مطالعه اتواتنوگرافیک چگونگی شکل گیری هویت حرفه ای معلم و دلالت های ضمنی آن ... |
2-2-3 چرخش روایی ” در پژوهش درباره معلم و تدریس”………………………………….25
2-3 . مرور منابع و متون تخصصی در باره هویت حرفه ای معلم………………………………………25
2-3-1. جمع بندی مطالعه جامع بیجارد و همکاران(2004)……………………………..30
2-4 . ساخت روایی هویت معلم………………………………………………………………………………….31
2-4-1. روایت های اتوابیوگرافیک وهویت معلم……………………………………………….31
2-4-2 . مطالعات اتواتنوگرافیک و هویت معلم…………………………………………………33
2-5 . اتواتنوگرافی و اثرات درمانی آن………………………………………………………………………….35
2-6 . پژوهش های انجام شده در ایران………………………………………………………………………..36
2-7 . تعیین چارچوب مفهومی…………………………………………………………………………………….37
2-8. تعیین چارچوب نظری…………………………………………………………………………………………39
2-8-1.نومفهوم گرایان…………………………………………………………………………. ………….41
2-8-2.نظریه های مرتبط با جنسیت……………………………………………………… ………….45
2-8-2- 1. نقد جنسیت در اندیشه نومفهوم گرایان……………………………………46
2-8-2- 2. نظریه نقش…………………………………………………………………………46
2-8-2-3. پارادایم های فمینیستی…………………………………………………………46
2-8-3. رویکرد سازنده گرایانه کالهون (1994)به هویت………………………………………..53
2-8-4. نظریه آنتونی گیدنز درباره هویت……………………………………………………………53
2-8-5. رویکرد تجربی دیویی…………………………………………………………………………….56
2-8-6. نظریه سازنده گرایی………………………………………………………………………………57
2-8-7. نظریه یادگیری ونگر………………………………………………………………………………58
2-8-8. نظریه باختین………………………………………………………………………………………..63
2-9 . بررسی ادبیات اتواتنوگرافی……………………………………………………………………………………68
2-10 . چیستی اتواتنوگرافی……………………………………………………………………………………………72
2-11 . اتواتنوگرافی عینی-تحلیلی یا ذهنی-تفسیری؟………………………………………………………..75
2-12 . تعریف اتواتنوگرافی……………………………………………………………………………………………76
2-13 . چرا اتواتنوگرافی ؟…………………………………………………………………………………………….78
فصل سوم: روش پژوهش……………………………………………………………………………………………..79
3-1 . مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………80
3-2 . مشارکت کنندگان در تحقیق…………………………………………………………………………………..80
3-3 . جایگاه خود و دیگران در مطالعات اتواتنوگرافیک…………………………………………………… 81
3-4 . روش جمع آوری داده ها………………………………………………………………………………………82
3-4-1 . خط سیرزمانی اتوبیوگرافیکال………………………………………………………………..83
3-4-2 . وقایع نگاری گذشته(1)……………………………………………………………………….84
3-4-3 . وقایع نگاری گذشته(2)………………………………………………………………………85
3-4-4. وقایع نگاری گذشته(3)…………………………………………………………………………86
برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
3-4-5. تکنیک سیاهه برداری از خود(1)…………………………………………………………..86
3-4-6 . تکنیک سیاهه برداری از خود(2)…………………………………………………………..86
3-4-7. تکنیک سیاهه برداری از خود(3)………………………………………………………….. 87
3-4-8 . محصولات فرهنگی…………………………………………………………………………….88
3-4-9 . مصورسازی خود…………………………………………………………………………………88
3-4-9-1 . نمودار روابط خویشاوندی……………………………………………………89
3-4-9-2 . راهبردهای تصویرسازی………………………………………………………..90
3-4-10. جمع آوری داده های خود-مشاهده گرانه: ثبت اتفاقی خودمشاهده گری…….91
3-4-11. داده های خود تاملی (خود- فکورانه) : اولویت ها و ارزشهای شخصی…….91
3-4-12. داده های خود تأملی (خود- فکورانه): نمودار فرهنگی…………………………….92
3-4-13. داده های خود تأملی (خود- فکورانه): مقایسه با دیگران…………………………..93
