بررسی تاثیر تجربه خدمت، ارزش ویژه رابطه و ارزش ویژه برند بر وفاداری مشتریان هتلهای شهر یزد |
3-3-1- انتخاب نمونه 57
3-3-2- روش نمونهگیری 58
3-4- ابزار گردآوری اطلاعات.. 59
3-5- مشخصات پرسشنامه پژوهش.. 59
3-5-1- روایی پرسشنامه پژوهش 60
3-5-2- پایایی پرسشنامه پژوهش 62
3-6- روش تجزیه و تحلیل دادهها.. 63
3-6-1- مروری بر روش مدلسازی معادله ساختاری 63
3-6-2- معیارهای سنجش برازش مدل 65
- فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها.. 67
4-1- مقدمه.. 68
4-2- آمار توصیفی.. 68
4-2-1- جنسیت پاسخگویان 69
4-2-2- میزان تحصیلات پاسخگویان 70
4-2-3- سن پاسخگویان 71
4-2-4- شغل پاسخگویان 72
4-2-5- آمار توصیفی متغیرهای پژوهش 73
4-3- آزمون مدل مفهومی پژوهش.. 74
4-3-1- بیان مدل 74
4-3-2- تخمین مدل 75
4-3-3- ارزیابی تناسب و اصلاح مدل 77
4-3-4- آزمون مدلهای اندازهگیری و بارهای عاملی 80
4-3-5- آزمون فرضیههای پژوهش 81
- فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری.. 86
5-1- مقدمه.. 87
5-2- مرور یافتههای پژوهش.. 87
5-2-1- فرضیه اول 87
5-2-2- فرضیه دوم 88
5-2-3- فرضیه سوم 88
5-2-4- فرضیه چهارم 89
5-2-5- فرضیه پنجم 89
5-2-6- فرضیه ششم 89
5-2-7- فرضیه هفتم 90
5-3- پیشنهادهای پژوهش.. 90
5-4- پیشنهاد برای پژوهشگران آتی.. 93
فهرست منابع و مآخذ.. 94
برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
پیوست: پرسشنامه پژوهش.. 102
1-1- مقدمه
مفهوم بازاریابی بر این عقیده دلالت دارد که صنعت، فرآیند رضایت مشتری است نه فرآیند تولید کالا. یک صنعت با مشتری و نیازهایش شروع میشود نه به وسیله حق امتیاز و مواد خام. یک سازمان تنها زمانی میتواند به بقای خود ادامه دهد که بتواند نیازها و خواستههای مشتری را با درکی صحیح و جامع برآورده کند. در نتیجه مطالعه مشتری، خواستهها و انتظارات او اهمیت فراوانی در موفقیت بلند مدت شرکتها دارد. اهمیت درک صحیح از مشتری و خواستههای او در تعریف بازاریابی به عنوان یک فعالیت انسانی معطوف به ارضای نیازها و خواستهها از طریق فرآیند مبادله نیز یافت میشود (موون و مینور، 1388).
در چند دهه اخیر، محیط کسب و کار به خصوص در بخش خدمات با رقابتی دو چندان همراه شده که در نتیجه آن اقتصاد و بازار جهانی نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. در نتیجه این افزایش رقابت، مشتریان از یک سو با پیشنهادها و انتخابهای متنوعی روبرو شدهاند و از سوی دیگر دسترسی به طیف وسیعی از اطلاعات، امکان مقایسه گزینههای مختلف و انتخاب بهترین پیشنهاد را به آنها داده است. در این موقعیت، کلید اصلی موفقیت و ادامه حیات سازمانها مدیریت ارتباط با مشتریان به صورت اثربخش است (Miranda-Gumucio et al., 2012). وانگ و فنگ[1] (2012) معتقدند تنها راه ادامه حیات و کسب مزیت رقابتی در این بازار به شدت رقابتی تمرکز استراتژیها، تکنولوژی و معیارهای سنجش عملکرد سازمان بر اصل مشتری و مشتریگرایی است (Wang & Feng, 2012). مدیریت ارتباط با مشتری بر مدیریت روابط کاری بین سازمانها و مشتریانشان تمرکز دارد، که موجب افزایش تعهد مشتریان نسبت به خرید از سازمان و سودآوری بلند مدت برای سازمان میشود (Miranda-Gumucio et al., 2012).
به زعم راست[2] و همکاران (2010) در شرایط فعلی و رقابتی که در بازار جهانی حاکم است (Rust et al., 2010):
- سازمانها باید اهمیت کمتری به سودآوری محصولاتشان بدهند و بیشتر بر سودآوری مشتریانشان تمرکز کنند.
- سازمانها باید بر ایجاد رابطه بلندمدت با مشتریانشان تمرکز کنند و توجه کمتری به میزان فروش خود داشته باشند. توجه و تاکید بر ارزش دوره عمر مشتری میتواند به عنوان شاخصی برای پیشبینی سود آینده سازمان عمل کند. امروزه سازمانهای پیشرو و موفق به ارزش بالای داراییهای ناملموس خود مانند وفاداری مشتری، ارزش مشتری و ارزش ویژه شناسه (برند) به خوبی پی بردهاند.
