گونهشناسی انواع خانوادههای بازنمایی شده در فیلمهای تلویزیونی |
طرح مسئله
پژوهش حاضر بر آن است تا با مطالعهی عناصر موجود در فیلمهای تلویزیونی پخش شده از شبکههای سراسری تلویزیون ایران، الگوهای مختلف زندگی و روابط خانوادگی را در آنها شناسایی کند.
در دوران معاصر با توجه به تحولات مهم و گستردهای که در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی مردم جهان، از جمله مردم ایران، در عرصههای فرهنگی، اقتصادی، تکنولوژیک و … وقوع یافته است، برخی از نهادهای سنتی جوامع، دستخوش تغییر، دگردیسی، تزلزل و یا حتی انحلال شدهاند. خانواده ـ به عنوان یکی از نهادهای اساسی موجود در همهی جوامع ـ در گذشته جایگاهی مستحکم، شکلی نسبتاً ثابت و اهمیتی خللناپذیر در ساختار جوامع داشته است. اما در دوران معاصر، این نهاد دیرپا در نتیجهی تأثیرات روندهای متنوع فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و … با مسایل و چالشهای کمسابقهای روبرو شده است.
در نتیجهی تحولات اجتماعی صورت گرفته در خانواده شکل ثابت و نهادینهی خانواده در جوامع مختلف، متناسب با این تحولات، تغییر یافته و به گونههای متفاوت و متکثری تبدیل شده است. شکلگیری گونههای جدید خانواده، همچون خانوادههای همجنسگرا، خانوادههای تکوالد، خانوادههای بدون ازدواج و دیگر تحولات واقع شده در این عرصه، سبب شده است برخی از بحران در نهاد خانواده و فروپاشی آن سخن بگویند و بر آسیبهای ناشی از روند جاری تحولات خانواده بر ساختار جامعه و بی جایگزین ماندن کارکردهای خانوادهی سنتی در جوامع جدید تأکید کنند.
تزلزل نهاد خانواده در بسیاری از کشورهای صنعتی بسیاری از رهبران جهان صنعتی را نگران کرده و دغدغهای به نام حل مسایل مربوط به خانواده را پدید آورده است. به نظر میرسد مشکلاتی که در غرب گریبانگیر خانواده و زندگی خانوادگی شده است، کم کم در ایران نیز رخ مینماید و به یک «مسئلهی اجتماعی» تبدیل میشود.
خانواده در ایران، همچون سایر نهادهای اجتماعی، بیش و کم تحت تأثیر شرایط و روندهای اجتماعی برشمرده قرار گرفته و از تأثیرات این تحولات مصون نبوده است. امروزه در ایران انوع متکثری از الگوهای زندگی خانوادگی وجود دارد که هر یک دچار محدودیتها، مشکلات و آسیبهایی هستند. این مشکلات و آسیبها تا حدی خود را در افزایش نرخ تجرد قطعی، افزایش سن ازدواج، کاهش آمار ازدواج و افزایش آمار طلاق در جامعهی ایران و روند رو به افزایش این آمار در سالهای اخیر نشان میدهند. برخی آمارهای منتشر شده در سالهای اخیر از سوی سازمانهای مختلف که مؤید این مسئله است. بر اساس آمار سازمان ملی جوانان در شش ماههی نخست سال 1388 میانگین سن ازدواج برای پسران 7/27 سال و برای دختران 8/23 سال بوده است که این رقم نسبت به آمار مشابه در سال قبل افزایش سه درصدی و نسبت به ده سال قبل افزایش 27 درصدی داشته است. بر اساس آمار منتشر شدهی شورای فرهنگی اجتماعی زنان نرخ تجرد قطعی (جمعیت مجرد بالای 50 سال) در سال 1385، برای زنان 8/1 در هر هزار نفر و برای مردان 4/1 در هر هزار نفر بوده است که این میزان نسبت به سه دههی گذشته بیش از 3 درصد افزایش برای زنان و بیش از 2 درصد افزایش برای مردان را نشان میدهد. همچنین بر اساس آمار سازمان ثبت احوال در 11 ماه ابتدایی سال 1388، به ازای هر 7 ازدواج یک طلاق صورت گرفته است. آمار منتشر شدهی سازمان ثبت احوال نشان میدهد در مورد 11 ماه ابتدایی سال 1388، میزان ازدواج نسبت به مدت مشابه سال قبل 5/2 درصد کاهش داشته و میزان طلاق نسبت به این دوران 2/13 درصد افزایش داشته است.
