بررسی اثربخشی تحریک مغناطیسی جدار جمجمه ای مکرر (rTMS) بر کاهش نشانه های اضطراب ... |
1-3-1 اهداف فرعی 17
1- 4 فرضیه های تحقیق 18
1-5 تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق 18
1-5-1 اختلال اضطراب فراگیر (GAD) 18
1-5-2 تحریک مغناطیسی جدارجمجمه ای مکرر (rTMS) 19
1-5-3 افسردگی همبود 19
فصل دوم، پیشینه پژوهش 21
2-1 مرور کلی فصل 22
2-2 ماهیت، تشخیص و سبب شناسی اختلال های اضطرابی 22
2-2-1 تعریف اضطراب و مؤلفه های آن 22
2-2-2 ماهیت اختلال های اضطرابی 24
2-2-3 طبقه بندی اختلالات اضطرابی 25
2-2-4 همه گیرشناسی اختلال های اضطرابی 26
2-2-5 همبودی در اختلالات اضطرابی 27
2-2-6 سبب شناسی اختلال های اضطرابی 29
2-2-6-1 عوامل خطر زیست شناختی اختلال های اضطرابی 29
عوامل ژنتیک 29
ویژگی های مغزی 30
ویژگی های نوروشیمیایی (انتقال دهنده های عصبی) 31
بازداری رفتاری 33
2-2-6-2 تاثیرات تکاملی 34
2-2-6-3 عوامل خطر شناختی 35
2-2-6-4 عوامل خانوادگی 36
2-2-6-5 تجربه های یادگیری 37
2-2-6-6 ترکیب عوامل با یکدیگر 39
2-3 اختلال اضطراب فراگیر 40
2-3-1 معیارهای تشخیصی DSM-IV در مورد اختلال اضطراب فراگیر 42
2-3-2 معیارهای تشخیصی DSM-V درمورد اختلال اضطراب فراگیر 43
2-4 مدلهای زیستی پردازش اضطراب و رفتارهای مربوط به آن 45
2-4-1 مدل والنس 47
2-5 نقش آناتومی عصبی در اختلال اضطراب فراگیر 48
2-5-1 آمیگدال 48
2-5-2 کورتکس پری فرونتال 49
2-5-3 کورتکس سینگولیت قدامی 50
2-6 مدلهای نظری مطرح شده برای اختلال اضطراب فراگیر 51
2-6-1 مدل اجتناب شناختی نگرانی 52
2-6-2 مدل تحمل ناپذیری بلاتکلیفی 53
2-6-3 مدل نارسایی در تنظیم هیجان 55
2-6-4 مدل مبتنی بر پذیرش (AB) 57
2-6-5 مدل فراشناختی 59
2-7 درمان 61
2-7-1 درمانهای روانشناختی 61
2-7-1-1 درمان شناختی رفتاری 61
2-7-1-2 درمان فراشناختی 62
2-7-1-3 درمان روانپویشی حمایتی ـ بیانی 63
2-7-1-4 درمان نتظیم هیجانی 64
2-7-1-5 رفتاردرمانی مبتنی بر پذیرش 65
2-7-2 درمانهای فیزیکی 66
2-7-2-1 دارو درمانی 66
2-7-2-2 درمان نوروفیدبک 67
2-7-2-3 تحریک مغناطیسی جدارجمجمه ای مکرر 68
تاریخچه 69
اصول و قوانین فیزیکی 71
ایمنیTMS 72
2- 8 اثربخشی TMS بر اختلال های اضطرابی و افسردگی همبود با آنها 72
اختلال پانیک (PD) 73
اختلال استرس پس از ضربه (PTSD) 74
اختلال وسواسی ـ جبری (OCD) 76
اختلال اضطراب فراگیر (GAD) 83
فصل سوم: فرآیند روش شناختی تحقیق 85
3-1 مروری بر مطالب فصل 86
3-2 نوع پژوهش 86
3-3 افراد مورد مطالعه 86
3-3-1 جامعه تحقیق 86
3-3-2 حجم نمونه و روش نمونه گیری 87
الف) حجم نمونه 87
ب) ملاک های ورود 87
ج) ملاک های خروج 87
د) شیوه نمونه گیری 88
3-4 ابزارها و روش های تحقیق 88
3-4-1 مصاحبه تشخیصی بر اساس DSM-IV-TR 88
3-4-2 مصاحبه بالینی نیمه ساختاریافته برای اختلال محور یک در DSM-IV (SCID-I) 89
3-4-3 مقیاس کوتاه اختلال اضطراب فراگیر (GAD-7) 89
3-4-4 فرم غربالگری ایمنی درمان rTMS 90
3-4-5 پرسشنامه افسردگی بک (BDI-II) 91
3-4-6 دستگاه rTMS 91
3-4-6-1 روش اجرا 93
3-5 شیوه اجرای پژوهش 94
3-6 شیوه تجزیه و تحلیل آماری داده ها: 96
فصل چهارم، یافته های پژوهش 97
4-1 مرور کلی فصل 98
4-۱ تحلیل توصیفی پژوهش 98
4-۱-1 توزیع جنسیت و سن 98
۴-۲ تحلیل استنباطی پژوهش 101
4-3 پیوست نتایج 103
4-3-1 روش محاسبه درصد تغییر 104
4-3-1-1 محاسبه درصد تغییرات نشانه های اضطراب 104
4-3-1-2 محاسبه درصد تغییرات افسردگی همبود 106
4-3-2 روش اندازه اثر 108
4-3-3 برآورد تغییر معناداری بالینی (sdiff) 110
4-3-3-1 برآورد تغییر معناداری بالینی نشانه های اضطراب 111
4-3-3-2 برآورد تغییر معناداری بالینی میزان افسردگی 113
فصل پنجم: بحث و تبیین نتایج 115
5-1 مروری کلی بر مطالب فصل 116
5-2 خلاصه یافته ها 116
5-2-1 تأثیر درمان تحریک جدارجمجمه ای مکرر (rTMS) بر کاهش نشانه های اضطراب 116
5-2-2 تأثیر درمان تحریک جدارجمجمه ای مکرر (rTMS) بر میزان افسردگی همبود 117
5-3 بحث و تبیین نتایج 118
