دانلود متن کامل پایان نامه روابط بین والدین و فرزندان و تأثیر آن در تربیت

 

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(پایان نامه مقطع ارشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

 

فهرست مطالب

بخش اول: تربیت                           23-8

  • تربیت و قلمرو آن
  1. پایه‌های اساسی تربیت
  2. اشاراتی كوتاه به مراحل تربیت
  3. اهداف تربیتی
  4. عوامل تربیت
  5. سخن، ابزار تربیت
  6. اسلام و تربیت‌پذیری انسان
  7. نكات عقلی و اسلامی در تربیت‌پذیری انسان
  8. ارزش و اهمیت تربیت
  9. توضیحاتی دیگر در باب هدف تربیت و تعلیم
  10. تربیت و وظائف آن
  11. ویژگیهای تربیت دختران
  12. عالیترین انتساب
  13. بهترین میراث
  14. بروز نتایج تربیت

 

بخش دوم: شخصیت                           30-24

  • شخصیت چیست؟
  1. صفات پایدار
  2. منشا شخصیت
  3. اثبات شخصیت
  4. جوان و محیط اجتماعی
  5. اسلام و صفات شخصیت
  6. شخصیت فرزندان
  7. بشر و خواهش عزت نفس
  8. عزت نفس و آزادگی
  9. مراعات شرف كودك در خانواده
  10. آئین اسلام و عزت نفس

بخش سوم: خانواده و مسائل نوجوانان و جوانان              39-31

بخش اول: تربیت و مسائل عاطفی

الف: خانواده و تربیت

  • وظایف والدین
  1. سخنی دیگر درباره نخستین مربی كودك
  2. معلم اول كودك
  • پی‌ریزی قواعد زندگی
  1. خانواده و تربیت
  2. شریفترین خدمت
  3. مراقبت‌ها در هفت سال سوم
  4. تمایلات نوجوان و جوان
  5. توجه به نیاز آنان
  6. مهرطلبی آنان
  7. هدایت نوجوان و جوان

ب: نیاز به محبت                             43-40

  • جلوه‌های مهرطلبی
  1. جدائی‌های طولانی
  2. مهرورزی به هنگام بازگشت
  3. چهره متبسم
  4. چند نكته مهم

بخش چهارم: نقش پدر                       50-44

الف: اخلاق پدر

  • همدمی با فرزندان
  1. در برابر حرف حق
  2. اما سخنی هم با شما

ب: بیگانگی با فرزندان

  • جوش كار و تلاش
  1. سر در لاك خود

ج: نزاع در خانه

  • خانه جهنمی
  1. سعادتمندی كانون
  2. گریز از خانه
  3. آثار بد خشونت‌ها

بخش پنجم: نقش مادر                       54-51

الف: اخلاق مادر

  • مادر و اخلاق اسلامی
  1. حوصلة مادر

ب: مادر و رازهای فرزندان

  • مادر بهترین رازدار
  1. چند نكته مهم

ج: جنبه‌های مذهبی مادر

  • مادر و مذهب
  1. نیاز به ایمان
  2. كنترل روابط
  3. در برابر عبادت فرزندان

بخش ششم:  احساس نابسامانی در خانواده            62-54

الف: تبعیض در خانه

  • ارجحیت پسر بر دختر
  1. در آموزش علم
  2. مساله كار در خانه
  3. مراقبتها در ابراز عواطف

ب: تحقیر در خانه

  • جوان و مسالة تحقیر
  1. انتقادپذیری از فرزندان
  2. چند نكته مهم

ج: آزادی فرزندان در خانه

  • جوان و آزادی
  1. نوع آزادی
  2. نكته‌ها در كنترل

د: احترام والدین

  • سئوالی در ذهن جوان
  1. نیكی به پدر و مادر
  2. رعایت حرمت فرزندان

بخش هفتم: نكته‌های مهم در روابط والدین و فرزندان         65-63

  • جبران خطای تربیتی
  1. وظیفة والدین
  2. توقف رشد عقلی
  3. آسیبهای روحی
  4. زیاده‌روی در محبت
  5. بدترین پدران

