بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و سلامت سازمانی در آموزش و پرورش شهرستان جویبار |
بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………… 3
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق………………………………………………………………………….. 4
اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………. 5
1-4-1) هدف اصلی ……………………………………………………………………………………… 6
1-4-2) اهداف فرعی …………………………………………………………………………………… 7
مدل مفهومی پژوهش ………………………………………………………………………………………. 8
فرضیات تحقیق ……………………………………………………………………………………………. 9
1-6-1) فرضیه اصلی……………………………………………………………………………………… 10
1-6-2) فرضیات فرعی………………………………………………………………………………….. 11
قلمرو تحقیق ………………………………………………………………………………………………… 12
1-7-1) قلمرو زمانی …………………………………………………………………………………….. 13
1-7-2) قلمرو مکانی ……………………………………………………………………………………. 14
1-7-3) قلمرو موضوعی ………………………………………………………………………………… 15
تعریف واژهها و اصطلاحات……………………………………………………………………………… 16
1-8-1) تعریف واژههای کلیدی……………………………………………………………………….. 17
1-8-2) تعریف متغیرهای عملیاتی…………………………………………………………………….. 18
1-8-2-1) متغیر وابسته تحقیق و تعریف عملیاتی آن ……………………………………………. 19
1-8-2-2) متغیر مستقل و تعریف عملیاتی آن ……………………………………………………. 20
1-9) جمع بندی فصل……………………………………………………………………………………. 21
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
1-2- مقدمه………………………………………………………………………………………………….. 23
بخش اول – ادبیات تحقیق……………………………………………………………………………….. 24
2-1-1-تعاریف…………………………………………………………………………………………….. 25
2-1-1-1- عدالت ……………………………………………………………………………………….. 26
2-1-1-2- مفهوم سلامت :……………………………………………………………………………… 27
2-1-1-3- مفهوم سازمان :……………………………………………………………………………… 28
2-1-1-4- مفهوم سلامت سازمانی……………………………………………………………………. 29
2-1-1-5- مفهوم وجدان کاری و وظیفه شناسی: …………………………………………………. 30
2-1-1-6- مفهوم نوع دوستی: ………………………………………………………………………… 31
2-1-1-7- مفهوم فضیلت مدنی : …………………………………………………………………….. 32
2-1-1-8- مفهوم روحیه ی جوانمردی و مردانگی : ……………………………………………… 33
2-1-1-9- مفهوم تواضع و فروتنی:…………………………………………………………………… 33
2-1-2-سطوح وابعاد سلامت سازمانی از دیدگاه پارسونز………………………………………… 44
2-1-3- مولفه های سلامت سازمانی لایدن وکلینگل………………………………………………. 44
2-1-4- ابعاد سلامت سازمانی از دیدگاه مایلز……………………………………………………… 44
2-1-5-مقایسه سلامت سازمانی واثربخشی………………………………………………………….. 55
2-1-6-شاخصهای سلامت سازمانی…………………………………………………………………. 55
2-1-6-1-یگانگی نهادی:……………………………………………………………………………….. 55
2-1-6-2-نفوذمدیر:………………………………………………………………………………………. 55
2-1-6-3-ملاحظه گری:…………………………………………………………………………………. 55
2-1-6-4-ساختدهی:…………………………………………………………………………………….. 55
2-1-6-5-حمایت منابع:…………………………………………………………………………………. 55
2-1-6-6-روحیه:…………………………………………………………………………………………. 55
2-1-6-7-تاکید بر پیشرفت تحصیلی………………………………………………………………… 66
2-1-7- چارچوب نظری پژوهش……………………………………………………………………… 66
2-1-7-1- رفتار شهروندی سازمانی………………………………………………………………….. 66
2-1-8-انواع عدالت ……………………………………………………………………………………… 66
2-1-8-1-عدالت توزیعی ………………………………………………………………………………. 77
2-1-8-2-عدالت رویه ای ……………………………………………………………………………… 77
2-1-8-3-عدالت مراوده ای …………………………………………………………………………… 77
2-1-9-درک حمایت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی………………………………………. 77
2-1-10- تاثیر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی…………………………………….. 88
2-1-11- چارچوب نظری مدل مفهومی پیشنهادی پژوهش………………………………………………………………. 88
2-1-12- عدالت سازمانی……………………………………………………………………………….. 88
یک مطلب دیگر :
بخش دوم- پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………. 88
