اثربخشی مرحله سنجش و آموزش رویکرد طرحواره درمانی بر فعالیت طرحوارههای ناسازگار اولیه |
3-4-2 خلق و خوی هیجانی.. 14
5-2 حوزههای طرحواره و طرحوارههای ناسازگار اولیه. 15
1-5-2 حوزه بریدگی و طرد. 15
2-5-2 حوزه خودگردانی و عملکرد مختل.. 16
3-5-2 حوزه محدودیتهای مختل.. 18
4-5-2 حوزه دیگر جهتمندی… 19
5-5-2 حوزه گوش به زنگی بیش از حد و بازداری… 20
6-2 عملکردهای طرحواره: 22
1-6-2 تداوم طرحواره. 22
2-6-2 بهبود طرحواره. 22
7-2 سبکها و پاسخهای مقابلهای ناسازگار 23
1-7-2 تسلیم طرحواره. 24
2-7-2 اجتناب از طرحواره. 24
3-7-2 جبران افراطی طرحواره. 25
8-2 اهمیت شناخت دقیق طرحوارهها و سبکهای مقابلهای… 26
9-2 حیطههای تأثیرگذاری طرحوارههای ناسازگار اولیه. 26
10-2 خانواده. 27
11-2 ازدواج.. 27
12-2 رضایت زناشویی.. 28
13-2 ابعاد رضایتمندی زناشویی.. 30
14-2 عوامل مؤثر بر رضایت زناشویی.. 31
15-2 مروری کوتاه بر نظریههای زوجدرمانی و خانوادهدرمانی.. 35
1-15-2 مدلهای روانپویایی.. 35
2-15-2 نظریه آدلر. 35
3-15-2 دیدگاه ساختاری… 35
4-15-2 نظریه میاننسلی بوئن.. 36
5-15-2 رویکرد استراتژیک…. 36
6-15-2 رویکرد غنیسازی ارتباط.. 36
16-2 علائم خطرساز و مخرب در روابط زناشویی.. 37
18-2 تغییرات رضایت زناشویی در طول زمان.. 38
19-2 عوامل زمینهساز برای ازدواج سالم.. 39
20-2 سن مناسب ازدواج.. 40
21-2 علل ازدواج زودرس…. 41
22-2 عوارض ازدواج در سنین پایین.. 42
23-2 رویکردهایی جهت حل تعارضهای زناشویی (زوجدرمانی) 43
1-23-2 روان تحلیلی گروهی زوجها 43
2-23-2 درمان شناختی – رفتاری… 43
3-23-2 ایماگودرمانی.. 43
4-23-2 درمان مبتنی بر نظام عاطفی بوئن.. 44
5-23-2 نظریه دلبستگی.. 44
6-23-2 زوجدرمانی رفتاری تلفیقی.. 44
7-23-2 خانواده درمانی سیستمیک میلان.. 44
24-2 مدل طرحواره درمانی یانگ: 45
1-24-2 مرحله سنجش و آموزش…. 46
2-24-2 مرحله تغییر. 46
25-2 فرآیند دقیق سنجش و آموزش…. 46
1-25-2 ارزیابی اولیه. 46
2-25-2 سنجش مشکلات فعلی و مشخص کردن اهداف درمان.. 47
3-25-2 سنجش تناسب بیمار برای طرحواره درمانی.. 47
4-25-2 تمرکز بر تاریخچه زندگی.. 47
5-25-2 سنجش از طریق تصویرسازی ذهنی.. 48
یک مطلب دیگر :
26-2 یافتههای پژوهشی داخلی و خارجی در خصوص موضوع. 48
27-2 جمعبندی و نتیجهگیری… 52
روششناسی پژوهش…… 54
1-3 مقدمه. 55
2-3 روش پژوهش…. 55
3-3 جامعه آماری، نمونه و روش نمونهگیری… 55
4-3 ابزار گردآوری دادهها 56
1-4-3 فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره (SQ-SF) 56
2-4-3 پرسشنامه رضایتمندی زناشویی انریچ.. 57
3-4-3 پرسشنامه نشانههای اختلالات روانی (SCL – 90 – R). 59
5-3 فرایند اجرای پژوهش…. 60
6-3 شرح جلسات آموزش طرحواره درمانی.. 61
7-3 روش تجزیه و تحلیل دادهها 63
ارائه یافتهها 64
1-4 مقدمه. 65
2-4 اطلاعات جمعیت شناختی.. 65
1-2-4 مدت زمان ازدواج.. 65
2-2-4 سن.. 66
3-4 مقایسه سلامت جسمانی و روانی گروه آزمایش و کنترل قبل از آموزش…. 66
4-4 آمار استنباطی.. 68
بحث و نتیجهگیری… 81
1-5 مقدمه. 82
2-5 خلاصه و تحلیلی از نتایج توصیفی.. 82
3-5 تبیین نتایج.. 82
1-3-5 سوال اول.. 82
2-3-5 سؤال دوم. 83
3-3-5 سؤال سوم. 84
4-3-5 سؤال چهارم. 85
5-3-5 سؤال پنجم.. 86
6-3-5 سؤال ششم.. 86
7-3-5 سؤال هفتم.. 87
8-3-5 سؤال هشتم.. 88
4-5 محدودیتهای پژوهش…. 90
5-5 پیشنهادهای پژوهشی.. 90
6-5 پیشنهادهای کاربردی… 90
منابع فارسی.. 92
منابع انگلیسی.. 95
پیوستها 97
چکیده
طرحوارهها بهعنوان نقشه انتزاعی شناختی در نظر گرفته میشوند که راهنمای تفسیر اطلاعات و حل مسأله است و هدف اصلی این پژوهش، بررسی اثربخشی مرحله سنجش و آموزش رویکرد طرحواره درمانی بر فعالیت طرحوارههای ناسازگار اولیه و رضایت زناشویی دانشآموزان متأهل دوره متوسطه شهر قاین است. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل و یک مرحله پیگیری است. نمونه شامل 30 دانشآموز دختر متأهل است که بهصورت در دسترس و داوطلبانه انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. هر دو گروه، با استفاده از پرسشنامههای فرم کوتاه طرحواره یانگ و رضایت زناشویی انریچ در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری ارزیابی شدند. گروه آزمایش مرحله سنجش و آموزش رویکرد طرحواره درمانی را طی 8 جلسه دریافت کرد. دادههای بهدست آمده با روش تحلیل کواریانس چند متغیره تحلیل شد. یافتههای این پژوهش، نشاندهنده تفاوت معنادار بین دو گروه آزمایش و کنترل است. به بیان دیگر، آموزش موجب کاهش فعالیت طرحوارههای ناسازگار اولیه و افزایش رضایت زناشویی شده است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که میتوان با اجرای مرحله سنجش و آموزش رویکرد طرحواره درمانی، فعالیت طرحوارههای ناسازگار اولیه را کاهش و میزان رضایت زناشویی را افزایش داد.
واژههای کلیدی: سنجش و آموزش رویکرد طرحواره درمانی، طرحوارههای ناسازگار اولیه، رضایت زناشویی.
1-1 بیان مسأله
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-08-14] [ 02:07:00 ب.ظ ]
|