سازمان­ها یکی از ارکان اصلی دنیای امروز را تشکیل می­دهند که برای پاسخگویی به مطالبات افراد و سازگاری با محیط اطراف، نیاز به تغییرات ساختاری دارند؛ تغییراتی که به دلیل پیچیدگی، در یک بعد امکان پذیر نبوده و باید ابعاد مختلفی داشته باشند. یکی از ابعاد توسعه­پذیری سازمان­ها جهت پاسخگویی به نیازهای جدید، روابط بین سازمان­ها می‌باشد. عوامل مختلفی که در روابط بین سازمانی تأثیر می­گذارند عبارتند از: عوامل سازمانی، بین سازمانی، محیطی و فناوری، که هر کدام از آنها متناسب با نوع سازمان­ها و روابط بین آنها باید لحاظ گردند. در این میان فناوری اطلاعات می­تواند کاهش هزینه، جهانی شدن و افزایش بهره­برداری را به ارمغان آورد. این پژوهش به دنبال آن است که راهکارهایی برای بهبود ارتباطات بین سازمانی با تمرکز بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاه­های اجرایی شهرستان هندیجان ارائه دهد. تحقیق حاضر از نظر هدف یک تحقیق کاربردی است و از لحاظ گردآوری داده­ها یک تحقیق توصیفی-پیمایشی و از نوع کمی محسوب می­شود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان (300)نفر می­باشند. نمونه­ شامل 169 نفر از کارکنان می­باشد که براساس روش طبقه­ای و با استفاده از فرمول کوکران مورد مطالعه قرار می­گیرد. جهت سنجش متغیرهای پژوهش از ابزار پرسشنامه خودساخته استفاده شد. به منظور ارزیابی وضعیت متغیرهای پژوهش (آزمون تی تک نمونه­ای) و بررسی رابطه متغیرهای پژوهش (آزمون همبستگی) و مقایسه سازمان­ها( آزمون تی- مستقل) استفاده شده است. داده­های حاصل از پژوهش پس از جمع­آوری جهت تعیین ارتباط با متغیرها توسط نرم افزار اس پی اس اس مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. یافته­ها نشان داد که ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاه­های اجرایی از وضعیت مطلوبی برخوردار نمی­باشند. در ارتباطات بین سازمانی بعد تمرکز بر نتایج و مسئولیت شخصی نسبت به سایر ابعاد به ترتیب مطلوب­ترین و ضعیف­ترین هستند، و در فناوری اطلاعات و ارتباطات وضعیت بعد سخت افزار/نرم افزار و کاربران نسبت به سایر ابعاد به ترتیب مطلوب­ترین و ضعیف­ترین هستند، بر طبق نتایج بدست آمده درجه همبستگی میان ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات با توجه به همبستگی اسپیرمن (758/0) و با توجه به همبستگی پیرسون (806/0) می­باشد. بر این اساس میان ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه قوی و معناداری وجود دارد. در این راستا جهت بهبود وضعیت ارتباطات بین سازمانی با تمرکز بر فناوری اطلاعات و ارتباطات راهکارها و پیشنهاداتی ارائه گردیده است.
واژگان کلیدی : ارتباطات بین سازمانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، دستگاه­های اجرای
فهرست مطالب
عنوان                                                                                                                            شماره صفحه
فصل اول: مقدمه  
1-1-کلیات. 2
1-2-بیان مسأله پژوهش.. 2
1-3-ضرورت و اهمیت پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………..4
1-4-اهداف پژوهش.. 7

پایان نامه

 

