بررسی وضعیت مهارتهای ارتباطی کتابداران دانشگاهی شهرستان سبزوار و تأثیر آن بر رضایتمندی دانشجویان |
1-4.اهداف:. 6
1-4-1. هدف کلی.. 6
1-4-2. اهداف جزئی.. 6
1-5. پرسشهای پژوهش:. 7
1-6.فرضیهها:. 7
1-7. تعاریف مفهومی و عملیاتی:. 8
1-7-1 . مهارتهای ارتباطی:.. 8
1-7-2 . دانشجویان:.. 8
1-7-3. کاربران: 8
1-7-4.کتابخانه دانشگاهی.. 8
1-7-5. کتابداران.. 9
1-7-6. رضایت: 9
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1.مبانی نظری. 11
2-1-2. ارتباط،مفهوم و تعریف آن:. 11
2-1-2-1.مفهوم ارتباط:.. 11
2-1-2-2. تعاریف:.. 11
ارتباط:. 11
ارتباطات:. 12
مهارت ارتباطی:. 13
2-1-3. تاریخچه:. 14
2-1-4. انواع ارتباطات:. 17
2-1-4-1. ارتباط کلامی و غیرکلامی:. 17
2-1-4-1-1.ارتباط کلامی:.. 17
2-1-4-1-2.ارتباط غیرکلامی:.. 18
2-1-4-2. ارتباط درون فردی، میان فردی و ارتباط گروهی و جمعی:. 19
2-1-4-2-1. ارتباط درون فردی یا ارتباط با خود.. 19
2-1-4-2-2. ارتباط میان فردی(فرد با فرد):.. 19
2-1-4-2-2-1. ویژگیهای ارتباط میان فردی:. 19
2-1-4-2-3. ارتباط گروهی:.. 20
2-1-4-2-4. ارتباطجمعی:.. 20
2-1-5. مهارتهای ارتباطی:. 20
2-1-5-1. مهارت سخن گفتن:.. 21
2-1-5-2. مهارت گوش دادن:.. 21
2-1-5-2-1. مهارت گوش کردن فعال:. 22
2-1-5-2-2. کارکردهای گوش دادن:. 23
2-1-5-3. مهارت بازخور:.. 23
2-1-5-4. مهارت همدلی:.. 24
2-1-5-5. مهارت سؤال پرسیدن:.. 25
2-1-5-6. مهارت تحسین و تشویق:.. 27
2-1-6. مدیریت ارتباطات در علم اطلاعات و دانش شناسی. 28
2-1-7.کتابداران و مهارتهای ارتباطی:. 29
2-1-8.مهارتهای ارتباطی کلامی و غیرکلامی کتابداران. 32
2-1-8-1. مهارتهای غیرکلامی:.. 33
2-1-8-2. مهارتهای کلامی:.. 34
2-1-9. فنون ارتباطی برای کتابداران:. 35
2-1-10. کتابدار مرجع و مهارتهای ارتباطی:. 39
2-1-11. رضایتمندی و کاربران کتابخانه:.. 44
2-2. پیشینه پژوهش:. 47
2-2-1. پیشینههای داخلی.. 47
2-2-2 . پیشینههای خارجی.. 50
2-2-3. جمعبندی پیشینهها:.. 53
فصل 3: روش اجرای پژوهش
3-1 . مقدمه. 56
3-2.شیوه اجرای پژوهش:. 56
3-3. جامعه آماری. 56
3-4. حجم نمونه. 56
3-5. روش نمونهگیری. 57
3-6. ابزار گردآوری دادهها. 58
3-6-1 پرسشنامه دانشجویان.. 58
3-6-2: پرسشنامه کتابداران:.. 60
3-7. روش نمرهگذاری:. 61
3-8. روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات:. 62
3-8-1. روایی:.. 62
3-8-2.پایایی:.. 63
3-9. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات :. 64
فصل 4: یافته های پژوهش
4-1.مقدمه:. 66
4-2.بخش اول-آمار توصیفی. 66
4-2-1. توصیف آماری کتابداران مورد مطالعه:.. 66
4-2-2. توصیف آماری دانشجویان موردمطالعه.. 69
4-2-3. آمار توصیفی پرسشنامه رضایتمندی دانشجویان:.. 74
4-2-4.توصیف آماری پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی کتابداران و عوامل مؤثر بر تعامل بین فردی.. 78
4-3. بخش دوم-آمار استنباطی. 85
4-3-1. سوال های پژوهش:.. 85
سوال1: از دیدگاه کتابداران دانشگاهی شهرستان سبزوار، مهم ترین عوامل مؤثر در میزان آشنایی و بکارگیری مهارتهای ارتباطی مناسب هنگام تعامل با دانشجویان کدام است؟. 85
سوال2: مهم ترین عوامل رضایتمندی دانشجویان از برقراری ارتباط با کتابداران کدامند؟وضعیت رضایت دانشجویان چگونه است؟. 86
سوال3: وضعیت مهارتهای ارتباطی کتابداران دانشگاهی شهرستان سبزوار چگونه است؟. 90
