اثربخشی معنادرمانی گروهی بر رضایت زناشویی و خودکارآمدی عمومی زوجین با تعارضات زناشویی |
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- پیش درآمد ……………………………………………………………………………………………………. 11
2-2- تعارض زناشویی ……………………………………………………………………………………………. 12
2-2-1- مفهوم تعارض زناشویی ………………………………………………………………………………… 12
2-2-2- زمینه های تعارض ………………………………………………………………………………………. 14
2-2-3- الگوهای تعامل زوجین متعارض ……………………………………………………………………. 16
2-2-4- دیدگاه های تعارض ……………………………………………………………………………………. 17
2-2-5- سبک ها و استراتژی مدیریت تعارض ……………………………………………………………… 18
2-2-6- رویکردهای درمانی به حل تعارض ………………………………………………………………… 21
2-2-7- نگرش و نیاز دو مقوله در تعارض همسران ……………………………………………………… 22
2-2-8- کارکردهای مثبت تعارض از نظر ترنر ……………………………………………………………… 24
2-3- رضایت زناشویی ……………………………………………………………………………………………. 25
2-3-1- عوامل موثر بر رضایت زناشویی …………………………………………………………………….. 26
2-3-2- نظریه های مرتبط با آسیب شناسی زندگی زناشویی ………………………………………….. 32
عنوان صفحه
2-3-3- تاثیر رضایت زناشویی بر سایر ابعاد زندگی ……………………………………………………. 36
2-3-4- نظریه چرخه زندگی زناشویی ……………………………………………………………………….. 37
2-3-5- عوامل موثر بر افزایش رضایت زناشویی ………………………………………………………… 38
2-3-6- عوامل آسیب رسان به رضایت زناشویی …………………………………………………………. 40
2-4 خودکارآمدی …………………………………………………………………………………………………… 40
2-4-1- برداشت انسان از خودکارآمدی ……………………………………………………………………… 44
2-4-2- منابع خودکارآمدی ………………………………………………………………………………………. 45
2-4-3- ابعاد خودکارآمدی ……………………………………………………………………………………… 47
2-4-4- انواع خودکارآمدی ………………………………………………………………………………………. 47
2-4-5- مراحل رشد خودکارآمدی ……………………………………………………………………………. 48
2-4-6- خودکارآمدی و تفاوتهای سنی و جنسیتی ……………………………………………………… 49
2-4-7- شیوه های اثرگذاری باورهای خودکارآمدی ……………………………………………………. 50
2-5- معنا در زندگی ……………………………………………………………………………………………….. 51
2-5-1- معنادرمانی ………………………………………………………………………………………………….. 54
2-5-2- اهداف درمانی معنا درمانی ……………………………………………………………………………. 56
2-5-3- فرآیند درمان ………………………………………………………………………………………………. 56
2-5-4- مداخلات درمانی ……………………………………………………………………………………….. 57
2-5-5- کلیات معنادرمانی فرانکل (1959) ………………………………………………………………… 58
2-6- پیشینههای تحقیقاتی…………………………………………………………………………………………. 59
2-6-1- پیشینههای تحقیقاتی داخلی ………………………………………………………………………….. 59
2-6-2- پیشینههای تحقیقاتی خارج از کشور ………………………………………………………………. 65
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- پیش درآمد …………………………………………………………………………………………………….. 69
3-2- روش پژوهش …………………………………………………………………………………………………. 69
3-3- جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری ……………………………………………………………. 69
3-4- ابزار پژوهش …………………………………………………………………………………………………… 70
عنوان صفحه
3-4-1- پرسشنامه تعارضهای زناشویی (MCQ) ……………………………………………………… 70
3-4-2- پرسشنامه فرم کوتاه رضایت زناشویی انریچ (1989) ………………………………………… 72
3-4-3- پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر ……………………………………………………………… 76
3-5- شیوه اجرای پژوهش ………………………………………………………………………………………… 78
3-6- روش تجزیه و تحلیل آماری دادهها …………………………………………………………………… 81
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………… 83
