تحلیلی بر فرصتها و چالشهای تولید دانش مدیریت در نظام آموزش عالی ایران |
برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
یک مطلب دیگر :
ویروس ها چگونه توسط نور نابود می شوند؟
فصل اول: کلیات پژوهش…………………………………………………………………………………………………… 1 | |
1.1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………… | 2 |
2.1 بیان مساله …………………………………………………………………………………………………………. | 3 |
3.1 اهمیت و ضرورت پژوهش …………………………………………………………………………………. | 7 |
4.1 پرسش های پژوهش …………………………………………………………………………………………. | 8 |
5.1 اهداف پژوهش …………………………………………………………………………………………………… | 8 |
6.1 تعریف مفاهیم و اصطلاحات ……………………………………………………………………………. | 9 |
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش …………………………………………………………………………… 12 | |
1.2 پارادایم ………………………………………………………………………………………………………………. | 14 |
2.2 پارادایم اثباتگرایی …………………………………………………………………………………………… | 15 |
2-2-1هستیشناسی اثباتگرایی …………………………………………………………………………. | 15 |
2-2-2 شناختشناسی اثباتگرایی ……………………………………………………………………… | 16 |
2-2-3 روششناسی اثباتگرایی ………………………………………………………………………….. | 17 |
2-2-4 کاربرد پارادایم اثباتگرایی در مدیریت ……………………………………………………. | 17 |
2-2-5 ارزیابی پارادایم اثباتی ………………………………………………………………………………. | 18 |
3.2 پارادایم تفسیری ……………………………………………………………………………………………….. | 19 |
2-3-1 هستیشناسی تفسیری ……………………………………………………………………………. | 20 |
2-3-2 شناختشناسی تفسیری ………………………………………………………………………….. | 21 |
2-3-3 روششناسی تفسیری ………………………………………………………………………………. | 21 |
2-3-4 کاربرد پارادایم تفسیری در مدیریت ………………………………………………………… | 22 |
2-3-5 ارزیابی پارادایم تفسیری ………………………………………………………………………….. | 23 |
4.2 پارادایم انتقادی ……………………………………………………………………………………………… | 24 |
2-4-1 ارزیابی پارادایم انتقادی ……………………………………………………………………………. | 25 |
5.2 ارزیابی و نقد پارادایمها ……………………………………………………………………………………… | 27 |
2-5-1 رویکرد اثباتی …………………………………………………………………………………………… | 27 |
2-5-2 رویکرد تفسیری ……………………………………………………………………………………….. | 30 |
2-5-3 رویکرد انتقادی ………………………………………………………………………………………… | 34 |
6.2 انتخاب پارادایم ………………………………………………………………………………………………….. | 37 |
7.2 پارادایم اسلامی …………………………………………………………………………………………………. | 39 |
2-7-1 ضرورت استفاده از پارادایم اسلامی …………………………………………………………. | 41 |
8.2 تاریخچه آموزش عالی ……………………………………………………………………………………….. | 46 |
2-8-1 چالشها و مسائل اصلی آموزش عالی ……………………………………………………….. | 54 |
2-8-2 وضعیت سیاستگذاری و راهبری در آموزش عالی …………………………………. | 55 |
2-8-3 نارساییهای قوانین حاکم بر نظام آموزش عالی ……………………………………… | 57 |
· نارساییهای قانونی ………………………………………………………………………………….. | 58 |
· نارساییهای انتخاب دانشجو …………………………………………………………………… | 60 |
· نارساییهای مرتبط با منابع انسانی-کارکنان آموزشی …………………………… | 62 |
· نارساییهای مرتبط با منابع انسانی-کارکنان غیرآموزشی …………………….. | 64 |
· نارساییهای مرتبط با منابع مالی …………………………………………………………… | 65 |
2-8-4 افت تحصیلی و ناکارایی داخلی آموزش عالی ………………………………………….. | 68 |
2-8-5 نارساییهای دورههای علمی-کاربردی در آموزش عالی …………………………. | 69 |
9.2 توسعه فرهنگی در ایران ……………………………………………………………………………………. | 72 |
10.2 جهانی شدن ……………………………………………………………………………………………………. | 73 |
11.2 مطالعات فرهنگی و جهانی شدن …………………………………………………………………… | 74 |