3-4-14.داده های خود تأملی(خود- فکورانه):شناخت خود بواسطه دیگر خود- روایتگران..93
3-4-15. دفتر شعر……………………………………………………………………………………………94
3-4-16 . دفتر خاطرات…………………………………………………………………………………….94
3-4-17 . دفتر یادداشت روزانه…………………………………………………………………………..94
3-4-18 . عکس ها و تصاویر ویدیویی……………………………………………………………….95
3-4-19 . مصاحبه…………………………………………………………………………………………….95
3- 5 . برچسبگذاری…………………………………………………………………………………………………..98
3-6 . تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها………………………………………………………………………….100
3-6-1 . توصیف……………………………………………………………………………………………101
3-6-2. تحلیل………………………………………………………………………………………………..101
3-6-3. تفسیر…………………………………………………………………………………………………102
3-6-4 .یادآوری عاطفی…………………………………………………………………………………..102
3-7.کیفیت (روایی و پایایی )……………………………………………………………………………………….104
3-8 . پایایی………………………………………………………………………………………………………………106
3-9. تعمیم پذیری…………………………………………………………………………………………………… 106
3-10. آسیب پذیری……………………………………………………………………………………………………107
فصل چهارم: یافتههای پژوهش…………………………………………………………………………………..109
یک مطلب دیگر :
4-1. اولین تصویر……………………………………………………………………………………………………..110
4-2. تصویری دیگر…………………………………………………………………………………………………..111
4-3. مقدمه………………………………………………………………………………………………………………111
4-4.انقلاب اسلامی ……………………………………………………………………………………………………112
4-4-1.گفتمان اسلامی سازی………………………………………………………………117
4-4-2.ترویج فرهنگ حجاب و عفاف………………………………………………….121
4-5.جنگ و تاثیر آن بر شکل گیری هویت……………………………………………………………………122
4-5-1.نسل سوخته…………………………………………………………………………….123
4-5-2.همکاری،تعاون،تربیت سیاسی،وطن دوستی………………………………… 125
4-5-3.پیوند مدرسه با اجتماع،مسئولیت پذیری دانش آموزان………………….125
4-5-4.آموزش و پرورش ،تحرک اجتماعی،نقش والدین و دانش آموزان……126
4-5-5.جابه جایی در نظام ارزش ها……………………………………………………..128
4-6.گفتمان پاسخگویی و کارآیی……………………………………………………………………..131
4-6-1. گفتمان پاسخگویی و کارآیی و تاثیر آن بر بعد آموزشی………………..131
4-6-2.گفتمان پاسخگویی و کارآیی و تاثیر آن بر بعد پرورشی:گسست ایدئولوژیک………………………………………………………………………………………..138
4-6-3.پیامد گفتمان پاسخگویی و کارآیی بر شکل گیری هویت معلم……….140
4-6-3-1.گفتمان مدرنیته:آغاز شکل گیری هویت معلم به مثابه ماشین آموزش…………………………………………………………………………………..141
4-6-3-2.پیامد گفتمان معلم به مثابه ماشین آموزش:انجماد معناشناختی،هویت منزوی و در حاشیه معلم ………………………………………………………144
4-6-3-3.گفتمان امنیتی……………………………………………………………………….148
4-7.تاثیر روابط بر شکل گیری هویت…………………………………………………149
4-7-1.خانواده :اولین نهاد تاثیرگذار بر شکل گیری هویت حرفه ای…………150
4-7-2.علاقه به معلمی………………………………………………………………………..153
4-8.فرهنگ و تاثیر آن بر شکل گیری هویت………………………………………………………………….160
4-8-1.نمای کلی از فرهنگ…………………………………………………………………160
4-8-2.برخی محصولات فرهنگی شناسنده(معرف ) فرهنگ……………………162
4-8-3.سبک زندگی……………………………………………………………………………166
4-8-3-1.تقسیم ساعات شبانه روز……………………………………………167
4-8-3-2.چادر و پوشش بسیار ساده معلمی………………………………168
4-8-3-3.الگوی تغذیه و مدیریت بدن………………………………………170
4-8-4.جنسیت:جایگاه زنان در فرهنگ و تاثیر آن بر شکل گیری هویت……171
4-8-4-1.ازدواج تحمیلی………………………………………………………..179
4-9.تحصیل در دانشگاه……………………………………………………………………………………….181
4-9-1. تاثیر برنامه درسی صریح برآماده شدن برای معلمی………………………181
