بررسی حقوق اقلیتهای دینی از منظر فقه امامیه و حقوق موضوعه با نگاهی به مبانی حقوق بشر ... |
1-9- مفاهیم 7
1-9-1- تعریف اقلیت ( مفهوم اقلیت) 7
1-9-2- مفهوم اقلیت های دینی 8
1-9-3- مفهوم« حقوق» 9
1-9-4- اهل ذمه 10
1-9-5- اهل کتاب 10
1-9-6- قرارداد ذمّه 11
1-9-7- تاریخچه حقوق اقلیت ها 13
1-9-8- معاهد، حربی و مستأمن 15
1-9-8-1- معاهد 15
1-9-8-2- حربی 16
1-9-8-3- مستأمن 16
1-9-9- مبانی و اصول رعایت حقوق اقلیتها 17
1-9-9-1- کرامت انسانی 17
1-9-9-2- عدالت 19
1-9-9-3- همگرایی 21
1-9-9-4- وفا به عقود 24
1-9-9-5- دعوت 26
1-9-9-6- نفی سلطه 29
1-9-9-7- تألیف قلوب 30
فصل دوم: حقوق مدنی
2- حقوق مدنی اهل کتاب 32
2-1- حق حیات 32
2-1-1- دیه اقلیتهای دینی 34
2-1-2- قصاص اقلیتهای دینی 39
2-2- حق تابعیت 40
2-3- حق اختیار مسکن و آزادی رفت و آمد 42
2-3-1- آزادی مسکن و رفت و آمد 42
2-3-2- ساختمان های بلند 43
2-3-3- مناطق ممنوعه برای رفت و آمد 45
2- 4- حق امنیت 48
2-5- نتیجه فصل 51
فصل سوم: حقوق سیاسی اهل کتاب
3- حقوق سیاسی 53
3-1- حق تساوی در برابر قانون 53
3-2 – حق برخورداری از عدالت قضایی 55
3-2-1 حق دادخواهی 56
3-2-2- حق تساوی افراد در برابر دادگاه 61
3- 2- 3- رسیدگی عادلانه و دادگاه صالح 63
3- 2- 4- حق دفاع 66
3- 2- 5- سوگند اقلیت های دینی 66
3-2-6- شهادت اقلیت های دینی در دادگاه اسلامی 68
3-3- حقوق جزایی 69
برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
3- 3- 1- جرائم علیه اشخاص 69
3-3- 2- جرائم علیه اموال و مالکیت 71
3-3-3- جرائم علیه اخلاق و عفت عمومی 71
3-3-4- اقدام علیه نظم و آسایش عمومی 72
3- 3- 5- جرائم علیه امنیت حکومت اسلامی 73
3- 4- حق آزادی فکر، عقیده و بیان 74
3-5- ارتداد اهل کتاب و مجازات آن 78
3-6- جمعبندی فصل 86
فصل چهارم: حقوق اقتصادی اقلیتها
4- حقوق اقتصادی اقلیتهای دینی 90
4-1- حق مالکیت 90
4ـ1ـ1ـ مالکیتهای ویژه 94
4-1-2- مالکیت شراب 96
4-1-3- مالکیت قرآن کریم 99
4ـ1ـ4ـ حق شفعه اقلیتهای دینی 99
4-2- حق کسب و پیشه 101
4-3- حق ارتباطات اقتصادی و مالی با مسلمانان 103
4-3-1- قاعده نفى سبیل 105
4-3-2- سیره معصومان در ارتباطات اقتصادی با اهل کتاب 105
4-3-2-1- خرید و فروش 106
4-3-2-2- مزارعه 106
4-3-2-3- شرکت 106
4-3-2-4- اجاره 107
4-3-2-5- قرض 107
4-3-3- اصل استقلال و سیادت اسلامى 108
4-3-4- حرام بودن دوستى با کافران 108
4-3-5- فروش سلاح به کافران 110
4-4- نتیجه فصل 111
فصل پنجم: حقوق اجتماعی و آزادی فرهنگی-مذهبی
5- حقوق اجتماعی و آزادی فرهنگی-مذهبی 114
5-1- حقوق اجتماعی 114
5-1-1- رفتار حاکم با اهل کتاب 115
5ـ1ـ2ـ حق اشتغال 119
5-1-2-1- نمونههایی از اشتغال اهل کتاب در تاریخ 121
5-1-3- حقوق خانواده، مادر و کودک 123
5-1-4- حقوق استقلال در احوال شخصیه 126
5-1-5- حقوق برخورداری از تامین اجتماعی 127
5-1-6- حق برخورداری از بهداشت 130
یک مطلب دیگر :
5-2- حقوق و آزادیهای فرهنگی ـ مذهبی 131
5-2-1- حق انجام مناسک دینی 133
5-2-2- حق داشتن معبد 135
5-2-2-1- عدم تصرف معابد مخروبه توسط حکومت اسلامی 138
5-3- نتیجه فصل 139
فصل ششم: اقلیتهای دینی و جزیه
6- اقلیتهای دینی و جزیه 142
6-1- معنا و مفهوم جزیه 142
6-2- بررسی آیه جزیه 144
6-3- تاریخچه گرفتن جزیه 148
6-4- علت وضع جزیه 151
6-5- مقدار جزیه 153
6-6- نتیجه فصل 154
نتیجهگیری 157
فهرست منابع 159
چکیده