تعدیل و حل آسیبهای اجتماعی و مشکلات خانواده در ایران، نیاز به مدیریت فرهنگی اجتماعی صحیح و متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعهی ایرانی دارد. تعیین و ترویج الگوهای مطلوب میتواند در این زمینه راهگشا باشد.
تأثیر رسانههای جمعی بر افکار عمومی و نگرش افراد جامعه، تأثیری انکارناپذیر است. رسانهها میتوانند در ایجاد و ارتقاء منزلت و پایگاه اجتماعی اقشار مختلف مردم و
برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
هدایت افکار عمومی جامعه تأثیر گذار باشند. این که رسانهها چه موضع و رویکردی در قبال مسایل اجتماعی اتخاذ میکنند، آن را چگونه باز مینمایانند و یا چه روشهایی را به عنوان راههای مطلوب حل مسایل و مشکلات ارائه میدهند، در جهتگیری نگرشهای عمومی افراد در قبال مسایل اجتماعی و در مهار یا گسترش دامنهی آنها مؤثر است.
توجه اصلی این پژوهش معطوف به عملکرد سیمای جمهوری اسلامی، به عنوان فراگیرترین رسانهی جمعی در ایران در زمینهی خانواده و الگوهای زندگی خانوادگی است.
در میان رسانهها تلویزیون در عین تأثیر گذاری بسیار بالا، از فراگیرترین و پرمخاطبترین رسانهها در جهان و از جمله در ایران محسوب میشود و به خصوص در ایران با توجه به محدودیت سایر رسانهها، اهمیت ویژهای دارد. این رسانهی فراگیر علاوه بر تأثیرگذاری بالا، یکی از مهمترین ابزارهای مدیریت فرهنگی در ایران است که به خصوص در زمینهی مسائل و بحرانهای مربوط به خانواده میتواند نفوذ و تأثیر به سزایی داشته باشد.
این پژوهش میکوشد با رویکردی اکتشافی، دریابد در میان الگوهای متکثر زندگی خانوادگی، فیلمهای تلویزیونی چه الگوهایی را بازنمایی میکنند؟ کدام الگوها به عنوان الگوهای مطلوب و کدام در حکم شیوههای نامطلوب زندگی خانوادگی تصویر میشوند؟
تحلیل فیلمهای تلویزیونی از این منظر میتواند با آشکار نمودن رویکرد کلی رسانهی فراگیر تلویزیون ایران به خانواده و الگوهای زندگی خانوادگی، زمینه را برای تشخیص تأثیرات گستردهی این رسانه بر روند تحولات خانواده در ایران فراهم نماید.
در میان پژوهشهایی که تا کنون در این زمینه صورت گرفته، مطالعهای که مستقلاً به شناخت گونههای مختلف ساخت خانواده، از نظر نقش و روابط جنسیتی، در فیلمها و سریالهای سینما و تلویزیون ایران پرداخته باشد یافت نشد. اغلب مطالعات این حوزه به شکل غالب خانواده و عمدتاً از منظر نقشهای جنسیتی و کلیشههای جنسیتی بازنمایی شده در سریالهای تلویزیونی توجه کردهاند. با مرور این پژوهشها میتوان گونههای مختلف خانوادگی مستتر در نتایج این پژوهشها را بر اساس نیازهای پژوهش استخراج کرد که به تعدادی از این پژوهشها اشاره میشود.
