پایان نامه مقایسه تطبیقی تأثیرگذاری مؤلفه های ژئوپلتیک بر منطقه گرایی جمهوری اسلامی ایران

 متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته جغرافیا

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود

 

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد رشت

دانشکده علوم انسانی

گروه آموزشی جغرافیا

پایان نامه جهت درجه کارشناسی ارشد

رشته: جغرافیای طبیعی    گرایش: اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی

 

عنوان

بررسی نقش اقلیم در اسقرار مدارس ابتدائی بخش کوچصفهان شهرستان  گیلان سالهای (1383-1392)

 

 

تابستان 93

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                      صفحه

چکیده 1

مقدمه 2

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1. بیان مسئله و سوال تحقیق. 4

1-2. بیان ضرورت واهمیت تحقیق. 4

1-3. اهداف تحقیق. 5

1-4. فرضیه تحقیق. 5

1-5. روش تحقیق. 6

1-6. پیشینه تحقیق. 6

فصل دوم: مبانی نظری تحقیق

2-1. ویژگی های جمعیتی بخش کوچصفهان. 9

2-2. موقعیت اقتصادی. 10

2-3. تفکیک جمعیت بخش کوچصفهان. 11

2-4. کوههای گیلان. 13

2-5. ویژگیهای اقلیمی استان گیلان. 13

2-6. برنامه ریزی فضاهای آموزش.. 13

2-7. تأمین منابع وامکانات مادی وتکنولوژیک.. 14

2-8. فضاهای آموزشی. 15

2-8-1. مطلوبیت زمین مدرسه 15

2-9. مدارس استان گیلان با تکیه بر بخش کوچصفهان. 16

2-10. چگونگی پراکندگی مدارس ابتدائی بخش کوچصفهان بر اساس توپوگرافی منطقه 18

2-11. بررسی وضعیت مدارس ابتدائی بخش کوچصفهان از نظر مصالح وعمر ساختمان. 19

2-12. ساختمان مدرسه 20

2-13. ویژگیهای کلاس درس.. 21

2-13-1. بررسی نور طبیعی کلاس.. 21

2-13-2. رنگ.. 21

2-13-3. جایگاه معلم 21

2-13-4. میز ونیمکت.. 21

2-14. تابلوها وکتیبه ها 22

2-15. درب ورودی. 22

2-16. ضوابط مکان یابی وساختن محیط های آموزشی. 22

2-16-1. دسترسی. 22

2-16-2. آسایش محیطی. 22

2-16-3. نور. 23

2-17. نگاهی به ویژگیهای اقلیمی منطقه مورد مطالعه ورابطه آن با موضوع تحقیق. 24

2-17-1. نحوه تأثیر عوامل اقلیمی در رابطه با ساختار فضاهای آموزش.. 24

2-17-2. نحوه تأثیر عوامل اقلیمی در تعیین جهت ساختمان 24

2-17-3. ویژگیهای معماری بومی مناطق معتدل مرطوب.. 24

2-17-4. ساختمان در رابطه با اقلیم 26

2-17-5. تابش آفتاب حرارت.. 26

2-17-5-1. تشخیص مواقع گرم وسرد یک محل. 26

2-17-6. گرمای خورشید جذب شده در حوار ساختمان در مواقع گرم وسرد 26

2-17-7. تأثیر سایه بان ها 27

2-17-8. باد 27

2-18. تهویه مورد نیاز در اقلیم معتدل ومرطوب.. 28

2-19. بارندگی رطوبت. 28

2-19-1. راههای نفوذ رطوبت به ساختمان. 29

2-19-2. نفوذ آب باران. 29

2-19-3. تعرق. 29

2-19-4. تابش آفتاب.. 30

