بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و بهزیستی روانشناختی با سلامت روان درمعلمان دوره ابتدایی شهر ساری |
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………….16
شخصیت…………………………………………………………………………………………………………………………..16
رویکردهای مهم مربوط به شخصیت…………………………………………………………………………………………………..19
عوامل مهم در شکلگیری شخصیت………………………………………………………………………………………………….22
تعاریف سلامت روان………………………………………………………………………………………………………………………..23
نظریههای مربوط به سلامت روانی……………………………………………………………………………………………………..24
خصوصیات افراد دارای سلامت روانی………………………………………………………………………………………………..35
تعریف بهزیستی روانشناختی…………………………………………………………………………………………………………….35
نظریههای مربوط به بهزیستی روانشناختی…………………………………………………………………………………………..36
پیشینه داخلی……………………………………………………………………………………………………………………………………39
پیشینه خارجی………………………………………………………………………………………………………………………………….43
فصل سوم: روش انجام پژوهش
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………….46
طرح پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………..46
جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………………………………46
حجم نمونه و شیوه نمونهگیری…………………………………………………………………………………………………………..46
روش جمع آوری دادهها……………………………………………………………………………………………………………………46
روش تجزیه و تحلیل دادهها………………………………………………………………………………………………………………47
ابزار گردآوری دادهها………………………………………………………………………………………………………………………..47
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………..52
تجزیه و تحلیل توصیفی دادهها………………………………………………………………………………………………………….52
تجزیه و تحلیل استنباطی دادهها………………………………………………………………………………………………………….60
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………..80
بحث و نتیجهگیری فرضیههای پژوهش……………………………………………………………………………………………….80
محدودیتهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………..83
پیشنهادهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………….83
منابع
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………………………………….85
منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………………………..90
پیوستها…………………………………………………………………………………………………………………………………………92
چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………………..104
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول (1-4) : توزیع فراوانی نمونه از بابت جنسیت…………………………………………………………………………..52
جدول(2-4) : توریع فراوانی نمونه از بابت تحصیلات………………………………………………………………………….53
جدول (3-4) : شاخصهای آماری متغیرهای مورد بررسی به تفكیك جنسیت…………………………………………55
جدول (4-4) : شاخصهای آماری متغیرهای مورد بررسی به تفكیك تحصیلات……………………………………………………………………………………………………………………………………….56
جدول(5-4):توزیع فراوانی نمونه از بابت بحرانی بودن سلامت روانی به تفكیك جنس……………………………………………………………………………………………………………………………………………..57
جدول(6-4):. توزیع فراوانی نمونه از بابت بحرانی بودن سلامت روانی به تفكیك تحصیلات………………………………………………………………………………………………………………………………………58
جدول (7-4) : توزیع فراوانی نمونه از بابت بیثباتی شخصیت به تفكیك جنس………………………………………………………………………………………………………………………………………………58
جدول(8-4) : توزیع فراوانی نمونه از بابت برونگرایی شخصیت به تفكیك جنس……………………………………………………………………………………………………………………………………………..59
جدول(9-4) : محاسبه شاخصهای متغیر سلامت روانی به تفكیك ویژگی ثبات شخصیتی…………………………………………………………………………………………………………………………………………60
جدول (10-4): آزمون تی دو نمونه ایی مستقل فرضیه اول………………………………………………………………… .61
جدول (11-4): محاسبه شاخصهای متغیر سلامت روانی به تفكیك وبژگیهای شخصیتی درونگرا و برونگرا ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 62