اقدامی (1388) در پژوهش بازنمایی ساخت خانواده در در سینمای ایران به با نگاه به آثار تهمینه میلانی و رخشان بنیاعتماد به نوع تصویر و نمایش خانواده و به خصوص زنان در خانواده، توسط این دو فیلمساز زن ایرانی پرداخته است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که در فیلمهای مورد مطالعه، هرچند همچنان بر کلیشههای جنسیتی تأکید شده است، اما تغییر و تحولاتی در ساختار قدرت خانوادهها به نمایش گذاشته است. این تحولات اگرچه کم و به صورت بطئی است اما روندی را به نمایش میگذارد میتوان تغییر به سمت موازنهی قدرت زنان و مردان در خانواده را از آن استنباط کرد (اقدامی، 1388).
بنابراین میتوان نتیجه گرفت که گونهی خانوادگی بازنمایی شده در فیلمهای سینمایی مد نظر این پژوهش، عموماً نوعی از خانواده با کلیشهها و نقشهای جنسیتی را بازنمایی میکنند که در عین حال ساختار قدرت بین دو جنس در آنها در حال تغییر است و به برابری نزدیک میشود.
محمد رضایی و عباس کاظمی در مطالعهای برای آشکار ساختن شیوههای بازنمایی زنان در مجموعههای تلویزیونی به تحلیل محتوای سه سریال پخش شده از تلویزیون ایران در سال 1383 پرداختهاند. در این مطالعه محققین با تحلیل پژوهشها و نظریات مختلف موجود خاطرنشان میکنند که در این پژوهشها «اعتقاد بر این است که بازنمایی زنان در رسانه های جمعی و برنامه های تلویزیونی با نقشهای کلیشهای فرهنگی در جامعه سازگاری دارند. در مورد بازنمایی مناسبات جنسیتی، معمولاً مردان به صورت انسان هایی مسلط، فعال، مهاجم و مقتدر به تصویر کشیده می شوند و نقشهای متنوع و مهمی را که موفقیت در آنها مستلزم مهارت حرفهای، کفایت، منطق و قدرت است ایفا میکنند. در مقابل، زنان معمولاً تابع، منفعل، تسلیم و کماهمیتاند و در مشاغل فرعی و کسلکنندهای ظاهر میشوند که جنسیتشان، عواطفشان و عدم
یک مطلب دیگر :
تم تولد کودکان – تجربه ی یک شب به یاد ماندنی
پیچیدگیشان به آنان تحمیل کرده است. رسانهها با نشان دادن مردان و زنان به این صورت بر ماهیت نقشهای جنسی و عدم برابری جنسی صحه میگذارند. در چنین وضعیتی است که رسانههای جمعی نه تنها در جهت بسط عدالت در جامعه نیستند بلکه نقش بازنمایی کلیشهها یا تصورات قالبی جنسیتی را به عهده میگیرند» (کاظمی و رضایی، 1387: 89).
از پژوهش فوق چنین نتیجه حاصل شده است که در هیچ یک از مجموعههای تلویزیونی نقش مادر، نقشی غایب محسوب نمیشود؛ اما همواره نقشی اصلی نیست. در اغلب موارد نقش زنان نقشی حاشیهای یا مکمل است. در این مجموعهها روابط زناشویی چندان مورد اعتنا نبودهاند. در واقع، علیرغم حضور زن و شوهرها، عموماً ، رابطه زناشویی محور اصلی داستان تلقی نمی شود. «نکته مهم دیگر، ناهمگنی یا عدم یکدستی نقشهای زنان در این مجموعههاست. نقشهای فعال زنان به طرز معناداری با سایر زنان مجموعهها فرق میکنند. این تفاوت آن قدر زیاد است که این نقش ها بیشتر در قالب یک استثنا بروز میکنند و باورپذیری آنها را مشکل میسازند. از حیث نمایش زنان و مردان در موقعیتهای طبقاتی، در اغلب مجموعهها زنان و مردان در موقعیت طبقاتی متوسط نشان داده شدهاند. مطالعهی نحوهی نمایش زنان و مردان در طبقات مختلف نشان میدهد که تفاوت معناداری میان نمایش آنها وجود ندارد. اما، نمایش زنان و مردان برحسب وضع تحصیلی آنها کاملاً متفاوت است. به طور کلی زنان در مراتب تحصیلی بالاتری نشان داده شدهاند» (همان: 106).