2-19-5. فشار هوا 31

2-19-6. باد 31

2-19-7. دما 31

2-19-8. رطوبت نسبی. 32

2-19-9. نزولات جوی. 33

2-19-9-1. رطوبت نسبی.. 34

2-19-10. طبقه بندی اقلیمی. 35

2-19-11. خاک وکاربری اراضی. 35

2-19-12. زمین شناسی. 36

فصل سوم: مواد و روش

3-1. داده ها وروش ها 38

3-2. داده ها 38

3-3. روش کار. 39

3-4. روش ماهونی. 39

3-5. روش زیست اقلیم اولگی. 41

3-6. روش بیوکلیماتیک ساختمانی گیونی. 41

فصل چهارم: یافته های تحقیق

4-1. نگاهی اجمالی به آموزش وپرورش گیلان. 44

4-1-1. تغییروتحولات جمعیت دانش آموزان کوچصفهان. 44

4-1-2. پراکندگی فضای آموزشی کوچصفهان براساس توپوگرافی. 45

4-1-2-1. طبقه بندی به روش دومارتن.. 47

4-1-2-2. طبقه بندی به روش کلیماتیک آمبرژه 47

4-1-2-3. روشها وتقسیمات اقلیمی در طراحی ساختمان.. 48

4-1-2-4. روش اولگی.. 48

4-1-2-5. روش گیونی.. 50

4-1-2-6. معیارماهانی.. 52

4-1-2-7. روش لنکستر –کارستن.. 57

4-1-2-8. بارندگی.. 57

4-1-2-9. دما 61

4-1-2-10. رطوبت نسبی.. 64

4-1-2-11. ساعات آفتابی وابرناکی.. 65

4-1-2-12. مدت روشنایی.. 66

4-1-2-13. زاویه تابش مدار میل ومقدار انرژی دریافتی.. 68

4-1-2-14. باد. 70

4-1-2-15. عرض کلاس به متر. 72

4-1-2-16. طول کلاس به متر. 72

4-1-2-17. آلودگی صوتی برای کلاس… 73

4-1-2-18. تعداد کلاسهای دارای پنچره نامناسب.. 75

4-1-2-19. تعداد کلاسهایی که درمعرض مستقیم نورآفتاب.. 76

4-1-2-20. کلاسهایی که باد عامل مزاحم تدریس… 77

4-1-2-21. تعداد طبقات.. 78

4-1-2-22. سال تأسیس آموزشگاهها 78

4-1-2-23. مواد ومصالح تشکیل دهنده بنا 80

4-1-2-24. پوشش ومصالح سربندی.. 81

4-1-2-25. کیفیت بنا 82

4-1-2-26. ارتفاع ساختمان.. 83

4-1-2-27. مصالح نمای مدارس… 84

4-1-2-28. رنگ… 85

4-1-2-29. ارزیابی سیستم سرمایش وگرمایش مدارس ابتدائی کوچصفهان.. 86

4-1-2-30. میزان استفاده از نور غیر طبیعی در فصل پاییز وزمستان.. 87

4-1-2-31. نوع سیستم گرمایشی درمدارس ابتدائی کوچصفهان.. 88

پایان نامه و مقاله

 

4-1-2-32. نوع سیستم سرمایشی درمدارس ابتدائی کوچصفهان.. 89

4-1-2-33. سیستم نورگیری ساختمان مدارس ابتدائی کوچصفهان.. 90

4-1-2-34. میزان رده خوری مدارس ابتدائی کوچصفهان.. 92

4-1-2-35. رطوبت در دیواره های داخلی.. 94

4-1-2-36. عناصر پیرامون محیط آموزش ابتدائی.. 95

4-1-2-37. جهت گیری ساختمان مدرسه. 96

4-1-2-38. رنگ پرده های کلاس… 97

4-1-2-39. مساحت ساختمان فضاهای آموزشی( مدارس ابتدائی). 98

4-1-2-40. مساحت عرصه یا فضای باز. 99

فصل پنجم: بحث، نتیجه گیری و پیشنهادات

5-1. نتیجه گیری. 107

5-2. آزمون فرضیات.. 110

5-3. پیشنهادات.. 111

5-3-1. پیشنهادات کلی. 111

5-3-2. پیشنهادات تفضیلی( جزئی) 112

منابع ومأخذ. 113

پیوست.. 115

 

