1-8-4-7- محیط.. 11
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1- مدیریت عملکرد. 13
2-1-1- مبانی نظری مدیریت عملکرد. 13
2-1-2- عوامل تاثیرگذار در اجرا و پیاده سازی نظام مدیریت عملکرد. 14
2-1-3- اصول مدیریت عملکرد. 15
2-1-4- مزایای مدیریت عملکرد. 16
2-1-5- معایب مدیریت عملکرد. 17
2-1-6- چالش‌های مدیریت عملکرد. 18
2-2- ارزیابی عملکرد. 20
2-2-1- تعاریف… 20
2-2-2- دیدگاه‌ها 21
2-2-3- ضرورت و اهمیت ارزیابی عملکرد. 22
2-2-4- فرایند ارزیابی عملکرد. 22
2-2-4-1- تدوین شاخصها 22
2-2-5- معیارهای ارزیابی عملکرد. 23
2-2-6- هدف نهایی از ارزیابی عملکرد. 25
2-3- دورکاری.. 26
2-3-1- تعریف… 26
2-3-2- دورکار کیست؟. 27
2-3-3- مهمترین پیش نیازهای پیاده سازی و اجرای برنامه‌های دورکاری.. 27
2-3-3-1- حمایت و پشتیبانی.. 28
2-3-3-2- ارتباطات… 28
2-3-3-3- اعتماد. 29
2-3-4- مزایای دورکاری.. 29
2-3-4-1- صرفه جویی در هزینه‌ها 29
2-3-4-2- افزایش بهره وری.. 30
2-3-4-3- تقویت انگیزه 30
2-3-4-4- توسعه مهارت به صورت خودآموزی.. 30
2-3-4-5- انعطاف پذیری.. 31
2-3-4-6- بهبود ارائه خدمات به مشنریان. 32
2-3-4-7- کاهش زمان تردد و هزینه‌های آن برای سازمان. 32
2-3-4-8- ایجاد فرصت‌هایی برای بهبود کار. 32
2-3-4-9- کاهش اخلال در زندگی.. 32
2-3-4-10- ایجاد تعادل در کار و زندگی خانوادگی.. 32
2-3-4-11- مشارکت در جامعه محلی.. 32
2-3-4-12- ساعات کار اداری انعطاف پذیر. 33
2-3-4-13- کاهش حجم ترافیک… 33
2-3-4-14- دوستی با محیط زیست… 33
2-3-4-15- افزایش گستره استغال و فرصت‌های کار. 34
2-3-4-16- دسترسی به کار برای افراد با مشکلات خاص…. 34
2-3-5- انواع دورکاری.. 34
2-3-6- مشاغل متناسب با دورکاری.. 35
2-3-6-1- نمونه‌هایی از کارها و مشاغل متناسب با دورکاری.. 35
2-3-7- مشکلات کار از راه دور برای سازمان‌های ایرانی.. 36
2-3-8- راه‌های گسترش کار از راه دور. 36
2-4- فرسودگی شغلی.. 37
2-4-1- تعریف… 39
2-4-2- علل فرسودگی شغلی.. 40
2-4-3- اثرات فرسودگی شغلی.. 40
2-4-4- علائم و نشانه‌های فرسودگی شغلی.. 41
2-5- کیفیت زندگی کاری و خانوادگی.. 42
2-5-1- مفاهیم کیفیت زندگی کاری.. 44
2-5-2- تاریخچه کیفیت زندگی کاری.. 45
2-5-3- ویژگی‌های کیفیت زندگی کاری از دیدگاه دانشمندان توسعه سازمانی.. 46
2-5-4- افت کیفیت زندگی کاری و کم کاری.. 50
2-5-5- رابطه کیفیت زندگی کاری با کارآیی و اثر بخشی عملکرد. 51
2-5-6- کیفیت زندگی کاری و چگونگی ارتقای آن. 51
2-6- پیشینه تحقیق.. 52
2-6-1- تحقیقات داخلی.. 52
2-6-2- تحقیقات خارجی.. 54
2-7- نتیجه گیری.. 56
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه. 59
3-1-1-  نوع و روش تحقیق.. 59
3-2- جامعه آماری مورد بررسی.. 60
3-2-1- جامعه آماری.. 60
3-2-2- حجم نمونه. 60
3-2-3- واحد تحلیل.. 60
3-2-4- شیوه نمونه گیری.. 60
3-2-5- روش و ابزار گردآوری داده‌ها 61
3-2-6- روایی و پایایی داده‌ها 61
3-2-6-1- روایی سازه 61
3-2-6-2- روایی محتوا 62
3-2-7- روایی پرسشنامه. 63