بخش هشتم: دومین كلاس تربیت (مدرسه)               76-66

  • مدرسه و تكوین شخصیت كودكان و نوجوانان
  1. همگامی خانه و مدرسه
  2. نقش مدرسه در انتقال ارزشها
  3. رفتارهای مذهبی چگونه تبلور می‌یابد؟
  4. هشیاریهای فرهنگی در پاسداری از سلامت و رشد مطلوب
  5. مهاجمان فرهنگی كیستند؟
  6. هدف مهاجمان فرهنگی چیست؟
  7. رسالت اولیاء و مربیان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی

منابع مورد استفاده:

 

 

بسمه تعالی

تحقیقات كاربرد مواد آموزشی:

مقدمه:

تقدیم این تحقیقات به آن معلمان و مربیان و اساتیدی كه شغل مقدس تدریس را با همه مشكلات و زحماتش و با توجه به تأثیر والای این وظیفه بزرگ اجتماعی، و با رضایت تمام پذیرفته‌اندو میدانند كه اگر امروز قدر كار بزرگ آنها كوچك شمرده شود فردا در برابر رسول و اهل بیت پاكش یعنی مربیان و معلمان والامقام بشری سرافراز و آبرومند خواهند بود.

و در ادامه تقدیم می‌دارم به آن جوانان و نوجوانان برومندی كه زحمات معلمان آگاه و دلسوز خود را پاس می‌دارند و وجود آنها را در راه سعادت خود عزیز می‌شمارند و

یک مطلب دیگر :

امر به معروف و نهی از منکر، کارشناسی ارشد محبت آنها را همیشه در دل پاكشان زنده می‌دارند تا فردا در برابر رسول خدا و اولیای گرامی او عزیز و موجب روشنی چشم استادان خویش باشند.

چنانكه در میان شما رسولی از خودتان فرستادیم تا آیات ما را برای شما تلاوت كند و دلها و نفسهای شما را از جهالتها و زشتیها و آلودگیها پاك نموده به اخلاق و فضایل انسانی رشد و كمال بخشد و همچنین شما را تعلیم كتاب و حكمت دهد و آنچه را كه در قدرت و امكان شما نبوده تا بفهمید به شما بیاموزد. بنابراین مرا كه خالق و منعم شما هستم همیشه بیاد داشته باشید تا من هم به لطف بیشتر و عنایتهای آینده شما را یاد كنم[1].

 

بخش اول: تربیت

تربیت و قلمرو آن

تربیت بطور خلاصه عبارت است از پرورش و رشد دادن استعدادهایی كه آفریدگار جهان در وجود انسان جهت سعادت و كمال او بودیعت گذاشته است.

با این تعریف اجمالی موضوعات زیر در امر تربیت مورد دقت و توجه قرار می‌گیرد:

  • تربیت‌كننده با داشتن هدف معین و علاقمندی كافی و آگاهی كامل به اهمیت و ارزش تربیت این مسئولیت مقدس را می‌پذیرد.
  • مقالات و پایان نامه ارشد

  •  

  • او از تجربه‌ها و اطلاعات لازم بهره‌مند می‌باشد و از اصول و مبانی تربیت عالم و آگاه و خودش نیز از فضایل اخلاقی و مزایای تربیتی برخوردار است.
  • تربیت‌كننده نسبت به موقعیت فرد یا افراد مورد تربیت و استعدادهای جسمی و روحی آنها آشنایی كامل دارد و می‌داند كه چگونه انسانهایی را برای چه جامعه‌ای باید بسازد.
  • مربی به وضع و شرایط محیطی كه در آن زندگی می‌كند و نیازهای اساسی آینده جامعه خود كاملاً آگاه است و فعالیت خود را متناسب با آن نیازها بكار می‌اندازد.
  • كار و فعالیت مربی مبتنی بر طرح و برنامه حساب شده و متوجه به هدفهای صحیح و مطلوب جامعه و متكی بر روش متناسب با این هدفها انجام می‌گیرد.
  • مسئول تربیت برای پیشبرد اهداف مقدس خویش ناگزیر است وسایل كار برای خود و افراد مورد تربیت متناسب با شرایط و امكانات زمان داشته باشد زیرا می‌داند كه هیچ كاری بدون وسیله متناسب به انجام نمی‌رسد.
  • در جامعه‌ای كه اكثریت قریب به اتفاق آن مسلمانند مربی آگاه می‌كوشد تا برای پایداری و استواری یك جامعه مترقی و مستقل اسلامی افرادی مؤمن و صاحب رشد و متخلق به اخلاق اسلامی و خدمتگزار به جامعه خود تربیت كند.