4-3-2. فرضیه ها:.. 92
فرضیه 1: بین مهارتهای ارتباطی کتابداران و رضایت دانشجویان از تعامل با کتابداران دانشگاهی سبزوار رابطه معناداری وجود دارد.. 92
فرضیه 2: بین دانشجویان دانشگاه های مختلف و رضایت آنان از مهارتهای ارتباطی کتابداران دانشگاهی سبزوار تفاوت معناداری وجود دارد.. 93
فرضیه 3: بین جنسیت دانشجویان و رضایت آنان از مهارتهای ارتباطی کتابداران دانشگاهی سبزوار اختلاف معناداری وجود ندارد.. 95
فرضیه 4: بین مقطع تحصیلی دانشجویان و رضایت آنان از مهارتهای ارتباطی کتابداران دانشگاهی سبزوار رابطه معناداری وجود دارد.. 96
فرضیه 5: بین میزان تحصیلات کتابداران ومیزان برخورداری آنها ازمهارتهای ارتباطی مناسب ارتباط معناداری وجود دارد. 98
فرضیه 6: بین میزان تجربه کتابداران ومیزان برخورداری آنها ازمهارتهای ارتباطی مناسب رابطه معناداری وجود دارد. 99
فصل 5: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1. مقدمه:. 101
5-2. تحلیل نتایج و یافته های پژوهش:. 101
5-2-1. پرسش های پژوهش:. 101
5-2-3.فرضیه ها:. 105
فرضیه 1:.. 105
فرضیه 2:.. 107
فرضیه 3:.. 108
فرضیه4:.. 108
فرضیه 5:.. 109
فرضیه 6:.. 110
5-3. نتیجه گیری نهایی. 110
یک مطلب دیگر :
یک مطلب دیگر :
5-4. یشنهادهای کاربردی:. 112
5-5. پیشنهادهایی برای پژوهش های آینده:. 113
5-6. فهرست منابع:. 114
منابع فارسی:. 114
منابع انگلیسی:. 120
پیوستها
پیوست1. پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کتابداران…………………… ….ب
پیوست2. پرسشنامه عوامل مؤثر بر تعامل بین فردی کاربر و کتابدار…………………… ……ز
پیوست3. پرسشنامه رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کتابداران…………………… …..ل
پیوست4. جدول عوامل مؤثر بر تعامل بین فردی…………………… …..ق
پیوست5. ضرایب آلفای کرونباخ…………………………………………………………………………………………………………ث
چکیده انگلیسی. ض
صفحه عنوان انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………….غ
فهرست جداول:
جدول3-1 نمونه آماری جامعه پژوهش در گروه دانشجویان……………………………………………………………… 58
جدول3-2 مهمترین عوامل رضایتمندی دانشجویان در پرسشنامه 59
جدول3-3 مؤلفههای پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کتابداران 60
جدول3-4 عوامل مؤثر بر تعامل بین فردی در پرسشنامه کتابداران 60
جدول3-5 نمرهگذاری سوا لات مثبت پرسشنامهها…………………… 61
جدول3-6 نمرهگذاری سؤالات منفی پرسشنامهها…………………… 61
جدول3-7 ضرایب آلفای کرونباخ پرسشنامهها 63
جدول4-1 توزیع فراوانی کتابداران برحسب جنسیت 66
جدول4-2 توزیع فراوانی کتابداران برحسب دانشگاه محل اشتغال 67
جدول4-3توزیع فراوانی کتابداران برحسب رشته تحصیلی 67
جدول 4- 4توزیع فراوانی مدرک تحصیلی کتابداران 67
جدول4-5توزیع فراوانی کتابداران برحسب سن و سابقه کار 68
جدول 4- 6توزیع فراوانی کتابداران بر اساس سابقه خدمت 68
جدول4-7توزیع فراوانی دانشجویان برحسب جنسیت 69
جدول4-8توزیع فراوانی دانشجویان برحسب دانشگاه محل تحصیل 69
جدول4- 9 توزیع فراوانی دانشجویان برحسب مقطع تحصیلی 70
جدول 4-10توصیف آماری سن دانشجویان 70
جدول4-11 توصیف آماری رضایتمندی دانشجویان 74
جدول4-12 توصیف آماری عوامل رضایتمندی دانشجویان 75
جدول4-13 توصیف آماری رضایتمندی دانشجویان به تفکیک دانشگاههای محل تحصیل 77
جدول4-14توصیف آماری رضایتمندی دانشجویان به تفکیک جنسیت 77