پایان نامه

 

3-2-8- پایایی پرسشنامه. 63
3-2-9- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 64
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها
4-1- مقدمه. 69
4-2- آمار توصیفی.. 69
4-2-1- توزیع فراوانی نمونه آماری بر مبنای جنسیت پاسخ‌دهندگان. 69
4-2-2- توزیع فراوانی نمونه آماری بر مبنای سن.. 70
4-2-3- توزیع فراوانی نمونه آماری بر مبنای سابقه خدمت… 71
4-2-4- توزیع فراوانی نمونه آماری بر مبنای سطح تحصیلات… 72
4-3- یافته‌های ناشی ازآزمون فرضیه‌های اصلی پژوهش… 73
فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه. 78
5-2- بررسی فرضیات تحقیق.. 78
5-2-1- بررسی فرضیات اصلی.. 78
5-2-2- فرضیات فرعی.. 79
5-2-2-1- فرضیه اول. 79
5-2-2-2- فرضیه دوم. 80
5-2-2-3- فرضیه سوم. 80
5-3- پیشنهادهای پژوهش… 83
5-3-1- پیشنهادات کاربردی.. 83
5-3-2- پیشنهادات پژوهشی.. 85
منابع. 86
پیوست: پرسشنامه. 89
چکیده انگلیسی.. Error! Bookmark not defined.

چکیده

مفهوم عملکردسازمانی در دو دهه گذشته در مرکز تحولات مدیریت دولتی قرار گرفته و به هدف محوری آن تبدیل شده است و رونق روز افزون فنآوری اطلاعات و ارتباطات و تأثیر گسترده آن بر تمامی شئون جامعه از جمله کار و شغل، موجب بروز پدیده کار از راه دور یا همان دور کاری گشته است. از سوی دیگر، کیفیت زندگی و فرسودگی شغلی از جمله مباحث مهم منابع انسانی است که تاثیرات زیادی روی عملکرد سازمانی و گرایش به سمت دورکاری دارد. در این پژوهش با استفاده از رو ش توصیفی- پیمایشی به ارائه مدلی جهت ارزیابی جنبه­های گوناگون دورکاری و عملکرد سازمانی و فرسودگی شغلی و کیفیت زندگی و تاثیر آنها بر عملکرد سازمانی می­پردازیم. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارمندان سازمان­های دولتی شهر یزد است که مشتمل بر 3000 نفر می­باشد. تعداد نمونه 342 نفرمی­باشد که با استفاده از روش تصادفی ساده و از میان کارکنان بخش­های مختلف سازمان­ها انتخاب شده است. برای جمع­آوری اطلاعات از روش کتابخانه­ای و میدانی استفاده شده است، برای تجزیه و تحلیل داده­های پژوهش حاضر از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده­ها، نشان داد که بین مولفه­های کیفیت زندگی و عملکرد سازمانی، دورکاری و عملکرد سازمانی، فرسودگی شغلی و عملکرد سازمانی، فرسودگی شغلی و دورکاری با ضرایب مسیر584/0، 369/0، 281/0-، 572/0 رابطه معنی­داری وجود دارد ولی بین مولفه­های کیفیت زندگی و دورکاری با ضریب مسیر102/0 رابطه معنی­داری وجود ندارد. نتایج تحقیق حکایت از آن دارد که با فراهم­آوردن زمینه­های دورکاری با در نظر گرفتن مولفه­های کیفیت زندگی و فرسودگی شغلی می­توان عملکرد سازمانی را افزایش داد.
   واژگان کلیدی:
عملکرد سازمانی، دورکاری، فرسودگی شغلی، کیفیت زندگی، سازمان­های دولتی شهر یزد، مدلسازی معادلات ساختاری