در نتیجه میتوان گفت بر اساس این پژوهش سریالهای تلویزیونی بیشتر شکل سنتی خانواده را با تأکید بر کلیشهها و تصورات قالبی جنسیتی باز نمایی کرده است و بر نقش حاشیهای زنان تأکید نموده است. در عین حال گونههای خانوادگی که در آن تصویر فعالی از زنان به نمایش گذاشته، به صورت استثنا مطرح شده است به نحوی که باورپذیری نسبت به آن را کم کرده است.
اعزازی در پژوهشی جهت شناخت روند نمایش خانواده در تلویزیون، به مطالعه پژوهشهای صورتگرفته در طول سالهای 1370 تا 1383 پرداخته است. یافتههای این تحقیق برخی تغییرات خانواده در نمایشهای تلویزیونی را نشان میدهد. افزایش تحصیلات و نوع شغل، توجه بیشتر به آسیبهای اجتماعی از جانب خانوادهها و نزدیک شدن برخی کلیشههای مردانه و زنانه به یکدیگر از جمله این تغییرات است. در سالهای اولیه بر خانوادهای تأکید شده است که اعضای آن شامل مرد نانآور و زن خانهداری است که حتی اگر شاغل نیز باشد، در حوزههای زنانه و یا در خانه فعالیت میکند. مرد در دنیای شغلی و عرصه عمومی فعالیت دارد و زن در دنیای خانوادگی. خانواده مذکور که نشاندهنده خانواده طبقه متوسط است، از لحاظ تحصیل و شغل نیز در رده متوسط جامعه قرار میگیرد. در رابطه زن و شوهر، زن منفعل و وابسته به شوهر خود است اما در رابطه با فرزندان دارای اقتداری است که به شکل پرخاشگری ظهور میکند. در سالهای بعد خانوادهای به نمایش درمیآید که در آن هرچند زنان و مردان از سطح تحصیل بالاتری برخوردارند و دارای مشاغل میانی و بالای جامعه هستند، اما در روابط میان اعضایش تغییر چشمگیری به وجود نیامده است. تقسیم نقش بر اساس جنس هنوز پا بر جاست و زنان به صورت عمده در حوزه خصوصی و مردان در حوزه عمومی قرار دارند. در تصمیمگیریهای خانوادگی نیز تصمیمگیریهای عمومی خاص مردان و تصمیمگیریهای خصوصی خاص زنان است. ویژگی دیگر این خانوادهی مدرن تداخل کلیشههای جنسیتی زنان و مردان است، با این توضیح که اگر مردان دارای ویژگی مثبت عواطف و احساسات کلیشه زنانه شدهاند، برعکس زنان با ویژگی منفی کلیشه مردانه یعنی پرخاشگری نسبت به اعضای خانواده به نمایش درآمدهاند. با وجود تغییرات ظاهری در موقعیت اقتصادی- اجتماعی خانواده، موقعیتهای فرودست خانوادگی و شغلی به زنان و موقعیتهای فرادست به مردان داده شده است. مردان در کار خانه، مددکار زنان نمایش داده میشدند اما زنان، گذشته از نقشهای سنتی مادری- همسری که مهمترین وظیفهی آنان در نظر گرفته میشد، تنها در تصمیمگیریهای مربوط به مسایل جزئی خانواده دخالت داشتند و حتی اگر به صورت منفی با اقتدار تصمیمگیری میکردند، به طور معمول تصمیمی غلط و دارای عواقب منفی اتخاذ میکردند. تصویر مردان در خانواده در طول زمان به تدریج به تصویر مردی تبدیل شد که دارای ویژگیهای مثبت است. او نه فقط به نسبت همسر خود پرخاشگری کمتری با اعضای خانواده دارد، بلکه همدلی و همدردی بیشتری با آنان نشان میدهد. نقش او در خانواده و در جامعه مهمتر و سنگینتر از زنان است. برعکس مردان سنتی احساسات خود را پنهان نمیکند و دارای احساسات و عواطف مثبت به نمایش درمیآید. در