جدول4-15توصیف آماری رضایتمندی دانشجویان به تفکیک مقطع تحصیلی 78
جدول4-16آمار توصیفی پرسشنامه مهارتهای کتابداران: 78
جدول4-17توصیف آماری مهارتهای ارتباطی کتابداران به تفکیک جنسیت 79
جدول4-18توصیف آماری مهارتهای ارتباطی کتابداران به تفکیک دانشگاه محل خدمت 79
جدول4-19توصیف آماری مهارتهای ارتباطی کتابداران به تفکیک رشته 80
جدول4-20توصیف آماری مهارتهای ارتباطی کتابداران به تفکیک مدرک تحصیلی 81
جدول4-21 توصیف آماری عوامل مؤثر بر تعامل بین فردی کاربر و کتابدار 81
جدول4-22 توصیف آماری عوامل فردی مؤثر بر تعامل بین فردی 83
جدول4-23 توصیف آماری عوامل سازمانی مؤثر بر تعامل بین فردی 83
جدول4-24 توصیف آماری عوامل محیطی مؤثر بر تعامل بین فردی 84
جدول4-25 توصیف آماری عوامل فرهنگی مؤثر بر تعامل بین فردی 84
جدول4-26 نتایج آزمون فریدمن برای اولویتبندی مهمترین عوامل مؤثردربه كارگیری مهارتهای ارتباطی………………………………………………………………………………………………………………………………………….85
جدول4-27میانگین رتبه هابرای اولویتبندی مهمترین عوامل مؤثر بر بهکارگیری مهارتهای ارتباطی 86
جدول 4-28 نتایج آزمون کولموگروف-اسمیرنف برای اثبات نرمال بودن متغیرهای پژوهش در عوامل رضایتمندی دانشجویان…………………….. 87
جدول 4-29 آزمون علامت برای متغیر عوامل رضایتمندی دانشجویان از برقراری ارتباط با كتابداران 88
جدول4-30 میزان رضایتمندی دانشجویان از برقراری ارتباط با كتابداران در كتابخانههای دانشگاهی شهرستان سبزوار…………………………………… 89
جدول 4-31 آزمون علامت برای مهارتهای ارتباطی کتابداران 91
جدول 4-32 میانگین گویه های مهارتهای ارتباطی کتابداران 91
جدول4-33نتیجه آزمون همبستگی پیرسون جهت بررسی رابطه دو متغیر میزان رضایت دانشجویان و میزان برخورداری كتابداران از مهارتهای ارتباطی مناسب 92
جدول 4-34 آزمون کولموگروف-اسمیرنف در اثبات نرمال بودن متغیرهای رضایت دانشجویان دانشگاههای مختلف………………………………….. 93
جدول4- 35آزمون کروسکال والیس برای تعیین تفاوت میزان رضایت دانشجویان از تعامل با كتابداران در دانشگاههای مختلف 93
جدول4-36 آزمون من ویتنی برای تعیین تفاوت میان دانشگاههای مختلف 94
جدول 4-37 آزمون کولموگروف-اسمیرنف برای اثبات نرمال بودن رضایتمندی برحسب جنسیت 95
جدول4-38آزمون تی نمونههای مستقل برای تعیین تفاوت میزان رضایت دانشجویان مرد وزن از تعامل با كتابداران 95
جدول 4-39 آزمون کولموگروف-اسمیرنف برای اثبات نرمال بودن رضایتمندی دانشجویان در مقاطع مختلف………………………………………………………………………………………. ……………………………………………….96
جدول 4-40 آزمون لون برای همگن بودن واریانسها 96
جدول 4-41 آزمون ولچ و براون فورسیت برای مقایسه رضایتمندی در مقاطع مختلف 97
جدول 4- 42 آزمون تعقیبی دانت تی3در مقایسه رضایتمندی دانشجویان مقاطع مختلف 97
جدول 4-43آزمون کروسکال والیس برای معناداری تفاوت بین مهارتهای ارتباطی کتابداران با مدارک تحصیلی مختلف………………………………….. 98
جدول4- 44نتایج آزمون همبستگی پیرسون در تعیین ارتباط تجربه و مهارتهای ارتباطی .کتابداران………..99
فهرست نمودارها
نمودار4-1 هدف مراجعه به کتابخانه…………… 71
نمودار4-2علت مراجعه به کتابدار……………. 72
نمودار4-3 میزان نیاز به کتابدار…………………………………………………………………………………………………………73
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-08-14] [ 03:43:00 ب.ظ ]
|