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                                      صفحه

جدول شماره (2-1 ) جایگاه جمعیت بخش کوچصفهان به شهرستان رشت( 1390) 9

جدول شماره (2-2)  ترکیب جنسی جمعیت بخش کوچصفهان. 9

جدول شماره (2-3)  جمعیت شش ساله وبیشتر وبا سواد 9

جدول شماره (2-4) جمعیت شهری وروستایی کوچصفهان. 10

جدول شماره (2-5) محصولات کشاورزی کوچصفهان. 11

جدول شماره (2-6) جمعیت بر حسب گروههای عمده سنی به تفکیک جنس.. 12

جدول. شماره (2-7) تعدادکلاس وفضاهای آموزش ودانش آموزان مقطع ابتدائی استان گیلان. 18

جدول شماره (2-8) تعداد کلاس وفضاهای آموزشی و دانش آموزان مقطع ابتدائی کوچصفهان. 18

جدول شماره (2-9) پراکندگی مدارس ودانش آموزان ابتدائی بخش کوچصفهان بر حسب وضعیت توپوگرافی. 19

جدول شماره (2-10) مقایسه شدت روشنایی مورد نیاز در عملکردهای مختلف( بر حسب L ux) 23

جدول شماره (2-11) اصول رعایت شده ودر معماری بومی مناطق معتدل مرطوب.. 25

جدول شماره (2-12) میزان تعرق نسبت به دمای محیط وفعالیت های انسانی. 30

جدول شماره (2-13) روند تغییرات دمای ماهانه در ایستگاه رشت( میانگین 10ساله 1382-1392) 32

جدول شماره (2-14) دمای متوسط ماهانه در ایستگاه رشت دوره آماری( 1382-1392) 32

جدول شماره (2-15) درصد رطوبت نسبی ماهانه در ایستگاه رشت( میانگین 10ساله) 33

جدول شماره (2-16) نوسانات درجه حرارت ماهیانه در منطقه مورد مطالعه 33

جدول شماره (2-17) متوسط حداقل وحداکثر، درجه حرارت.. 33

جدول شماره (2-18) میزان ماهانه وسالانه بارندگی ایستگاه رشت به میلیمتر. 34

جدول شماره (2-19) میزان رطوبت نسبی در ایستگاه مورد مطالعه واحد درصد 34

جدول شماره (2-20) طبقه بندی اقلیمی ایستگاه  رشت.. 35

جدول شماره (3-1) آمار میانگین ماهانه پارامترهای اقلیمی ایستگاه رشت( 1383-1392) 39

جدول شماره (3-2) ماهونی منطقه آسایش شب و روز. 40

جدول شماره (3-3) مشخصات جغرافیایی ایستگاه منطقه مورد مطالعه 41

جدول شماره (4-1) تعداد دانش آموزان استان گیلان( 83-92) 44

جدول شماره (4-2) جمعیت دانش آموزی بخش کوچصفهان سالهای( 1383-1392) 45

جدول شماره( 4-3) پراکندگی فضای آموزشی براساس ارتفاع. 45

یک مطلب دیگر :

 

یک مطلب دیگر :

 

