میزان اثربخشی آموزش مدیریت استرس |
2-10- انواع مقابله ………………………………………………………………………………………………………………………………….32
2-11- راهبردهای مقابله با استرس ……………………………………………………………………………………………………………34
2-12- استرس و بیماری ………………………………………………………………………………………………………………………….35
2-13- کیفیت زندگی ………………………………………………………………………………………………………………………………35
2-14- تاریخچه کیفیت زندگی …………………………………………………………………………………………………………………36
2-15- رویکردهای موجود در کیفیت زندگی ……………………………………………………………………………………………..37
2-16- ویژگیهای کیفیت زندگی ……………………………………………………………………………………………………………..39
2-17-عوامل موثر بر کیفیت زندگی …………………………………………………………………………………………………………..40
2-18- ابعاد کیفیت زندگی ……………………………………………………………………………………………………………………….41
2-19- کاربردهای اندازه گیری کیفیت زندگی …………………………………………………………………………………………….42
2-20- مدیریت استرس ……………………………………………………………………………………………………………………………43
2-21- کاربرد مدیریت استرس ………………………………………………………………………………………………………………….43
2-22- اهداف برنامه مدیریت استرس برای بیماریهای مزمن ……………………………………………………………………….44
2-23- مولفه های برنامه مدیریت استرس …………………………………………………………………………………………………..45
2-24- تحقیقات انجام یافته در رابطه با موضوع ………………………………………………………………………………………….49
فصل سوم ؛ روش پژوهش …………………………………………………………………………………………………………….54
3-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………55
3-2- روش پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………..55
3-3- جامعه و نمونه آماری ……………………………………………………………………………………………………………………..56
3-4- روش نمونه گیری …………………………………………………………………………………………………………………………..56
3-5- ابزارهای پژوهشی ……………………………………………………………………………………………………………………………57
3-6- مراحل اجرای پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………..64
3-7- ملاحظات اخلاقی …………………………………………………………………………………………………………………………..65
3-8- شرح حال آزمودنی ها ……………………………………………………………………………………………………………………..65
3-9- روش تجزیه و تحلیل آماری …………………………………………………………………………………………………………….66
فصل چهارم ؛ تحلیل داده ها ……………………………………………………………………………………………………………68
4-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………69
4-2- ویژگی های جمعیت شناختی آزمودنی ها ………………………………………………………………………………………….69
4-3- یافته های توصیفی پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………70
4-4- یافته های استنباطی پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………..78
فصل پنجم ؛ بحث و نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………105
5-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………….106
5-2- بحث و نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………………………106
5-3- پیشنهادات تحقیقی ………………………………………………………………………………………………………………………..112
5-4- پیشنهادات کاربردی ………………………………………………………………………………………………………………………112
منابع فارسی ………………………………………………………………………………………………………………………………………….113
منابع لاتین …………………………………………………………………………………………………………………………………………….119
فهرست جداول
جدول 4-1- ویژگی های جمعیت شناختی آزمودنی ها ……………………………………………………………………………….69
جدول 4-2- نمرات آزمودنی اول ……………………………………………………………………………………………………………..70
جدول 4-3- نمرات آزمودنی دوم ……………………………………………………………………………………………………………..71
جدول 4-4- نمرات آزمودنی سوم …………………………………………………………………………………………………………….73
جدول 4-5- درصد بهبودی آزمودنی ها ……………………………………………………………………………………………………90
جدول4-6- اندازه اثر آزمودنی ها …………………………………………………………………………………………………………….91
فهرست نمودارها
یک مطلب دیگر :
4-1- نمودار نمرات کیفیت زندگی آزمودنی اول …………………………………………………………………………………………74
4-2- نمودار نمرات کیفیت زندگی آزمودنی دوم …………………………………………………………………………………………75
