پلیمر بررسی خواص مكانیكی نانو كامپوزیت های بر پایه NR/EPDM |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران جنوب
دانشكده تحصیلات تكمیلی
سمینار برای دریافت درجه كارشناسی ارشد “M.Sc”
مهندسی پلیمر – صنایع پلیمر
عنوان :
تهیه و بررسی خواص مكانیكی نانو كامپوزیت های بر پایه NR/EPDM
برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چكیده:
از خواص مكانیكی خوبی برخورداربوده و دارای مشخصات فرآیندپذیری جالبی میباشد. اما 1 لاستیك طبیعی
بواسطه وجود باند دوگانه در ساختار اصلی، این ماده در برابر عوامل جوی بسیار حساس می باشد. خواص این
ماده در حضور رطوبت ، گرما ، نور ، ازن وتشعشع افت پیدا میكند. مقاومت ضعیف این ماده رابری در برابر
عوامل جوی را میتوان با آلیاژ كردن آن با رابرهایی كه درصد سیرنشدگی (غیر اشباعیت) پایینی دارند بهبود
NR/EPDM به منظور بهبود مدول، استحكام كششی ، پارگی و افزایش مقاومت سایشی 2 بخشید. در آلیاژ
از تقویت كننده ها استفاده میشود. یكی از مواد تقویت كننده كه امروزه توجه بسیاری از محققان را به خود
جلب كرده است، ذرات نانومتری خاك رس می باشد كه به دلیل دارا بودن نسبت طول به قطر بالا ، افزودن
تنها مقدار كمی از آن (حتی كمتر از چند درصد) در بهبود خواص بطور قابل ملاحظه ای موثر است.
در این تحقیق سعی شده است ابتدا خواص لاستیك NR و خواص لاستیك EPDM را بررسی كرده و در
ادمه با مروری بر آلیاژ الاستومرهای NR و EPDM ، به بررسی خواص نانو كامپوزیت های بر پایه NR و
نانو كامپوزیت های بر پایه EPDM پرداخته و تاثیر ذرات نانو خاك رس بر روی این دو لاستیك مورد
مطالعه قرار گیرد.
مقدمه:
یک مطلب دیگر :
در طبقه بندی مواد پلیمری دسته ای از مواد تحت نام لاستیك جای میگیرند كه هم منشاً طبیعی دارند وهم
به صورت مصنوعی تولید می شوند؛ كه تولید آنها در حجم انبوه نشان از اهمیت این مواد دارد.لاستیك خام در
سطح جهان سالانه بالغ بر 25 میلیون تن تولید می شودكه حدود % 75 آن صرفاٌ در صنعت تایر سازی مورد
استفاده قرار می گیرد؛كه این میزان بطور طبیعی رشد سالانه خودرا در حد رشد صنعت خودرو به دنبال دارد.
اما آیا صنعت تایر نیز به صورت گسترده تحت تأثیر فناوری نانو قرار خواهد گرفت؟ در آینده با توجه به رشد
روزافزون نانو در عرصه الكترونیك، نور و… احتمالاً بتوان تمام مراحل تولید تایر را در ابعاد نانو مشاهده و
كنترل كرد. اما بازار امروز صنعت تایر نیز با جایگزینی مواد متداول با موادنانو ساختار میتواند از خواص و
مزیتهای آنها بهره گیرد. به عنوان مثال شركت Goodyear پروژههایی را بر پایه فناوری نانو و با بهرهگیری از
روشهای مكانیكی و شیمیایی دنبال میكند كه هدف از آنها كنترل ساختار، خواص مكانیكی و پاسخ
الاستومرهای پخت شده به فركانسهای مختلف است.آنها در نظر دارند تقویت كنندگی و پخت را در ابعاد زیر
میكرون كنترل كرده و بهبود دهند تا كارآیی تایرها، هم با مواد جدید و هم با مواد سنتی، ارتقاء یابد. آنها مواد
بسیار جدید را نیز بررسی نمودهاند. آئروژلهای سیلیكاتی یكی از این مواد هستند. نانو ایروژلها از 98% هوا
(به صورت حبابهای نانو) در بستر سیلیكا ساخته شدهاند كه علاوه بر سبك بودن، مقاومت حرارتی بسیار
بالایی دارند. محققان دانشگاه میسوری
آمریكا ادعا كردهاند كه نانوآئروژل خاصی ساختهاند كه میتواند به
جای تایرهای لاستیكی استفاده شود. شركت Goodyer نیز از این نانو آئروژلها در ساخت تایر استفاده كرده،
نتایج تحقیق خود را به صورت اختراع ثبت كرده است.و بالاخره یكی از بهترین این تحقیقات را شركت Cabot
صورت داده است. در سال 2003 شركت Cabot یك نمونه از پركنندههای نانو، تولید شركت nano products
با نام تجاری PüreNano را در تایر به كار برده است. استفاده از پركننده نانو سیلیكون كاربید منجر به بهبود
و كاهش 50 درصدی سایش شده است كه در نهایت منجر به تولید تایرهایی با 2 قابل توجه مقاومت لغزندگی
ایمنی بسیار بالا و طول عمر 2 برابر تایرهای متداول خواهدشد.
هدف
اخیراً آلیاژكردن دو یا چند ماده پلیمری جهت دستیابی به خواص مطلوبتر هم از لحاظ پژوهشی و هم از لحاظ
تجاری مورد توجه بسیاری از محققین قرار گرفته است.آلیاژهای پلیمری چه در حالت پخت شده و چه در
حالت پخت نشده خواص فیزیكی و فرآیند پذیری بهبود یافته ای از خود نشان می دهند.[1-3] پلیمرها در
اكثركاربردها بدون تقویت كننده استفاده میشوند.اما در آلیاژ NR/EPDM به منظور بهبود مدول،استحكام
كششی و پارگی و افزایش مقاومت سایشی از تقویت كننده استفاده میشود. اضافه كردن تقویت كننده به
پلیمر منجربه ایجاد رنج وسیعی از برهم كنش ها در فصل مشترك پلیمر/تقویت كننده میشود. ذرات تقویت
كننده كه در ماتریس پلیمری پراكنده میشوند خواص كامپوزیت را تحت تاثیر قرار میدهند. كربن و سیلیكا
تقویت كننده های متداولی هستند كه برای مواد لاستیكی بكار گرفته میشوند.كربن یك تقویت كننده مناسب
میباشد، زیرا برهم كنش خوبی با زنجیرهای رابری ایجاد میكند.اما در درصدهای بالا از این تقویت كننده
،فرآیند پذیری آمیزه لاستیكی به میزان زیادی كاهش می یابد.. یكی از مواد تقویت كننده كه كاربردهایی در
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-08-12] [ 06:37:00 ب.ظ ]
|