برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یک مطلب دیگر :

ویروس ها چگونه توسط نور نابود می شوند؟

 

فصل اول: کلیات پژوهش…………………………………………………………………………………………………… 1
1.1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………… 2
2.1 بیان مساله …………………………………………………………………………………………………………. 3
3.1 اهمیت و ضرورت پژوهش …………………………………………………………………………………. 7
4.1 پرسش های پژوهش …………………………………………………………………………………………. 8
5.1 اهداف پژوهش …………………………………………………………………………………………………… 8
6.1  تعریف مفاهیم و اصطلاحات ……………………………………………………………………………. 9
فصل دوم:  ادبیات و پیشینه پژوهش …………………………………………………………………………… 12
1.2 پارادایم ………………………………………………………………………………………………………………. 14
2.2 پارادایم اثبات­گرایی …………………………………………………………………………………………… 15
2-2-1هستی­شناسی اثبات­گرایی …………………………………………………………………………. 15
2-2-2 شناخت­شناسی اثبات­گرایی ……………………………………………………………………… 16
2-2-3 روش­شناسی اثبات­گرایی ………………………………………………………………………….. 17
2-2-4 کاربرد پارادایم اثبات­گرایی در مدیریت ……………………………………………………. 17
2-2-5 ارزیابی پارادایم اثباتی ………………………………………………………………………………. 18
3.2 پارادایم تفسیری ……………………………………………………………………………………………….. 19
2-3-1 هستی­شناسی تفسیری ……………………………………………………………………………. 20
2-3-2 شناخت­شناسی تفسیری ………………………………………………………………………….. 21
2-3-3 روش­شناسی تفسیری ………………………………………………………………………………. 21
2-3-4 کاربرد پارادایم تفسیری در مدیریت ………………………………………………………… 22
2-3-5 ارزیابی پارادایم تفسیری ………………………………………………………………………….. 23
4.2 پارادایم انتقادی ……………………………………………………………………………………………… 24
2-4-1 ارزیابی پارادایم انتقادی ……………………………………………………………………………. 25
5.2 ارزیابی و نقد پارادایمها ……………………………………………………………………………………… 27
2-5-1 رویکرد اثباتی …………………………………………………………………………………………… 27
2-5-2 رویکرد تفسیری ……………………………………………………………………………………….. 30
2-5-3 رویکرد انتقادی ………………………………………………………………………………………… 34
6.2 انتخاب پارادایم ………………………………………………………………………………………………….. 37
7.2 پارادایم اسلامی …………………………………………………………………………………………………. 39
2-7-1 ضرورت استفاده از پارادایم اسلامی …………………………………………………………. 41
8.2 تاریخچه آموزش عالی ……………………………………………………………………………………….. 46
2-8-1 چالشها و مسائل اصلی آموزش عالی ……………………………………………………….. 54
2-8-2 وضعیت سیاست­گذاری و راهبری در آموزش عالی …………………………………. 55
2-8-3 نارسایی­های قوانین حاکم بر نظام آموزش عالی ……………………………………… 57
·     نارسایی­های قانونی ………………………………………………………………………………….. 58
·     نارسایی­های انتخاب دانشجو …………………………………………………………………… 60
·     نارسایی­های مرتبط با منابع انسانی-کارکنان آموزشی …………………………… 62
·     نارسایی­های مرتبط با منابع انسانی-کارکنان غیرآموزشی …………………….. 64
·     نارسایی­های مرتبط با منابع مالی …………………………………………………………… 65
2-8-4 افت تحصیلی و ناکارایی داخلی آموزش عالی ………………………………………….. 68
2-8-5 نارسایی­های دوره­های علمی-کاربردی در آموزش عالی …………………………. 69
9.2 توسعه فرهنگی در ایران ……………………………………………………………………………………. 72
10.2 جهانی شدن ……………………………………………………………………………………………………. 73
11.2 مطالعات فرهنگی و جهانی شدن …………………………………………………………………… 74
2-11-1 تاثیرات جهانی شدن ……………………………………………………………………………… 77
2-11-2 جهانی شدن و هویت ملی …………………………………………………………………….. 77
12.2 مفهوم دانش ……………………………………………………………………………………………………. 80
2-12-1 تعاریف دانش …………………………………………………………………………………………. 80
2-12-2 تعریف علم ……………………………………………………………………………………………… 81
2-12-3 مرز علم و دانش …………………………………………………………………………………….. 82
2-12-4 انواع دانش …………………………………………………………………………………………… 83
2-12-5 تعامل دانش صریح و ضمنی ………………………………………………………………….. 83
2-12-6 ایجاد دانش …………………………………………………………………………………………….. 84
2-12-7 روشهای دانش آفرینی در سازمان …………………………………………………………. 84
2-12-8 کاربرد دانش …………………………………………………………………………………………… 85
2-12-9 دانش به مثابه یک عامل تولید ………………………………………………………………. 86
2-12-10 ویژگیهای جامعه دانش ……………………………………………………………………….. 86
2-12-11 اصول مدیریت دانش …………………………………………………………………………… 87
2-12-12 فرهنگ معرفتی تولید دانش جدید …………………………………………………….. 88
13.2 موانع توسعه علمی ………………………………………………………………………………………….. 92
·     ریشه­های تاریخی …………………………………………………………………………………………. 92
·     عوامل سیاسی ………………………………………………………………………………………………. 93
