اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی برسلامت روان و سبکهای فرزندپروری والدین کودکان مبتلا به ADHD |
![]() |
بیان مساله 7
اهمیت و ضرورت تحقیق. 9
اهداف تحقیق. 10
الف- اهداف کلی. 10
ب- اهداف جزئی. 10
متغیرهای تحقیق. 10
سؤالات تحقیق. 11
فرضیههای تحقیق. 11
تعریف واژه ها و اصطلاحات.. 11
الف- نظری (مفهومی) 11
ب- عملیاتی (عملی) 12
فصل دوم:ادبیات و ( پیشینه ) پژوهش… 13
مقدمه 14
قسمت اول: توصیف مفاهیم و نظریه های مربوط به مهارت های زندگی. 14
مهارت های زندگی. 14
تعریف مهارت.. 14
مهارت های زندگی. 15
تعریف مهارت های زندگی. 15
تاریخچه مهارت های زندگی. 16
انواع مهارت های زندگی. 17
مهارت خود آگاهی. 17
مهارت روابط بین فردی. 18
مهارت حل مسئله 18
مهارت تفکر خلاق. 18
انواع تفکر. 19
مهارت مقابله با هیجانات.. 19
مهارت مقابله با استرس.. 19
مهارت همدلی. 19
مهارت تصمیم گیری. 20
مهارت تفکر انتقادی. 20
مهارت ارتباط. 20
مبانی روانشناختی ارتباط. 21
عناصراصلی ارتباط (کلامی و غیر کلامی ) 23
گوش دادن فعال. 24
خودآگاهی. 24
همدلی. 25
حل تعارض… 26
مهارت های ارتباطی و سبک های فرزندپروری. 30
قسمت دوم: توصیف مفاهیم و نظریه های مربوط به شیوه های فرزندپروری. 31
شیوه های فرزندپروری. 31
مروری بر تاریخچه ارتباط والدین و فرزندان. 31
ابعاد شیوه های فرزند پروری. 34
بعد گرم بودن والدین. 34
فرزندپروری و نظریه های مربوط به آن. 36
طبقه بندی الگوهای تربیتی از نظر آلپورت.. 37
الگوی بامریند از فرزندپروری. 38
الگوی شیفر. 41
الگوی زیگلمن. 41
پیامدهای هر یک از شیوه های تربیتی. 42
مزایای شیوه فرزند پروری مقتدارنه 44
نگرش های فرزندپروری. 44
نگرش سلطه گری. 45
نگرش تملکی. 45
نگرش بی اعتنایی. 45
خوش بین بودن. 46
خوش بینی افراطی و وابستگی شدید. 46
مراقبت های بیش از حد و افراطی. 47
پذیرفتن و مورد عفو قرار دادن. 47
طرد کردن، توجه ننمودن. 47
تحت فشار قرار دادن کودک.. 48
تبعیض قائل شدن. 49
کدام والدین فرزندانی بیمار یا ناتوان تربیت می کنند؟ 50
رابطه مضاعف.. 50
والدین ناهماهنگ.. 50
جابجایی نقش والدینی. 50
والدین بیمار و عصبی. 51
والدین غایب.. 51
والدین نابالغ. 52
شرایط موفقیت فرزندپروری. 52
ارتباط مهارت های زندگی و سلامت روان. 55
قسمت سوم: توصیف مفاهیم و نظریه های مربوط به سلامت روان. 58
سلامت روان. 58
سلامت روانی. 59
تعریف سلامت روانی. 59
تعریف بهداشت روان در فرهنگ های مختلف.. 61
اصول بهداشت روانی. 63
تاریخچه بهداشت روانی. 64
مختصری درباره تاریخچه بهداشت روانی در ایران. 68
الگوی های اندازه گیری بهداشت روان. 70
اهمیت نیازها و انگیزه ها در تأمین سلامت روان. 71
عوامل موثر در سلامت روان. 72
محرومیت های جسمانی. 72
الگوهای بد خانوادگی. 73
ساختار خانوادگی ناسازگار 74
عوامل اجتماعی ـ فرهنگی. 75
خصوصیات افراد دارای سلامت روانی. 76
نظریات مرتبط با سلامت روانی. 77
قسمت چهارم: توصیف مفاهیم و نظریه های مربوط ADHD.. 82
اختلال پیش فعالی/ نارسایی توجه 82
تعریف اختلال پیش فعالی/ نارسایی توجه 83
ملاک های تشخیصی اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه 86
اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه از نوع عمدتاً بیش فعال ـ تکانشگر. 88
مسائل و مشکلات کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه 89
مشکلات اجتماعی. 89
سیر تحولی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه 90
سیر و پیش آگهی. 92
اختلال های همراه با اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه 94
اختلال نافرمانی مقابله ای. 94
اختلال سلوک.. 95
اختلالات یادگیری. 95
تشخیص افتراقی. 100
سبب شناسی. 101
مروری بر روش های درمانی اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه 107
تکنیک ها و فنون مدیریت رفتاری کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه 109
تکنیک قرارداد رفتاری یا قرارداد وابستگی. 114
تکنیک شکل دهی رفتار 119
یک مطلب دیگر :
تکنیک کنترل محرک.. 121
تکنیک پاداش دادن به رفتار مطلوب ناهمساز 122
تکنیک خاموش سازی. 123
تکنیک محروم کردن. 124
تکنیک جریمه کردن (RC ) 127
تکنیک های شناختی رفتاری. 128
قسمت پنجم: تحقیقات انجام شده در ارتباط با موضوع تحقیق. 129
پیشینه تحقیق. 129
پژوهش های انجام شده در داخل کشور 129
پژوهش های انجام شده درخارج از کشور 135
فصل سوم: روش انجام پژوهش… 137
مقدمه 138
روش تحقیق. 138
