مقایسه سلامت عمومی و احساس تنهایی در مادران کودکان با ناتوانیهای تحولی |
![]() |
فصل دوم: 10
ادبیات تحقیق. 10
2-1-مبانی نظری.. 11
2-1-1- ناتوانیهای تحولی.. 11
2-1-2- اختلالهای طیف اتیسم. 13
2-1-2-1- ویژگیهای دانشآموزان با اختلالهای طیف اتیسم. 13
2-1-2-2-میزان شیوع. 14
2-1-2-3-سبب شناسی.. 14
2-1-2-3-1-عوامل ژنتیکی.. 15
2-1-2-3-2-عوامل زیست-شیمیایی.. 15
2-1-2-3-3-عوامل عصب-فیزیولوژیکی.. 15
2-1-2-3-4-عوامل شناختی.. 16
2-1-2-3-5-عوامل خانوادگی.. 16
2-1-2-4-طبقهبندی اختلالهای طیف اتیسم. 17
2-1-3- کمتوانیذهنی.. 17
2-1-3- 1- ویژگیهای دانشآموزان کمتوانذهنی.. 18
2-1-3-2-میزان شیوع. 19
2-1-3-3-سببشناسی.. 19
2-1-3-4- طبقه بندی کمتوانیذهنی.. 20
2-1-4-ناتوانی یادگیری.. 20
2-1-4-1- ویژگیهای دانش آموزان با ناتوانی یادگیری.. 21
2-1-4-2-میزان شیوع. 22
2-1-4-3-سببشناسی.. 22
2-1-4-4-طبقهبندی کودکان با ناتوانی یادگیری.. 23
2-1-5-مسائل و چالشهای خانوادههای افراد با ناتوانیهای تحولی.. 24
2-1-5-1- مسائل و چالشهای خانوادههای کودکان با اختلالهای طیف اتیسم. 25
2-1-5-2- مسائل و چالشهای خانوادههای کودکان با کمتوانیذهنی.. 26
2-1-5-3- مسائل و چالشهای خانوادههای کودکان با ناتوانی یادگیری.. 27
2-1-6- مسائل و چالشهای مادران کودکان با ناتوانیهای تحولی.. 28
2-2-پیشینه پژوهش… 30
2-2-1 پیشینه داخلی.. 30
2-2-2 پیشینه خارجی.. 35
2-2-3-نتیجهگیری از پژوهشهای پیشین.. 42
فصل سوم: 44
روش تحقیق. 44
3-1-طرح تحقیق.. 45
3-2-متغیرهای تحقیق.. 45
3-3-جامعه آماری.. 45
3-4-نمونه و روش نمونه گیری.. 45
3-5-تعریف عملیاتی متغیرها 46
3-6-ابزار پژوهش… 47
3-6-1- پرسشنامه سلامت عمومی.. 47
3-6-2- مقیاس احساس تنهایی.. 48
3-7-شیوهی اجرای پژوهش… 48
3-8-روش تجزیه و تحلیل.. 49
فصل چهارم: 50
نتایج. 50
4-1-یافتههای توصیفی: 51
4-1-1-ناتوانیهای تحولی.. 51
یک مطلب دیگر :
4-1-2-سن مادران. 52
4-1-3-تحصیلات مادران. 53
4-1-4-شغل مادران. 54
4-1-5-سن همسر. 55
4-1-6-تحصیلات همسر. 56
4-1-7-شغل همسر. 57
4-1-8-جنسیت فرزند با نیاز ویژه. 58
4-1-9-سن فرزند با نیاز ویژه. 58
4-1-10-تعداد اعضای خانواده. 59
4-1-11-تعداد فرزندان خانواده. 60
4-1-12-تعداد دختران. 61
4-1-13-تعداد پسران. 61
4-1-14-درآمد. 62
4-1-15-نمره کل احساس تنهایی.. 63
4-1-16-نمره کل سلامت عمومی.. 64
4-2-تحلیل استنباطی.. 66
4-2-1-تحلیل واریانس یک راهه مقیاس احساس تنهایی.. 67
4-2-2-تحلیل واریانس چند متغیره ابعاد احساس تنهایی.. 68
4-2-3-تحلیل واریانس یک راهه سلامت عمومی.. 70
4-2-4-تحلیل واریانس چند متغیره ابعاد سلامت عمومی.. 72
فصل پنجم: 75
بحث و نتیجهگیری.. 75
محدودیت ها 87
پیشنهادات.. 87
منابع و مآخذ. 88
مقدمه
فرآیند تربیت کودک عادی و سالم برای والدین هم لذتبخش و هم دارای مشکلات و نگرانیهای فراوانی است. این مشکلات در مورد خانوادههای کودکان دارای نیازهای ویژه به مراتب مشکلتر و فشارزاتر میباشد. پدران و مادران درباره کودکان خود که هنوز به دنیا نیامدهاند، رویاها و تخیلاتی دارند. آنان ویژگیهای کودک دلخواه خود را در حد بسیار مطلوب و مطابق میل خویش تصور میکنند. اما تمام این رویاها با به دنیا آمدن یک کودک معلول فرو میریزد و یکی پس از دیگری محو میشود (سیف نراقی و نادری، 1384؛ صالحی، کوشکی و حق دوست، 1390).