1-4-1- هدف اصلی 7
1-4-2-اهداف فرعی 7
1-5-سؤالات پژوهش.. 7
1-5-1- سوال اصلی. 7
1-5-2- سوالات فرعی. 8
1-6- تعریف واژگان کلیدی. 8
1-7-روش و مراحل اجرا 8
فصل دوم: ادبیات موضوع پژوهش
2-1- مقدمه 11
2-2- ارتباطات بین سازمانی. 12
2-2-1- پارادایم­های نظری تبیین­کننده ارتباطات بین سازمانی. 14
2-2-2- اشکال ارتباطات بین سازمانی. 19
2-2-3- عوامل مؤثر بر روابط بین سازمانی. 22
2-2-4- ابعاد ارتباطات بین سازمانی. 23
2-2-5- تعاریف ارتباطات بین سازمانی. 29
2-3- فناوری اطلاعات و ارتباطات. 30
2-3-1- عوامل مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات. 32
2-3-2- کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات درسازمان. 32
2-3-3- نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایندهای سازمان. 33
2-3-4- فناوری اطلاعات و ارتباطات در محیط کار 34

یک مطلب دیگر :

 

2-3-5- انتخاب فناوری اطلاعات و ارتباطات. 34
2-3-6- اهمیت و مزایای فناوری اطلاعات و ارتباطات. 35
2-3-7- عوامل موفقیت و شکست کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمانهای دولتی ایران. 36
2-4- فناوری اطلاعات و ارتباطات  و ارتباطات بین سازمانی. 37
2-5- پیشینه تجربی. 40
2-5-1- پیشینه تجربی داخلی. 40
2-5-2- پیشینه تجربی خارجی. 48
2-6- چارچوب نظری پژوهش.. 56
2-6-1- جمع­بندی و مدل پیشنهادی پژوهش.. 57
فصل سوم:روش شناسی پژوهش
3-1- مقدمه 59
3-2- روش تحقیق. 59
3-3- قلمرو پژوهش.. 59
3-3-1- قلمرو موضوعی. 60
3-3-2- قلمرو مکانی. 60
3-3-3- قلمرو زمانی. 60
3-4- جامعه آماری. 60
3-5- نمونه آماری و روش نمونه­گیری. 60
3-6- ابزار جمع­آوری دادهها 61
3-6-1- روایی. 63
3-6-2-پایایی. 63
3-7- روش گردآوری دادهها 64
3-8- ابزار و روش تجزیه و تحلیل دادهها 65
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-2- آمار توصیفی. 67
4-2-1- ویژگیهای جمعیت شناختی افراد نمونه 67
4-2-1-1- توزیع فراوانی و درصد جنسیت افراد نسبت به کل آمار 68
4-2-1-2- توزیع فراوانی و درصد پست سازمانی افراد نسبت به کل آمار 68
4-2-1-3- توزیع فراوانی و درصد تحصیلات افراد نسبت به کل آمار 69
4-2-1-4- توزیع فراوانی و درصد رشته تحصیلی افراد نسبت به کل آمار 69
4-2-1-5- توزیع فراوانی و درصد سابقه خدمت افراد نسبت به کل آمار 70
4-2-1-6- توزیع فراوانی و درصد وضعیت استخدامی افراد نسبت به کل آمار 71
4-3- تحلیل استنباطی سؤالهای پژوهش.. 71
4-3-1- بررسی وضعیت ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات. 71
4-3-2- بررسی وضعیت ابعاد ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات. 72
4-3-2-1- بررسی وضعیت ابعاد ارتباطات بین سازمانی. 73
4-3-2-2- بررسی وضعیت ابعاد فناوری اطلاعات و ارتباطات. 74
4-3-3- بررسی ارتباط متغیرهای پژوهش.. 75
4-3-4- مقایسه سازمانها از بعد ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات. 76
فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه 87
5-2- نتیجه­گیری. 87
5-2-1- وضعیت ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاههای اجرایی شهرستان هندیجان. 88
5-2-2- رابطه ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات. 89
5-2-3- ارائه راهکارهایی به منظور بهبود ابعاد ارتباطات بین سازمانی و ابعاد فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاههای اجرایی شهرستان هندیجان. 91
5-2-4- ارائه راهکارهایی بهبود ارتباطات بین سازمانی با تمرکز بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاههای اجرایی شهرستان هندیجان. 92
5-3- نوآوری­های تحقیق. 93
5-4- پیشنهادهایی برای سازمانها 93
5- 5- پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده 93
4-5- محدودیتهای پژوهش.. 94

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...