بررسی حقوق اقلیتهای دینی از منظر فقه امامیه و حقوق موضوعه با نگاهی به مبانی حقوق بشر معاصر
رعایت حقوق اقلیت ها یکی از دغدغه های جامعه بشری در زمان حاضر بوده و کنوانسیونهای مختلف بین المللی آنرا مورد تأکید قرار دادهاند. در اسلام نیز رعایت حقوق اینگونه افراد مورد توجه قرار گرفته است. آیین اسلام از همان ابتدا یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان را به عنوان اقلیت دینی در جامعه اسلامی به رسمیت شناخت و پیروان خویش را ملزم به رعایت احترام و حقوق آنان نموده است. حقوق و تعهدات اقلیتها از منظر فقهی تحت عنوان پیمانی به نام «ذمه» شناخته میشد که اقلیت ها در این پیمان تعهداتی را نسبت به دولت اسلامی میپذیرند و در مقابل دولت اسلامی تکالیفی چون برقراری امنیت، تأمین آزادی در دین، مراسم مذهبی، شغل و … را در مقابل آنان به عهده دارد.
این پژوهش 5 حق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و جزیه اقلیتهای دینی را به شکل مقایسهای از دیدگاه فقه امامیه، حقوق موضوعه و حقوق بشر معاصر مورد بررسی قرار داده و به شکل توصیفی- تحلیلی به تبیین شباهتها و تفاوتهای دیدگاههای موجود میپردازد و در صدد اثبات این مسئله است که اسلام نسبت به حقوق بشر معاصر برای اقلیتهای دینی حقوق بیشتری در نظر گرفته است و در حد یک شهروند جامعه اسلامی به حقوق آنان احترام میگذارد.
واژگان کلیدی: حقوق، اقلیت های دینی، فقه امامیه، آزادی تعهدات امنیت.
مقدمه
از همان آغاز طلوع اسلام و بوجود آمدن جوامع اسلامی، جمعیتها و گروههایی از پیروان ادیان بدون آنکه به اسلام بگروند در کنار مسلمین در سرزمینهای اسلامی (دارالاسلام) باقی ماندند و زندگی با مسلمانان را بر مهاجرت یا مسلمان شدن ترجیح دادند، ولی با گسترش سریع اسلام در میان ملل مختلف جهان و رشد فوق العاده امت اسلامی و توسعه سرزمینهای اسلامی اقلیت های دینی علی رغم آزادیها و زندگی قابل قبولی که داشتند چندان رشد و ازدیاد کمی نیافتند. احقاق حق، بر پاداری عدالت و رساندن انسان به مراتب عالی کمال انسانی، هدفهای بزرگی است که پیامبران الهی به ویژه پیامبر گرامی اسلام (ص) برای نیل به آنها، رنجها و سختیهای زیادی متحمل شدند. پیامبران احقاق حقوق افراد را منش و سیره خود قرار میدادند. حتی در صورت غلبه و پیروی اکثریت بر آنان، حقوق اقلیت را محترم میشمردند و اکثریت را به احقاق حقوق اقلیت ها توصیه و راهنمایی میکردند.
پیامبران در عین پیروزی غلبه و پیروی اکثریت از آنها دین خود را به اکراه بر اقلیت مخالف خود تحمیل نمیکردند و اقلیت با آزادی در جامعه دینی زندگی می کردند. بر خلاف دین ستیزانی که معتقد به تحمیل دین با زور شمشیر هستند.
آیه شریفه «لااکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی» اجبار و اکراه افرد در پذیرش دین را منتفی میداند و پیامبر گرامی اسلام (ص) و اصحاب ایشان نیز با برخورد و رفتاری محترمانه با اقلیت های ساکن در سرزمینهای اسلامی، اجبار و اکراه را در پذیرش دین به کار نگرفتند. در واقع مسلمانان نه تنها دین خود را به آنان تحمیل نکردند بلکه با معاشرت های نیک خود آنان را مجذوب خویش ساختند به طوری که گروههایی از کشورهای دیگر که تحت ظلم بودند، خانه و دیار خود را رها کرده و بلاد اسلامی را برای زندگی انتخاب نمودند.
اسلام آحاد مردم را در برابر حکومت دارای حقوقی متقابل میداند یعنی همچنان که افراد را موظف به رعایت وظایفی در برابر حکومت می داند حکومت را نیز ملزم به مراعات حقوق آنان دانسته است.