 فصل اول: کلیات تحقیق 

1– مقدمه

کار در آینده معادل آن چیزی است که به عنوان ارزش از آن یاد می شود. حضور ماندگار در فضا و بازار رقابتی موجود در جامعه اطلاعاتی نیازمند ارائه محصولات و خمات شخصی به مشتریان، و نیز پذیرش تغییرات در محیط کاری و جامعه است. باید پذیرفت که دیگر، استخدام مادام العمر، معنی و مفهومی در محیط رقابتی امروز ندارد و نهادها و سازمانها باید با تحلیل مناسب محیط کسب و کار پیرامون خود ،استخراج نیازها و مهارتهای مرتبط، به استخدام نیروی انسانی دانش محور، کارا و موثر بنا بر احتیاجاتشان مبادرت ورزند(تافلر، 1389) بر این اساس شاید مفاهیمی چون کار تمام وقت و یا تک شغلی بودن افراد، دیگر مانند گذشته کاربردی نداشته باشد و انواع و گونه‌های جدیدی از کار بوجود آید. فناوری اطلاعات و ارتباطات با تأثیر بر وجوه مختلف جامعه، بر کار و مشاغل نیز تأثیر عمده ای گذاشته است. پدیده ای که از آن بعنوان کار از راه دور و یا دورکاری نام برده می شود. این روزها بحث دورکاری در کشور ما بسیار داغ است. دورکاری یعنی اینکه کارمند اداره می تواند کار خود را بدون حضور

یک مطلب دیگر :

فایل های رشته مدیریت

 فیزیکی در محل کار و از طریق وسایل ارتباطی مثل اینترنت , تلفن, ایمیل و مانند اینها انجام داده و با اداره درتماس باشد. برای جامع عمل پوشاندن به این طرح باید مراحل زیادی را طی کند وهمچنین ابزارهای سخت افزاری ونرم افزاری مورد نیاز این کار باید فراهم گردد. درست است که دورکاری در کشورما موضوع جدیدی به حساب می آید و این در حالی است که دورکاری در سایر کشورها سالهاست که تجربه شده و مورد تأیید است. همچنین در سازمان­های امروزی عملکرد سازمانی به منظور دستیابی به نتایج و پیامدهای مورد انتظار از سازمان‌های دولتی و نیز پاسخگویی به ذینفعان و عامه مردم در قبال هزینه‌هایی که از منابع عمومی می شود، بسیار حائز اهمیت است و اعتماد مردم را به دولت افزایش می دهد(برمن و کرنی، 2009) با توجه به مهم بودن نفش کارکنان در سطح عملکرد سازمانی دو موضوع کیفیت زندگی و فرسودگی شغلی مورد اهمیت قرارمی­گیرد. بررسی در این زمینه نشان می­دهد که دو پدیده زندگی کاری وزندگی شخصی اثرات متقابل و تشدید کننده ای بر یکدیگر دارند. فردی که در زندگی خانوادگی و شخصی خود مشکلات زیادی دارد، به طور قطع این مشکلات، بر روی تمرکز، رضایت از کار، بهره وری و شادابی وی در محیط کار اثر می گذارد(شیرآشتیانی، 1388) همچنین یکی از عمده­ترین مسائل شغلی که معمولاً به شکل واکنش در برابر فشارهای شغلی و سازمانی در میان کارکنان خدمات انسانی دیده می شود، پدیده فرسودگی شغلی است . فرسودگی شغلی کاهش قدرت سازگاری فرد با عوامل فشارزاست و سندرمی است مرکب از خستگی جسمی و عاطفی که منجر به ایجاد خود پنداره ی منفی در فرد، نگرش منفی نسبت به شغل و فقدان احساس ارتباط با مراجعان به هنگام انجام وظیفه می شود.ما برآنیم تا در این پژوهش ضمن بررسی کامل موضوعات فوق به بررسی تاثیر دورکاری بر عملکرد سازمانی با توجه به نفش فرسودگی شفلی و کیفیت زندگی بپردازیم.

