شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقاء منزلت اجتماعی کتابداران و توسعه سرمایه اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی همدان |
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش– 19
2-1. مقدمه- 20
۲-۲. منزلت اجتماعی- 20
2-2-1. تعریف– 20
2-2-2. خاستگاه منزلت اجتماعی- 22
2-2-3. عوامل تعیینکننده منزلت اجتماعی- 23
2-2-4. انواع پایگاههای اجتماعی- 24
۲-2-5. نظریات منزلت اجتماعی- 26
2-2-5-1. نظریه آلبرت بندورا 26
2-2-5-2. نظریه مارکس– 26
2-2-5-3. نظریه ماکس وبر- 27
2-2-5-4. نظریه دورکیم 27
2-2-5-5. نظریه پارسونز- 27
2-2-5-6. نظریات دارندرف، لنکسی، الین رایت و پارکین- 28
2-3. سرمایه اجتماعی- 30
2-3-1. تعاریف– 30
2-3-2. تاریخچه سرمایه اجتماعی- 33
2-3-3. نظریات سرمایه اجتماعی- 34
2-3-3-1. پیر بوردیو- 34
2-3-3-2. جیمز کلمن- 35
2-3-3-3. رابرت پوتنام 36
2-3-3-4. فرانسیس فوکویاما 37
2-3-3-5. ناهاپلیت و گوشال- 38
2-3-3-6. آنتونی گیدنز- 39
2-3-4. عناصر تشکیل دهنده سرمایه اجتماعی- 39
2-3-4-1. اعتماد 39
برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
2-3-4-2. انسجام 41
2-3-4-3. مشارکت اجتماعی- 42
2-3-4-4. حمایت اجتماعی- 43
2-3-5. ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی- 44
2-3-6. انواع سرمایه اجتماعی- 45
2-3-7. سطوح سرمایه اجتماعی- 47
2-3-8. مزایا و معایب سرمایه اجتماعی- 50
2-3-8-1. مزایای سرمایه اجتماعی- 50
2-3-8-2. معایب سرمایه اجتماعی- 51
2-4. پیشینه پژوهش– 51
2-4-1. پیشینه پژوهش در ایران- 52
2-4-2. پیشینه پژوهش در خارج- 57
2-5. جمعبندی- 62
فصل سوم: روش پژوهش– 64
3-1. مقدمه- 65
۳-۲. نوع پژوهش– 65
3-۳. روش پژوهش– 66
۳-۴. جامعه پژوهش– 66
3-5. نمونه گیری- 66
3-5-1. حجم نمونه پژوهش– 66
یک مطلب دیگر :
3-5-2. نمونهگیری هدفمند 68
3-6. ابزار گردآوری دادهها 69
3-6-1. مصاحبه- 69
3-6-2. مصاحبه نیمه سازمان یافته- 69
3-7. روش تحلیل دادهها 71
3-7-1. کدگذاری باز یا سطح اول کدگذاری- 71
3-7-2. کدگذاری محوری یا سطح دوم کدگذاری- 72
3-7-3. کدگذاری انتخابی یا سطح سوم کدگذاری- 73
3-8. فرایند تحلیل دادهها 73
فصل چهارم: یافتههای پژوهش– 76
4-1. مقدمه- 77
۴-۲. میزان رضایت شغلی- 78
4-3. تعریف منزلت اجتماعی از دیدگاه کتابداران- 80
4-4. ارتقاء منزلت اجتماعی- 82
4-5. اعتماد 86
4-6. همکاری و مشارکت- 87
4-7. روابط بین همکاران- 89
4-8. تعهد و ارزشها 91
فصل پنجم: بحث، نتیجهگیری و پیشنهادها 93
5-1. مقدمه- 94
۵-۲. پاسخ به پرسشهای پژوهش– 94
۵-۲-۱. پرسش نخست- 94
۵-۲-۲. پرسش دوم 95
۵-۲-۳. پرسش سوم 98
5-2-4. پرسش چهارم 99
5-2-5. پرسش پنجم 101
۵-۳. نتیجهگیری- 103
۵-۴. پیشنهادهای حاصل از پژوهش– 104
۵-۵. پیشنهاد برای پژوهشهای آتی- 105
منابع- 107
پیوستها 113