جدول (12-4) : آزمون تی دو نمونهایی مستقل فرضیه دوم ………………………………………………………………… 62
جدول(13-4): محاسبه شاخصهای متغیر بهزیستی روانشناختی به تفكیك ویژگی ثبات شخصیتی…………………………………………………………………………………………………………………………………………63
جدول (14-4) : آزمون تی دو نمونهایی مستقل فرضیه سوم ………………………………………………………………..64
یک مطلب دیگر :
جدول (15-4): محاسبه شاخصهای متغیر بهزیستی روانشناختی به تفكیك وبژگیهای شخصیتی درونگرا و برونگرا ………………………………………………………………………………………………………………………………………..65
جدول (16-4): آزمون تی دو نمونه ایی مستقل فرضیه چهارم………………………………………………………………. 65
جدول (17-4): نتایج فرضیههای فرعی اول تا چهارم……………………………………………………………………………67
جدول (18-4): محاسبه شاخصهای مولفههای سلامت روانی به تفكیك ویژگی ثبات شخصیتی……………….67
جدول (19-4): آزمون تی دو نمونهایی مستقل فرضیه پنجم ………………………………………………………………….68
جدول(20-4): محاسبه شاخصهای مولفههای سلامت روانی به تفكیك ویژگیهای شخصیتی درونگرا و برونگرا…………………………………………………………………………………………………………………………………………..70
جدول (21-4): آزمون تی دو نمونهایی مستقل فرضیه ششم ………………………………………………………………..71
جدول (22-4): ضریب همبستگی بین بیثباتی شخصیتی و سلامت روانی………………………………………………72
جدول (23-4): آزمون قابل اعتماد بودن رگرسیون با متغیر وابسته سلامت روانی……………………………………..73
جدول (24-4): آزمون معنیداری ضرائب رگرسیون با متغیر وابسته سلامت روانی……………………………………73
جدول (25-4): آزمون قابل اعتماد بودن رگرسیون با متغیر وابسته روان شناختی بهزیستی………………………….74
جدول(26-4): جدول شماره 4-26: آزمون قابل اعتماد بودن رگرسیون با متغیر وابسته روان شناختی بهزیستی………………………………………………………………………………………………………………………………………….74
جدول شماره (27-4): آزمون معنیداری ضرائب رگرسیون با متغیر وابسته روانشناختی بهزیستی ……………..75
جدول شماره (28-4):ضریب همبستگی بین برونگرایی شخصیت و سلامت روانی………………………………….76
جدول شماره( 4-29): آزمون قابل اعتماد بودن رگرسیون با متغیر وابسته سلامت روانی……………………………76
جدول شماره (30-4): ضریب همبستگی بین برونگرایی شخصیتی و روانشناختی بهزیستی……………………..77
جدول شماره (31-4): آزمون قابل اعتماد بودن رگرسیون با متغیر وابسته روانشناختی بهزیستی…………………77
جدول شماره(32-4): آزمون معنیداری ضرائب رگرسیون با متغیر وابسته روانشناختی بهزیستی………………..78
فهرست نمودارها
نمودار صفحه
نمودار(1-4): بررسی وضعیت جنسیت……………………………………………………………………………………………….53
نمودار(2-4): بررسی وضعیت تحصیلات……………………………………………………………………………………………54
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی (درونگرایی وبرونگرایی) وبهزیستی روانشناختی با سلامت روان درمعلمان دوره ابتدایی شهر ساری میباشد.روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است.جامعه پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر ساری که614نفر میباشد. حجم نمونه 234 نفر است که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند.ابزارهای پژوهش عبارتند از :پرسشنامه شخصیت آیزنک و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان می دهد، بین سلامت روانی و بهزیستی روانشناختی معلمان با وبژگیهای شخصیتی رابطهمعنیداری وجود دارد.همچنین ابعاد ویژگیهای شخصیتی میتوانند سلامت روانی و روانشناسی بهزیستی را پیشبینی كند.
واژگان کلیدی: ویژگیهای شخصیت، بهزیستی روانشناختی، سلامت روان
فصل اول : کلیات پژوهش
مقدمه
