بررسی مکانیسم های اجتماعی تعیین کنندهی سطح بازدارندگی قوانین راهنمایی و رانندگی در بین جوانان شهر همدان |
2-4) مبانی نظری تحقیق 24
2-4-1) نظریههای روانشناختی…………………………………………………………………………………… 24
2-4-1-1) در رویکرد رفتاری……………………………………………………………………………………. 24
2-4-1-2) نظریه یادگیری اجتماعی………………………………………………………………………………. 25
2-4-1-3) نظریه شناختی (مربوط به آگاهی از قوانین)…………………………………………………………. 25
2-4-2) نظریههای جامعهشناختی…………………………………………………………………………………. 26
2-4-2-1) نظریه بازدارندگی…………………………………………………………………………………….. 26
2-4-2-1-1) نظریه بازدارندگی خاص…………………………………………………………………………… 26
2-4-2-1-2) نظریه بازدارندگی عام……………………………………………………………………………… 27
2-4-2-2) دیدگاههای مربوط به فشارهای ساختاری- اجتماعی…………………………………………………… 27
2-4-2-2-1) دیدگاه کارکردگرایی………………………………………………………………………………… 27
2-4-2-2-2) مرتون و فرصتهای مشروع افتراقی……………………………………………………………… 30
2-4-2-2-3) کلوارد و اهلین و فرصتهای نامشروع افتراقی…………………………………………………… 31
2-4-2-2-4) کوهن و ناکامی منزلتی……………………………………………………………………………. 31
2-4-2-3) دیدگاه مربوط به طبقه اجتماعی. 32
2-4-2-3-1) دیدگاه تضاد…………………………………………………………………………………………. 32
2-4-2-4) دیدگاه مربوط به وابستگی فرد به جامعه و خانواده 33
2-4-2-4-1) نظریه کنترل اجتماعی……………………………………………………………………………… 33
2-5) چارچوب نظری…………………………………………………………………….. 35
2-6) مدل پیشنهادی پژوهش……………………………………………………………… 36
2-7) فرضیات تحقیق…………………………………………………………………….. 37
فصل سوم: روش تحقیق
برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
3-1) مقدمه……………………………………………………………………………….. 42
3-2) روش انجام تحقیق 42
3-3) روش تجزیه و تحلیل آماری 43
3-4) جامعه آماری……………………………………………………………………….. 43
3-5) واحد تحلیل………………………………………………………………………….. 43
3-6) حجم نمونه………………………………………………………………………….. 43
3-7) روش نمونهگیری 43
3-8) روش گردآوری دادهها 44
3-9) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای مورد بررسی 44
3-9-1) متغیر وابسته. 44
3-9-1- 1)تعریف مفهومی بازدارندگی………………………………………………………………………….. 44
3-9-1- 2) تعریف عملیاتی متغیر وابسته. 45
3-9-2) متغیرهای مستقل………………………………………………………………………………………… 46
3-9-2- 1) تعریف مفهومی و عملیاتی پایگاه اقتصادی-اجتماعی……………………………………………….. 46
3-9-2- 2) تعریف مفهومی و عملیاتی فشار ساختاری- اجتماعی……………………………………………….. 46
3-9-2- 3) تعریف مفهومی و عملیاتی وابستگی فرد به خانواده و نهادهای اجتماعی………………………….. 47
3-9-2- 4) تعریف مفهومی و عملیاتی آگاهی از قوانین…………………………………………………………. 47
3-9-2- 5) تعریف عملیاتی متغیرهای مستقل در قالب جدول……………………………………………………. 48
3-9-3) متغیرهای واسطهای……………………………………………………………………………………… 49
3-9-3-1) تعریف مفهومی و عملیاتی اثرپذیری مجازاتهای رسمی……………………………………………. 49
3-9-3-2) تعریف مفهومی و عملیاتی ناکامی منزلتی……………………………………………………………. 49
3-9-3-3) تعریف مفهومی و عملیاتی کنترلهای اجتماعی. 50
3-9-3-4) تعریف عملیاتی متغیرهای واسط در قالب جدول……………………………………………………… 51
3-10) اعتبار و پایایی……………………………………………………………………. 52
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1) مقدمه 56
4-2) توصیف متغیرهای زمینهای تحقیق………………………………………………… 56
4-2-1) توزیع پاسخگویان برحسب جنسیت.. 56
4-2-2) توزیع پاسخگویان برحسب سن. 57
یک مطلب دیگر :
4-2-3) توزیع پاسخگویان برحسب داشتن سابقه گواهینامه………………………………………………………. 57
4-2-4) توزیع پاسخگویان برحسب وضعیت تاهل. 58
4-2-5) توزیع پاسخگویان برحسب وضعیت سواد 58
4-2-6) توزیع پاسخگویان برحسب وضعیت اشتغال…………………………………………………………….. 59
