متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی نساجی

 

با عنوان : تکمیل خود تمیز شوندگی منسوجات با نانو ذرات

 

در ادامه مطلب می توانید صفحات ابتدایی این پایان نامه را بخوانید

 

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

 

دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران جنوب
دانشکده تحصیلات تکمیلی
“M.Sc” سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
مهندسی نساجی – شیمی نساجی و علوم الیاف
عنوان :
تكمیل خود تمیز شوندگی منسوجات با نانو ذرات

 

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده:
در سال های اخیر به TiO2 بلوری به خاطر خواص جالب آن که یک کاتالیزور نوری است توجه زیادی شده است. ذرات با ابعاد نانوی آن به خاطر مساحت سطح زیاد در واحد جرم و فعالیت نوری بالایی که از خود نشان می دهد در موارد گسترده ای به عنوان کاتالیزور نوری مورد توجه می باشند، که می توان به حوزه های زیر اشاره کرد:
1- از بین بردن لکه های نوشیدنی، گریم و گریس در منسوجات پنبه ای و مصنوعی.
2- خود تمیز شوندگی سطوح برای نمای ساختمان از جمله کاشی و شیشه و…
3- برای خالص سازی در ترکیبات مواد دیگر.

یک مطلب دیگر :

4- پالایش هوا از غبارات و مواد مضر.
5- استرلیزه کردن و گندزدایی آبدوستی شدید.
6- مصارف پزشکی و اثر ضدمیکروب و ضدباکتری TiO2 تحت پرتو ضعیف ماوراء بنفش.
7- زدودن بوهای خانگی با استفاده از لایه های TiO2.
کاربردهای دیگر فیلم های شفاف و ضد الکتریسیته ساکن TiO2 بر روی لایه های گوناگون در حال نمایان شدن است. و بیشتر کارها در مورد ته تهیه لایه نانو TiO2 روی سطوح مقاوم حرارتی مثل شیشه و سیلیکا با روش های نیمه محلول – نیمه ژلاتینی صورت گرفته است.
گسترش پایداری منسوجات پنبه ای خود تمیز شونده در یک چرخه زندگی معمولی 25 – 50 بار شستشو یا بیشتر هدفی بود که در چارچوب محصولات جدید طبقه بندی شده به عنوان منسوجات هوشمند توسط صنعت نساجی مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است. و دیگر اینکه به منظور طولانی ترد کردن عمر پارچه ها به پدیده خود تمیز شوندگی مداوم در سطح پارچه، در زیر تابش دهی نور روز نیاز داریم. این قبیل ابداعات شامل تهیه لایه نانو به صورت یک پوسه نازک از دسته نانو TiO2 روی منسوج

مقالات و پایان نامه ارشد

 می گردد. ذرات TiO2 در سایز نانو، نشانگر فعالیت بالای کاتالیزور نوری هستند، زیرا آنها یک سطح منطقه نسبتاً بزرگی از واحد جرم و حجم دارند که نفوذ در سطح را تسهیل می کند و بارهای الکتریکی حامل در زیر تابش دهی نور به وجود می آورند. لایه های نازک و رقیق با پایه TiO2 که به کمک روش (sol-gel) نیمی مایع – نیمی ژلاتینی هستند نیازمند یک عملیاتی حرارتی در دمای >300 درجه سانتی گراد هستند که عملیاتی است برای تولید پوسته های نازک با یک فاز بلوری و دماهای تا 500 درجه سانتی گراد موجب تولید فیلم ها یا خوشه های آناتاز و روتیل روی سطح سیلیکا می شود.

این موضوع امکان دستیابی به بهترین پوسته متبلور شده TiO2 را به منظور تقویت کردن معقول ثبات حرارتی موادی از قبیل شیشه و سرامیک را محدود می کنند. سه گزارش در مورد تهیه پوسته های نازک TiO2 از ماده Sol-gel و TiO2 در درجه حرارت نسبتا پایین پیدا کردیم.
اولین گزارش در مورد رسوب کردن پوسته های TiO2 روی سطوح سیلیسی بحث می کند (در درجه حرارت بین 60، 180 درجه سانتی گراد به وسیله تولید فیلم توسط اتوکلاو در زیر فشار آب) و دومین گزارش از رسوب دادن TiO2 روی پلیمر PMMA و پلی کربنات از ماده TiO2 sol-gel گزارش می داد. گزارش سوم یک محصول لایه TiO2 را از اکوسیدها در درجه حرارت های 100 درجه سانتی گراد ارائه می داد.
اولین موضوع این مطالعات، بهینه سازی پارامترهای دخیل در آماده سازی پوسته های شفاف TiO2 – SiO2 که فعالیت نوری روی پنبه دارند و در ادامه به روش های تولید لایه ها در شرایط مختلف پرداخته و در ادامه به صورت مشروح به مصارف و کاربردهای کنونی این مواد پرداخته و در پایان پیشنهادی است جهت مواد استفاده کاربردی تر و بااهمیت تر این مواد بسیار پر کاربرد.
مقدمه:
کاربرد علم نانو و نانو تکنولوژی اثر مهمی بر توسعه داشته و بر تمامی فصل های صنعتی از جمله بهداشت، صنایع غذایی، حمل و نقل، تولید انرژی و تکنولوژی اطلاعات و صنعت عظیم و پیچیده نساجی تاثیرگذار بوده است. خصوصا در زمینه تولید الیاف و یا در تکمیل نساجی بسیار پرکاربرد و قابل توجه است. اتکای فعلی ما بر سوخت های فسیلی به منظور تامین انرژی و حمل و نقل و نیز فرآورده های جانبی آنها و ضایعات صنایع تولیدی تاثیر زیادی بر محیط زیست داشته و مناطقی از سرزمین ها و فصلی از آب ها را برای سایر مصارف نامناسب ساخته است و در بدترین حالت، کل اکو سیستم را تخریب می نماید که باید به کمک علم نانو تکنولوژی از این تخریب تا حد ممکن جلوگیری کرد.
نانو تکنولوژی می تواند در حفظ منابع از طریق بهبود کارآیی منابع انرژی تجدیدپذیر و کاهش مصرف مواد اولیه و امکان جایگزینی مواد فراوانتر (در طبیعت) به جای مواد کنونی به کار رود. که در این سمینار به چگونگی استفاده از نانو تکنولوژی و خصوصا ذرات نانو TiO2 جهت از بین بردن آلودگی ها از سطح منسوجات بررسی شده است.
همچنین امید به بهبود محیط زیست را با کاهش ضایعات و وابستگی ما به منابع طبیعی تجدیدناپذیر و پاکسازی از آلودگی های موجود ایجاد کرده است. توانایی آشکارسازی و تعیین وجود عوامل سمی در محیط زیست، اولین مرحله به سمت عمل درمان این مشکل است. که نانو تکنولوژی می تواند سیستم های پیشرفته ای را برای بازبینی محیط زیست ایجاد کند که در چند حوزه مختلف باید مورد بررسی قرار گیرد:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...