بررسی مقایسه ای رابطه سرمایه اجتماعی با هویت ملی در دو شهر کرمانشاه و جوانرود |
تحول هویت ایرانی…………………………………. 22
دوران پهلوی و مدرنیسم ایرانی……………….. 28
چالشهای هویت ملی……………………………….. 29
هو یت ملی ایرانیان در دوران معاصر………….. 37
رویکردهای هویت اجتماعی……………………….. 42
دولت- ملت، ملیت………………………………….. .44
شکلگیری هویت ملی………………………………. 46
هویت قومی…………………………………………….. .47
سرمایه اجتماعی………………………………………. 49
تعاریف سرمایه اجتماعی …………………………… 49
تاریخچه ی مطالعات سرمایه ی اجتماعی…….. 58
عناصر و مولفه های سرمایه ی اجتماعی ……… 59
پیشینه تحقیقات داخلی………………………..….. 65
پیشینه خارجی………………………………………….. 72
چهارچوب نظری…………………………………………. 73
ابعاد هویت ملی…………………………………………… 74
ابعاد سرمایه اجتماعی…………………………………. 85
بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و هویت ملی…… 86
فصل سوم:روش اجرای تحقیق…………….. 103
مقدمه…………………………………………………………. 104
جامعه آماری نمونهگیری ……………………………
برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
104
بر آورد حجم نمونه…………………………………… 105
واحد مشاهده…………………………………...…… . 106
واحد تحلیل…………………………………….….….. .106
شیوه نمونه گیری…………………………………….. .106
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها ………………. 107
منزلت شغلی………………………………………….. .115
ابزار تحقیق …………………………………………….. 116
متغیر وابسته: هویت ملی………………………….. 116
متغیر مستقل :سرمایه اجتماعی ………………. 121
پایگاه اقتصادی و اجتماعی ………………………..
یک مطلب دیگر :
تعیین اختلافات اجیر و مستأجر در مرحلهی مربوط به خاتمهی عقد
.124
منغیرهای زمینه ای ……………………………………. 124
اعتبار و پایایی ………………………………………….. 125
روش های تجزیه و تحلیل داده ها ……………….. .129
فصل چهارم: نتایج و یافتههای تحقیق……… 131
مقدمه…………………………………………………………. 132
تحلیل توصیفی داده ها……………………………….. 132
تحلیل های استنباطی…………………………………. 151
فصل پنجم: بحث و پیشنهادات…………..…. 162
نتایج حاصل از تحلیل های آمار استنباطی …… 164
محدودیت ها…………………………………………..….. 169
پیشنهادات…………………………………………………. .170
منابع………………………………….….. 171
پیوستها و ضمایم…………………………… 173
مقدمه:
همانطور که قابل مشاهده است با توجه به تنوع قومی که در ایران وجود دارد و یکی از نمونه های استثنایی در میان کشورهای دنیا است و نیاز به حفظ نظم موجود که از لوازم اصلی آن تقویت هرچه بیشتر هویت ملی است که بتوان از تهدیدهای روزافزون فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی و اثرات آن را تا حدودی کاهش داد تا این قومیتها قابلیت ها و تلاش های خود را معطوف به مای ایرانی و کشور با سابقه شان کنند. در این عرصه تاکید بر داشته های فرهنگ خودی میتواند از مناسبترین راه حل ها باشد.
اندیشمندان علوم اجتماعی هر کدام از نقطه نظری به تعریف هویت پرداخته اند مثلا گیدنز هویت را عبارت میداند از: خود شخص آن طور که شخص خودش را تعریف می کند.از نظر او هویت انسان در کنش متقابل با دیگران ایجاد شده و در جریان زندگی پیوسته تغییر می کند.
