بررسی ابعاد پردازش شناختی در دانش آموزان با اختلال های یادگیری |
1-6-1- پردازش اطلاعات………………….. 10
1-6-2- اختلال یادگیری………………….. 10
فصل دوم: مبانی نظری و پژوهشهای پیشین
2-1- مقدمه…………………………….. 12
2-2- سیرتحولی تاریخی اختلالات یادگیری………. 12
2-3- تعاریف اختلال یادگیری……………….. 15
2-4- مشکلات ویژه اختلال یادگیری…………… 18
2-4-1- نقص توجه………………………. 18
عنوان صفحه
2-4-2- پردازش اطلاعات………………….. 18
2-4-3- مشکلات هماهنگی حرکتی…………….. 20
2-4-4- مشکلات اجتماعی………………….. 20
2-4-5- اختلال خواندن………………….. 21
2-4-6- مشکلات زبان شفاهی……………….. 22
2-4-7- اختلال نوشتن……………………. 23
2-4-8- اختلال حساب…………………….. 23
2-4-9- مشکلات حافظه……………………. 24
2-5- سبب شناسی اختلال یادگیری…………….. 25
2-5-1- عوامل عصب شناسی………………… 26
2-5-2-عوامل ژنتیکی……………………. 26
2-5-3- عوامل محیطی……………………. 27
2-5-4- تاخیر در تحول………………….. 27
2-6- شیوع اختلال یادگیری ویژه…………….. 28
2-7- نظریات پردازش اطلاعات……………….. 28
2-7-1- نظریه اتیکنسون و شفرین………….. 29
برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
2-7-2- نظریه سطوح پردازش………………. 31
2-7-3- نظریه رمز دو گانه………………. 32
2-7-4- مدل پردازش توزیع موازی………….. 33
2-7-5- مدل پیوندگرایی…………………. 34
2-8- پیشینه پژوهش………………………. 35
2-8-1- پردازش اطلاعات در افراد با اختلال یادگیری 35
2-8-2- پردازش اطلاعات در افراد با نیازهای ویژه 39
2-9- نتیجهگیری از تحقیقات پیشین………….. 40
عنوان صفحه
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه…………………………….. 42
3-2- طرح تحقیق و بیان متغیرهای تحقیق……… 42
3-3- جامعه آماری، نمومنه و روش نمونهگیری….. 43
3-4- تعاریف عملیاتی متغیرها……………… 44
3-4-1- پردازش اطلاعات………………….. 44
3-4-2- اختلال یادگیری………………….. 44
3-5- ابزار پژوهش……………………….. 44
3-5-1- پرسشنامه پردازش شناختی………….. 44
3-6- شیوه اجرای پژوهش…………………… 52
یک مطلب دیگر :
3-7- روش تجزیه و تحلیل پژوهش…………….. 53
فصل چهارم: نتایج پژوهش
4-1- مقدمه…………………………….. 55
4-2- یافتههای توصیفی متغیرهای پژوهش………. 55
4-3- یافتههای مربوط به سوالات پژوهش……….. 56
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1- مقدمه…………………………….. 68
5-2- تحلیل سوالات پژوهش………………….. 68
5-3- جمع بندی………………………….. 73
5-4- محدودیتهای پژوهش…………………… 74
5-5- پیشنهادهای پژوهشی………………….. 74
5-6- پیشنهادهای کاربردی…………………. 75
عنوان صفحه
فهرست منابع و مآخذ
منابع فارسی…………………………… 76
منابع انگلیسی…………………………. 80
پیوستها………………………………… 85
کلیات
تمام دانشآموزان در سنین و دورههای تحصیلی مختلف از نظر سطح یادگیری یکسان نبوده و بعضی از آنها به ویژه در سالهای اول تحصیل، شرایط همگون با گروه خود را از دست داده و رفتار آنها آموزگاران را مجبور به ارجاع به متخصصان میکند (برادری، 1377؛ به نقل از محمدی، بهنیا و فرهبد، 1388). اگرچه این کودکان دارای ظاهر و هوش طبیعی هستند، لیکن در مدرسه هنگام آموزش خواندن، نوشتن و حساب دچار مشکلات جدی میشوند. واژه ” اختلالات یادگیری ” برای تبیین چنین مواردی، اولین بار توسط ساموئل کرک[1] در سال 1963 بکار برده شد. تقریبا نیمی از کودکانی