پیوست 1: نمونه پرسشهای مصاحبه- 113
مقدمه
تاریخچه کتابخانههای دانشگاهی به مفهوم امروزی و با قوانین مدون، در اروپا به حدود سال 1855 و در آمریکا به سال 1850 میرسد. اولین دانشگاه به مفهوم امروزی آن، در سال 1313 با عنوان دانشگاه تهران تأسیس شد. با تأسیس این دانشگاه و شکلگیری دانشکدههای مختلف آن، پایههای کتابخانههای دانشکدهای و دانشگاهی نیز پیریزی شد (مزینانی،1380). امروزه یکی از شعارهای دانشگاههای معتبر جهان، تبدیل دانشگاه به مرکز یادگیری مادامالعمر برای اهل دانش و پژوهش و برای همه افراد، صرفنظر از ملیت، جنسیت، سن و توانایی یا ناتوانی جسمی است (آذرنگ، 1378). کتابخانههای دانشگاهی جزئی مهم از نظام آموزشی و شریانهای حیاتی کانونهای آموزشی و پرورشی جوامع بوده و از جنبههای علمی و فرهنگی اهمیت ویژهای دارند. کارکرد بهینه و بهرهوری هر چه بیشتر این نهادها، دستیابی به هدفهای علمی و فرهنگی جوامع را تسهیل میکند (حریری، 1381). اساساً هدف از تأسیس کتابخانه دانشگاهی نیل به هدفهای دانشگاه یعنی حفظ، اشاعه، و ارتقای دانش است و از اینرو، هدفهای آن هماهنگ با هدفهای دانشگاه شکل میگیرد و معنیدار میشود. این نهاد ارتباط مستقیمی با نیازهای آموزشی و پژوهشی استادان و دانشجویان دارد و هدف اساسی آن حمایت از برنامههای آموزشی و پژوهشی دانشگاه است. فراهم ساختن امکان پیشرفت تحصیلی دانشجویان، خدمت به استادان در امر انتقال دانش، و اعتلای برنامههای پژوهشی و مطالعات پیشرفته از رسالتهای کتابخانه دانشگاهی است.
قشربندی اجتماعی فرایندی است که از طریق آن جایگاه و ارتباط و حیثیت افراد هر جامعه متناسب بافرهنگ آن جامعه تعیین میشود. منزلت اجتماعی یا پایگاه اجتماعی یکی از ابعاد قشربندی اجتماعی است (سام آرام و قائم پور،1390). از نظر توسلی (1369) پایگاه اجتماعی، مرتبه یا ارزش هر فرد در محیط گروهی، سازمانی، را منعکس میسازد. چلبی معتقد است: منزلت یا پرستیژ با مفاهیمی نظیر شهرت، اعتبار، حیثیت، آبرو، نفوذ، تأیید اجتماعی و احترام همخانواده است (چلبی،1375). از نظر کارکردگرایان «منزلت وجه احترام انگیز عمومیترین و پایدارترین شکل قشربندی است زیرا آنچه انسانها بهعنوان حیوانات اجتماعی بیش از برآوردن سایر نیازها بدان نیاز دارند شناخته شدن از سوی دیگران است» (لیپست، 1381). بعد اجتماعی پایگاه، منزلت شغلی نامیده میشود که پایگاه اجتماعی افراد یک سازمان را نشان میدهد (میچل، 1383). از نظر نیک گهر منزلت اجتماعی، آن شأن یا مقام و موقعیتی است که برای یک فرد در جامعه قائلاند، یا تلقی و ذهنیتی است که دیگران ازآنچه شخص هست دارند (نیک گهر، 1373). منزلت اجتماعی هر شغل، چگونگی رفتار متقابل و انتظارات جامعه را از شاغلان تعیین میکند و آنان را در ساخت دهی به تعاملهای اجتماعی یاری میرساند (کاظم پور،1383).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 07:44:00 ب.ظ ]
|