تأثیر آموزههای اسلامی بر کاهش عدمتقارن اطلاعات در بازار کالا |
![]() |
2-1-2 اقسام بازار 14
2-1-3 شکست بازار 17
2-2………………………………………………………………………………….. عدم تقارن اطلاعات.. 18
2-2-1 مفاهیم عدم تقارن اطلاعات 19
2-2-2 راهبردهای ترمیم عدم تقارن اطلاعات 21
2-3…………………………………………………………………………………………….. بازار اسلامی.. 24
2-3-1 آموزههای اسلامی در زمینه تجارت 26
2-3-2 خیارات 30
2-4……………………………………………………………………. نقش دولت در بازار اسلامی.. 41
2-5…………………………………………………………………………………………… پیشینه پژوهش.. 42
2-5-1 پیشینه پژوهش در زمینه بازار اسلامی 42
2-5-2 پیشینه پژوهش در زمینه عدم تقارن اطلاعات 46
2-6…………………………………………………………………………………………………. مدل پژوهش.. 50
2-6-1 احکام الزامی 51
2-6-2 احکام غیر الزامی 54
2-6-3 خیارات 56
فصل سوم 58
روش پژوهش 58
مقدمه 59
3-1 نوع پژوهش.. 59
3-2 طرح پژوهش.. 59
3-3 روش پژوهش.. 60
3-4 تیم خبره و متخصص (جامعه آماری).. 61
3-5 شیوه انتخاب خبرگان (نمونه گیری و حجم نمونه).. 61
3-6 روش گردآوری اطلاعات.. 62
3-7 ابزار گردآوری اطلاعات.. 63
یک مطلب دیگر :
3-8 روش تحلیل دادهها.. 64
3-9 قابلیت اطمینان پژوهش.. 65
فصل چهارم 67
تجزیه و تحلیل دادهها 67
مقدمه.. 68
4-1 نتایج دلفی فازی.. 68
4-1-1 نتایج حاصل از مرحله اول 68
4-1-2 نتایج حاصل از مرحله دوم 71
فصل پنجم 75
نتیجه گیری و پیشنهادات 75
مقدمه.. 76
5-1 بحث و نتیجه گیری.. 76
5-2 پیشنهادات.. 79
5-2-1 پیشنهادات کاربردی 79
5-2-2 پیشنهادات برای سایر پژوهشگران 80
5-3 محدودیتهای پژوهش.. 80
فهرست منابع… 81
مقدمه
منظور از بازار در اقتصاد محلی است که در آن به خرید و فروش و عرضه کالا، خدمات و منابع میپردازند. یکی از رایج ترین مدلهای بازار در اقتصاد، بازار رقابت کامل است که در آن فرض بر این است که کالا و خدمات مبادله شده همگن، تعداد خریداران و فروشندگان زیاد، ورود و خروج خریداران و بنگاههای تولیدی و تحرک عوامل آزاد بوده و در این بازار تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از اطلاعات کامل[1] و کافی در مورد سطح قیمت، مبادلات جاری و… برخوردارند. با این حال نوشتههای فراوانی در ادبیات اقتصادی قرن بیستم وجود دارد که با تکیه بر رقابت به عنوان یک فرآیند، در پی رد فرضهای «رقابت کامل» هستند. برای مثال، اقتصاددانان مکتب اتریشی که در رأس آنها افرادی، همچون منگر، ویزر و بوم باورک قرار دارند، برای تحلیلهای خود از اصطلاحات مرسوم نظریه رقابت، از جمله «اطلاعات کامل» استفاده نکرده و به جای آن، اصطلاحات جدیدی، همچون «فرض عدم تقارن اطلاعات[2]» را جایگزین کردند. تفاوت در دسترسی به اطلاعات، «عدم تقارن اطلاعات» نامیده میشود که باعث میشود تشخیص کیفیت خوب در مقایسه با کیفیت پایینتر پرهزینه باشد. عدم تقارن اطلاعات سبب انتخاب نامساعد و کاهش کارآیی بازار میگردد (داوودی و همکاران، 1391). اطلاعات ناقص[3] علاوه بر نقض کارایی بازار، میتواند به شرایط انحصاری منجر شود.
بررسی متون اسلامی نشان میدهد، در چارچوب حقوق اقتصاد اسلامی، برای خرید و فروش، اجاره، جعاله و سایر معاملات، قوانین و مقرّراتی تنظیم شده است؛ قوانینی مانند: حرمت ربا، حرمت غش، لزوم معین بودن ثمن و مثمن در بیع، رعایت شرایط عمومی طرفین معامله، رعایت انصاف، تراضی طرفین در خرید و فروش و انواع قراردادها. گفتنی است که بازار، برحسب رعایت و عدم رعایت این قوانین و مقرّرات، به بازار اسلامی نزدیک میشود یا از آن فاصله می گیرد. در کنار این قوانین برخی آموزههای اسلامی نظیر: پرهیز از دروغ گویی و کتمان اطلاعات، بیان عیب کالا و … نیز وجود دارد که همهاین امور، باعث افزایش شفافیت بازار و کاهش عدم تقارن اطلاعات در آن میشود.
در این فصل ابتدا شرح و بیان مساله تحقیق و در ادامه اهمیت و ارزش تحقیق، و پس از آن سؤالات و اهداف تحقیق، به طور مختصر شرح داده میشود.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 10:38:00 ب.ظ ]
|