1-2- بیان مسئله

عملکردسازمانی عبارت است از فرایند تبیین کیفیت اثربخشی و کارایی اقدامات گذشته. طبق این تعریف، عملکرد به دو جزء تقسیم می شود : ١. کارایی که توصیف کننده ی چگونگی استفاده سازمان از منابع در تولید خدمات یا محصولات است؛ یعنی رابطه بین ترکیب واقعی و مطلوب دروندادها برای تولید بروندادهای معین؛ و 2. اثربخشی که توصیف کننده ی درجه ی نیل به اهداف سازمانی است (رهنورد، 1387).
ازسوی دیگر با توجه به پبچیده شدن سازمان‌های امروزی و پیشرفت روزافزون ارتباطات و تکنولوژی بسیاری از سازمان­ها درصدد اعطای دورکاری به کارکانشان جهت بهبود عملکرد سازمان و کاهش فرسودگی شغلی و بالابردن کیفیت زندگی کاری و خانوادگی آنان می باشند؛ ازاین رو دورکاری به معنای یک انتخاب است راجع به روش انجام کار، که به کارکنان اجازه می دهد تمام یا قسمتی از کارشان را خارج از محیط کاری انجام دهند؛ یعنی افراد می توانند از منزل، از یک مرکز ارتباط از راه دور در نزدیکی منزل یا از محل کار دیگری وظایف کاریشان را انجام دهند (جلالی، 1391).
از سوی دیگر اهمیت کیفیت زندگی کاری با توجه به پیچیدگی روزافزون جوامع و بازارهای کار توجه بیشتر به ماهیت نیروهای انسانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است . به عقیده تعدادی از صاحبنظران بخشی از رکود بهره وری و کاهش کیفیت محصول در برخی از کشورها، ناشی از کاستی‌های کیفیت زندگی کاری و تغییراتی است که در علایق و اولویت‌های کارکنان پدید آمده است. کارکنان به دنبال آن هستند تا در کارشان نظارت و دخالت بیشتری بیابند. آنان  میل دارند مانند یک مهره در یک دستگاه بزرگ، به شمار نیایند (فکرنو، 1388).
از سوی دیگر از ویژگیهای یک سازمان سالم آن است که سلامت جسمی و روانی کارکنان آن به همان اندازه مورد توجه و علاقه مدیریت سازمان قرار گیرد که تولید و بهره وری مورد تاکید قرار گرفته است. یکی از مفاهیمی که در سال­های اخیر توجه روانشناسان صنعتی و سازمانی را به خود معطوف ساخته، از پادرآوردن، از رمق افتادن، از پاافتادگی، بی حالی، سستی و رخوت متصدی شغل است که اصطلاحاً فرسودگی شغلی گفته می­شود (ساعتچی، 1388).
دراین تحقیق برآنیم تا در ابتدا ضمن مطالعه ی جامع ادبیات تحقیق و انجام مصاحبه‌های عمیق با خبرگان و  متخصصان به شناسایی عوامل موثر بر عملکرد سازمانی و دورکاری وکاهش فرسودگی شغلی وبهبود کیفیت زندگی کاری و خانوادگی بپردازیم. در ادامه با بکارگیری روش‌های رگرسیون و مدلسازی معادلات ساختاری به تشریح بیشتر ارتباط بین این عوامل خواهیم پرداخت.

