<p>فصل اول: کلیات پژوهش 12</p>
<p>1-1. مقدمه 13</p>
<p>1-2. بیان مساله 15</p>
<p>1-3. پرسش‌های پژوهش 17</p>
<p>1-4. فرضیه‌ها (سوال‌های تحقیق) 17</p>
<p>1-5. اهمیت وضرورت پژوهش 17</p>
<p>1-6. هدف پژوهش 20</p>
<p>1-7. روش انجام تحقیق 21</p>
<p>1-8. تعریف واژه ها: 21</p>
<p>1-9. تعریف عملیاتی: 22</p>
<p>فصل دوم:مبانی نظری وپیشینه پژوهش 23</p>
<p>2-1. مقدمه 24</p>
<p>2-2. ادبیات کودک و نوجوان: 24</p>
<p>2-2-1.  اهداف ادبیات کودکان: 25</p>
<p>2-3.  کتاب‌های کودکان و نوجوانان 25</p>
<p>2-4.  مطالعه 27</p>
<p>2-4-1.  اهمیت مطالعه 28</p>
<p>2-4-2. مطالعه و رشد 29</p>
<p>2-5. خواندن 31</p>
<p>2-6. پایگاه های ایجاد عادت به مطالعه و خواندن 32</p>
<p>2-7. رغبت، علاقه، انگیزه 34</p>
<p>2-8. کودک 35</p>
<p>2-9. نهادهای مروج خواندن 36</p>
<p>2-9-1. شورای کتاب کودک 36</p>
<p>2-9-2. موسسه مادران امروز 37</p>
<p>2-9-3. خانه کتابدار 39</p>
<p>2-10. پیشینه پژوهش: 40</p>
<p>2-10-1. پیشینه و تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور: 41</p>
<p>2-10-2. پیشینه طرح‌های عملی و گزارش نشست‌ها در داخل کشور: 41</p>
<p>2-10-3. پیشینه و تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور: 45</p>
<p>2-10-4. نتیجه گیری 61</p>
<p>فصل سوم: روش پژوهش 62</p>
<p>3-1.مقدمه 63</p>
<p>3-2. روش پژوهش 63</p>
<p>3-3. پژوهش موردی 64</p>
<p>3-4. جامعه و نمونه پژوهش 65</p>
<p>3-5. ابزار جمع‌آوری داده 66</p>
<p>3-6. کد گذاری وتحلیل داده‌ها 67</p>
<p>فصل چهارم :یافته‌های پژوهش 70</p>
<p>4-1. مقدمه 71</p>
<p>4-2. طرح سبدخواندن با خانواده 72</p>
<p>4-3. جلسات خواندن 73</p>
<p>4-3-1. نشست اول 28/11/91: 73</p>

پایان نامه

 

<p>4-3-2. نشست دوم31/1/92: 75</p>
<p>4-3-3. نشست سوم28/2/92 75</p>
<p>4-3-4. نشست چهارم25/3/92: 76</p>
<p>4-3-5. نشست پنجم29/4/92: 76</p>
<p>4-3-6. نشست ششم26/5/92: 77</p>
<p>4-3-7. نشست هفتم30/6/92: 78</p>
<p>4-3-8. نشست هشتم27/7/92 : 78</p>
<p>4-3-9. نشست نهم 25/8/92 : 80</p>
<p>4-4. مقوله‌ها‌ی موردتحلیل 81</p>
<p>4-4-1..فراهم کردن شرایط مساعد یا رفع عوامل مزاحم 81</p>
<p>4-4-2.اجزا زنجیره کتابخوانی 82</p>
<p>4-4-3.  شیوه های ترویج 84</p>
<p>4-4-4.برآورده سازی نیازهای بنیادی 85</p>
<p>4-4-5.مهارت ها 86</p>
<p>4-4-6.انگیزه های مطالعه وخواندن 88</p>
<p>4-4-7.سایر مقوله‌ها 90</p>
<p>فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری 93</p>
<p>5-1.مقدمه 94</p>
<p>5-2.مروری بر طرح سبد خواندن 95</p>
<p>5-2-1.بازی درسبدخواندن 98</p>
<p>5-2-2.کتاب، کتاب مرجع ، نشریه درسبدخواندن 98</p>
<p>5-2-3.فراهم کردن شرایط مساعدورفع عوامل مزاحم درسبدخواندن 100</p>
<p>5-2-4.اجزای زنجیره کتابخوانی درسبدخواندن 102</p>
<p>5-2-5.شیوه  های ترویج درسبدخواندن 103</p>
<p>5-2-6.بر آورده سازی نیازهای بنیادی درسبدخواندن 104</p>
<p>5-2-7.رشد مهارت ها درسبدخواندن 105</p>
<p>5-2-8.انگیزه های مطالعه درسبدخواندن 106</p>
