بررسی تربیت اخلاقی از دیدگاه غزالی و ملاصدرا |
1-3اهمیت و ضرورت تحقیق……………………….. 3
1-4اهداف تحقیق……………………………….. 3
1-5 سوالات تحقیق………………………………. 4
1-6روش تحقیق…………………………………. 4
1-7تعریف مفاهیم و اصطلاحات……………………… 4
فصل دوم پیشینه پژوهش
2-1مقدمه…………………………………….. 6
2-2پیشینه پژوهش………………………………. 6
فصل سوم تربیت اخلاقی از دیدگاه غزالی
3-1مقدمه…………………………………….. 10
بخش اول:حیات و آثار…………………………… 10
3-2حیات(450-505ه.ق)……………………………. 10
3-3تحصیلات……………………………………. 11
3-4شرایط اجتماعی……………………………… 12
3-5آثار……………………………………… 13
بخش دوم:مبانی فلسفی غزالی……………………… 14
3-6 اندیشه ………………………………….. 14
3-6-1خدا…………………………………….. 14
3-6-2انسان…………………………………… 15
3-6-3نفس…………………………………….. 16
3-6-3-1قوای نفس………………………………. 17
3-6-4معرفت …………………………………… 18
3-6-4-1 معرفت حسی و عقلی………………………… 18
3-6-4-2معرفت ذوقی و کشفی………………………… 18
عنوان | صفحه |
3-6-4-3کسب معرفت………………………………. 18
بخش سوم:تربیت اخلاقی از دیدگاه غزالی…………….. 19
3-6-5تربیت در نظر غزالی……………………….. 19
3-6-6اخلاق در اندیشه غزالی……………………… 19
3-7تربیت اخلاقی……………………………….. 20
برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
3-7-1اهمیت و ضرورت تربیت اخلاقی…………………. 20
3-7-2اهداف تربیت اخلاقی………………………… 21
3-7-3مبانی تربیت اخلاقی در اندیشه غزالی………….. 21
3-7-4اصول تربیت اخلاقی ………………………… 25
3-7-5روشهای تربیت اخلاقی……………………….. 32
3-8خلاصه فصل………………………………….. 41
فصل چهارم تربیت اخلاقی از دیدگاه ملاصدرا
4-1مقدمه…………………………………….. 43
بخش اول:حیات و آثار ملاصدرا…………………….. 43
4-2دوران زندگی (حیات)…………………………. 43
4-3آثار و تالیفات…………………………….. 44
بخش دوم:مبانی فلسفی ملاصدرا…………………….. 45
4-4حکمت متعالیه ……………………………… 45
4-4-1انسان در حکمت متعالیه ……………………. 45
4-5هویت انسان………………………………… 45
4-6نفس………………………………………. 46
4-6-1مراتب و مراحل نفس انسانی …………………. 46
4-6-2حالات نفس انسانی………………………….. 47
یک مطلب دیگر :
4-6-3باقی یا فانی بودن نفس…………………….. 47
4-7عقل در حکمت متعالیه………………………… 48
4-7-1عقل به مثابه قوه اى از قواى نفس……………. 48
4-7-1-1عقل نظرى………………………………. 48
4-7-1-2عقل عملى………………………………. 48
4-7-2 عقل به عنوان تمام هویت انسان نه صرفاً قوهاى از نفس 49
4-8معرفت شناسی ………………………………. 49
عنوان | صفحه |
4-9برهان کشفی در حکمت متعالیه …………………. 50
4-10آموزه های دینی در حکمت متعالیه……………… 50
4-11نظریات فلسفی حکمت متعالیه………………….. 50
بخش سوم:تربیت اخلاقی از نگاه ملاصدرا……………… 52
4-12مبانی تربیت اخلاقی…………………………. 52
4-13اخلاق متعالیه……………………………… 56
4-13-1هدف تربیت اخلاقی در حکمت متعالیه …………. 58
4-14اصول تربیت اخلاقی از دیدگاه ملاصدرا…………… 58
4-15روشهای تربیت اخلاقی ……………………….. 65
4-16خلاصه فصل…………………………………. 68
فصل پنجم مقایسه و نتیجه گیری
5-1مقدمه ……………………………………. 70
5-2مقایسه مبانی تربیت اخلاقی……………………. 70
5-2-1تفاوتهای مبانی تربیت اخلاقی ……………….. 70
5-2-2شباهتهای مبانی تربیت اخلاقی………………… 72
5-3مقایسه اصول تربیت اخلاقی…………………….. 73
5-3-1تفاوتهای اصول تربیت اخلاقی…………………. 73
5-3-2 شباهتهای اصول تربیت اخلاقی………………… 74
5-4مقایسه روشها………………………………. 76
5-4-1تفاوتهای روشهای تربیت اخلاقی……………….. 77
5-4-2شباهتهای روشهای تربیت اخلاقی……………….. 77
5-5نتیجهگیری…………………………………. 79
5-6پیشنهادات پژوهشی…………………………… 80
5-7پیشنهادات کاربردی………………………….. 80
