بررسی نقش ساختار و ویژگیهای خانواده در بروز پیامدهای اجتماعی ناشی از کاربرد اینترنت در منطقه چهار تهران |
2-2-2- مطالعات داخلی: 20
2-3- مبانی نظری 22
2-3-1- انواع تئوری های مربوط به رسانه 24
2-3-1-1- تئوری تاثیر مستقیم 25
2-3-1-2- الگوی دو مرحله ای 25
2-3-1-3- استفاده و لذت 27
2-3-1-4- تئوری های ناظر بر تاثیرات فرهنگی 29
2-3-1-5- تئوری کشت 29
2-3-1-6-تنظیم دستور کار 30
2-3-1-7- فرضیه جایگزینی (جابجائی) 31
2-4- چارچوب نظری تحقیق 34
2-4-1- الگوی اوقات فراغت 38
2-4-2-پایگاه اقتصادی-اجتماعی 40
2-4-3- نظام قدرت درون خانواده 41
2-4-4-سرمایه فرهنگی خانواده 44
2-5- فرضیه های پژوهش: 46
فصل سوم: رو.ش شناسی
3-1- روش تحقیق و روش تجزیه و تحلیل داده ها 51
3-2- جامعه آماری 52
3-3- حجم نمونه 52
3-4- شیوه نمونه گیری 53
3-5- واحد نمونه 54
3-6- واحد تحلیل 54
3-7- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیّرهای مورد بررسی 54
3-7-1- متغیر وابسته و تعریف مفهومی آن 55
3-7-1-1 نظام روابط اجتماعی درون خانواده 56
3-7-1-1-1 دایره و شدت (صمیمیت) روابط 56
3-6-1-2- میزان پایبندی به ارزش های خانوادگی 57
3-6-2- متغّیر واسط 58
3-6-3- متغّیرهای مستقل 59
3-6-3-1- پایگاه اقتصادی- اجتماعی 59
3-6-3-1-1- تحصیلات 60
3-6-3-1-2- وضعیّت اشتغال 60
3-6-3-1-3- مالکیّت مسکونی 61
3-6-3-2- نظام قدرت 61
3-6-3-3- سرمایه فرهنگی 63
3-6-3-4- الگوی اوقات فراغت 64
3-7- اعتبار و پایایی 66
فصل چهارم: یافته های تحقیق
برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
4-1- مقدمه 69
4-2- آمار توصیفی 70
4-2-1- جداول یک بعدی مربوط به نتایج متغیرهای زمینه ای 70
4-2-2- جداول یک بعدی مربوط به متغیرهای اصلی 72
4-2-2-1- میزان استفاده از اینترنت در بین کاربران 72
4-2-2-2- ساعات استفاده از اینترنت 73
4-2-2-3- سرویس خدمات اینترنت 74
4-2-2-4- الگوی فراغت کاربران 74
4-2-2-5- نظام قدرت خانوادگی کاربران 75
4-2-2-6- سرمایه فرهنگی کاربران 76
4-2-2-7- پایگاه اقتصادی- اجتماعی کاربران 76
4-2-2-8- نظام روابط درون خانواده کاربران 77
4-2-2-9- پایبندی به ارزشهای خانوادگی کاربران 77
4-2-2-10- بررسی وضعیت مجموعه فعالیت های فراغتی 78
4-3- تحلیل استنباطی 79
4-3-1- آزمون فرضیات تحقیق 79
4-3-1-1- فرضیه اول: 80
4-3-1-2- فرضیه دوم 82
4-3-1-3- فرضیه سوم 84
4-3-1-4- فرضیه چهارم 86
4-3-1-5- فرضیه پنجم 88
4-3-1-6- فرضیه ششم 90
4-3-1-7- فرضیه هفتم 91
4-3-1-8- فرضیه هشتم 93
4-3-2- آزمون مدل نظری تحقیق 95
4-3-2-1- مدل اول: متغیر وابسته: نظام روابط اجتماعی درون خانواده 95
3-3-2-2- مدل دوم: متغیر وابسته: پایبندی به ارزشهای خانوادگی 99
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه 105
یک مطلب دیگر :
5-1- خلاصه یافته ها: 105
5-2- بحث و نتیجه گیری 108
5-3- محدودیتهای پژوهش 112
5-4- پیشنهادهای پژوهش 113
منابع و مآخذ.. 115
فهرست جداول
جدول 3- 1) تعداد بلوک ها و خانوارهای انتخابی در هر ناحیه متناسب با حجم ناحیه 54