<p>5-3.خواندن با خانواده چه تاثیری بر علاقه‌مندی کودکان طرح به مطالعه داشته است؟ 107</p>
<p>5-3-1.تاثیرمطالعه برکودک درسبدخواندن 108</p>
<p>5-3-2.ادبیات کودکان درسبدخواندن 109</p>
<p>5-3-3.قصه‌گویی و داستان خوانی درسبدخواندن 110</p>
<p>5-3-4.بازی و کودک در سبدخواندن 111</p>
<p>5-3-5.کتاب و نشریات  کودک در سبد خواندن 112</p>
<p>5-3-6.خلاقیت و کودک در سبد خواندن 112</p>
<p>5-3-7.فراهم‌کردن شرایط مساعد در سبد برای کودک 113</p>
<p>5-3-8.اجزای زنجیره کتابخوانی و کودک در سبد خواندن 114</p>
<p>5-3-9.تاثیرشیوه‌های ترویج بر کودک در سبدخواندن 115</p>
<p>5-3-10.نیازهای بنیادی کودک و سبد خواندن 116</p>
<p>5-3-11.مهارت‌های کودک و سبد خواندن 118</p>
<p>5-3-12.تاثیرسبدخواندن برانگیزه مطالعه درکودک 121</p>
<p>5-4.نتیجه گیری 123</p>
<p>5-5.محدودیت پژوهش 125</p>
<p>5-6.پیشنهادات  برای پژوهش آینده 126</p>
<p>منابع 127</p>
<p>مقدمه</p>
<p>گسترش فرهنگ مطالعه وکتابخوانی، ضرورت رشد وتعالی هر جامعه‌ای است . متخصصان تعلیم و تربیت معتقدند که یکی از مهم‌ترین مسایل وفرضیه‌هایی که برای ساختن وتکامل شخصیت افراد وتوسعه وپیشرفت ارزش های اخلاقی وهنری وجود دارد ، شوق به خواندن وعشق به مطالعه است . عشق و علاقه نسبت به کتاب را زمانی
یک مطلب دیگر :
 باید درکودکان آغاز کرد که هنوز قادر به مطالعه نیستند. حتی وقتی که خود کودکان هم بتوانند بخوانند لازم است همیشه برای آن‌ها بهترین اشعار وداستان‌هارا با صدای بلند خواند بدین‌وسیله است که کودکان ، زبیائی تصاویر وکلمات وعبارات هنری را بهتر احساس می‌کنندو این درک وحس برای سازندگی وتکامل ذوق ها وسلیقه ها مهم است . (شعاری‌نژاد ، 1372 ، ص 100) نخستین گام درجهت آشنایی کودک با کتاب و کتابخوانی درخانه برداشته می شود.درزندگی امروزه حتی مفهوم سواد دگرگون شده ولازم است اطفال ما بیاموزند که زندگی را چنانکه واقعاً هست لمس کنند و چگونگی دست‌یابی به اطلاعات درست را فرا بگیرند ، دراین صورت قدم‌های درستی در راه به ثمرنشاندن تفکربرداشته شده است. حال ، آیا مدارس و کتاب های درسی به تنهایی می‌تواند جوابگوی نیازهای ذهنی و روانی کودکان و نوجوانان باشند ؟ باتوجه به فرصت طلایی یادگیری آیازمان زیادی راازدست نداده‌ایم؟</p>
<p>پدران و مادران امروز پذیرفته‌اند که پرورش فرزندان ، هنری است که باید آموخت . در اولین گام تاکید بر بودن با فرزندان است . از ماچه می‌خواهند ؟ اجزائی که دنیای فرزندان ما را می‌سازد ، مانند اجزای دنیای امروز خودمان بسیاراست . شامل مواردی هم چون معاشرت ، بلوغ، اخلاق ، مذهب ، تلویزیون ، هنر، آزادی سنت‌ها و … می‌باشد . فرزندان  در مواجهه با هر یک از این‌ها نیازمند حضور والدین درکنارشان هستند . ما باید به آن‌ها تصویری دقیق از جامعه بدهیم تا بدانند که چه هستند؟ دیگران چگونه‌اند ؟ درچه موقعیتی زندگی می‌کنند ؟ (کیانوش، 1356، ص 38)</p>