در حقیقت وجود کودک ناتوان، سازش یافتگی و سلامت جسمی و روانی والدین به خصوص مادران را تهدید میکند و اغلب تأثیر منفی بر آنها دارد (سالویتا، ایتالینو و لینونن[1]، 2003؛ علاقبند، آقایوسفی، کمالی، دهستانی، حقیرالسادات، نظری و شیخها، 1390).
در تأیید این موضوع تحقیقات نشان میدهند که نگهداری طولانی مدت از کودک دارای ناتوانی موجب میشود مادران دارای کودک ناتوان با مشکلات زیادی در وضعیت سلامت خود مواجه شوند (رضاپور ، عبدی، صافی و قاسمی، 1389).
به طور کلی وجود کودک با ناتوانی باعث ایجاد استرس روحی و روانی بر خانواده و به ویژه مادر شده و والدین کودکان مبتلا به ناتوانیهای تحولی، استرس زیادی را متحمل میشوند. همچنین مادران کودکان دارای ناتوانی، استرس بیشتری را در مقایسه با پدران گزارش کردهاند. دلیل احتمالی این امر این است که مادران با مشکلات کودک بیشتر درگیر بوده و تحت فشارهای بیشتری قرار میگیرند (هاستینگ[2]، 2003؛ موللی، رضای تجریشی و اسدملایری ، 1392).
این والدین در معرض خطر فزایندهای برای دچار شدن به مسائل و مشکلات روانشناختی به دلیل کمبود منابع حرفهای، مسئولیتهای دشوار والدگری، تنهایی و انزوای والدین و پیشرفت کند کودکشان هستند. برای مثال این مادران سازشپذیری خانوادگی، کفایت و حس توانایی والدینی و رضایت زناشویی کمتری دارند (ردریگو و مورگان[3]، 1990؛ خرم آبادی، پوراعتماد، مظاهری، دهقانی و باقریان خسروشاهی ، 1390).
1-2-بیان مسئله
مادر بزرگترین معلم و مربی کودک است. مادری عموماً از پیچیدهترین تجربههای هر زن به شمار میرود و زمانی که این تجربه در مورد کودک با ناتوانی باشد به مراتب مشکلتر و همراه با احساسات ناخوشایند بسیار است. شرایط مادری برای کودکان با نیازهای ویژه هم از نظر فیزیکی و هم از نظر هیجانی بسیار خستهکننده و استرسزا میباشد (میکاییلی، رجبی و عباسی، 1391).
در گذشته تمرکز ادبیات پژوهشی در مورد رابطه والد-کودک بیشتر معطوف به اثراتی بود که والدین از نظر روانشناختی بر کودک خود دارند، اما به تازگی تأکید این پژوهشها به سمت و سویی است که اثراتی را که کودکان بر والدین خود میگذارند را بررسی میکنند (میکاییلی و همکاران، 1391).
نتایج پژوهشها حاکی از این است که اگر چه برخی از مادران به خوبی با مشکلات دست و پنجه نرم میکنند اما در کل مادران دارای کودک ناتوان، نسبت به سایر مادران، دارای اختلالات جسمی، افسردگی، اضطراب، استرس و فشارهای عصبی بیشتر و اعتماد به نفس کمتری هستند. همچنین احساس تنهایی میکنند و در ارتباطات خود با اطرافیان دچار مشکلاتی هستند (خمیس[4]، 2007؛ موللی و همکاران، 1392).
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-08-14] [ 04:56:00 ق.ظ ]
|