جدول3-2) سطح سنجش متغیرهای مورد بررسی 55
جدول 3-3) عملیاتی کردن متغیر وابسته نظام روابط اجتماعی 57
جدول3-4) عملیاتی کردن متغیر وابسته میزان پایبندی به ارزشهای خانوادگی 58
جدول 3-5) عملیاتی کردن متغیر واسط میزان استفاده از اینترنت 59
جدول3-6) عملیاتی کردن متغیر مستقل پایگاه اقتصادی-اجتماعی 61
جدول3-7) عملیاتی کردن متغیر مستقل نظام قدرت درون خانواده 63
جدول3-8) عملیاتی کردن متغیر مستقل سرمایه فرهنگی 64
جدول3-9) عملیاتی کردن متغیر مستقل الگوی اوقات فراغت 65
جدول 3-10) میزان پایایی شاخص های تحقیق 66
جدول 4-1) توزیع مشخصات جمعیتی پاسخگویان 70
جدول 4-2) توزیع مشخصات جمعیتی پاسخگویان 71
جدول 4- 3) فراوانی و درصد میزان استفاده از اینترنت در بین کاربران 73
جدول 4- 4) فراوانی و درصد میزان ساعات استفاده از اینترنت 73
جدول 4- 5) فراوانی و درصد میزان استفاده از سرویس خدمات اینترنت 74
جدول 4- 6) فراوانی و درصد وضعیت الگوی فراغت کاربران 74
جدول 4- 7) فراوانی و درصد وضعیت نظام قدرت خانوادگی کاربران 75
جدول 4- 8) فراوانی و درصد وضعیت سرمایه فرهنگی کاربران 76
جدول 4- 9) فراوانی و درصد وضعیت پایگاه اقتصادی- اجتماعی کاربران 77
جدول 4- 10) فراوانی و درصد وضعیت نظام روابط درون خانواده کاربران 77
جدول 4- 11) فراوانی و درصد وضعیت پایبندی به ارزش های خانوادگی کاربران 78
جدول 4- 12) فراوانی و درصد مجموعه فعالیت های فراغتی 79
جدول 4-13) نتایج مدل رگرسیونی: بررسی تاثیر استفاده از اینترنت بر روابط اجتماعی در کل جمعیت نمونه 80
جدول 4-14) دسته بندی افراد برحسب الگوی اوقات فراغت 81
جدول 4-15) نتایج آزمون رگرسیون: بررسی تاثیر استفاده از اینترنت بر روابط اجتماعی در بین افراد دارای الگوی فراغت فردمحور 81
جدول 4-16) نتایج آزمون رگرسیون: بررسی تاثیر استفاده از اینترنت بر روابط اجتماعی در بین افراد دارای الگوی فراغت جمع محور 82
جدول 4-17) نتایج مدل رگرسیونی: بررسی تاثیر استفاده از اینترنت بر پایبندی به ارزش های خانوادگی در کل جمعیت نمونه 83
جدول 4-18) بررسی تاثیر استفاده از اینترنت بر پایبندی به ارزش های خانوادگی در بین افراد دارای الگوی فراغت فردمحور 84
جدول 4-19) بررسی تاثیر استفاده از اینترنت بر پایبندی به ارزش های خانوادگی در بین افراد دارای الگوی فراغت جمع محور 84
جدول 4-20) دستهبندی افراد برحسب نوع نظام قدرت در خانواده 85
جدول 4-21) بررسی تاثیر استفاده از اینترنت بر روابط اجتماعی در بین افراد دارای خانواده با قدرت غیردموکراتیک 86
جدول4-22) بررسی تاثیر استفاده از اینترنت بر روابط اجتماعی در بین افراد دارای خانواده با قدرت دموکراتیک 86
جدول 4-23) بررسی تاثیر استفاده از اینترنت بر پایبندی به ارزش های خانوادگی در بین افراد دارای خانواده با قدرت غیردموکراتیک 87
جدول 4-24) بررسی تاثیر استفاده از اینترنت بر پایبندی به ارزش های خانوادگی در بین افراد دارای خانواده با قدرت دموکراتیک 87
جدول 4-25) دسته بندی افراد برحسب سرمایه فرهنگی 88