·     عوامل فرهنگی- اجتماعی ……………………………………………………………………………. 93
·     عوامل اداری- مدیریتی ………………………………………………………………………………… 94
·     سایر مشکلات ……………………………………………………………………………………………….. 96
14.2 تقسیم­بندی موانع تولید دانش ………………………………………………………………………. 97
2-14-1 موانع ذاتی ……………………………………………………………………………………………… 98
2-14-2 موانع عرضی …………………………………………………………………………………………… 100
·     موانع درون حوزه­ای ……………………………………………………………………………… 100
·     رواج پژوهش بدون آموزش ………………………………………………………………….. 100
·     ضعف در نیروی انسانی علمی- دانشگاهی(اموزشی-پژوهشی) ……………. 100
·     فقدان محافل علمی – پژوهشی در گرایش­های مدیریت ……………………. 101
·     فقر روش­شناسی در مدیریت ……………………………………………………………….. 102
·     فقدان زایندگی در کاربرد روش­شناسی ……………………………………………….. 103
·     آموزش بی­کفایتی علمی- دانشگاهی …………………………………………………… 103
·     ریاکاری پژوهش …………………………………………………………………………………… 104
·     دشمن­ورزی با دانش غیر ……………………………………………………………………… 105
·     غیردوستی وغریبه­پرستی(بی­اعتقادی به تولیدات داخلی) ………………….. 106
·     غربت رابطه علمی سازنده بین دانشجو استاد ……………………………………… 107
·     بهره هوشی گرایشهای مدیریت ……………………………………………………………. 108
·     دسترسی نداشتن به ماحذ دانشی موجود ……………………………………………. 108
·     پاسداری از روش­شناسی ………………………………………………………………………. 109
·     موانع فراحوزه­ای …………………………………………………………………………………… 110
·     گسست بین تاریخ علمی ملی- دینی ………………………………………………….. 110
·     تنزل جسارت در تولید نظریه ملی ………………………………………………………. 111
·     جست و جوی قهرمان و پیرپرستی ……………………………………………………… 111
·     قحطی گفتمان و تضارب آرا ………………………………………………………………… 112
·     حجاب معاصرت ……………………………………………………………………………………. 112
15.2 پیشینه پژوهش ………………………………………………………………………………………………. 113
2-15-1 پیشینه داخلی ……………………………………………………………………………………….. 113
2-15-2 پیشینه خارجی ……………………………………………………………………………………… 116
16.2 مدل مفهومی مبانی نظری ……………………………………………………………………………… 119
فصل سوم: روش پژوهش ……………………………………………………………………………………………… 118
1.3 روش پژوهش …………………………………………………………………………………………………….. 121
2.3 روشهای گردآوری اطلاعات ………………………………………………………………………………. 122
3-2-1 منابع کتابخانه­ای ……………………………………………………………………………………… 122
3-2-2 پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………. 123
3.3 روایی و پایایی پرسشنامه ………………………………………………………………………………….. 123
4.3 روش تعیین روایی …………………………………………………………………………………………….. 123
5.3 روش تعیین پایایی ……………………………………………………………………………………………. 123
603 جامعه و نمونه آماری ………………………………………………………………………………………. 126
3-6-1 قلمرو مکانی پژوهش ……………………………………………………………………………….. 128
3-6-2 قلمرو زمانی پژوهش ………………………………………………………………………………… 128
7.3 روشهای تجزیه و تحلیل داده­ها ………………………………………………………………………… 128
3-7-1 روش دلفی ………………………………………………………………………………………………… 129
3-7-2 آزمونهای ناپارامتری …………………………………………………………………………………. 131
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده­ها ………………………………………………………………………….. 133
1.4 انجام پرسشنامه اول ………………………………………………………………………………………….. 134
4-1-1 فرصت­های تولید دانش ……………………………………………………………………………. 135
4-1-2 چالشهای تولید دانش ………………………………………………………………………………. 135
2.4 ارزیابی پرسشنامه دوم با استفاده ازآزمونهای ناپارامتری …………………………………. 135
·     آزمون علامت برای سوالات 19-1 ………………………………………………………………….. 138
·     آزمون فریدمن برای سوالات 23-20 ……………………………………………………………… 145
·     آزمون علامت برای سوالات 23-20 ……………………………………………………………….. 148
فصل پنجم: بحث و نتیجه­گیری …………………………………………………………………………………. 156
1.5 بحث و نتیجه­گیری بر اساس سوالات پژوهش …………………………………………………. 157
5-1-1 پاسخ به سوال اول پژوهش ……………………………………………………………………… 157
5-1-2 پاسخ به سوال دوم پژوهش ……………………………………………………………………… 158
5-1-3 پاسخ به سوال سوم پژوهش …………………………………………………………………….. 160
2.5 پیشنهادات پژوهش …………………………………………………………………………………………… 161
5-2-1 پیشنهادات کاربردی ………………………………………………………………………………… 161
5-2-2 پیشنهادات پژوهشی ………………………………………………………………………………… 164
3.5 محدودیت های پژوهش ……………………………………………………………………………………. 164
فهرست منابع ………………………………………………………………………………………………………………… 166
ضمائم ………………………………………………………………………………………………………………………………. 172
 