منابع انسانی از عوامل مؤثر انسانی در هر سازمانی است. این موضوع در آموزش و پرورش اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا این نهاد پرورشدهنده منابع انسانی ماهر برای هر سازمانی است. بنابراین آموزش و پرورش به افرادی علاقهمند برای اثربخشی بیشتر در سیستم تعلیم و تربیت نیازمند است(برومند،1383).باتوجه به اینکه در جوامع انسانی نهاد آموزش و پرورش از اهمیت ویژهای برخوردار است،این نهاد از مهمترین عوامل رشداجتماعی،اقتصادی و تربیتی هر جامعه است و عامل رشد آگاهی و سازماندهی نیروی انسانی برای رشد توسعه جوامع ، نظام آموزش و پرورش بشمار میرود.در نظام آموزش و پرورش هر کشوری عوامل و عناصر متعددی در شکل،کیفیت و پیشبرد اهداف آن نظام مؤثر است. معلم به عنوان یکی از این عناصر اهمیت خاصی در نظام تعلیم و تربیت دارد و سلامتی او میتواند در تحقق نظام آموزش و پرورش تأثیر بسزایی داشته باشد(علاقهبند،1387).از آنجاییکه در دنیای پیچیده و پیشرفته امروزی برای تربیت نیروهای متخصص و کارآزموده باید به یک نظام تعلیم و تربیت کارآمدتکیه کرد. یک معلم محبوب و موفق و اثربخش ، بطور مسلم علاوه بر بهرهمندی از دانش و تخصص ویژه معلمی و تجربه علمی باید دارای ویژگیهای شخصیتی معینی هم باشد، تا در مجموع کارایی و اثربخشی فعالیتهای او تضمین شود.نیاز روزافزون به نیروی انسانی در بخشهای مختلف تولیدی، خدماتی و بکارگیری نیروهای مناسب در مقاصد مختلف، موجب توجه و همسو نمودن انسانها را با تمایلات خویش پدیدآورده است .ازآنجایی که انسانها در ابعاد مختلف دارای تفاوتهایی میباشندو این تفاوتها در توانایی، استعدادها رغبتها و سرانجام در شخصیت نمود پیدا میکند.شناخت ویژگیهای شخصیتی معلمان با سلامت روان آنان باعث میشود که دانشآموزان در انتخاب شغل ،سلامتی روانی و رضایت شغلی درآینده دچار مشکل نشوند. و در محیط خویش بتواننداز تواناییها و مهارتهای خویش در جهت مطلوب استفاده و ارزشهای خود را به عرصه ظهور برسانند. البته شخصیت و تعادل روانی معلمان بیش از سایر طبقات اجتماعی موردنظر و دارای اهمیت است زیرا تماس نزدیک معلم با دانشآموزان و تأثیر و نفوذی که بر آنها دارد نقش مهمی در سلامت روانی و فکری دانشآموزان خواهد داشت.اگر وضعیت سلامت روانی معلمان شناسایی گردد و به منظور بهبود روانی آنها برنامهریزی شود،عملکرد تحصیلی دانشآموزان نیز بهتر گردیده و با کاهش نرخ افت تحصیلی دانشآموزان کمک شایانی نیز به اقتصاد آموزش و پرورش میشود. از آنجایی که بیش از 5/1کودکان و نوجوانان دنیا از اختلالهای روانی خفیف تا شدید رنج میبرند و تنها 20% و یا حتی کمتر،خدمات سلامت روان مورد نیاز خود را دریافت میکنند.به دلایل بسیار، مدرسه جایگاه اساسی برای سازماندهی و ارائه خدمات سلامت روان به دانشآموزان است .پژوهشها نشان داده است که مدارس و معلمان در ارتقای سلامت روان ، شناسایی کودکان در معرض خطر اختلالات روانشناختی و ارجاع آنان برای دریافت کمکهای تخصصی نقش اساسی دارند. البته تمامی این موارد زمانی معنی خواهد داشت که معلم نیز، خود دارای سلامت روانی باشد تا بتواند توانایی برقراری ارتباط مناسب با محیط فردی و اجتماعی ، برخورد منطقی با تضادها و استرسهای زندگی و حل آنها به شیوهای سودمند و مناسب را داشته باشند (همان منبع) . لذا این پژوهش با هدف بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و بهزیستی روانشناختی با سلامت روانی در معلمان مقطع ابتدایی انجام میشود . امید است یافتهها و نتایج این پژوهش بتواندگامی اساسی درجهت شناخت بهتر و علمیتر معلمان بردارد و مقدمه و زمینهساز مناسبی برای تحقیقات وسیعتر و برنامهریزیهای مناسب و اساسی جهت پیشرفت این افراد را فراهم سازد .
بیان مسأله
با توجه به این که تفاوتهای شخصیتی همچنین از طریق کارکردهایی که برای روی کردن به دنیای عینی خارجی و دنیای ذهنی درونی به کار میبندیم جلوهگر میشوند . این کارکردها شامل تفکر ، احساس درونی ، احساس بیرونی و شهود است . تفکر یک فرآیند مفهومی است که معنا و شناخت را فراهم میکند ؛ احساس درونی یک فرآیند ذهنی وزن دادن و ارزشگذاری است . احساس بیرونی ادراک هشیارانه اشیاء مادی است و
شهود شامل ادراک به شیوه ناهشیارانه است .
از دیدگاه یونگ هیچکس به طور کامل درونگرا و برونگرا نیست . در هر لحظه معین نگرش غالب میتواند تحت نفوذ موقعیت قرارگیرد. به عنوان مثال ، شخصی که طبیعتا” درونگرا است ممکن است در موقعیتی که اساسا” مورد علاقه اوست مردمآمیز و اجتماعی شود.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-08-14] [ 10:49:00 ب.ظ ]
|