- سازمانها باید اهداف بلند مدت خود را بر پایه افزایش سودآوری هر مشتری تعیین کنند.
امروزه، با شدیدتر شدن رقابت در بخشهای خدماتی، نقش وفاداری مشتری برجستهتر از گذشته شده است. در دیدگاه امروزی بازاریابی شامل رشد دادن و توجه به رضایتمندی، تجربه مشتری از خدمات و محصولات سازمان، وفاداری و ارتباط موثر با مشتری میباشد. در نتیجه سازمانهای امروزی تلاش میکنند تا مشتریانی وفادار داشته باشند (Arasli, 2002). با توجه به این که در بخش خدمات روابط بین فردی گسترده بین ارائه دهنده خدمت و مشتریان وجود دارد، نقش وفاداری و حفظ رابطه با ارزش با مشتری در این بخش از اهمیت ویژهای برخوردار است. وفاداری مشتریان منجر به افزایش سهم بازار، نرخ بازگشت سرمایه و سودآوری بالاتر برای سازمانهای خدماتی خواهد شد (Baloglu, 2002).
1-2- بیان مسئله
با توجه به وجود رقابت روزافزون و مواردی چند از قبیل فصلی بودن تقاضا، نیاز به افزایش نرخ اشغال اتاق ها، جابهجایی زیاد مشتریان و بالا بودن هزینۀ جذب مشتریان جدید در صنعت هتلداری، شناسایی عوامل مرتبط با وفاداری مشتریان همواره یکی از دغدغه های اصلی در این صنعت محسوب می شود. شهر یزد به دلیل برخورداری از جاذبههای فروان و آثار تاریخی منحصر به فرد، یکی از مناطق گردشگرپذیر ایران است. از سوی دیگر صنعت روبه رشد استان به خصوص در حوزه کاشی و سرامیک موجب
یک مطلب دیگر :
از یک شرکت سئو چه سوالاتی بپرسیم؟
جذب صنعتگران و فعالان حوزه کسب و کار به این شهر شده است. موارد یاد شده بازار مناسب و البته رقابتی را برای هتلهای این شهر به دنبال داشته است. در نتیجه جذب، جلب رضایت و افزایش وفاداری مشتریان از اهمیت ویژهای برای هتلهای شهر یزد برخوردار است. هدف از این پژوهش پاسخ به این سوال است که عوامل مرتبط با ارزش مشتری شامل ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتری و ارزش ویژه رابطه چگونه میتوانند باعث بهبود وفاداری مشتریان شوند؟ و اینکه آیا تجربه خدمت نیز بر وفاداری مشتریان تاثیرگذار است؟
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش
دنیای امروز مملو از تغییرات و دگرگونیهاست، از مهمترین تغییرات ایجاد شده در صحنهی کسب و کار، تغییر در ارزشهای قابل عرضه به خریداران بوده است که به عنوان عامل اصلی موفقیت در سازمانها شناخته میشود و سازمانهای پیشرو در هر صنعت موفقیت خود را مدیون توانایی در عرضه و ارائهی ارزش بیشتر به خریداران در مقایسه با رقبایشان میدانند. یکی از کلیدیترین اهداف بازاریابی به خصوص در سازمانهای خدماتی این است که مشتریان در آینده خرید کنند و دیگران را نیز به این کار ترغیب کنند (پورفرج و همکاران، 1392).
به طورکلی وفاداری مشتری از جنبه های مختلفی اهمیت دارد. مشتریان وفادار در تعیین جریان قابل پیشبینی فروش و افزایش سود به سازمان کمک می نمایند. به علاوه، مشتریانی که با نام تجاری سازمان آشنایی دارند، به احتمال زیاد آن را به دوستان و نزدیکان خود نیز توصیه نموده و در چرخه بازخور و ارزیابی محصول سازمان تأثیر می گذارند و این موارد در محیط کسب و کارهای امروزی اهمیت حیاتی دارند (Jones & Taylor, 2007).
به دلیل اهمیت وفاداری مشتری برای رشد سازمان، شناخت عومل موثر بر وفاداری بسیار اهمیت دارد. نبودن چنین شناختی، ممکن است باعث شود مؤسسات خدماتی سرمایهگذاری و هدفگذاریهای نامناسبی را برای بهبود وفاداری مشتریان اتخاذ نموده و قادر به ارتباط دادن وفاداری مشتری به شاخصهای عملکرد نباشد و درنتیجه در طراحی برنامه های وفاداری و شناخت رفتارهای ارزش آفرین مشتریان دچار اشتباه شوند (Agustin & Singh, 2005).