طرح تحقیق. 138
جامعه آماری. 138
نمونه آماری و روش نمونه گیری. 138
روش های گردآوری داده ها 139
روش اجرای پژوهش… 139
روش های آماری تحلیل داده ها 141
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 142
مقدمه 143
الف- تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها 144
ب – تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها 146
ج- بررسی فرضیه دوم پژوهش… 147
فصل پنجم:خلاصه، بحث، نتیجه گیری وپیشنهادها 148
خلاصه 149
بحث و نتیجه گیری. 149
محدودیت های پژوهش… 152
الف- در کنترل محقق. 152
ب- خارج از کنترل محقق. 152
پیشنهادهای پژوهش… 153
الف- مبتنی بر نتایج تحقیق. 153
ب- مبتنی بر تجارب تحقیق. 153
پیوست.. 155
منابع. 162
الف- فارسی. 163
ب – انگلیسی. Error! Bookmark not defined.171
فهرست جداول
عنوان ………..صفحه
جدول 2-1- مشکلاتهمراهبااختلالبیشفعالی/ نارساییتوجه 84
جدول2-2- تاریخچه ی تحول اصطلاح شناسی اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه 88
جدول2-3-نمونه ای از یک قرارداد وابستگی برای کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نارسایی
توجه 114
جدول4-1- مشخصه های آماری متغیر سن والدین دارای کودکان ADHD در دو گروه آزمایش و کنترل 144
جدول 4-2- وضعیت تحصیلات والدین دارای کودکان ADHD.. 144
جدول4-3- شاخص های آمار توصیفی نمرات پیش آزمون سلامت روان و سبک های فرزندپروری در گروه آزمایش و کنترل. 145
جدول4-4- شاخص های آمار توصیفی نمرات پس آزمون سلامت روان و سبک های فرزندپروی در گروه آزمایش و کنترل 145
جدول 4-5- نتایج تحلیل کوواریانس برای بررسی اثر عامل مداخله بر متغیر سلامت روان. 146
جدول 4-6- نتایج تحلیل کوواریانس برای بررسی اثر عامل مداخله بر متغیر سبک های فرزندپروری 147
چکیده
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی برسلامت روانی و سبکهای فرزندپروری والدین کودکان مبتلا به ADHD انجام شده است. این پژوهش از نوع آزمایشی است. جامعه آماری کلیه مادران دارای کودکان مبتلا ADHD در شهرستان بهشهر که در سال 1392-1390 به کلینیک های روانپزشکی مراجعه کرده بودند هستند، که به صورت تصادفی در دسترس تعداد 30 مادر دارای کودکان مبتلا به ADHD که به کلینیک های روانپزشکی مراجعه نمودند، انتخاب شدند. این مادران پس از مصاحبه اولیه به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش (15نفر) وگروه کنترل (15نفر) قرار گرفتند.گروه آزمایش تحت آموزش مهارتهای زندگی«مهارتهای ارتباطی و عوامل مرتبط با آن» درطی8 جلسه قرار گرفتند. در پایان بعد از اتمام آموزش از هر دو گروه آزمون سلامت روان (GHQ-28) و پر سشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند به عمل آمد. هم چنین برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه های پژوهشی، از آزمون کوواریانس تک متغیری(ANCOVA) استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی «مهارتهای ارتباطی و عوامل مرتبط با آن» بر سلامت روان و
سبکهای فرزندپروری والدین کودکان مبتلا به ADHD موثراست.
کلمات کلیدی: مهارتهای زندگی، سلامت روان، سبکهای فرزند پروری، کودکان ADHD.
فصل اول
کلیات (طرح) پژوهش
مقدمه
اختلال نقص توجه /بیش فعالی [1](ADHD) مهم ترین اختلالات روان پزشکی اطفال است که با شیوع 5-3درصد کودکان مدارس ابتدایی در مرحلهی پیش از بلوغ گزارش شده است (پورافکاری ،1389).این اختلال، علاقه محققین و متخصصین بالینی را به مدت 4دهه به خود معطوف داشته است. کودکان مبتلا به این اختلال، علاوه بر مشکلات اصلی توجه[2]، تکانش گری[3] وبیش فعالی[4]، به مشکلات وابستهی قابل توجهی در حوزههای مختلف اجتماعی[5]، تحصیلی[6]، رفتاری[7]، شناختی [8]و هیجانی[9] دچار می شوند. اگرچه، سابقا تصور بر آن بود که این اختلال، وضعیتی خاص در دوران کودکی است، اما تحقیقات اخیر حاکی از پایداری آن در سراسر زندگی میباشد (لوییس[10]، 1996).
به دلیل مزمن بودن این اختلال، مبتلایان به آن، نیز در معرض اختلالات روان پزشكی دیگری در بزرگسالی، از جمله اختلال شخصیت ضداجتماعی[11]، الكلیسم، اعتیاد و مشكلات میان فردی و روان شناختی قرار میگیرند (ویس [12]و ویس،2000)، به د لیل تعداد و تنوع مشكلات این كودكان در حوزههای مختلف، رویكردهای درمانی متفاوتی ارائه شده اند كه در میان آن هامی توان آموزش مهارتهای زندگی[13] اشاره کرد.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-08-14] [ 11:00:00 ب.ظ ]
|