جدول شماره( 4-4) پراکندگی فضای آموزشی درسطح کوچصفهان. 46

جدول شماره( 4-5) تعیین نوع اقلیم براساس روش دمارتن. 47

جدول شماره (4-6) میانگین دمای روزانه ودرصد رطوبت نسبی رشت( 1383-1392) 49

جدول شماره( 4-7) حداقل وحداکثر دماودرصد رطوبت نسبی ایستگاه رشت( 1383-1392) 51

جدول شماره (4-8) مفهوم شاخص ها 53

جدول شماره (4-9) ارزیابی ماهونی( تعیین شاخص گرمایی) درایستگاه رشت.. 54

جدول شماره (4-10) پیشنهادهای مقدماتی معماری. 55

جدول شماره (4-11) میانگین دما روزانه، درصد رطوبت نسبی رشت( 1383-1392) 57

جدول شماره (4-12) بارندگی ماهانه ایستگاه رشت( 1383-1392) 58

جدول شماره( 4-13) درصد بارندگی فصلی ایستگاه رشت.. 59

جدول شماره (4-14) رژیم درازمدت دمای ماهانی سالهای آماری( 1383-1392) 61

جدول شماره (4-15) متوسط حداقل وحداکثر، درجه حرارت.. 62

جدول شماره (4-16) درصد رطوبت نسبی در ایستگاه رشت( 1383-1392) 64

جدول شماره( 4-17) ساعات آفتابی ایستگاه رشت( 1383-1392) 65

جدول شماره (4-18) میانگین فراوانی تعداد روزهای حالات نیمه ابری وابری رشت( 1383-1392) 66

جدول شماره (4-19) زمان طلوع، غروب ومدت روشنایی کوچصفهان. 67

جدول شماره (4-20) زاویه تابش مدار میل مقدار انرژی دریافتی. 69

جدول شماره (4-21) تغییرات جهت وسرعت بادغالب، درصد وشدت آن در ایستگاه رشت( 1383-1392) 70

جدول شماره (4-22) عرض متوسط کلاسهای درس.. 72

جدول شماره (4-23) طول متوسط کلاس درس.. 73

جدول شماره (4-24) مزاحمت آلودگی صوتی در محوطه مدارس کلاس درس.. 74

جدول شماره (4-25) تعداد کلاسهای دارای پنچره نامناسب.. 75

جدول شماره (4-26) تعداد کلاس درمعرض نورمستقیم آفتاب.. 76

جدول شماره (4-27) کلاسهایی که باد عامل مزاحم تدریس.. 77

جدول شماره (4-28) بررسی استقرار مدارس ابتدایی به لحاظ تعداد طبقات.. 78

جدول شماره (4-29) سال احداث ساختمان( عمر مدارس ابتدائی) 79

جدول شماره (4-30) مواد ومصالح تشکیل دهنده بنا 80

جدول شماره (4-31) نوع پوشش سربندی مدارس ابتدائی کوچصفهان. 81

جدول شماره (4-32) کیفیت بناهای مدارس ابتدائی. 82

جدول شماره (4-33) ارتفاع ساختمانهای آموزشی( مدارس ابتدائی) 83

جدول شماره (4-34) مصالح نمای مدارس ابتدائی کوچصفهان. 84

جدول شماره (4-35) رنگ دیواره های درونی مدارس ابتدائی کوچصفهان. 85

جدول شماره (4-36) شرایط سرما درکلاسها درفصل زمستان. 86

جدول شماره (4-37) استفاده از نور غیر طبیعی درفصول پاییزوزمستان. 87

جدول شماره (4-38) استفاده از نوع سیستم گرمایشی مدارس ابتدائی کوچصفهان. 88

جدول شماره (4-39) نوع سیستم سرمایشی مدارس ابتدائی کوچصفهان. 89

جدول شماره (4-40) سیستم نورگیری ساختمانهای مدارس ابتدائی کوچصفهان. 90

جدول شماره (4-41) رده خوری ساختمان مدارس ابتدائی. 92

جدول شماره (4-42) جهت رده خوری ساختمان. 93

جدول شماره (4-43) نفوذ رطوبت در دیواره های داخلی. 94

جدول شماره (4-44) کاربری اراضی پیرامون مدارس ابتدایی کوچصفهان. 95

جدول شماره (4-45) جهت گیری ساختمان مدارس ابتدائی. 96

جدول شماره (4-46) تعداد مدارس برخوردار از پرده کلاس در کوچصفهان. 97

جدول شماره (4-47) رنگ پرده کلاسهای مدارس ابتدائی کوچصفهان. 98

جدول شماره (4-48) مساحت فضاهای آموزشی مدارس ابتدائی کوچصفهان. 99

جدول شماره (4-49) مساحت عرصه فضای باز مدارس ابتدائی. 100

جدول شماره (5-1) اولویت بندی عناصر همساز وناهمساز با شرایط اقلیمی. 111

 