کار خانه به همسران خود کمک میکند. این مردان که دارای ویژگیهای مثبت هستند، با جلب همدلی مخاطب برای تجدید نظر در روابط خانوادگی به پدیدهی چند همسری رو میآورند. در مقابل تصویر زنان در حوزهی عمومی نیز دارای ویژگی مثبت شده است. هرچند زنان همچنان کمتر از مردان در حوزهی عمومی به نمایش درآمدهاند، اما به تدریج در این سالها به مسایل اجتماعی علاقه نشان داده و در مباحث مربوط به جامعه وارد شدهاند. اگر در سالهای قبل، کلیشههای زنانگی که در خانواده به زنان نسبت داده میشد، نشاندهندهی ویژگیهای منفی مانند انفعال و وابستگی بود، در برخورد با پدیدههای اجتماعی، استفاده از کلیشههای احساساتی- عاطفی در مورد زنان بار مثبت به خودگرفت و ورود آنها به جامعه با این ویژگیها به نمایش درآمد. با این حال هرچند که زنان در عرصههای عمومی با رفتارهای مناسب مطرح شدهاند و حضوری مثبت دارند، اما تأثیر حضور در عرصهی عمومی بر روابط خانوادگی آنان بیشتر به صورت قدرتطلبی و نه مشارکتی مطرح میشود (اعزازی، 1386: 7- 34).
پژوهش فوق در خصوص گونههای مسلط خانوادههای بازنمایی شده از تلویزیون به برخی از مؤلفههای مورد توجه پایاننامهی حاضر از جمله روابط زن و شوهری، نقشهای جنسیتی، موقعیت اجتماعی و نظام تصمیمگیری در خانواده توجه نموده است. بر اساس نتایج این پژوهش، تغییرات حاصل شده در بازنمایی خانواده در طول مدت زمان مورد نظر حاکی از تحول روابط خانوادگی میان زوجین و عدم تغییر در نقشهای دو جنس در خانواده است. به این ترتیب که روابط زن و شوهری شامل درجهی بالاتری از صمیمیت متقابل تصویر شده، اما در مقابل همچنان بر نقشهای کلیشهای و جنسیتی دو طرف تأکید گردیده است.
میرساردو و صداقت در مطالعهی چگونگی نمایش نقش و منزلت زنان و مردان در سریالهای تلویزیونی ایرانی و خارجی (پخش شده از سیمای جمهوری اسلامی ایران) سریالهای ایرانی و خارجی پخش شده در فاصله زمانی 8 تا 11 شب شبکههای یک، دو، سه و پنج سیما در تابستان و پاییز 1383 را مورد تحلیل قرار دادهاند و به این نتیجه رسیدهاند که در سریالهای خارجی نمایش داده شده هیچ نقش فرهنگی از سوی بازیگران نقش اول ایفا نشده است و زنان در همهی این سریالها دارای پایگاه اقتصادی مستقل و اکتسابی بودهاند. در سریالهای ایرانی مورد مطالعهی این پژوهش، زنان در تمام صحنهها منفعل و وابسته به نمایش درآمدهاند همهی آنها از لحاظ اقتصادی به پدر یا برادر خود وابسته بودهاند. همچنین نتایج پژوهش حاکی از برتری میزان تحصیلات زنان بر مردان، بالا بودن منزلت شغلی مردان نسبت به زنان (در سریالهای داخلی)، تایید و تثبیت نقشهای قالبی بر اساس جنس، تسلط خانه و امور خانوادگی برای زنان و محل کار و شغل برای مردان و برتری میزان اقتدار مردان بر زنان در سریالهای مورد مطالعه بوده است (میرساردو و صداقت، 1386: 29-56). بنا بر نتایج این پژوهش گونهی مسلط خانوادگی نمایش داده شده در سریالهای تلویزیونی مبتنی بر تفکیک نقشهای جنسیتی و روابط نابرابر و موقعیت فرودست زنان بوده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 06:59:00 ب.ظ ]
|