که خدمات آموزش و پرورش ویژه دریافت میکنند و حدود 5 درصد از کل جمعیت مدارس دولتی به عنوان اختلال یادگیری شناخته شدهاند (لیون[2]، 1996). و معمولا نسبت آن در پسران بیشتر از دختران و سه تا چهار برابر بیشتر است. مشکل هر فرد دارای اختلال یادگیری منحصر به فرد است که ترکیب و سطوح مختلفی از مشکلات و سختیها را نشان میدهد. یکی از ویژگیهای مشترک افرادی که در یادگیری دچار اختلال هستند، حوزههای نابرابر تواناییهاست. اصطلاح اختلال یادگیری به یک اختلال نوروبیولوژیکی در یک یا بیشتر فرایندهای روانشناختی پایه مربوط به فهم یا کاربرد زبان گفتاری یا نوشتاری گفته میشود. این شرایط که ممکن است بر توانایی شخص در صحبت کردن، گوش دادن، خواندن، نوشتن، هجی کردن یا انجام محاسبات ریاضی تاثیر بگذارد، به علت کارکرد نابهنجار مغز بوجود میآید (لرنر و جونز[3]، 2008). به دلیل کارکرد بد مغز، کودکان مبتلا به اختلال یادگیری اطلاعات را به شیوهای متفاوت از کودکان عادی دریافت و پردازش میکنند (بشرپور، عیسی زادگان و احمدیان، 1391).
یکی از بارزترین ویژگیهای انسان و متمایز کننده وی از حیوانات، شناخت و تفکر اوست. انسان نه تنها به ادراک مستقیم از جهان دست میزند بلکه دارای تواناییهایی برای دریافت و پردازش اطلاعات است و این توانایی نیز به مدد تحول و تکامل ساختمان عصبی بسیار منظم و در عین حال پیچیده انسان است، که در جریان تکوین فرد حاصل شده است (مقدم، استکی، سعادت و کوشکی، 1389). وجود هر گونه نارسایی یا نقص در پردازش اطلاعات می تواند منجر به رفتارهای ناسازگارانه، مشکلات تحصیلی و دشواری در پرداختن به امور روز مره شود.
1-2- بیان مسئله
بسیاری از کودکان با مشکلات تحصیلی در مدرسه رو به رو هستند که این امر گاهی به شکست تحصیلی و ترک تحصیل منجر میشود. مساله ناتوانی در درک و یادگیری مطلوب برخی مطالب آموزشی در برخی از دانشآموزان و دانشجویان در سالهای اخیر به طور فوقالعادهای مورد توجه متخصصان و کارشناسان تعلیم و تربیت قرار گرفته است (افروز، 1385؛ به نقل از برقی ایرانی، شقاقی و صادقیان، 1389).
در واقع اصطلاح ” اختلالات یادگیری ” اختلالات نوروبیولوژیکی خاصی هستند که بر توانایی مغز در ذخیره، پردازش اطلاعات یا برقراری ارتباط تاثیر میگذارند. وازرت آموزش و پرورش آمریکا در گزارش 1994 اعلام داشت که بیش از 4 درصد تمام دانشآموزان دبستانی به خدمات ویژه در زمینه یادگیری نیاز داشتهاند و 2/54 درصد از این کودکان برخوردار از برنامههای آموزش ویژه و انواع آن در مدارس عادی بودهاند (سیف نراقی و نادری، 1389). مطالعات و پژوهشهای انجام شده، ارتباط زیادی را بین شکست تحصیلی، ترک تحصیل، بزه دیدگی و بزهکاری و ناتوانیهای یادگیری بیان کرده و اهمیت موضوع را در اقدامات به موقع و پیشگیرانه پیشنهاد میکنند. متاسفانه همه ساله صدها نفر از کودکانی که نارساییهای آموزشی دارند، به علت عدم دسترسی به کمکهای مناسب و به علت اینکه مسائل آموزش آنها به خوبی شناخته نشده، تحت درمان لازم قرار نمیگیرند و این امر راه را برای فرار از مدرسه، ترک تحصیل و ورود به دنیای بزهکاری باز میکند (مقیمی آذری 1379؛ به نقل از شریف و همکاران، 1385).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 03:45:00 ب.ظ ]
|