جدول 4-26) بررسی تاثیر استفاده از اینترنت بر روابط اجتماعی در بین افراد دارای خانواده با سرمایه فرهنگی پایین 89
جدول 4-27) بررسی تاثیر استفاده از اینترنت بر روابط اجتماعی در بین افراد دارای خانواده با سرمایه فرهنگی بالا 89
جدول 4-28) بررسی تاثیر استفاده از اینترنت بر پایبندی به ارزش های خانوادگی در بین افراد دارای خانواده با سرمایه فرهنگی پایین 90
جدول 4-29) بررسی تاثیر استفاده از اینترنت بر پایبندی به ارزش های خانوادگی در بین افراد دارای خانواده با سرمایه فرهنگی بالا 91
جدول 4-30) دستهبندی افراد برحسب پایگاه اقتصادی اجتماعی 92
جدول 4-31) بررسی تاثیر استفاده از اینترنت بر روابط اجتماعی در بین افراد دارای خانواده با پایگاه اقتصادی اجتماعی پایین 92
جدول 4-32) بررسی تاثیر استفاده از اینترنت بر روابط اجتماعی در بین افراد دارای خانواده با پایگاه اقتصادی اجتماعی بالا 93
جدول 4-33) بررسی تاثیر استفاده از اینترنت بر پایبندی به ارزش های خانوادگی در بین افراد دارای خانواده با پایگاه اقتصادی اجتماعی پایین 94
جدول 4-34) بررسی تاثیر استفاده از اینترنت بر پایبندی به ارزش های خانوادگی در بین افراد دارای خانواده با پایگاه اقتصادی اجتماعی پایین 94
جدول 4-35) شاخص های برازش مدل اول تحقیق (متغیر وابسته: روابط اجتماعی درون خانواده) 97
جدول 4-36) اثرات مستقیم، غیر مستقیم و کل متغیرهای مستقل بر متغیر روابط اجتماعی 99
جدول 4-37) شاخص های برازش مدل دوم تحقیق (متغیر وابسته نهایی: پایبندی به ارزش های خانوادگی) 100
جدول 4-38) اثرات مستقیم، غیر مستقیم و کل متغیرهای مستقل بر متغیر پایبندی به ارزش های خانوادگی 101
فهرست اشکال
شکل 2-1) مدل مفهومی تحقیق 47
شکل 1. مدل تحقیق، آزمون شده توسط نرمافزار Amos (متغیر وابسته: نظام روابط اجتماعی درون خانواده) 96
شکل 4-2) مدل اول تحقیق پس از حذف مسیرهای غیرمعنادار 98
شکل 3. مدل تحقیق، آزمون شده توسط نرمافزار Amos (متغیر وابسته: پایبندی به ارزشهای خانوادگی) 99
شکل 4-4) مدل تحقیق پس از حذف مسیرهای غیرمعنادار (متغیر وابسته: پایبندی به ارزشهای خانوادگی) 100
1-1- مقدمه
به علت تغیر و تحولات بسیار عظیم علمی-تکنولوژیکی، جهان حاضر دچار دگرگونیهای بسیاری شده است و این دگرگونیها در همه زمینههای زندگی بشر تأثیرگذار بوده است به گونهای که جهان تحت تأثیر این تحولات شکل جدیدی به خود گرفته است. اینترنت یکی از پدیدههایی است که بر این تغییر جهان تأثیرگذار بوده است. تعداد استفادهکنندگان از آن به سرعت در حال رشد و گسترش میباشد و بررسی اثرات آن توجه بسیاری از صاحبنظران به ویژه جامعهشناسان و متخصصان علوم اجتماعی را به خود جلب کرده است. جامعهشناسان تأثیر رسانهها بخصوص اینترنت را واقعیتی کاملا تازه می دانند که در نتیجه انقلاب اطلاعاتی و توسعه اجتماعی و اقتصادی جهان امروز پدید آمده است. امروزه بررسی تاثیرات اینترنت از چنان اهمیتی برخوردار شده است که کارشناسان پژوهشهای بسیاری را به این مقوله اختصاص دادهاند.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 05:28:00 ب.ظ ]
|