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- پیش درآمد …………………………………………………………………………………………………….. 91
5-2- بررسی فرضیه اصلی ……………………………………………………………………………………….. 91
5-3- بررسی فرضیههای فرعی ………………………………………………………………………………….. 93
5-4- محدودیتهای پژوهش …………………………………………………………………………………….. 96
5-5- پیشنهادها ……………………………………………………………………………………………………… 96
منابع
منابع فارسی …………………………………………………………………………………………………………… 99
منابع انگلیسی ………………………………………………………………………………………………………….. 104
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی معنادرمانی گروهی بر رضایت زناشویی و خودکارآمدی عمومی زوجین با تعارضات زناشویی مراکز مشاوره شهر لاهیجان اجرا گردید. پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، کلیـه زنان دارای تعارض زناشویی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر لاهیجان در سال92-93 بودند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین افرادی از جامعه ی آماری، که رضایت زناشویی و خودکارآمدی عمومی کمتری داشتند، انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه کنترل (15 نفر) و گروه آزمایش (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 90 دقیقهای که هفتهای دو بار برگزار میشد، در جلسات آموزشی شرکت کردند. در حالیكه در گروه كنترل هیچگونه مداخلهای صورت نگرفت. ابزار استفاده شده در پژوهش شامل، پرسشنامههای تعارض زناشویی(MCQ)، رضایت زناشویی انریچ فرم کوتاه و خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران و پکیج آموزشی معنادرمانی بر اساس معنادرمانی فرانکل بود. دادهها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که معنادرمانی گروهی بر رضایت زناشویی و خودکارآمدی عمومی زوجین با تعارضات زناشویی مراکز مشاوره شهر لاهیجان، مؤثر است و شدت این اثر در یک متغیر ترکیبی(62/0) میباشد.
واژههای کلیدی: معنادرمانی، رضایت زناشویی، خودکارآمدی عمومی، تعارضات زناشویی
مقدمه
زندگی زناشویی یكی از جهانیترین نهادهای بشری است كه از دو نفر با تواناییها و استعدادهای متفاوت و با نیازها و علایق مختلف و در یك كلام با شخصیتهای گوناگون تشكیل شده است(گلدنبرگ، گلدنبرگ، 2002 ترجمه شاهی برواتی، نقش بندی، ارجمند، 1386). یك رابطه زناشویی صمیمی مستلزم آن است كه زوجین یاد بگیرند با هم ارتباط برقرار كنند و با هم متفاوت باشند. تعارض زمانی به وجود میآید كه زوجین به دلیل همكاری و تصمیمات مشتركی كه میگیرند درجات مختلفی از استقلال و
یک مطلب دیگر :
همبستگی را نشان دهند كه این تفاوتها را میتوان روی یك پیوستار، از تعارض خفیف تا تعارض كامل طبقهبندی كرد (یونگ و لانگ[1]، 1998).
از نظر گلاسر(2000 به نقل از افخمی، بهرامی، فاتحی زاده، 1386) تعارض زناشویی ناشی از ناهماهنگی زن و شوهر در نوع نیازها و روش ارضای آن، خودمحوری، اختلاف در خواستهها طرحوارههای رفتاری و رفتار غیرمسئولانه نسبت به ارتباط زناشویی و ازدواج است.
افزایش روزافزون تعارضهای زناشویی در دنیای معاصر و خطر بروز جدایی و اثر منفی آن بر سلامت روانی زوجین و فرزندان آنان موجب شده است تا مشاوران نظریهها و طرحهایی را برای كمك به زوجین دچار تعارض ارائه دهند. معنادرمانی یكی از این روشهایی است كه بر پایه نظریات ویكتور فرانكل شكل گرفته است. فرض اساسی در معنادرمانی این است كه شخص نمیتواند برای همیشه از رنج در زندگی اجتناب كند، اما میتواند یك راه پرمعنای شخصی برای پاسخ دادن به رنج در زندگی برگزیند. علاوه بر این كسانی كه معنا را در زندگی مییابند، میتوانند تواناییهای نهفتهشان را شكوفا كرده و با اثربخشی بیشتری به مبارزه و تلاش در زندگی بپردازند (چولنبرگ، هاتزل، 2008).