4-9-2. تاثیر برنامه درسی پنهان دانشگاه بر شکل گیری هویت…………………184
4-10.پایان تحصیل در دانشگاه و اضطراب از ورود به مدرسه به عنوان معلم………………………188
4-11.(1375-1374)اولین دوره کاری:معلم ِ تازه کار……………………………………………………….191
4-12.(1379- 1375)دومین دوره کاری: دوران افول در معلمی………………………………………..193
4-13.(1383-1379)سومین دوره کاری :مادرِمعلمِ مهربان………………………………………………..196
4-13-1.زنِ خانه دار و مادرِمعلم…………………………………………………………..201
4-13-2.تاثیر گفتمان مردسالاری بر شکل گیری هویت معلم……………………204
4-13-3.فرهنگ سکوت:پیامد گفتمان های اسلامی سازی،معلم به مثابه ماشین آموزش و مردسالاری…………………………………………………………………………..214
4-1388.14-1383چهارمین دوره کاری :پیوند بین نظر و عمل،ورود به عرصه پژوهش………..222
4-14-1. پیوند بین نظر و عمل…………………………………………………222
4-14-2.ورود به عرصه پژوهش……………………………………………….225
4-15. 1388 تا کنون:اعتماد به نفس،نگاه ِتأملی و فکورانه به پدیده های تربیتی،رشد تفکر انتقادی………..225
فصل پنجم: بحث، نتیجهگیری و پیشنهادها…………………………………………………………………..230
5-1. مقدمه………………………………………………………………………………………………………………..231
۵-۲. پاسخ به پرسشهای پژوهش…………………………………………………………………………………232
۵-۲-1. پرسش اول :……………………………………………………………………………………….232
۵-۲-2. پرسش دوم :………………………………………………………………………………………241
۵-۲-3. پرسش سوم :………………………………………………………………………………………261
5-3. نتایج فرعی : تاثیر مهم پژوهش بر شکل گیری هویت حرفه ای پژهشگر…………………….266
5-4. محدودیت ها………………………………………………………………………………………………………270
5-5. پیشنهادها:…………………………………………………………………………………………………………..272
منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………..273
منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………….280
مقدمه
موضوع هویت در رشته های مختلف علوم اجتماعی مورد توجه بسیاری طی دهه های اخیر قرار گرفته است(کالهون[1]،1994؛ کانلی و کلندینین1999[2]،اسفارد و پروساک،[3]2005 ).حوزه هایی چون جمعیت و ارتباطات و جنبش های آکادمیک و سیاسی با تغییرات جهانی در ابعاد مختلف سیاسی ،اقتصادی و اجتماعی روبرو شده اند.این تغییرات بر ساخت اجتماعی،اقتصادی و جنسیتی هویت نیز تاثیر گذاشته اند.
تعلیم و تربیت نیز از این جریان رشد و توسعه مستثنی نبوده و طی 15 سال اخیر در سیاست های آموزشی بسیاری از کشورها اصلاحاتی صورت گرفته(دی[4]،2002،فیش من[5] ،2002،هامرسلی 2002،لیندبلید و پوپ کوئیتز 2004به نقل از سراید[6] ،2007) و چالش هایی در زمینه هویت حرفه ای معلمان پدید آمده است (دی،2002).پیش از آن، سیاست گذاران حوزه تعلیم و تربیت در قرن بیستم بدنبال مبنایی معرفتی[7] برای مدیریت برنامه درسی و تدریس بودند. این نوع دانش قادر به تبیین پیچیدگی های تدریس و تصمیم گیری درباره آن نبود.پژوهشگران نیز به طور معمول به تولید دانش برای مسئولان اداری و کارشناسان و متخصصان بیرونی می پرداختند.آنها نیز از این دانش در طراحی برنامه درسی،متون و کتب درسی،راهنمای معلمان و تعیین قواعدی برای تدریس استفاده می کردند.تصور نظریه قطره چکانی دانش[8] این بود که معلمان می توانند آنچه را که نیاز به دانستنش دارند ،از این ابزارها و با تبعیت از کتابهای راهنمای معلم و رویه ها و دستورالعمل های طراحی شده،بدست آورند.”پنج قانون برای مدیریت کلاس بی نقص”[9] یا “هفت گام تا درسی ایده آل[10]” را می توان نمونه ای از نظریه قطره چکانی دانش برای معلمان دانست(دارلینگ-همند[11]،1996).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 07:39:00 ب.ظ ]
|