2-11-1 تاثیرات جهانی شدن ……………………………………………………………………………… | 77 |
2-11-2 جهانی شدن و هویت ملی …………………………………………………………………….. | 77 |
12.2 مفهوم دانش ……………………………………………………………………………………………………. | 80 |
2-12-1 تعاریف دانش …………………………………………………………………………………………. | 80 |
2-12-2 تعریف علم ……………………………………………………………………………………………… | 81 |
2-12-3 مرز علم و دانش …………………………………………………………………………………….. | 82 |
2-12-4 انواع دانش …………………………………………………………………………………………… | 83 |
2-12-5 تعامل دانش صریح و ضمنی ………………………………………………………………….. | 83 |
2-12-6 ایجاد دانش …………………………………………………………………………………………….. | 84 |
2-12-7 روشهای دانش آفرینی در سازمان …………………………………………………………. | 84 |
2-12-8 کاربرد دانش …………………………………………………………………………………………… | 85 |
2-12-9 دانش به مثابه یک عامل تولید ………………………………………………………………. | 86 |
2-12-10 ویژگیهای جامعه دانش ……………………………………………………………………….. | 86 |
2-12-11 اصول مدیریت دانش …………………………………………………………………………… | 87 |
2-12-12 فرهنگ معرفتی تولید دانش جدید …………………………………………………….. | 88 |
13.2 موانع توسعه علمی ………………………………………………………………………………………….. | 92 |
· ریشههای تاریخی …………………………………………………………………………………………. | 92 |
· عوامل سیاسی ………………………………………………………………………………………………. | 93 |
· عوامل فرهنگی- اجتماعی ……………………………………………………………………………. | 93 |
· عوامل اداری- مدیریتی ………………………………………………………………………………… | 94 |
· سایر مشکلات ……………………………………………………………………………………………….. | 96 |
14.2 تقسیمبندی موانع تولید دانش ………………………………………………………………………. | 97 |
2-14-1 موانع ذاتی ……………………………………………………………………………………………… | 98 |
2-14-2 موانع عرضی …………………………………………………………………………………………… | 100 |
· موانع درون حوزهای ……………………………………………………………………………… | 100 |
· رواج پژوهش بدون آموزش ………………………………………………………………….. | 100 |
· ضعف در نیروی انسانی علمی- دانشگاهی(اموزشی-پژوهشی) ……………. | 100 |
· فقدان محافل علمی – پژوهشی در گرایشهای مدیریت ……………………. | 101 |
· فقر روششناسی در مدیریت ……………………………………………………………….. | 102 |
· فقدان زایندگی در کاربرد روششناسی ……………………………………………….. | 103 |
· آموزش بیکفایتی علمی- دانشگاهی …………………………………………………… | 103 |
· ریاکاری پژوهش …………………………………………………………………………………… | 104 |
· دشمنورزی با دانش غیر ……………………………………………………………………… | 105 |
· غیردوستی وغریبهپرستی(بیاعتقادی به تولیدات داخلی) ………………….. | 106 |
· غربت رابطه علمی سازنده بین دانشجو استاد ……………………………………… | 107 |
· بهره هوشی گرایشهای مدیریت ……………………………………………………………. | 108 |
· دسترسی نداشتن به ماحذ دانشی موجود ……………………………………………. | 108 |
· پاسداری از روششناسی ………………………………………………………………………. | 109 |
· موانع فراحوزهای …………………………………………………………………………………… | 110 |
· گسست بین تاریخ علمی ملی- دینی ………………………………………………….. | 110 |
· تنزل جسارت در تولید نظریه ملی ………………………………………………………. | 111 |
· جست و جوی قهرمان و پیرپرستی ……………………………………………………… | 111 |
· قحطی گفتمان و تضارب آرا ………………………………………………………………… | 112 |
· حجاب معاصرت ……………………………………………………………………………………. | 112 |
15.2 پیشینه پژوهش ………………………………………………………………………………………………. | 113 |
2-15-1 پیشینه داخلی ……………………………………………………………………………………….. | 113 |
2-15-2 پیشینه خارجی ……………………………………………………………………………………… | 116 |
16.2 مدل مفهومی مبانی نظری ……………………………………………………………………………… | 119 |
فصل سوم: روش پژوهش ……………………………………………………………………………………………… 118 | |