معنادرمانی میتواند ساختاری مفهومی را برای كمك به مراجعان جهت چالش در زندگیشان ارائه دهد . رویكردی وجودی نگر كه نگرش جبرگرایانه در مورد ماهیت بشر را ، قبول ندارد، در مقا بل درمانگران وجودی، بر روی آزادی انسان تاكید دارند . فرانكل میگوید بشر در همه جا با سرنوشت و با فرصت دستیابی به چیزی از راه رنج هایش، رو برو است . انسان موجودیست آزاد كه همیشه حق انتخاب دارد، انسان واكنش خود را در برابر ر نجها و سختیهای ناخواسته(ولی پیش آمده) و شرایط محیطی خود انتخاب میكند و هیچكس را جز خود او یارای آن نیست كه این حق را از او باز ستاند. او همچنین معتقد است همه چیز را میتوان از یك انسان گرفت مگر آزادی در گزینش رفتار، در شرایط موجود و گزینش راه خود (فرانكل، ترجمه صالحیان و میلانی، 1390).
معنادرمانی در خصوص بسیاری از مسائل سلامت روان كاربرد دارد (چولنبرگ، 2003). این مكتب در مقایسه با روانكاوی روشی است كه كمتر به گذشته توجه داشته و به دروننگری هم ارج چندانی نمینهد. در مقابل به آینده، وظیفه، مسئولیت، معنی و هدفی كه شخص باید زندگی خود را صرف آن كند، وجه بیشتری دارد (فرانكل، ترجمه صالحیان و میلانی، 1390).
با توجه به اینکه تعارض زناشویی معمولا در زوجین بر اساس تضاد بین آنچه که انتظار دارند با آنچه که هست به وجود میآید و فرد برای نزدیک کردن شرایط به آنچه که انتظار دارد یا به عبارتی آرمان فرد است، تلاش میکند. اما اینکه تا چه حد این آرمانها واقعگرایانه و صحیح است شرایط زندگی فرد را تحت تاثیر قرار میدهد. این افراد از شرایط خود راضی نیستند و این میتواند رضایت زناشویی را نیز شامل شود. برای بهبود شرایط این افراد باید معنا و هدف خود را در زندگی بیشتر بررسی کرده و با تعیین اهدافی واقعیتر و دستیافتنیتر شرایط خود را به شرایط آرمانی خود نزدیک کنند و این رضایت در افراد را بالا میبرد و میتواند رضایت از زندگی زناشویی را نیز شامل شود. در رسیدن به اهداف و کسب موفقیت در موقعیتها میتواند در ادراک خود به عنوان یک فرد کارامد نقش داشته باشد بنابراین به نظر میرسد که این تغییر اهداف و معنای زندگی، بتواند خودکارآمدی افراد را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
1-2- بیان مسئله
تعارض بین فردی به عنوان، نوعی تعامل كه در آن اشخاص تمایلات، دیدگاهها و عقاید متضادی را بیان میكنند، تعریف میشود كه بعضی محققان آن را رخدادی عادی در زندگی زناشویی میدانند(كلین، پلیزنت، وایتون و ماركمن[2]، 2006). تعارض زناشویی، ناشی از واكنش نسبت به تفاوتهای فردی بوده و زمانی كه آنقدر شدت یابد كه احساس خشم، خصومت، كینه، نفرت، حسادت و سوء رفتار كلامی و فیزیكی در روابط آنان حاكم شود و به حالت ویرانگر درآید، حالتی غیر عادی است(کالین و سوگوک ،2009). تعارض همیشه، منفی نیست، بلكه روشی كه زوجها برای مدیریت تعارض خود به كار میبرند، ممكن است بر رابطه تأثیر منفی داشته باشد(گاتمن و سیلور[3] ، 1999). زوجینی كه میتوانند تعارضات موجود در رابطه را با به كارگیری روشهای مثبت و استفادة كمتر از تعاملات منفی مدیریت كنند، فضایی ایجاد میكنند كه در آن فرصت بیشتری برای خودافشایی و توافق در مورد مشكلات خانواده وجود خواهد داشت (جوهانسون[4]، 2003). تعارض زناشویی میتواند بر حیطههای مختلف زندگی افراد موثر باشد از جمله میتواند رضایت زناشویی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.