<p>کودکی ، اساسی ترین دوره زندگی انسان است . این دوره فقط تدارک برای مرحله‌ی بعد، یعنی بزرگسالی نیست . بلکه برای خود زندگی واقعی و پرجنب وجوش و یگانه‌ای است . اینکه کودک امروز درآینده چگونه آدمی بشود ، بیش از هر چیز به این بستگی دارد که کودکی خود را چگونه گذارنده باشد؛ چه کسانی دربرداشتن نخسیتن گام‌های زندگی دست او را گرفته باشند و چه تجاربی از جهان پیرامون بر قلب و روح او حک شده باشد. (ملینسکی ، 1380 ، ص 44 )به عقیده‌ی داوسون و میلارد[1] : « کتاب‌ها جانشین زندگی نیستند ، بلکه می‌توانند آن را بیش از حد پر مایه کنند . وقتی زندگی جالب و جذاب است ، کتاب‌ها می‌توانند احساس ما را نسبت به آن زیادتر کنند ، هنگامی که زندگی دشوار است ،کتاب‌ها فوراً ما را ازرنج آن نجات می‌دهند ، یا این که بینش‌های تازه‌ای برای حل مشکلات دراختیار ما می‌گذارند. »(نقل درشعاری نژاد ، 1372، ص 88)</p>
<p>قابلیت رشد و به کمال رسیدن مائده‌ای است که انسان با خود می‌آورد ، ولی به رشد رساندن آن در گروی شرایطی است که دیگران و جامعه برایش فراهم می‌کنند . شناخت ویژگی‌ها ، توانایها وعلایق کودکان و نوجوانان این مسئولیت را متوجه مربیان می‌کند تا بکوشند ، آنچه درتوان دارند ، درخدمت فراهم آوردن شرایط مساعدی قرار دهند که فرآیند رشد کودک و نوجوان را تسهیل نماید. از مهم‌ترین این شرایط، ایجاد عادت‌هایی است که آن‌ها را به سمت شناخت و آگاهی هدایت کند. ایجاد عادت به مطالعه ازعادت‌‌های پسندیده است . به گفته‌ی موتیاشو[2]: “اگر عشق به مطالعه از همان اوان کودکی درنهاد کودک بارور نشود و مطالعه به عنوان یک نیاز معنوی کودک درنیاید، روح اودرسنین جوانی تهی خواهد بود ، آن وقت است که سادگی و نپختگی جوانی راه را برای بدی‌ها بازمی‌کند و گوشه‌های تاریک‌ترطبیعت انسان آشکار می‌شود .” (نقل درقزل ایاغ ، 1386 ، ص 20)</p>
<p>هر قدر کودکان بهتر تربیت شوند ، نسل آینده ما بهتر و لایق‌تر از نسل امروزمان خواهد بود . بنابراین بخش عظیمی از موفقیت‌های کشورهای پیشرفته مرهون توجه به نسل جوان و سرمایه‌گذاری درجهت رشد و شکوفایی استعداد‌های آنان بوده است . که با وجود رقیب‌های سرسخت ماهواره‌ای و رایانه‌ای و عدم نهادینه شدن خواندن درجامعه ، چندان دورنما و آینده‌ی مطلوبی برای آن نمی توان متصور شد لیکن ضروری است که حرکت آغاز شود و نقطه آغاز این حرکت ؛ آشنایی والدین ، مربیان و دست اندرکاران مسایل تعلیم و تربیت با نقش و اهمیت کتاب در زندگی و آگاهی آنان از روش‌های مختلف ایجاد روحیه‌ی عادت به مطالعه و کتابخوانی درکودکان و نوجوانان است . شناخت شرایط وموقعیت‌های مختلف می‌تواند تضمین کننده‌ی موفقیت دراین زمینه باشد . هر چند تاکنون کتاب‌هایی نوشته شده و طرح‌هایی درخصوص چگونگی تشویق کودکان به اجرا درآمده است . اما درحدتئوری بوده ومورد ارزیابی قرارنگرفته و یابه علت عدم حمایت تا انتها دنبال نشده است .عدم معرفی این برنامه هاوآشنا نبودن عموم مردم باآن باعث شده کمتر خانواده‌ای به اهمیت مطالعه فرزندانش آگاه گرددتا درگام‌های بعدی پیشرفت حاصل آید و یا تکرار اشتباهات نباشد . یکی از مهم‌ترین طرح‌های کشور سبد خواندن خانه کتابدار کودک و نوجوان می‌باشد که دراین پژوهش سعی خواهدشداین طرح توصیف ومورد بررسی و ارزیابی  قرارگیرد ، شاید زمینه‌ساز اقدام‌های موثری درجهت گسترش فرهنگ مطالعه در دیگر نهادهای مرتبط با کودک باشد .</p>