5-8محدودیتهای تحقیق…………………………… 81
منابع……………………………………….. 83
1-1مقدمه
انسان گل سر سبد جهان آفرینش ،خداوند متعال است که در نیکوترین صورت(وجه)آفریده شده است «لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم»(سوره تین،آیه 4).او دارای ابعاد وجودی متنوع است که برای شکوفا شدن و متعالی شدن این ابعاد و استعدادها ،احتیاج به تربیت دارد و در این میان پرورش فضایل اخلاقی یکی از مهمترین و در عین حال مشکلترین کارهاست تا انسان را در مسیر کمال که علت غایی آفرینش است قرار دهند.چنانکه رسول گرامی اسلام فرمودند:فلسفه بعثت ایشان هم تکمیل مکارم اخلاقی بوده است و قران کریم راز بعثت تمام پیامبران را تعلیم و تربیت و تزکیه بشر عنوان کرده است (سوره جمعه،آیه2). اخلاق و تربیت اخلاقی به دلیل نقش مهمی که در سرنوشت انسان و جامعه دارد از دیرباز مورد توجهاندیشمندان بشری و پیشوایان دینی بوده است. قسمت اعظم آموزههای دینی اسلام، مسیحیت، یهود و دیگر ادیان را اخلاقیات و قسمت بیشتر فعالیتهای اولیای دینهای مختلف را تربیت اخلاقی تشکیل میدهد.بعد از انبیا و اوصیا الهی فلاسفه و اندیشمندان مختلف اعم از پیروان ومکاتب الهی و پیروان مکاتب مادی هر یک با بینش و اهداف خاص خود از تربیت و اخلاق سخن گفتهاند و اصول و روشهایی را برای آن ارائه دادهاند.
از دیدگاه اسلام پرورش فضایل اخلاقی یکی از مهمترین اهداف رسالت پیامبر خدا بوده است تا انسان در مسیر کمال که علت غایی آفرینش است قرار بگیرد. تجربه بشری نشان داده است که انسان خواه متدین به دین آسمانی باشد یا نباشد، هیچ گاه حتی در دوران مدرن و پسا مدرن هم بینیاز از تربیت و اخلاق نیست.
نیاز جهان معاصر به اخلاق حیاتی و درجه اولی است و واضح است که جز در سایه جدی گرفتن تریبت اخلاقی نمیتوان به این هدف والا دست یافت. توجه به تربیت به ویژه تربیت اخلاقی توجه به حیاتی ترین مقوله انسانی است، زیرا بیشتر نابسامانیهای جهان و انواع گرفتاریهای بشری ناشی از غفلت انسان از امر تربیت و سازندگی روحی و اخلاقی خویش است (شریفی و پناهی، 1388). یکی از ارکان اساسی سعادت بشر در زندگی مادی و معنوی اخلاق و فضایل اخلاقی میباشد. محاسن اخلاقی و خلقیات ستوده موجبات تحکیم روابط انسانی را فراهم میآورد. برخوردهای درست که براساس یک سلسله کارهای اخلاقی صورت میگیرد، شور و نشاط به کالبد زندگی میدهد و زندگی فردی و اجتماعی را در مسیر تعالی و تکامل به کام انسان گوارا میسازد (صادقی اردستانی، 1388). پس روابط اخلاقی نیک و مثبت همانطور که موجب تهذیب نفس، تربیت انسانی و رشد معنوی میشود در تکامل هویت اجتماعی، توسعه، ترقی و تعالی فردی و اجتماعی نقش تعین کنندهای دارد و امتی را به سربلندی و عزت میرساند، چنان که فقدان آن موجب عقب ماندگی، ذلت و گاهی موجبات سقوط یک جامعه را فراهم مینماید.
تربیت اخلاقی به عنوان یکی از مهمترین ابعاد تربیت به شمار میرود که میتواند به طور مستقل در کنار جنبههای دیگر تربیت نظیر تربیت عقلانی، دینی، اجتماعی و عاطفی مورد برسی قرار گیرد. اگر بشر در تمام ابعاد تربیت موفق، ولی در زمینه تربیت اخلاقی دچار ضعف و سستی باشد مشکلات بیشماری گریبانش را خواهد گرفت و حتی شاید اثرات مثبت جنبههای دیگر تربیت نیز از بین برود.
ما در این فصل ابتدا به طرح مسئله پژوهش خواهیم پرداخت و در ادامه برمبنای مسئله مورد بحث به بیان اهداف و ضرورت تحقیق و همچنین روش تحقیق میپردازیم و در پایان نیز تعریفی از اصطلاحات ارائه خواهیم داد.
1-2بیان مسئله
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 03:07:00 ب.ظ ]
|