1.3 روش پژوهش …………………………………………………………………………………………………….. | 121 |
2.3 روشهای گردآوری اطلاعات ………………………………………………………………………………. | 122 |
3-2-1 منابع کتابخانهای ……………………………………………………………………………………… | 122 |
3-2-2 پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………. | 123 |
3.3 روایی و پایایی پرسشنامه ………………………………………………………………………………….. | 123 |
4.3 روش تعیین روایی …………………………………………………………………………………………….. | 123 |
5.3 روش تعیین پایایی ……………………………………………………………………………………………. | 123 |
603 جامعه و نمونه آماری ………………………………………………………………………………………. | 126 |
3-6-1 قلمرو مکانی پژوهش ……………………………………………………………………………….. | 128 |
3-6-2 قلمرو زمانی پژوهش ………………………………………………………………………………… | 128 |
7.3 روشهای تجزیه و تحلیل دادهها ………………………………………………………………………… | 128 |
3-7-1 روش دلفی ………………………………………………………………………………………………… | 129 |
3-7-2 آزمونهای ناپارامتری …………………………………………………………………………………. | 131 |
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل دادهها ………………………………………………………………………….. 133 | |
1.4 انجام پرسشنامه اول ………………………………………………………………………………………….. | 134 |
4-1-1 فرصتهای تولید دانش ……………………………………………………………………………. | 135 |
4-1-2 چالشهای تولید دانش ………………………………………………………………………………. | 135 |
2.4 ارزیابی پرسشنامه دوم با استفاده ازآزمونهای ناپارامتری …………………………………. | 135 |
· آزمون علامت برای سوالات 19-1 ………………………………………………………………….. | 138 |
· آزمون فریدمن برای سوالات 23-20 ……………………………………………………………… | 145 |
· آزمون علامت برای سوالات 23-20 ……………………………………………………………….. | 148 |
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری …………………………………………………………………………………. 156 | |
1.5 بحث و نتیجهگیری بر اساس سوالات پژوهش …………………………………………………. | 157 |
5-1-1 پاسخ به سوال اول پژوهش ……………………………………………………………………… | 157 |
5-1-2 پاسخ به سوال دوم پژوهش ……………………………………………………………………… | 158 |
5-1-3 پاسخ به سوال سوم پژوهش …………………………………………………………………….. | 160 |
2.5 پیشنهادات پژوهش …………………………………………………………………………………………… | 161 |
5-2-1 پیشنهادات کاربردی ………………………………………………………………………………… | 161 |
5-2-2 پیشنهادات پژوهشی ………………………………………………………………………………… | 164 |
3.5 محدودیت های پژوهش ……………………………………………………………………………………. | 164 |
فهرست منابع ………………………………………………………………………………………………………………… 166 | |
ضمائم ………………………………………………………………………………………………………………………………. 172 | |
مقدمه
پویایى شگرف علمى در شناخت جهان هدفدار و قانونمند، با اتکا به خلّاقیتهاى نهفته الهى و قوّه فعال اندیشه و ارزش بخشیدن به مرتبه تفکر و تعلیم و تعلم، به نوآفرینى و پیشرفت فضاى عمومى زندگى و ارتقاى تمدن بشر منجر شده است. این پیشرفت، حاصل تلاقى و تلفیق فرهنگها و تمدنهاى گوناگون و نتیجه فرایند رشد یابندهاى در ابعاد مختلف است که توانمندى، توسعه و استقلال واقعى کشورها را ـ که با توانایى آنها در تولید علم و تحقیقات نسبت مستقیم دارد ـ در بر مىگیرد. (ملکیان1389)
ارتقاى شناخت و معرفت جامعه در تمام زمینهها، بیش از پیش در گرو توسعه علمى است. براى تحقق توسعه علمى باید بسترهاى مناسب علمى فراهم شود؛ چراکه تولید علم از نشانههاى آفرینش فرهنگى است که فقط در یک مجموعه منظم و خلّاق صورت مىگیرد. باید توجه داشت که تولید علم بدون توجه به زمینههاى فرهنگى و منزلت اجتماعى و تحول فکرى و نهادینه و نظاممند کردن و به عبارتى، مدیریت منطقى و مؤثر امکانپذیر نیست. بدون تردید، هم سرچشمه دردها و هم آغاز درمانشان در توسعهیافتگى علمى است.
