متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی نساجی

 

با عنوان : بررسی تأثیر لیزر روی ویژگی های رنگی پارچه پلی استر

 

در ادامه مطلب می توانید صفحات ابتدایی این پایان نامه را بخوانید

 

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

 

دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران جنوب
دانشکده تحصیلات تکمیلی
“M.Sc” پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
مهندسی نساجی- شیمی نساجی و علوم الیاف

یک مطلب دیگر :

عنوان :
بررسی تأثیر لیزر روی ویژگی های رنگی پارچه پلی استر

 

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
در این تحقیق، تاثیر تابش لیزر (CO2) روی برخی ویژگی های پارچه پلی استر رنگرزی شده، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. این ویژگی ها شامل خصوصیات رنگرزی،

پایان نامه و مقاله

 مورفولوژی سطحی، کریستالینیتی، خمش و میزان جذب آب پارچه پلی استر می باشد. برای همین منظور پارچه پلی استر با رنگزاهای دیسپرس Blue 56، yellow 211 و Red60 در دو حالت لیزر قبل از رنگرزی (L) و لیزر بعد از رنگرزی (D) مورد آزمون قرار گرفته اند.

براساس نتایج به دست آمده با افزایش شدت لیزر بر میزان تغییر رنگ پارچه های پلی استر زیاد می شود که این تغییر برای پارچه زرد در حالت L و برای پارچه های قرمز و آبی در حالت D بیشتر است. همچنین با افزایش شدت لیزر، ثبات نوری و ثبات مالشی پارچه های پلی استر افزایش یافته است. اما تغییر محسوسی در ثبات شستشویی آنها ایجاد نشده است. تصاویر SEM تهیه شده از نمونه پارچه های پلی استر حاکی از تغییر ساختار سطحی پارچه در اثر تابش لیزر می باشند. از سوی دیگر نتایج به دست آمده از آزمون XRD نمونه پارچه های پلی استر نشان می دهند که با افزایش شدت لیزر، اندازه کریستالی و درصد کریستالینیتی پارچه ها تغییر می کند. تاثیر شدت لیزر بر میزان خمش و همچنین جذب آب پارچه پلی استر به گونه ای است که با افزایش شدت لیزر از میزان خمش و جذب آب پارچه پلی استر کاهش می یابد.
مقدمه
در دهه های گذشته تلاش های فراوانی در زمینه بهره گیری از تکنولوژی های پیشرفته در صنعت نساجی صورت گرفته است. یکی از این تلاش ها استفاده از تکنولوژی لیزر در زمینه های مختلف صنعت نساجی می باشد. ایجاد طرح و اشکال متنوع با استفاده از برش لیزری روی منسوج، ایجاد طرح و اشکال مختلف از طریق رنگ یابی رنگ کردن موضعی منسوج توسط لیزر، اتصال منسوجات ترموپلاست به یکدیگر با استفاده از جوش لیزری (دوخت لیزری)، تمیز کردن الیاف کشف شده از آثار باستانی توسط لیزر و بهبود ساختار سطحی الیاف به کمک لیزر به منظور ایجاد خواص ویژه در الیاف، نمونه هایی از به کارگیری تکنیک لیزر در صنعت نساجی به شمار می روند.
امروزه الیاف و منسوجات پلی استر به دلیل دارا بودن برخی خصوصیات مطلوب مانند استحکام و ثبات رنگی بالا، یکی از کاربردی ترین و پرمصرف ترین منسوجات جهان محسوب می شوند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...