پایه‌های اساسی تربیت

تمایلات انسانی و غرائز طبیعی بمنزلة پایه‌های اساسی است كه تربیت بر روی آنها بنا می‌شود. یا بعبارت دیگر، تربیت عبارت از تعدیل خواهشهای طبیعی و تنظیم كیفیت بهره‌برداری از نیروهای غریزی است.

«خوی و منش عبارت است از غرائزی كه شغل و تجربه آن را بگونه‌ای مختلف رنگ كرده و مانند كاشی‌كار ماهری پهلوی هم چیده است.»[2]

موقعیكه آداب و رسوم تربیت بر اثر تكرار و ممارست، رنگ عادت بخود می‌گیرد و بصورت خلق و خوی ثابت در می‌آید، آدمی بر طبق آن از سرمایه‌های طبیعی خود استفاده می‌كند و به آسانی، غرائز در مجاری عادات بجریان می‌افتند.[3]

«عادات به محض آنكه تشكیل یافتند با بهره‌برداری از ذخیرة فعالیتهای ذاتی آدمی، به وجود خود ادامه می‌دهند و لاینقطع این فعالیتها را به میل خودشان تحریك می‌كنند، تقویت می‌نمایند، تفكیك می‌سازند، متمركز می‌كنند و از غرائز خام و نامنظم، دنیائی مطابق میل خود بوجود می‌آورند به طوری كه می‌توان گفت آن موجود نه مخلوق عقل است و نه زائیده غریزه، بلكه مصنوع عادات می‌باشد.»[4]

اشاراتی كوتاه و مختصر به مراحل تربیت

پیامبر اسلام (ص) سنین میان تولد تا 21 سالگی را كه با اهمیت‌ترین مرحله تربیتی است به سه مرحله تقسیم نموده است، و در قالب یك حدیث می‌فرمایند: «فرزند، در هفت سال اول سید و آقا است، و در هفت سال دوم بنده، مطیع و فرمانبردار است،‌ و در هفت سال سوم وزیر، طرف شور و مسئول است.»[5]

مراحل تربیت را از نظر اسلام می‌توان در دو مرحلة پیش از تولد و بعد از تولد بررسی نمود، مرحلة پیش از تولد شامل پیش‌بینی‌های لازم در انتخاب همسر جهت انتقال صفات و ویژگیهای مطلوب به كودك، تدابیر لازم به هنگام انعقاد نطفه و دوران جنینی و زایمان، مرحله بعد از تولد را می‌توان به پنج مرحله عمده تقسیم نمود:

كودكی، نوجوانی، جوانی، بزرگسالی، پیری كه ما از ذكر توضیحات این مراحل فوق خودداری می‌كنیم.[6]

اهداف تربیتی

 

  • هدفداری جهان عموماً و انسان خصوصاً به عنوان یك هدف تربیتی است

تعلیم و تربیت اسلامی نخست این واقعیت تحول‌آفرین را به انسان متذكر می‌شود كه دستگاه خلقت عبث و بیهوده برای بازی نیست و قرآن می‌فرماید: «آسمان و زمین را با هر چه میانشان هست بیهوده نیافریدیم این گمان كسانی است كه كافرند وای از جهنم برای آن كسانی كه كافرند.»[7]

و همچنین در مورد هدفدار بودن خلقت انسان با صراحت و قاطعیت تمام می‌فرمایند:

«گمان می‌كنید شما را بیهوده آفریدیم و بسوی ما بازگشت نخواهید كرد.»[8]

  • اطمینان و قرب الهی به عنوان یك هدف تربیتی است

انسان با طی منازل و قطع مراحل در مقام والای اطمینان و قرب به حق قرار می‌گیرد، در قرآن آیاتی در مورد اطمینان قلب وارد شده است از جمله در سوره فجر می‌فرماید: ای نفسی كه (در پرتو ایمان) به اطمینان رسیده‌ای همانا بسوی پروردگارت بازگرد با خشنودی متقابل تو از او و او از تو خشنود، پس داخل در مسلك بندگانم و داخل شو در بهشتم.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...