توجه به تجدید ساختار علمى کشور، رفع اقدامات موازى و توجه به حرمت و منزلت نهاد دانشگاه، دانشگاهیان و دانشجویان از بدیهىترین لوازم و مقتضیات تحرّک و توسعه علمى هستند که با مدیریت و برنامهریزى مؤثر مىتوان در تولید علم مورد تأکید مقام معظم رهبرى گامى بلند برداشت تا شاهد ارتقاى جایگاه واقعى کشورمان در عرصه علمى و بینالمللى و تولید علم به جاى ترویج آن بود. (عاملی1383)
بررسی سیاست ها و برنامههای توسعه کشورهای صنعتی گویای این واقعیت است که این کشورها به اهمیت و جایگاه علم و فناوری واقف بوده و این دو را محور توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خود تلقی کردهاند. بدون شک کشور ما نیز باید برای تحقق اهداف سند چشم انداز 1404 توسعه علمی را محور توسعه قرار دهد؛ زیرا دانش بنیان توسعه همه جانبهای است که رکن و اساس آن دانایی است.
هدف این پژوهش، شناسایى فرصتها و چالشهای پیش روى تولید دانش مدیریت در راستاى توجه دادن سیاستگذاران، مسئولان، برنامهریزان و رؤساى دانشگاهها به این مهم و برنامهریزى براى مدیریت مؤثر آن مىباشد.
- بیان مساله
ضرورت ارتقای علمی جوامع اسلامی در جهان کنونی، امری غیرقابل انکار است. ایجاد زمینههای تبادل علمی با سایر جوامع به منظور بهرهبرداری بجا از دستآوردهای آنها و نیز ترویج آرا و اندیشههای علمی خویش در محافل علمی جهان، یکی از گزینههای ضرورت بخشی به تولید اندیشه است. رکود علمی حاکم بر جوامع اسلامی که پس از دوران شکوفایی تمدن اسلامی اتفاق افتاد، زمینه را برای پیشرفت و استفاده جوامع غربی از پتانسیلهای علمی مسلمین فراهم آورد، به گونهای که بلافاصله پس ازا ین رکود، شاهد بالا گرفتن پیشرفتهای علمی در غرب بودیم از این روی بیجا نیست اگر بگوییم رکود مسلمین در حوزههای علمی، یکی از علل عمده تسلط جوامع غربی بر آنها بود. (همتی،1386)
بدیهی است نجات از این وضعیت به گونهای که ملل اسلامی بتوانند در پیشرفت جهان علم و اندیشه، دخیل بوده و نقش بسزا داشته باشند و بلکه بسان دوران شکوفایی تمدن اسلامی، دیگران را سفرهنشین علم خویش کنند، در گرو بها دادن به علم و اندیشه در حوزههای مختلف آن و در یک کلام تحقق یک نهضت و خیزش عمومی در راستای تولید علم است.
تحقق تحول علمی و ایجاد علم برای جوامع اسلامی خصوصاً جامعه دینی ایران از جهاتی به شرح ذیل ضرورت دارد: (عاملی،1383)
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 02:50:00 ب.ظ ]
|