شناسایی شاخصهای اعتبار در ارتباطات علمی (مطالعه و استناد) از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی |
1-6. تعاریف مفهومی 8
1-7. تعاریف عملیاتی 8
فصل دوم: مبانی نظری پیشینه پژوهش 9
2-1. مقدمه 10
2-2. ارتباط علمی 11
2-3. انواع ارتباطات علمی 13
2-3-1. ارتباطات علمی داخلی و خارجی 13
2-3-2. ارتباطات علمی رسمی 14
2-3-3. ارتباطات علمی غیررسمی 14
2-3-3-1. دانشگاه نامرئی 16
2-4. فرایند ارتباطات علمی 17
2-5. سطوح ارتباطات علمی 18
2-6.کانالهای ارتباطات علمی 19
2-7. کارکردهای ارتباطات علمی 21
2-8. عوامل شکلگیری دسترسی آزاد 23
2-9. مجلات دسترسی آزاد 24
2-9-1. هدف مجلات دسترسی آزاد 24
2-9-2. مجلات دسترسی آزاد و کیفیت آن 25
2-9-3. مزایای مجلههای دسترسی آزاد 25
2-10. دسترسی آزاد و نقش آن در ارتباط علمی 26
2-11. استناد 26
2-11-1.تاریخچه استناد 27
2-11-2. تعریف استناد 27
2-11-3. دلایل استناد 28
2-11-4.کاربرد استناد 29
2-12.اعتبار 30
برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
2-13.تاریخچه و مفاهیم اعتبار 32
2-13-1. اعتبار و کیفیت 36
2-13-2. اعتبار و اعتماد 37
2-14. اعتماد 37
2-14-1. ماهیت و مفهوم و تعریف اعتماد 38
2-14-2. ویژگیهای اعتماد 42
2-14-3. ابعاد اعتماد 43
2-15. مرور کلی بر اعتماد در علوم مختلف 44
2-16. پیشینه پژوهش 45
2-16-1. پیشینه پژوهش در داخل کشور 45
2-16-2. پیشینه پژوهش در خارج از ایران 52
2-17.جمع بندی 61
فصل سوم: روش پژوهش 62
3-1. مقدمه 63
3-2. نوع و روش پژوهش 63
3-۳. جامعه آماری و روش نمونهگیری و حجم نمونه 63
3-4. ابزار گردآوری دادهها 64
3-5. روایی ابزار گردآوری دادهها 65
3-6. پایایی ابزار گردآوری دادهها 65
3-7. روش تجزیه و تحلیل دادهها 65
یک مطلب دیگر :
فصل چهارم: یافتههای پژوهش 66
4-1. مقدمه 67
4-2. شاخصهای توصیفی گویههای پژوهش به تفکیک متغیرها 67
4-2-1. شاخصهای اعتبار در ارتباطات علمی در زمینه مطالعه 67
4-2-2. شاخصهای اعتبار در ارتباطات علمی در زمینه استناد 69
4-2-3. شاخصهای اعتبار در ارتباطات علمی در زمینه دسترسی آزاد 71
4-3. تحلیل استنباطی سؤالات پژوهش 73
فصل پنجم: بحث، نتیجهگیری و پیشنهادها 84
5-1. مقدمه 85
5-2. خلاصه ای از یافتهها 85
5-3.پاسخ به پرسشهای پژوهش 85
5-3-1. شاخص های اعتبار در ارتباطات علمی در زمینه مطالعه از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی کدامند؟ 85
5-3-1-1. شاخص های اعتبار در ارتباطات علمی در زمینه مطالعه از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی از چه اولویتی برخوردار هستند؟ 86
5-3-2. شاخص های اعتبار در ارتباطات علمی در زمینه استناد از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی کدامند؟ 87
5-3-2-1. شاخص های اعتبار در ارتباطات علمی در زمینه استناد از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی از چه اولویتی برخوردار هستند؟ 87
5-3-3. شاخصهای اعتبار در ارتباطات علمی در زمینه دسترسی آزاد به مقالات از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی کدامند؟ 88
5-3-3-1. شاخصهای اعتبار در ارتباطات علمی در زمینه دسترسی آزاد به مقالات از دیدگاه اعضای هیئت علمی از چه اولویتی برخوردار هستند؟ 89
5-3-4.آیا اعضای هیئت علمی از کیفیت اطلاعات مقاله برای اعتماد به آن در زمینه مطالعه استفاده می کنند؟ 89
5-3-5.آیا اعضای هیئت علمی از کیفیت اطلاعات مقاله برای اعتماد به آن در زمینه استناد استفاده می کنند؟ 90
5-4. بحث و نتیجه گیری 90
5-5. پیشنهادهای حاصل از پژوهش 95
5-6. پیشنهاد برای پژوهشهای آتی 96
منابع 97
الف) منابع فارسی 98
ب) منابع لاتین 102
پیوستها 106
پرسشنامه شاخص های اعتبار در ارتباطات علمی 107
مقدمه
ارتباطات علمی[1] بخشی از کلیت علم است و نه آن چیزی است که بدان افزوده شده باشد. ارتباطات علمی عامل اصلی توسعه دانش و تسریعکننده استفاده از علم است. ارتباطات علمی را میتوان مشتمل بر انتقال اطلاعات و نتایج فعالیتهای علمی از طریق شبکه متخصصان و از سوی دیگر نظام بازیابی و ارزیابی این یافتهها و فعالیتهای پژوهشی پژوهشگران از سوی همکاران علمی دانست. این ارتباط از دو جنبه محتوایی و اجتماعی قابل بررسی است. ارتباط علمی دانش علمی را انتقال میدهد (جنبه محتوایی) و میان دانشمندان روی میدهد (جنبه اجتماعی) (زره ساز،1390).