فهرست نمودارها

عنوان                                                                                                 صفحه

نمودار شماره (2-1) جمعیت بر حسب گروهای عمده نسبی به تفکیک جنسی……………… 12

نمودارشماره( 4-1) پراکندگی فضای آموزشی براساس ارتفاع…………………………… 45

نمودار  شماره( 4-2) پراکندگی فضای آموزش درسطح دهستان کوچصفهان……………… 46

نمودارشماره (4-3) اقلیم نمای آمبرژه منطقه مورد مطالعه…………………………….. 48

نمودار شماره ( 4-4) نمودار زیست اقلیمی اولگی ایستگاه سینوپتیک رشت………….. 49

نمودارشماره( 4-5) زیست اقلیمی گیونی ساختمانی ایستگاه رشت ( 1383-1392)… 52

نمودارشماره (4-6) لنگستر- کارستی وضعیت شرجی ایستگاه رشت طی دوره آماری( 1383-1392)………………………………….. 57

نمودار شماره (4-7) بارندگی ماهانه ایستگاه رشت( 1383-1392)……………………. 59

نمودار شماره (4-8) درصدبارندگی فصلی منطقه مورد مطالعه دوره آماری 10ساله… 59

نمودار شماره( 4-9) رژیم درازمدت دمای ماهانه سالهای آماری( 1383-1392)……. 62

نمودار شماره( 4-10) دمای ماهانه حداقل. حداکثر ایستگاه مورد مطالعه دوره آماری 10ساله………………………………….. 62

نمودار شماره (4-11) میانگین رطوبت نسبی به درصد درایستگاه رشت( 1383-1392)…. 65

نمودار شماره (4-12) زمان طلوع وغروب خورشید برای اول هرماه ایستگاه رشت….. 68

نمودارشماره (4-13) زمان طلوع وغروب خورشید برای پانزدهم هرماه ایستگاه رشت. 68

نمودار شماره (4-14) مدار میل خورشید ماهانه ایستگاه رشت……………………………. 69

نمودار شماره( 4-15) گلباد ایستگاه رشت.. 71

نمودار شماره( 4-16) عرض کلاسهای درس مدارس ابتدائی کوچصفهان………………. 72

نمودار شماره( 4-17) طول کلاسهای درس مدارس ابتدائی کوچصفهان………………. 73

نمودار شماره( 4-18) آلودگی صوتی محوطه مدارس ابتدائی کوچصفهان………………. 74

نمودار شماره (4-19) کلاسهای دارای پنچره نامناسب مدارس ابتدائی کوچصفهان……… 75

نمودار شماره( 4-20) کلاسهای درمعرض مستقیم نور آفتاب مدارس ابتدائی کوچصفهان 76

نمودار شماره (4-21) کلاسهای که باد عامل مزاحم مدارس ابتدائی کوچصفهان……….. 77

نمودار شماره (4-22) بررسی استقرار مدارس ابتدایی به لحاظ طبقات کوچصفهان………. 78

نمودار شماره (4-23) سال احداث ساختمان مدارس ابتدائی کوچصفهان………………. 79

نمودار شماره (4-24) مصالح تشکیل دهنده بنا مدارس ابتدائی کوچصفهان………………. 80

نمودار شماره (4-25) نوع پوشش سربندی مدارس ابتدائی کوچصفهان………………. 81

نمودار شماره (4-26) کیفیت بناهای مدارس ابتدائی کوچصفهان………………………. 82

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...