زبان شناسی همگانی بررسی گفتمان پزشک و بیمار فارسی زبان |
1-8-3- تحلیل گفتمان انتقادی ……………………………………………………………………………………. 10
1-8-4- قدرت ………………………………………………………………………………………………………….. 11
1-8-5- قدرت و همبستگی ………………………………………………………………………………………… 11
1-8-6- ایدئولوژی ……………………………………………………………………………………………………. 12
1-8-7-نوبتگیری …………………………………………………………………………………………………….. 12
1-9- ساختار کلی پژوهش ……………………………………………………………………………………………. 13
فصل دوم: مروری بر مطالعات پیشین
2-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………… 16
2-2- پیشینه تحلیل گفتمان انتقادی ………………………………………………………………………………… 16
2-3- الگوهای نظری در تحلیل گفتمان انتقادی ……………………………………………………………….. 20
2-3-1- فوکو ……………………………………………………………………………………………………………..20
2-3-2- هاج و کرس …………………………………………………………………………………………………. 22
2-3-3- وداک …………………………………………………………………………………………………………… 23
2-3-4- ون دایک ……………………………………………………………………………………………………… 25
2-3-5- لاکلا و موف ………………………………………………………………………………………………… 27
2-3-6- کرس و ون لیوون …………………………………………………………………………………………. 28
2-3-7- فاولر ……………………………………………………………………………………………………………. 29
2-3-8- پنی کوک ……………………………………………………………………………………………………… 30
2-3-9- چیلتون و هارت ……………………………………………………………………………………………. 31
2-3-10- موتنر …………………………………………………………………………………………………………. 32
2-4- مروری بر پژوهشهای انجام شده …………………………………………………………………………. 32
2-4-1- پژوهشهای خارجی ……………………………………………………………………………………… 33
2-4-1-1-کتابها ………………………………………………………………………………………………… 33
2-4-1-2- مقالات ……………………………………………………………………………………………… 34
2-4-2- پژوهشهای داخلی ……………………………………………………………………………………….. 36
2-4-2-1- کتابها …………………………………………………………………………………………….. 36
2-4-2-2- مقالات ……………………………………………………………………………………………… 38
2-4-2-3- پایاننامهها و رسالهها ……………………………………………………………………………40
2-5- خلاصه ………………………………………………………………………………………………………………..43
فصل سوم: الگوی نظری پژوهش و روششناسی
3-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………… 46
3-2- الگوی نظری پژوهش …………………………………………………………………………………………… 46
3-2-1- مفاهیم گفتمان، قدرت و ایدئولوژی از دیدگاه فرکلاف ………………………………………. 47
3-2-1-1- گفتمان ……………………………………………………………………………………………… 47
3-2-1-2- قدرت ………………………………………………………………………………………………. 49
3-2-1-3- ایدئولوژی …………………………………………………………………………………………. 50
3-2-2- طبیعی شدگی در گفتمان ………………………………………………………………………………… 51
3-2-3- مراحل تحلیل گفتمان انتقادی در رویکرد فرکلاف …………………………………………….. 52
3-2-3-1- توصیف ……………………………………………………………………………………………. 53
3-2-3-2- تفسیر ……………………………………………………………………………………………….. 55
3-2-3-3- تبیین ………………………………………………………………………………………………… 59
3-3- روششناسی پژوهش …………………………………………………………………………………………… 60
3-3-1- جامعه آماری مورد مطالعه ………………………………………………………………………………. 60
3-3-2- روش گردآوری دادهها …………………………………………………………………………………… 60
3-3-3- ابزار پژوهش ………………………………………………………………………………………………… 61
3-3-4- روشها و مراحل تجزیه و تحلیل ……………………………………………………………………. 61
3-3-4-1- تحلیل کیفی …………………………………………………………………………………………. 62
3-3-4-2- تحلیل کمی …………………………………………………………………………………………. 62
3-4- خلاصه …………………………………………………………………………………………………………………. 62
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………… 64
4-2- توصیف ……………………………………………………………………………………………………………… 64
4-2-1- بررسی مصاحبههای پزشک و بیمار در ارتباط با پرسش اول ……………………………….. 65
4-2-2- بررسی مصاحبههای پزشک و بیمار در ارتباط با پرسش دوم ………………………………. 73
4-2-3- بررسی مصاحبههای پزشک و بیمار در ارتباط با پرسش سوم ………………………………. 74
4-2-4- بررسی مصاحبههای پزشک و بیمار در ارتباط با پرسش چهارم …………………………… 76
4-2-5- بررسی مصاحبههای پزشک و بیمار در ارتباط با پرسش پنجم …………………………….. 78
4-3- تفسیر ………………………………………………………………………………………………………………… 89
4-3-1- ظاهر کلام ……………………………………………………………………………………………………. 89
4-3-1-1- هویت زبانی ……………………………………………………………………………………….. 89
4-3-1-2- صورتهای خطاب ………………………………………………………………………………. 90
4-3-2- معنای کلام …………………………………………………………………………………………………… 93
4-3-2-1- هویت سازی ……………………………………………………………………………………….. 93
یک مطلب دیگر :
4-3-2-2- تعریف و تمجید از پزشک ……………………………………………………………………. 95
4-3-2-3- کنشهای گفتاری …………………………………………………………………………………. 96
4-3-3- انسجام معنایی …………………………………………………………………………………………….. 102