1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق

با توجه به پیچیده شدن سازمان‌های امروزی و پیشرفت روزافزون تکنولوژی  بسیاری از سازمان‌ها در صدد راه‌هایی جهت بهبود عملکرد سازمانی و کاهش فرسودگی شغلی و افزایش کیفیت زندگی کاری و خانوادگی کارکنان خود می باشند؛ لذا عملکرد در سازمان به دو جزء تقسیم می شود: 1. کارایی که تخصیص و مصرف مدبرانه منابع در تولید خدمات و محصولات است و 2. اثربخشی که درجه حصول به اهداف سازمانی راشامل می شود؛ از این رو سازمان‌ها از دورکاری به عنوان یک انتخاب راجع به روش انجام کار استفاده می کنند که به کارکنان خود اجازه می دهند تمام یا قسمتی از کارشان را خارج از محیط کاری انجام دهند تا بدین وسیله در جهت بهبود عملکرد سازمان و همچنین بالابردن کیفیت زندگی کاری و خانوادگی کارکنان گام‌های موثری را برداشته باشند.

1-4- اهداف تحقیق

 

  • شناسایی عوامل موثر بر عملکرد و دورکاری سازمانی جهت بهبود کیفیت زندگی کاری و خانوادگی
  • بررسی میزان تاثیر دورکاری بر عملکرد سازمانی با توجه به نقش افراد در مشاغل مربوطه
  • بررسی نوع ارتباط و شدت تاثیر عوامل موثر بر عملکرد سازمانی با تاکید بر دورکاری سازمانی
  • طراحی مدل عملکرد سازمانی با توجه به نقش فرسودگی شغلی و کیفیت زندگی کاری و خانوادگی و با تاکید بر دورکاری سازمانی

1-5- سوالات و فرضیه‌های تحقیق

 

1-5-1- سوالات تحقیق

 

  • نوع و شدت ارتباط دورکاری با عملکرد سازمانی در سازمان­های دولتی شهر یزد چگونه است؟
  • نوع و شدت ارتباط کیفیت زندگی با عملکرد سازمانی در سازمان­های دولتی شهر یزد چگونه است؟
  • نوع و شدت ارتباط فرسودگی شغلی با عملکرد سازمانی در سازمان­های دولتی شهر یزد چگونه است؟
  • نوع وشدت ارتباط کیفیت زندگی با دورکاری در سازمان­های دولتی شهر یزد چگونه است؟
  • نوع و شدت ارتباط فرسودگی شغلی با دورکاری در سازمان­های دولتی شهر یزد چگونه است؟

1-5-2- فرضیه‌های تحقیق

 

1-5-2-1- فرضیه‌های اصلی

 

  • بین دورکاری و عملکرد سازمانی در سازمان­های دولتی شهر یزد رابطه معناداری وجود دارد.
  • بین کیفیت زندگی و عملکرد سازمانی در سازمان­های دولتی شهر یزد رابطه معناداری وجود دارد.
  • بین فرسودگی شغلی و عملکرد سازمانی در سازمان­های دولتی شهر یزد رابطه معناداری وجود دارد.
  • بین کیفیت زندگی و دورکاری در سازمان­های دولتی شهر یزد رابطه معناداری وحود دارد.
  • بین فرسودگی شغلی و دورکاری درسازمان­های دولتی شهر یزد رابطه معناداری وحود دارد.

1-5-2-2- فرضیه‌های فرعی

 

  • بین ابعاد کیفیت زندگی و عملکرد سازمانی درسازمان­های دولتی شهر یزد رابطه معناداری وجود دارد.
  • بین ابعاد دورکاری و عملکرد سازمانی در سازمان­های دولتی شهر یزد رابطه معناداری وجود دارد.
  • بین ابعاد فرسودگی شغلی و عملکرد سازمانی در سازمان­های دولتی شهر یزد رابطه معناداری وجود دارد.

1-6- قلمرو تحقیق

1- قلمرو موضوعی: این تحقیق به بررسی تاثیر دورکاری بر عملکرد سازمانی با توجه به نقش فرسودگی شغلی و کیفیت زندگی می­پردازد.
2- قلمرو مکانی: این تحقیق کلیه سازمان­های دولتی شهر یزد می­باشد.
3- قلمرو زمانی: این تحقیق با گردآوری اطلاعات و جمع­آوری داده­ها اواخر سال 1393 و اوایل سال 1394 می­باشد.

1-7- روش شناسی تحقیق

الف. نوع و روش تحقیق:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...