رضایت زناشویی فرآیندی است که در طول زندگی زوجها به وجود میآید و شامل چهار حیطه جاذبه بدنی، جنسی، تفاهم، طرز تلقی و سرمایه گذاری میباشد. کرنی و کومبز(2000) رضایت زناشویی را توافق زن و شوهر در مورد اموری که ممکن است مسائل حادی به بار آورد، علاقه و فعالیت های مشترك، ابراز علاقه علنی مکرر و اعتماد متقابل، شکوه و شکایت اندك، شکایت نادر از احساس تنهایی و رنجش تعریف کردهاند(رجبی، سروستانی، اصلانی، 1392). روچ و همكاران(1998) رضامندی زناشویی را به صورت نگرشها یا احساسات كلی فرد نسبت به همسر و رابطهاش تعریف میكند. رضامندی زناشویی یك پدیده درون فردی و یك، برداشت از همسر و رابطه است و هنگامی به كار میرود كه واحد تحلیل فرد است و هدف تجزیه و تحلیل، نگرشهای ذهنی افراد بجای نشانههای عملی درباره همسر و رابطهشان است. چنین تعریفی از رضامندی زناشویی نشانگر آن است كه رضامندی یك مفهوم تك بعدی و مبین ارزیابی كلی فرد نسبت به همسر و رابطهاش است(زندی پور و مومنی جاوید، 1390). به اعتقاد كومار(2009) ادراك شخص، نقش مهمی در احساس شخص نسبت به همسرش دارد و تفكر مثبت بویژه در مورد روابط با همسر، به سطوح بالاتری از رضایت زناشویی میانجامد. زوجینی که دارای تعارض هستند علاوه بر اینکه ادراکشان از زندگی زناشویی تغییر می کند، نگرش نسبت به خودشان نیز دچار خلل می شود.
زوجهایی که از لحاظ مشکل ارتباطی نقشها، پاسخدهی عاطفی، مشارکت عاطفی، کنترل رفتار و کارایی عمومی در سطح پایینتری قرار دارند نه تنها سلامت روانی آنها در معرض آسیب قرار دارد بلکه احساس خودکارآمدی در آنها را نیز به مقدار زیاد کاهش مییابد . بندروا (2003) معتقد است: حس خودکارآمدی میتواند نقش مهمی در رویکرد و نگاه فرد به اهداف، تکالیف و چالشهایش داشته باشد (ابوالقاسمی، فلاحی و بابایی، و همکاران، 1391). بنابراین میتوان گفت افرادی که به دلایلی از جمله تعارضات زناشویی، رویکرد و نگاهشان به خود و توانمندیهایشان و همچنین به زندگی زناشویی و همسر دچار خلل شده معنای زندگیشان نیز تغییر میکند.
بنا به تعریف رکر (2000) معنای زندگی عبارت است از: ادراك نظم، انسجام و هدف در هستی و دنبال كردن اهداف ارزشمند و نیل به آنها همراه با حس رضایتمندی. با توجه به تعریف ركر (2000) میتوان به ماهیت موقتی این سازه پی برد. فرصت برای یافتن معنا از تولد تا مرگ در خلال گسترهای از موقعیتهای منحصر به فرد زندگی رخ میدهد (گرابر[5]،2004). این موقعیتهای زندگی فرصتهایی را برای یافتن معنا در لحظه فراهم میسازند و به شرایط خاصی همچون سلامتی، محیط فیزیكی، وضعیت اقتصادی اجتماعی، میراث فرهنگی یا هرگونه شرایط خاص انسان مدرن امروزی وابسته نیستند. یافتن معنا یك صفت محسوب می شود و نه حالت و میتوان آن را در هر موقعیتی كشف كرد (نادی و سجادیان، 1391). بامیستر[6](1991) معتقد است هنگامی فرد میتواند احساس كند كه از یك زندگی معنادار برخوردار است كه چهار نیاز او به معنا، ارضا شده باشد. این چهار نیاز عبارتند از:
- هدفمند بودن جهت زندگی
- احساس كارآمدی و كنترل
- برخوردار بودن از مجموعهای از ارزشها كه بتواند به وسیله آن ها كنشهایش را توجیه كند.
- وجود یك مبنای با ثبات و استوار برای داشتن نوعی حس مثبت خود ارزشمندی(بامیستر و نیومن،1991).
ونگ[7] (1998) معنا را به عنوان یك سازة فردی و فرهنگی مبتنی بر نظام شناختی تعریف كرده است كه انتخابهای فردی، فعالیتها و اهداف را تحت تأثیر قرار میدهد و زندگی را وقف هدفمندی، ارزشهای فردی و رضایتمندی میكند . فرد ممكن است معنا را از منابع مختلفی كسب كند . براساس نظریة نیمرخ معنای شخصی ونگ(1998) این منابع ممكن است از طریق ارتباطات، دین، تعالی فردی، پذیرش شخصی، صمیمیت و رفتار منصفانه تحقق یابد(ونگ، 1998).