4-3-4- ساختار و جانمایه متن …………………………………………………………………………………. 105
4 -3-5- بافت موقعیتی متن ………………………………………………………………………………………. 108
4-3-5-1- حضور همراه با بیمار ……………………………………………………………………………. 108
4-3-5-2- طول مدت معاینه ……………………………………………………………………………….. 109
4-3-6- بافت بینامتنی ………………………………………………………………………………………………. 112
4-4- تبیین ……………………………………………………………………………………………………………….. 113
4-4-1- سطح موقعیتی …………………………………………………………………………………………….. 113
4-4-2- سطح نهادی ……………………………………………………………………………………………….. 117
4-4-3- سطح اجتماعی ……………………………………………………………………………………………. 118
4-5- تفسیر دادهها …………………………………………………………………………………………………….. 121
4-6- خلاصه …………………………………………………………………………………………………………….. 126
فصل پنجم: خلاصه و نتیجه گیری
5-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………. 128
5-2- مروری بر مراحل پژوهش ………………………………………………………………………………….. 128
5-3- بحث و نتیجهگیری ……………………………………………………………………………………………. 129
5-4- دستاوردهای جانبی پژوهش ……………………………………………………………………………….. 133
5-5- پیشنهاداتی برای مطالعات آینده …………………………………………………………………………… 134
کتابنامه ……………………………………………………………………………………………………………. 136
منابع فارسی …………………………………………………………………………………………………………………. 136
منابع انگلیسی ……………………………………………………………………………………………………………….. 139
پیوست ………………………………………………………………………………………………………………………… 141
چکیده انگلیسی …………………………………………………………………………………………………………….. 142
فهرست جداول
جدول 4-1: فراوانی جملات خبری، پرسشی و امری در گفتمان پزشک و بیمار ………………… 75
جدول 4-2: فراوانی ضمیرهای ما و شما در گفتمان پزشک و بیمار …………………………………. 77
جدول 4-3: صورتهای خطاب پزشک به بیمار ……………………………………………………………. 91
جدول 4-4: صورتهای خطاب بیمار به پزشک ……………………………………………………………. 92
جدول 4-5: چگونگی انجام مراحل معاینه و گفتگو با بیمار ………………………………………….. 106
جدول 4-6: طول مدت مصاحبهها …………………………………………………………………………….. 109
جدول 4-7: میانگین مدت زمان مصاحبهها بر حسب سن بیماران ………………………………….. 111
جدول 4-8: میانگین مدت زمان مصاحبهها بر حسب تحصیلات بیماران ………………………… 112
جدول 4-9: فراوانی سوالات پزشک و بیمار ……………………………………………………………….. 114
جدول 4-10: فراوانی سوالات پزشک بر حسب سن بیمار ……………………………………………… 115
جدول 4-11: فراوانی سوالات پزشک بر حسب تحصیلات بیمار …………………………………….. 116
جدول 4-12: آمار توصیفی قطع گفتار پزشک با سن بیمار ……………………………………………… 121
جدول 4-13: آزمون آنوا برای تعیین رابطه معناداری بین قطع گفتار پزشک با سن بیمار………. 122
جدول 4-14: آمار توصیفی قطع گفتار پزشک با سن بیمار ……………………………………………… 122
جدول 4-15: آزمون تی مستقل برای تعیین رابطه معناداری بین قطع گفتار پزشک با
تحصیلات بیمار …………………………………………………………………………………….. 123
جدول 4-16: آمار توصیفی نوبتگیری پزشک با سن بیمار …………………………………………….. 124
جدول 4-17: آزمون آنوا برای تعیین رابطه معناداری بین نوبتگیری پزشک با سن بیمار…….. 124
جدول 4-18: آمار توصیفی نوبتگیری پزشک با تحصیلات بیمار …………………………………… 125
جدول 4-19: آزمون تی مستقل برای تعیین رابطه معناداری بین نوبتگیری پزشک
با تحصیلات بیمار ………………………………………………………………………………….. 125
فهرست نمودارها
نمودار 4-1: فراوانی جملات خبری، پرسشی و امری در گفتمان پزشک و بیمار ………………… 75
نمودار 4-2: فراوانی ضمیرهای ما و شما در گفتمان پزشک و بیمار …………………………………. 77
نمودار 4-3: صورتهای خطاب پزشک به بیمار ……………………………………………………………. 91
نمودار 4-4: صورتهای خطاب بیمار به پزشک ……………………………………………………………. 92
نمودار 4-5: میانگین مدت زمان مصاحبهها بر حسب سن بیماران ………………………………….. 111
نمودار 4-6: میانگین مدت زمان مصاحبهها بر حسب تحصیلات بیماران ………………………… 112
نمودار 4-7: درصد فراوانی سوالات پزشک و بیمار ……………………………………………………… 114
نمودار 4-8: فراوانی سوالات پزشک بر حسب سن بیمار ……………………………………………… 115
نمودار 4-9: فراوانی سوالات پزشک بر حسب تحصیلات بیمار …………………………………….. 116
نمودار 4-10: رابطه فراوانی قطع گفتار توسط پزشک با سن بیمار ……………………………………. 118
نمودار 4-11: رابطه فراوانی قطع گفتار توسط پزشک با تحصیلات بیمار ………………………….. 119
نمودار 4-12: رابطه میانگین نوبتگیری توسط پزشک با سن بیمار ………………………………….. 120
نمودار 4-13: رابطه میانگین نوبتگیری توسط پزشک با تحصیلات بیمار ……………………….. 120
فهرست اشکال
شکل 3-1: مدل سهبعدی فرکلاف ……………………………………………………………………………… 49
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-08-14] [ 10:58:00 ب.ظ ]
|