4-2-7) توزیع پاسخگویان برحسب وضعیت درآمد و هزینه. 59
4-2-8) توزیع پاسخگویان برحسب سطح بازدارندگی قوانین راهنمایی و رانندگی……………………………… 60
4-2-9) توزیع پاسخگویان برحسب سطح ناکامی منزلتی………………………………………………………… 61
4-2-10) توزیع پاسخگویان برحسب فشار ساختاری- اجتماعی در بین رانندگان جوان. 61
4-2-11) توزیع پاسخگویان برحسب وابستگی فرد به خانواده و نهادهای اجتماعی. 62
4-2-12) توزیع پاسخگویان برحسب سطح آگاهی از قوانین. 63
4-2-13) توزیع پاسخگویان برحسب کنترلهای اجتماعی در بین رانندگان جوان. 63
4-2-14) توزیع پاسخگویان برحسب سطح اثرپذیری مجازاتهای رسمی………………………………………… 64
4-2-15) توزیع پاسخگویان برحسب سطح پایگاه اقتصادی- اجتماعی…………………………………………… 65
4- 3) تحلیل استنباطی……………………………………………………………………. 65
4-3- 1) تحلیلهای دو متغیره 65
4-3-1-1) تحلیل رابطه سابقه داشتن گواهینامه با اثرپذیری مجازاتهای رسمی………………………………… 65
4-3-1-2) تحلیل رابطه میزان تحصیلات با میزان آگاهی از قوانین راهنمایی و رانندگی………………………. 66
4-3-1-3) تحلیل رابطه فشار ساختاری- اجتماعی و اثرپذیری مجازاتهای رسمی با بازدارندگی از قوانین. 66
4-3-1-4) تحلیل رابطه پایگاه اقتصادی- اجتماعی و وابستگی فرد به خانواده و نهادهای اجتماعی با بازدارندگی قوانین 67
4-3-1-5) تحلیل رابطه کنترلهای اجتماعی و ناکامی منزلتی و آگاهی از قوانین راهنمایی و رانندگی با 68
4-3-1-6) تحلیل رابطه فشار ساختاری- اجتماعی و آگاهی از قوانین و پایگاه اقتصادی- اجتماعی با اثرپذیری مجازاتهای رسمی 69
4-3-1-7) تحلیل رابطه پایگاه اقتصادی- اجتماعی با وابستگی فرد به خانواده و نهاد های اجتماعی 69…………….
4-3-1-8) تحلیل رابطه پایگاه اقتصادی- اجتماعی با کنترلهای اجتماعی………………………………………… 70
4-3-1-9) تحلیل رابطه پایگاه اقتصادی- اجتماعی با ناکامی منزلتی…………………………………………….. 70
4-3-2) مقایسه سطح بازدارندگی قوانین بر اساس جنسیت.. 70
4-3-3) آزمون فرضیات………………………………………………………………………………………….. 71
4-3-3-1) فرضیه اول. 71
4-3-3-2) فرضیه دوم 73
4-3-3-2-1) رابطه بین پایگاه اقتصادی- اجتماعی و ناکامی منزلتی……………………………………………. 73
4-3-3-2-2) رابطه بین پایگاه اقتصادی- اجتماعی و بازدارندگی قوانین راهنمایی و رانندگی. 74
4-3-3-2-3) ناکامی منزلتی و بازدارندگی قوانین راهنمایی و رانندگی. 75
4-3-3-3) فرضیه سوم 76
4-3-3-3-1) رابطه بین پایگاه اقتصادی- اجتماعی رانندگان و کنترل های اجتماعی……………………………. 76
4-3-3-3-2) رابطه بین پایگاه اقتصادی- اجتماعی رانندگان و سطح بازدارندگی قوانین……………………….. 77
4-3-3-3-3) رابطه بین کنترل های اجتماعی و سطح بازدارندگی قوانین راهنمایی و رانندگی………………… 78
4-3-3-4) فرضیه چهارم 79
4-3-3-4-1) رابطه بین وابستگی فرد به خانواده و نهادهای اجتماعی و خود کنترلی رانندگان………………… 79
4-3-3-4-2) رابطه بین وابستگی فرد به خانواده و نهادهای اجتماعی و بازدارندگی قوانین. 80
4-3-3-4-3) رابطه بین خود کنترلی رانندگان و بازدارندگی قوانین. 81
4-3-3-5) فرضیه پنجم 81
4-3-3-5-1) رابطه بین فشارهای اجتماعی و تاثیر مجازاتهای رسمی. 82
4-3-3-5-2)رابطه بین فشارهای اجتماعی و سطح بازدارندگی قوانین . 82
4-3-3-5-3) رابطه بین اثرپذیری مجازاتهای رسمی و سطح بازدارندگی قوانین. 83
4-4) تحلیل عوامل موثر بر سطح بازدارندگی از قوانین راهنمایی و رانندگی………….. 84
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1) مقدمه……………………………………………………………………………….. 93
5-2) خلاصه یافتهها 93
5-3) بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………. 97
5-4) محدودیتهای پژوهش……………………………………………………………… 99
5-5) پیشنهادهای پژوهش………………………………………………………………… 100
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 07:08:00 ب.ظ ]
|