1-4- اهداف پژوهش
اهداف اصلی:
- بررسی تاثیر ارزش ویژه برند بر وفاداری مشتریان هتلهای شهر یزد
- بررسی تاثیر ارزش ویژه رابطه بر وفاداری مشتریان هتلهای شهر یزد
- بررسی تاثیر تجربه خدمت بر وفاداری مشتریان هتلهای شهر یزد
- اهداف فرعی:
- بررسی تاثیر تجربه خدمت بر رضایت مشتریان هتلهای شهر یزد
- بررسی تاثیر ارزش ویژه رابطه بر رضایت مشتریان هتلهای شهر یزد
- بررسی تاثیر رضایت مشتریان بر ارزش ویژه برند
- بررسی تاثیر رضایت مشتریان شهر یزد بر وفاداری آنها
1-5- سوالهای پژوهش
سوال اصلی:
- آیا ارزش ویژه برند بر وفاداری مشتریان هتلهای شهر یزد تاثیرگذار است؟
- آیا ارزش ویژه رابطه بر وفاداری مشتریان هتلهای شهر یزد تاثیرگذار است؟
- آیا تجربه خدمت بر وفاداری مشتریان هتلهای شهر یزد تاثیرگذار است؟
سوالهای فرعی:
- آیا تجربه خدمت بر رضایت مشتریان هتلهای شهر یزد تاثیرگذار است؟
- آیا ارزش ویژه رابطه بر رضایت مشتریان هتلهای شهر یزد تاثیرگذار است؟
- آیا رضایت مشتریان بر ارزش ویژه برند تاثیرگذار است؟
- آیا رضایت مشتریان هتلهای شهر یزد بر وفاداری آنها تاثیرگذار است؟
1-6- فرضیههای پژوهش
فرضیههای پژوهشی به شکل زیر تدوین شدند:
فرضیه 1: ارزش ویژه برند بر وفاداری مشتریان هتلهای شهر یزد تاثیرگذار است.
فرضیه 2: ارزش ویژه رابطه بر وفاداری مشتریان هتلهای شهر یزد تاثیرگذار است.
فرضیه 3: تجربه خدمت بر وفاداری مشتریان هتلهای شهر یزد تاثیرگذار است.
فرضیه 4: تجربه خدمت بر رضایت مشتریان هتلهای شهر یزد تاثیرگذار است.
فرضیه 5: ارزش ویژه رابطه بر رضایت مشتریان هتلهای شهر یزد تاثیرگذار است.
فرضیه 6: رضایت مشتریان بر ارزش ویژه برند تاثیرگذار است.
فرضیه 7: رضایت مشتریان هتلهای شهر یزد بر وفاداری آنها تاثیرگذار است.
1-7- روش پژوهش
1-7-1- روش اجرای پژوهش
پژوهش حاضر، از حیث هدف، پژوهشی کاربردی است و نیز از حیث روش انجام آن، در زمره پژوهشهای توصیفی-همبستگی قرار دارد. چرا که در انجام پژوهش حاضر، پژوهشگر از یک سو به توصیف ویژگیهای متغیرهای جامعه پرداخته و از سوی دیگر از روش آمار استنباطی و مدلسازی معادله ساختاری برای بررسی تأثیرگذاری متغیرها استفاده کرده است.
1-7-2- روش گردآوری دادهها
پژوهش حاضر در مرحله مرور ادبیات نظری و پیشینه پژوهش یک مطالعه کتابخانهای و در مرحله گردآوری دادههای مورد نیاز یک مطالعه میدانی است. همچنین برای گردآوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه ساختارمند استفاده خواهد شد.
1-7-3- روش تجزیه و تحلیل دادهها
در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از روش آمار استنباطی و مدلسازی معادله ساختاری استفاده خواهد شد. بدینمنظور از نرمافزارهای SPSS و Amos استفاده خواهد شد.
1-8- جامعه و نمونه آماری پژوهش
جامعه آماری پژوهش حاضر را مشتریان هتلهای شهر یزد تشکیل میدهند. برای تعیین حجم نمونه، پس از توزیع چند پرسشنامه مقدماتی و برآورد انحراف معیار جامعه، از فرمول نمونهگیری کوکران برای جامعه با حجم نامحدود استفاده خواهد شد. همچنین از روش نمونه گیری تصادفی ساده در این پژوهش استفاده خواهد شد.
1-9- قلمرو پژوهش
1-9-1- قلمرو موضوعی پژوهش
از لحاظ موضوعی این پژوهش در حوزه رفتار مصرفکننده انجام شده است و به بررسی و تبیین عوامل موثر بر وفاداری و رضایت مشتریان میپردازد.
1-9-2- قلمرو مکانی پژوهش
قلمرو مکانی پژوهش حاضر هتلهای شهر یزد هستند که در آن به گردآوری دادههای مورد نیاز پرداخته شده است.
1-9-3- قلمرو زمانی پژوهش
قلمرو زمانی پژوهش حاضر یا به عبارت دیگر بازه زمانی که در آن به گردآوری دادههای موردنیاز پرداخته شده است ماههای آذر و دی سال 1393 است.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 05:59:00 ب.ظ ]
|