برخی از روانشناسان مانند آلپورت (1954)، فرانكل (1972)، و مازلو(1962) وجود معنا در زندگی، را به عنوان مهمترین عامل مؤثر بر كنشهای روانشناختی مثبت میدانند. یافته های پژوهشی متعددی نشان دادهاند كه وجود معنا در زندگی عنصری اساسی در بهزیستی روانی – عاطفی است و به صورت سیستماتیكی با ابعاد گوناگونی از شخصیت، سلامت جسمی و ذهنی، سازگاری و انطباق با استرسها و اختلالات رفتاری ارتباط دارد (اسكنل و بكر[8]، 2006 ).
معنادرمانی از جمله روشهایی است که میتواند به افراد در یافتن معنای زندگی و داشتن ادراکی بهتر و رضایتی بیشتر از خود و زندگی خود داشت. معنادرمانی با در نظر گرفتن گذرایی هستی و وجود انسانی به جای بدبینی و انزوا، انسان را به تلاش و فعالیت فرا میخواند و بیان میدارد كه آنچه انسان ها را از پای درمیآورد، رنجها و سرشت نامطلوبشان نیست بلكه بیمعنا شدن زندگی است كه مصیبتبار است . اگر رنج را شجاعانه بپذیریم تا واپسین دم، زندگی معنا خواهد داشت و معنای زندگی میتواند حتی معنی بالقوه درد و رنج را نیز در برگیرد . فرانكل میگوید در دنیا چیزی وجود ندارد كه به انسان بیشتر از یافتن “معنی ” وجودی خود در زندگی یاری كند (فرانکل، ترجمه صالحیان و میلانی، 1386). معنادرمانی از نظر شكل، به درمانهای كوتاهی چون درمان آدلری نزدیكتر است . معنادرمانگران گرچه اغلب به صورت صمیمانه و مقبول در باره موضوعات فلسفی بحث میكنند، برای اینكه درمانجو را متقاعد سازند كه نگرشی آگاهانهتر و مسئولانهتر به خلاء وجودی كند، به شیوههای مختلف او را مواجهه میدهند، و برایش دلیل و برهان میآورند. نوشتههای مربوط به درمان نشان میدهند كه فنون درمانی، علاوه بر مواجهه دادن و تعبیرها، به مقدار زیادی به قانع سازی و استدلال نیز متكی هستند (بروچسکا، ترجمه سید محمدی، 1381). به نظر میرسد که این شیوه بتواند بر تغییر شرایط زندگی و رضایت افراد از خود و همسر و در کل رضایت از زندگی زناشویی موثر باشد. با توجه با این امر پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثر بخشی معنادرمانی بر رضایت زناشویی و خودکارآمدی عمومی زوجین با تعارضات زناشویی مراکز مشاوره شهر لاهیجان، طراحی گردیده است.
1-3- ضرورت و اهمیت موضوع پژوهش
از آنجایی که تعارض بین همسران سلامت روان اعضای خانواده تهدید کرده و باعث مشکلات مختلف در خانواده میگردد و همچنین بنیان خانواده را سست میکند، بررسی و شناسایی عوامل موثر برآن به منظور پیشگیری و کاهش از تعارض ضرورت مییابد. وقتی همسران تمایلی به رابطه با هم ندارند کمتر میتوانند مسایل مربوط به خانواده را مورد بررسی قرار داده و در نتیجه مشکلات آنها هر روز بیشتر از قبل میشود. تعارض بین همسران کیفیت زندگی و رضایت زناشویی را نیز کاهش میدهد . ناراضی بودن از زندگی زناشویی نگرش افراد به تواناییهای خود را نیز دچار خلل میکند، فرد احساس نا کارآمدی میکند. اهداف زندگی تغییر میکند و تعارضات بیشتر میشود و از آنجایی که این مشکلات بنیان خانواده را سست کرده و افراد خانواده را دچار مشکلات روانی و متعاقب آن جسمانی میکند؛ ضرورت دارد که پژوهشهای بیشتری در این حیطه انجام شود.
1-4- اهداف پژوهش
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-08-14] [ 02:06:00 ب.ظ ]
|