روشهای مختلف تأمین مالی در شرکتها است . منظور از ساختار سرمایه بهینه، ترکیبی از منابع تأمین مالی است که کمترین هزینه تأمین مالی را به همراه داشته باشد . به طور کلی ساختار سرمایه ی شرکت ها از دو بخش تشکیل گردیده است : نخست میزان سرمایه ی مورد نیاز و دوم ترکیب منابع تأمین مالی. وام و سهام دو گونه ی اصلی شکل دهنده ی ساختار سرمایه ی محسوب می شوند. با توجه به منابع تأمین مالی، شرکت ها دارای بازده و ریسک متفاوتی در عرصه ی بازارهای تأمین سرمایه هستند. بنابراین تصمیمات مربوط به ساختار مالی نقش مؤثری در کارایی و اعتبارشرکت ها نزد مؤسسات تأمین سرمایه خواهد داشت.
در فرآیند توسعه و رشد، تأمین منابع مالی از جایگاه خاصی برخوردار است. سرمایهگذاری بخش اصلی و اساسی فعالیتهای اقتصادی است که به عنوان قاعده هرم توان رقابتی در نظر گرفته شده است. هیچ شرکتی نمیتواند بدون سرمایهگذاری مناسب موفق باشد، خلق ثروت نیازمند یک زیرساخت بهرهور با عنوان بستر رشد اقتصادی است. مروری بر رقابت در گستره زمان نشان داد که در دو قرن اخیر فضای رقابت با سرعت قابل توجهی در حال تغییر بوده است. در آغاز دوره عمده رقابت در بین عوامل تولید جهت افزایش سهم تولید بوده است. و سپس با مداخله دولتها در بازار عوامل به ویژه بازار کارا رقابت بین بنگاهها اوج گرفت آن گاه بنگاهها در جهت افزایش قدرت و سهم خود در بازار به رقابت پرداختند. در دنیائی که تغییرات با سرعت فوقالعاده زیاد رخ می دهد، سازمانها در معرض تهدید و یا نابودی قرار دارند. پیدایش رقبا درعرصه رقابت و ارائه خدمات و تولید کالا با کیفیت مرغوب و قیمت مناسب تهدیدی برای سازمانها است. در جهان رقابتی امروز مؤسساتی موفق هستند که در عرصه فعالیت یک گام از رقبای خود جلوتر باشند.
به طور سنتی، تصمیمات تأمین مالی شرکتها و رفتار آن در بازار محصول دارای مطالعات جداگانه ای
می باشد. به طور فزآینده، اقتصاددانان مالی و صنعتی دریافتند که ساختار سرمایه شرکتها و رفتار آن در بازار محصول ممکن است مرتبط باشد. ( 1986Brander& Lewis, ؛ Showalter 1995,1999). در این زمان، محققان ابتدا یافتند که عملیات تأمین مالی شرکتها درخارج از مرزهای یک کشور امکان پذیر نیست، و براساس شرایط خاص هر کشور بوده و به سطح فرهنگی کشور و سیستم های حقوقی و مرحله توسعه یافتگی بستگی دارد. (2007Gaud, Hoesli, & Bender,). تحقیق ارزشمند دراین رابطه توسط پاندی(2004) ارائه شد که اثرات رقابت بازارمحصول رابرروی بدهی درشرکتهای مالزی بررسی نمود.
محققان به منظور تشریح چگونگی انتخابهای بدهی شرکتها و رفتار بازار محصول سه رویکرد مرتبط را مطرح کردند: مدل محدودیت بدهی، مدل بودجه سنگین یا شکار شرکت، مدلهای اثرات سرمایه گذاری.(ریچارد شیلد2011 وهمکاران).
آزمون ارتباط بین بازار رقابت محصول و اهرم مالی در تمامی صنایع که رویکرد مورد پذیرش در تحقیق لینگ لی و ریچارد فایر شیلد می باشددر این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است.
1-4 اهداف تحقیق
هدف این پژوهش بررسی رابطه ی بین گردش فروش (سنجش ازطریق Q توبین وشاخص HHI) وساختارسرمایه دربورس اوراق بهادارتهران می باشد.
درحقیقت ما رابطه ی بین گردش فروش و ساختارمالی شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران رادرحالت ایستا بررسی و تجزیه تحلیل می کنیم.
به عبارت دیگر، سوال اصلی تحقیق این است که آیا رابطه معناداری بین ساختار مالی ورقابت بازار محصول درتمامی صنایع بورس اوراق بهادارتهران وجود دارد؟ و اولویت تامین مالی شرکتها ممکن است تحت تاثیر رابطه بین رقابت بازارمحصول وبدهی قرارگیرد؟
1-5 فرضیه های تحقیق
H1:رابطه معناداری بین ساختارمالی و بازاررقابتی محصول درکلیه شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران وجود دارد.
H0:رابطه معناداری بین ساختارمالی وبازاررقابتی محصول درکلیه شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران وجودندارد.
1-6 پیشینه تحقیق
1-6-1 تحقیقات داخلی
در رابطه با بازار رقابت و تأثیرات آن در ساختار مالی تحقیقات بسیار کمی انجام شده است.
صفری (1389) در مقاله خود به بررسی و اندازهگیری توان رقابتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی پرداخت. برای استخراج مدل مفهومی، تئوریها، مدلها، رویکردها و چهارچوبهای مرتبط با رقابتپذیری در سطوح مختلف بنگاه، صنعت مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه آن شناسایی رویکردهای اصلی مورد استفاده در تدوین مدل مفهومی اولیه بودند که عبارتند از: رویکردهای سیستمی، دارایی فرآیند، عملکرد مبتنی بر بازار. با استناد به این رویکردها مدلی با سه جزء اصلی منابع ورودی سازمان، موقعیت بنگاه در بازار و توان خلاقیت و نوآوری برای اندازهگیری توان رقابتی بنگاه توسعه داده شد. پس از اتمام بررسیها مشخص شد که توان رقابتی شرکت صنایع پتروشیمی به عنوان یک مطالعه موردی بیش از هر چیز وابسته به منابع است.
عبداللهی حقی (1387) در تحقیق خود توان رقابتی و مزیت نسبی صنعت پتروشیمی، با تأکید بر مجتمع پتروشیمی تبریز را مورد بررسی قرار داد. این بررسی بر اساس شاخص هزینه واحد انجام گرفت، که از طریق نسبت هزینه به درآمد و بر اساس قیمتهای مختلف به دست آمد. محاسبات انجام شده نشان داد که مجتمع موردنظر بدون احتساب هزینه فرصت سرمایه، دارای توان رقابتی در بازارهای داخلی و خارجی است.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 06:31:00 ب.ظ ]
|