2-2-1- پیشینه داخلی تحقیق…………………………………………………………………………… 88
2-2-2- پیشینه خارجی تحقیق…………………………………………………………………………. 88
2-3- خلاصه و جمع بندی:……………………………………………………………………………… 88
نتیجه گیری و خلاصه فصل……………………………………………………………………………….. 88
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………….. 99
3-2- روش پژوهش ……………………………………………………………………………………… 99
3-3- جامعه آماری ……………………………………………………………………………………….. 99
3-4- نمونه گیری و شیوه نمونه گیری………………………………………………………………… 99
3-5- روش جمع آوری اطلاعات…………………………………………………………………….. 99
.3-6- ابزار گردآوری اطلاعات ………………………………………………………………………… 99
3-7- روایی و پایایی پرسشنامه :………………………………………………………………………. 100
3-8- روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات ………………………………………………………….. 100
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
1-4- مقدمه …………………………………………………………………………………………………. 100
بخش اول: آمار توصیفی……………………………………………………………………………………. 100
2-4- ویژگی های جمعیت شناختی پاسخگویان ……………………………………………………. 100
بخش دوم: آمار استنباطی………………………………………………………………………………….. 100
4-3-آزمون کولموگروف- اسمیرنوف: بررسی تست نرمال بودن داده ها………………………. 100
4-4- آزمون های همبستگی اسپیرمن جهت معنی دار بودن رابطه بین متغیرهای پژوهش….. 100
5-4- آزمون من ویتنی جهت معنی دار بودن تفاوت میان عدالت سازمانی در سطوح متفاوت جنسیت………… 110
6-4- آزمون کروسکال والیس جهت معنی دار بودن تفاوت میان متغیر عدالت سازمانی در سطوح ……………. 110
متفاوت سن، تحصیلات و سابقه کاری…………………………………………………………………. 110
7-4- پایایی مربوط به پرسشنامه: روش آلفای کرونباخ……………………………………………. 110
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- جمع بندی تحقیق………………………………………………………………………………….. 110
5-2) یافته های پژوهش………………………………………………………………………………….. 112
5-3) محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………….. 112
5-3-1) محدودیت های در کنترل محقق ……………………………………………………………. 112
5-3-2) محدودیت های خارج از کنترل محقق …………………………………………………….. 121
5-4) پیشنهادهای پژوهش……………………………………………………………………………….. 112
5-4-1) پیشنهادهای مبتنی بر یافته های پژوهش……………………………………………………. 114
5-4-2) پیشنهادهای کاربردی- مدیریتی …………………………………………………………….. 114
5-4-3) پیشنهادهایی به پژوهشگران آتی ……………………………………………………………. 114
منابع ……………………………………………………………………………………………………… 114
ضمائم ……………………………………………………………………………………………………… 114
چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………. 140
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و سلامت سازمانی در آموزش و پرورش شهرستان جویبار می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی می باشد، جامعه آماری شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش شهرستان جویبار به تعداد 1417 نفر می باشد. که با توجه به حجم جامعه از طریق جدول کرجسی و مورگان، نمونه آماری پژوهش 306 نفر انتخاب شده است. روش نمونهگیری تصادفی از نوع ساده میباشد. برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه استاندارد عدالت سازمانی سوالی 20 نیهوف و مورمن و سلامت سازمانی 43 سوالی هوی و فیلدمن استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش های توصیفی (فراوانی، درصد، درصد فراوانی تجمعی، نمودار و…) استفاده و در بخش آمار استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها و تعمیم نتایج از آزمون t و ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده گردید. با اطمینان 95 درصد می توان ادعا نمود که بین عدالت سازمانی با ابعاد سلامت سازمانی، یگانگی نهادی، نفوذ مدیر، ملاحظه گری، ساخت دهی و روحیه کارکنان آموزش و پرورش شهرستان جویبار رابطه وجود دارد.
كلید واژه: عدالت سازمانی، سلامت سازمانی، آموزش و پرورش، کارکنان.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-08-14] [ 11:48:00 ب.ظ ]
|