 

مقدمه   

پویایى شگرف علمى در شناخت جهان هدفدار و قانونمند، با اتکا به خلّاقیت‌هاى نهفته الهى و قوّه فعال اندیشه و ارزش بخشیدن به مرتبه تفکر و تعلیم و تعلم، به نوآفرینى و پیشرفت فضاى عمومى زندگى و ارتقاى تمدن بشر منجر شده است. این پیشرفت، حاصل تلاقى و تلفیق فرهنگ‌ها و تمدن‌هاى گوناگون و نتیجه فرایند رشد یابنده‌اى در ابعاد مختلف است که توانمندى، توسعه و استقلال واقعى کشورها را ـ که با توانایى آنها در تولید علم و تحقیقات نسبت مستقیم دارد ـ در بر مى‌گیرد. (ملکیان1389)

ارتقاى شناخت و معرفت جامعه در تمام زمینه‌ها، بیش از پیش در گرو توسعه علمى است. براى تحقق توسعه علمى باید بسترهاى مناسب علمى فراهم شود؛ چراکه تولید علم از نشانه‌هاى آفرینش فرهنگى است که فقط در یک مجموعه منظم و خلّاق صورت مى‌گیرد. باید توجه داشت که تولید علم بدون توجه به زمینه‌هاى فرهنگى و منزلت اجتماعى و تحول فکرى و نهادینه و نظام‌مند کردن و به عبارتى، مدیریت منطقى و مؤثر امکان‌پذیر نیست. بدون تردید، هم سرچشمه دردها و هم آغاز درمانشان در توسعه‌یافتگى علمى است.

توجه به تجدید ساختار علمى کشور، رفع اقدامات موازى و توجه به حرمت و منزلت نهاد دانشگاه، دانشگاهیان و دانشجویان از بدیهى‌ترین لوازم و مقتضیات تحرّک و توسعه علمى هستند که با مدیریت و برنامه‌ریزى مؤثر مى‌توان در تولید علم مورد تأکید مقام معظم رهبرى گامى بلند برداشت تا شاهد ارتقاى جایگاه واقعى کشورمان در عرصه علمى و بین‌المللى و تولید علم به جاى ترویج آن بود. (عاملی1383)

بررسی سیاست ها و برنامه­های توسعه کشورهای صنعتی گویای این واقعیت است که این کشورها به اهمیت و جایگاه علم و فناوری واقف بوده و این دو را محور توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خود تلقی کرده­اند. بدون شک کشور ما نیز باید برای تحقق اهداف سند چشم انداز 1404 توسعه علمی را محور توسعه قرار دهد؛ زیرا دانش بنیان توسعه همه جانبه­ای است که رکن و اساس آن دانایی است.

هدف این پژوهش، شناسایى فرصتها و چالشهای پیش­ ‌روى تولید دانش مدیریت در راستاى توجه دادن سیاست‌گذاران، مسئولان، برنامه‌ریزان و رؤساى دانشگاه‌ها به این مهم و برنامه‌ریزى براى مدیریت مؤثر آن مى‌باشد.

  • بیان مساله

ضرورت ارتقای علمی جوامع اسلامی در جهان کنونی، امری غیرقابل انکار است. ایجاد زمینه‎های تبادل علمی با سایر جوامع به منظور بهره­برداری بجا از دست‎آوردهای آنها و نیز ترویج آرا و اندیشه‎های علمی خویش در محافل علمی جهان، یکی از گزینه‎های ضرورت بخشی به تولید اندیشه است. رکود علمی حاکم بر جوامع اسلامی که پس از دوران شکوفایی تمدن اسلامی اتفاق افتاد،‌ زمینه را برای پیشرفت و استفاده جوامع غربی از پتانسیل‎های علمی مسلمین فراهم آورد، به گونه‎ای که بلافاصله پس ازا ین رکود، شاهد بالا گرفتن پیشرفتهای علمی در غرب بودیم از این روی بی‎جا نیست اگر بگوییم رکود مسلمین در حوزه‎های علمی، یکی از علل عمده تسلط جوامع غربی بر آنها بود. (همتی،1386)

بدیهی است نجات از این وضعیت به گونه‎ای که ملل اسلامی بتوانند در پیشرفت جهان علم و اندیشه، دخیل بوده و نقش بسزا داشته باشند و بلکه بسان دوران شکوفایی تمدن اسلامی، دیگران را سفره‎نشین علم خویش کنند، در گرو بها دادن به علم و اندیشه در حوزه‎های مختلف آن و در یک کلام تحقق یک نهضت و خیزش عمومی در راستای تولید علم است.

تحقق تحول علمی و ایجاد علم برای جوامع اسلامی خصوصاً جامعه دینی ایران از جهاتی به شرح ذیل ضرورت دارد: (عاملی،1383)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...