5-3-1 اثربخشی درمان تحریک جدارجمجمه ای مکرر (rTMS) بر میزان نشانه های اضطراب 118
5-3-2 اثربخشی درمان تحریک جدارجمجمه ای مکرر (rTMS) بر میزان افسردگی همبود 121
5-4 محدودیت ها 126
5-5 پیشنهادات پژوهش 127
5-5-1 پیشنهادات پژوهشی 127
5-5-2 یشنهادات کاربردی 128
فهرست مراجع 130
پیوستها 149
یک مطلب دیگر :
فهرست جداول: | صفحه |
جدول 3-1 سیمای کلی طرح پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. | 86 |
جدول 4-1 ویژگی های توصیفی آزمودنی ها ……………………………………………………………………………………………………………………………………… | 99 |
جدول 4-2 شاخصهای توصیفی سن آزمودنیها بر حسب عضویت گروهی …………………………………………………………………………………………….. | 99 |
جدول 4-3 شاخصهای توصیفی مربوط به نمرات اضطراب فراگیر در آزمودنیهای پژوهش در دو مرحله پیش و پس آزمون …………….. | 100 |
جدول 4-4 شاخصهای توصیفی مربوط به نمرات افسردگی همبود در آزمودنیهای پژوهش در دو مرحله پیش و پس آزمون ……………… | 100 |
جدول 4-5 بررسی معناداری تفاوت در نمرات مربوط به متغیرهای مورد مطالعه پیشآزمون دو گروه آزمایش و گواه …………………………… | 101 |
جدول 4-6 نتایج مربوط به آزمون یومن ویتنی در دو گروه آزمایش و گواه در نمرات اضطراب …………………………………………………………….. | 102 |
جدول 4-7 نتایج مربوط به آزمون یومن ویتنی در دو گروه آزمایش و گواه در نمرات افسردگی همبود …………………………………………………. | 103 |
جدول 4-8 مقایسه درصد تغییر مربوط به نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش در نشانه های اضطراب …………………………….. | 105 |
جدول 4-9 مقایسه درصد تغییر مربوط به نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه پلاسبو در نشانه های اضطراب …………………………………. | 105 |
جدول 4-10 مقایسه درصد تغییر مربوط به نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه آزمایش و گواه در نشانه های اضطراب ……………… | 106 |
جدول 4-11 مقایسه درصد تغییر مربوط به نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش در افسردگی همبود ………………………………….. | 107 |
جدول 4-12 مقایسه درصد تغییر مربوط به نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه پلاسبو در افسردگی همبود …………………………………….. | 107 |
جدول 4-13 مقایسه درصد تغییر مربوط به نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه آزمایش و گواه درافسردگی همبود ……………………. | 108 |
جدول 4-14 اندازه اثر تحریک مغناطیسی جدارجمجمه ای مکرر در گروه آزمایش بر نشانه های اضطراب و افسردگی همبود ……………….. | 109 |
جدول 4-15 اندازه اثر تحریک مغناطیسی جدارجمجمه ای مکرر در گروه پلاسبو بر نشانه های اضطراب و افسردگی همبود ……………….. | 110 |
جدول 4-16 نتایج مربوط به برآورد تغییر معناداری بالینی برای گروه آزمایش در پیش و پس آزمون در نشانه های اضطراب ……………… | 111 |
جدول 4-17 نتایج مربوط به برآورد تغییر معناداری بالینی برای گروه پلاسبو در پیش و پس آزمون در نشانه های اضطراب ……………….. | 112 |
جدول 4-18 نتایج مربوط به برآورد تغییر معناداری بالینی برای گروه آزمایش در پیش و پس آزمون میزان افسردگی …………………………. | 113 |
جدول 4-19 نتایج مربوط به برآورد تغییر معناداری بالینی برای گروه پلاسبو در پیش و پس آزمون میزان افسردگی …………………………… | 114 |
فهرست شکل ها:
شکل 2- 1 …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..51
شکل 5-1 ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………125
- بیان مسئله
اضطراب، پاسخی ضروری به تنیدگی است و فرد را به هنگام مواجهه با خطر، برای کنش و واکنش آماده می سازد. در بسیاری از مواقع، چنین پاسخی منطقی و حتی حیاتی است. اما، حالت نابهنجارآن می تواند برگستره وسیعی از عملکردهای آدمی، اثر بگذارد (کنرلی[1]، 1995). اضطراب زمانی نابهنجار تلقی می شود که شدّت و زمان آن با آسیب احتمالی ناهماهنگ باشد و یا بدون هیچ تهدید قابل شناسایی رخ دهد (نویز و هون ـ ساریک[2]، 1998).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 10:31:00 ب.ظ ]
|