انسان بر اساس نیاز، یا میل فطری، زندگی جمعی دارد و نمیتواند از این هویت جمعی جدا شود، چرا که بسیاری از نیازهای او در پرتو حیات اجتماعی حاصل میگردد. از طرفی در ادیان الهی و اسلام، انسانها به دو گروه مؤمن و کافر دستهبندی میشوند. این دستهبندی، احکام و آثاری را در پی دارد و قلمرو حقوق و وظایف دو گروه را جدا میکند. طبیعی است که یک نظام سیاسی مبتنی بر دین، خط مشی سیاست خارجی خود را بر اساس این آثار و لوازم تعیین میکند و پیروان آن آیین نیز روابط خود را بر اساس دستورهای مذهبی خویش منظم میسازند. همچنین با توجه به بحث حقوق بشر در میان کشورهای توسعه یافته و فشار آنان بر کشورهای مسلمان در خصوص رعایت حقوق بشر، ما در این تحقیق یکی از مهمترین جنبههای حقوق بشر یعنی حقوق اقلیتهای دینی را از منظر فقه امامیه و حقوق موضوعه مورد واکاوی قرار داده و در نهایت آن را با حقوق بشر معاصر تطبیق میدهیم.
1- کلیات
1-1- بیان مسئله
موضوع اقلیتهای دینی و حقوق مربوط به آنها از همان اوایل ظهور اسلام و در متن تشریح احکام اسلامی در حوزه فقه و اندیشه دینی اسم مطرح گردیده است لیکن این مسئله که بطور دقیق اقلیتهای دینی چه حقوقی دارند هیچگاه به عنوان بحثی مستقل در کتب فقهی عنوان خاصی را بخود اختصاص نداده است، بر این اساس از نقطه نظر فقهی نسبت به اصل حقوق اقلیتها ابهامات وجود دارد. همچنانکه تفاوت شرایط زمانی و عنوان گردیدن واژه های نو ظهور حقوق بشری تعارضی را در حوزه فقه و حقوق بشر به تصویر آورده است. این تحقیق بر آن است که با شناسایی حقوق اقلیتها تشابه و یا تفاوتهای احتمالی در دو نگاه فقهی و فلسفه حقوق بشری در زمینه حقوق اقلیتها محل نزاع را دقیقاً شناسایی و راه حل های پیشرو را پیدا نماید. نوع حقوق اقلیتها، تأثیر شرایط زمانی و مکانی و سنجش مبانی هر دو نگاه از جمله های مجهول و متغیرهای مربوط به مسئله است که در این تحقیق بدان پرداخته خواهد شد
1-2- پرسشهای تحقیق
- اقلیتهای دینی در فقه امامیه و حقوق ایران دارای چه حقوقی هستند؟
- چه تفاوتها و شباهتهایی میان حقوق اقلیتهای دینی، در فقه امامیه و حقوق بشر معاصر وجود دارد؟
1-3- فرضیه ها
1-اقلیتهای دینی در فقه امامیه همانند سایر افراد از حقوق برابر و احترام برخوردار هستند.
2- بین دیدگاه فقه امامیه با دیدگاه حقوق بشر معاصر در مسئله حقوق اقلیتها تفاوت وجود دارد.
3- امکان تعامل بین دو دیدگاه در خصوص این مسئله وجود دارد
1-4- اهداف تحقیق
1- تدوین جامع حقوق اقلیتها در حوزه فقه امامیه با شناسایی موارد ذکر شده در فقه.
2- پیدا کردن راه حل برای بیرون رفت از چالش پیشرو فقه که امروز تحت عنوان اعتراضات حقوق بشری عنوان می گردد.
3- غنا بخشیدن علمی به حوزه فقه و اندیشه و بارور کردن فقهی حقوقی به منظور تعامل بین فقه و جهان معاصر.
1-6- جنبه نوآوری تحقیق
از آنجا که این تحقیق حقوق اقلیتهای دینی را به صورت تطبیقی میان فقه امامیه، حقوق ایران و حقوق بشر معاصر مورد بحث قرار داده و به جنبههای مهمی چون حقوق مدنی، حقوق سیاسی، حقوق جزایی، حقوق اقتصادی و حقوق اجتماعی آنان پرداخته است، با سایر کارهای انجام گرفته متفاوت است. چرا که سایر تحقیقات انجام شده، در خصوص یکی از موارد مذکور و آنهم فقط از منظر فقهای امامیه بوده است. بنابراین این تحقیق کاری نو و جدید میباشد
1-7- روش تحقیق
روش استدلالی و تحلیل منطقی و عقلانی که از ویژگی تحقیقات توصیفی میباشد که در این تحقیق با استفاده از منابع و مطالعات کتابخانهای از جمله کتب، مقالات، پایاننامهها، کتابخانه الکترونیک و … جمعآوری و مورد استفاده واقع گردید.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 06:54:00 ب.ظ ]
|