از نیمه اول قرن بیستم ارتباط علمی به عنوان یکی از ساز وکارهای اصلی مؤثر بر نهاد علم در کانون مطالعات جامعه شناختی مورد توجه قرار گرفته و در این میان اهمیت آن در تولید دانش مورد بحث وگفت وگو بوده است. در دهههای اخیر با گسترش جامعه اطلاعاتی، توسعه ارتباطات الکترونیک و از بین رفتن محدودیتهای فضایی و مکانی در روابط مجازی، مقوله ارتباطات علمی با کاربرد مفاهیم تازه یک بار دیگر توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده است (محمدی،1386). انتشار محتوای مجلات علمی به صورت الکترونیکی و دسترسی آزاد علاوه بر این که باعث دسترسی عموم افراد به آنها میشود احتمال مورد استناد قرارگرفتن آنها را توسط نویسندگان دیگر نیز بالا برده و موجب افزایش تأثیر علمی و استناد آنها میگردد(هارناد[2] و همکاران،2004).
هر روزه افراد با اطلاعات زیادی مواجه میشوند که قابل استفاده هستند، مثل دوستان، دانشگاهها، کتابها، اخبار، مقالات، تلویزیون، وب سایتها و… به عبارت دیگر افراد اکثراً توسط اطلاعات محاصره شده اند اما تشخیص این مسئله که چه منبعی قابل اعتماد است آسان نیست. توانایی ارزیابی اطلاعات معتبر مهارت مهمی است که در مدرسه، کار و زندگی روزمره به کار گرفته میشود. همه اطلاعات ضرورتاً ارزش یکسانی ندارند. در بیشتر موارد اطلاعات مطمئنتر و موثقتر نسبت به اطلاعات نامعتبر بهتر نشان داده میشوند. این چالش که کدام منیع معتبرتر است باعث شده است که مفهوم اعتبار توجه قابل ملاحظه ای را از اواخر دهه 1990 به خود جلب کند.
در اواخر دهه 1990 اینترنت شروع به فراهم آوری اطلاعات در یک محیط تعاملی کرد که به کاربران اجازه میداد که برای نیازهای اطلاعاتی خود جستجو کنند و با دیگران به روشهایی که هرگز از قبل ممکن نبود ارتباط برقرار کنند (ریح و هیلگوس[3]، 2008). در نتیجه پژوهشگران و شاغلان در حوزههای مختلف مثل علوم اطلاعات، تجارت، نظامهای مدیریت اطلاعات، مطالعات ارتباطی، تعامل انسان-کامپیوتر (HCI) و روانشناسی از جنبههای مختلف به بررسی تعیین اعتبار پرداختند. در علوم اطلاعات، اعتبار یکی از معیارهای قضاوت ربط درنظرگرفته شده است زمانی که تصمیم گرفته میشود که اطلاعات بازیابی شده پذیرفته شود یا پذیرفته نشود (ریح و دنیلسون[4]، 2007).
پژوهشگران حوزه ارتباطات، اعتبار را همچون یک عامل پژوهشی برای تشخیص دادن اعتبار پیام، اعتبار منبع و اعتبار رسانه بررسی کردند. سلف[5] (1996) اعتبار را به عنوان قابل قبول بودن، اعتماد، قابلیت اطمینان، صحت و درستی، بیطرفی، عینی بودن و دهها مفهوم دیگر بیان میکند. همان طور که یک شخص به خاطر صداقت، دقت در انتخاب کلمات و بیمیل بودنش برای فریب دادن دیگران قابل اعتماد است اطلاعات زمانی قابل اعتماد است که که آن اطلاعات قابل اطمینان، بیغرض و بیطرفانه ظاهر شود (ریح و هیلگوس، 2008).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 07:45:00 ب.ظ ]
|