کشور ما در حال گذار است و با تحول و مسایل خاصی روبه روست مساله اساسی این است که امروزه مردم با مشکلات موجود در جامعه که خود برگرفته از نابسامانی هویتی ناشی از عدم جدایی کامل از هویت گذشته و اتصال به هویت جدید است این امر در میان اقلیتها به خصوص موجب می شود تا نسبت به فرهنگ حال و گذشته خویش احساس تعلق کمتری داشته باشند و موجب بحران هویتی شود.
از دید برخی صاحبنظران شواهد بسیاری دلالت دارد که شتاب و گستردگی تحولات جهان معاصر سبب شده تا هویت جوانان به خصوص دایما در حال تغییر و بحران باشد و زمینه ای در جهت سردرگمی ها –نابسامانیهای هویتی- عدم تعهد- پایمالی منافع ملی و پیدایش بحران هویت گردد(عبدالهی- 1375: 158).
با توجه به مطالبی که گفته شد مشاهده می شود که هویت ملی را میتوان یکی از مهمترین شاخص هایی دانست که موجب همبستگی اجتماعی می شودو هویت ملی در اینجا به معنای مجموعه به هم پیوسته ای از ویژگیهای فرهنگی – سیاسی –تاریخی و جغرافیایی است که طی آن افراد در قبالش احساس همبستگی –تعهد و وفاداری میابد.
مقوله هویت ملی و ابعاد آن یکی از مهمترین مسایل و چالشهای فرهنگی می باشد که از دوران گذشته بویژه در سده های اخیر یعنی پس از آشنایی ایرانیان با مغرب زمین همواره وجود داشته است و غالبا به صورت تعارض بین هویت ملی و مذهبی بوده است.
در حقیقت هویت ملی همچون شمشیر دو لبه ای است که هم جنبه های مثبت و هم منفی دارد . تاکید بیش از حد بر ملیت در دوره هایی از تاریخ به شدت مطرح بوده و حتی باعث بروز جنگهای مختلفی بوده است و چگونگی رشد هویت ملی به صورت یک مساله است و مساله ای عام که شامل حال ایران هم میشود(شمشیری- 1387 :16).
در مورد زمینه تاریخی هویت ملی باید اشاره کرد که پرداختن به هویت ایرانی از دوره ساسانیان تا دوره اسلامی و دوره صفویه تا انقلاب مشروطه کاربردی درست است چون مفهوم هویت ملی ایرانی نتیجه مراودات ایرانیان با کشورهای غربی – هند – ترکیه و اعراب است. در واقع هویت ملی در عصر جدید که دولتهای ملی ابتدا در اروپا و آنگاه در آمریکا و آسیا و آفریقا سر بر آوردند و مفاهیم جدید ملت و دولت رونق پیدا کرد و در ایران هم مفهوم نوین ملت وارد کلام سیاسی روشنفکران عصر روشنگری ایران شد و در انقلاب مشروطه و پس از آن رواج پیدا کرد(احمدی-1383: 157 ).
اما در بعد سرمایه اجتماعی باید خاطر نشان کرد که این مفهوم در ادبیات توسعه در دهه 1990 به بعد اوج گرفت وبه عنوان یکی از عوامل عمده در توسعه محلی و ملی مطرح شده است.
دغدغه تنزل روابط اجتماعی از جمله موضوعاتی است که به کرات در جامعه شناسی کلاسیک و معاصر به چشم می خورد. جامعه شناسان اولیه درباره انتقال از گمین شافت به گزل شافت و رسمی شدن روابط و یا تاثیر زندگی شهری بر حیات انسانی نظرات فراوانی داشته اند. به نظر زیمل فرایندهایی مثل تقسیم کار فزاینده- عقلانیت مفرط و سلطه روزافزون سبب پیدایش دلزدگی و احتیاط در روابط اجتماعی در شهرها شده است.به موازات افزایش افراد روابط چهره به چهره کارکرد خود را از دست داده و جای خود را به نوع دیگری از روابط می دهد. به اعتقاد زیمل نتیجه چنین وضعی ناپایداری روابط و کاهش اعتماد اجتماعی است(شارع پور-1379 : 15).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 07:09:00 ب.ظ ]
|