4-3- نمودار نمرات کیفیت زندگی آزمودنی سوم ………………………………………………………………………………………..76
4-4- نمودار سطح استرس آزمودنی اول و دوم وسوم ………………………………………………………………………………….77
نمودار 4-5- کیفیت زندگی آزمودنی ها در جلسات پایه،مداخله،پیگیری ………………………………………………………..78
نمودار 4-6- سلامت جسمی آزمودنی ها در جلسات پایه،مداخله،پیگیری ………………………………………………………79
نمودار 4-7- عملکرد جسمانی آزمودنی ها در جلسات پایه،مداخله،پیگیری ……………………………………………………80
نمودار 4-8- عدم محدودیت در ایفای نقش به جهت مشکلات جسمانی آزمودنی ها در جلسات پایه،مداخله،پیگیری…………………………………………………………………………………………………………………………………..81
نمودار 4-9- بهبود درد جسمانی آزمودنی ها در جلسات پایه،مداخله،پیگیری …………………………………………………82
نمودار 4-10- سلامت عمومی آزمودنی ها در جلسات پایه،مداخله،پیگیری ……………………………………………………83
نمودار 4-11- سلامت روانی کل در آزمودنی ها در جلسات پایه،مداخله،پیگیری ……………………………………………84
نمودار 4-12- نشاط آزمودنی ها در جلسات پایه،مداخله،پیگیری ………………………………………………………………….85
نمودار 4-13- عملکرد اجتماعی آزمودنی ها در جلسات پایه،مداخله،پیگیری ………………………………………………….86
نمودار 4-14- عدم محدودیت در ایفای نقش به جهت مشکلات روانی آزمودنی ها در جلسات پایه،مداخله،پیگیری ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..87
نمودار 4-15- سلامت روانی آزمودنی ها در جلسات پایه،مداخله،پیگیری ……………………………………………………..88
نمودار 4-16- سطح استرس آزمودنی ها در جلسات پایه،مداخله،پیگیری ……………………………………………………….89
نمودار 4-17- بهبود سطح کیفیت زندگی آزمودنی ها در جلسات پایه ، مداخله و پیگیری ………………………………..92
نمودار 4-18- کاهش میزان استرس آزمودنی ها در جلسات پایه ، مداخله و پیگیری ……………………………………….93
نمودار 4-19- بهبود سطح سلامت جسمی آزمودنی ها در جلسات پایه ، مداخله و پیگیری ………………………………94
نمودار 4-20- بهبود سطح عملکرد جسمانی آزمودنی ها در جلسات پایه ، مداخله و پیگیری …………………………….85
نمودار 4-21- بهبود سطح عدم محدودیت در ایفای نقش به جهت مشکلات جسمانی آزمودنی ها در جلسات پایه ، مداخله و پیگیری …………………………………………………………………………………………………………………………………….96
نمودار 4-22- بهبود در سطح بهبود درد جسمانی آزمودنی ها در جلسات پایه ، مداخله و پیگیری ……………………97
نمودار 4-23- بهبود سطح سلامت عمومی آزمودنی ها در جلسات پایه ، مداخله و پیگیری ……………………………..98
نمودار 4-24- بهبود سطح سلامت روانی کل در آزمودنی ها در جلسات پایه ، مداخله و پیگیری ………………………99
نمودار 4-25- بهبود سطح نشاط آزمودنی ها در جلسات پایه ، مداخله و پیگیری ………………………………………….100
نمودار 4-26- بهبود سطح عملکرد اجتماعی آزمودنی ها در جلسات پایه ، مداخله و پیگیری …………………………101
نمودار 4-27- بهبود سطح عدم محدودیت در ایفای نقش به جهت مشکلات روانی آزمودنی ها در جلسات پایه ، مداخله و پیگیری ………………………………………………………………………………………………………………………………….102
نمودار 4-28- بهبود سطح سلامت روانی آزمودنی ها در جلسات پایه ، مداخله و پیگیری ……………………………..103
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1- مقدمه
پژوهشگران براساس مطالعات مستمر خود در این عقیده که استرس[1] یک فاکتور مهم در بروز بسیاری از بیماری های جسمی و روانی است اتفاق نظر دارند، از جمله این بیماری ها می توان به بیماری قلبی[2] اشاره کرد. بیماری قلبی یک بیماری مزمن و طولانی مدت است و از طرفی خود یک منبع استرس ،برای افراد مبتلا به این بیماری است که می تواند باعث کاهش کیفیت زندگی[3] فرد شود. پس منطقی است فرض کنیم ساختن و تحمل کردن تغییرات جزئی در سبک زندگی[4] که استرس را کاهش می دهد ، به بیمار اجازه می- دهد به شکل موثری با فشار عاطفی ناشی از بیماری کنار آید و تمایل او را برای پذیرش بیماری و خودمدیریتی[5] بالا ببرد و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی را به همراه آورد(دره شوری،بساک نژاد،سروقد،1391).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 11:55:00 ق.ظ ]
|