<p>1-2. بیان مساله</p>
<p>یکی از هدف‌های اساسی ادبیات کودکان ونوجوانان علاقه‌مند کردن آن‌ها به مطالعه و ایجاد عادت به مطالعه درآن‌هاست و از آنجاکه عادت به مطالعه امری اکتسابی است . محیطی پویا ، خانواده و اجتماع درایجاد عادت نقش مهمی دارند . این نقش از خانه شروع می شود والدین ، مادربزرگ ، پدر بزرگ برای بچه‌های خرد‌سال قصه می‌گویند یا می‌خوانند و بدین طریق او را به مطالعه علاقه‌مند می‌کنند و سپس معلمین درمدرسه این عادت را پرورش می‌دهند و کتابداران کتابخانه‌ها در تبدیل این علاقه به عادت سهم مهمی به عهده می‌گیرند. شناخت چگونگی علاقه‌مندکردن کودکان ونوجوانان به مطالعه نکاتی است که والدین ، معلمان و کتابداران باید بیاموزند ، تا آموزش و پرورش بتواند از نظر کیفی پیشرفت کند . (حجازی ، 1384 ، ص 197)هم چنین در کشور ما بخش بزرگی از کودکان در خانه بافضایی مناسب برای مطالعه روبرو نیستندبنابراین آموزشگاهها باید باراصلی تشویق به کتابخوانی را برعهده بگیرند.برای دانش‌آموزی که در خانه عادت به مطالعه را به دست نیاورده این موضوع از مهم ترین چالش‌های آموزگاراست.در حالی که دانش‌آموزانی که به هر دلیل قبل از ورود به مدرسه باکتاب ارتباط دارند،مطالب را روانتر می خوانندوبهتر درک می کنند.</p>
<p>کودکی که کتاب می‌خواند ، دارای بینش واطلاعات وسیع‌تری است . هر چه اطلاعات وسیع‌تر باشد ،جذب مطالب درسی آسان‌تر می‌شود . کودکانی که مطالعه می‌کنند ، هوشیار ، دارای اعتماد به نفس و مسلط به دنیای اطراف خود هستند ؛ مستقل‌اند ؛ احساس نیاز نمی‌کنند ؛ بر کارهای خود توانایی دارند ، امورشان را خود به عهده می‌گیرند ؛ رفتارشان را خود تنظیم می‌کنند ؛ از مناعت طبع فوق‌العاده برخوردارند ؛ دارای جهان بینی وسیع‌اند و تمام این خصوصیات باعث پیشرفت درزندگی‌شان می‌شود . کودکی که مطالعه می‌کند ، درکتاب با سرزمین‌های مختلف وبا علوم و هنرهای جدیدشان آشنا می‌شود . کودک شخصیت داستآن‌ها را دوستان خود می‌داند و با آن‌ها دردنیای خیال خود زندگی می‌کند . پدر ، مادر و معلم باید هدایتگر مطالعه‌ی کودکان باشند . با سوال کردن درزمینه کتابی که می‌خواند، به خواندن او جهت بدهند و دراو تفکر ایجاد کنند ، تا درآینده فردی خلاق بارآید .</p>
<p>برنامه‌های آموزشی ما به کودکان و نوجوانان مجال مطالعه‌ی آزاد نداده است . اولین کار شروع از خانه است . والدین از بدو تولد ، همان‌گونه که راه رفتن و سخن گفتن را به کودک می‌آموزند از همان زمان مطالعه را درکودک نهادینه می‌کنند . رشد انسان درپنج سال اول زندگی است . کودکان از بدو تولد آماده آموختن هستند . به هر تعداد به آن‌ها زبان بیاموزیم ، می‌آموزند و اگربا آن‌ها حرف نزنیم ، قادر به تلکم نخواهند بود . با قراردادن کتاب دردید بچه‌ها و همراهی آن‌ها ، زیبایی مطالعه به آن‌ها نشان داده می‌شود و همین که لذت و زیبایی را حس کردند ، رهایش نخواهند کرد. (کولنیان . 1382، ص 11-13)همه مراقب هستند که فرزند شان غذا ، پوشاک ، خواب ، … مناسب داشته باشد . اما فکرش چه؟ آیا به رشد کنجکاوی بی پایان افکارش به شیوه‌ای سالم توجه شده است؟(کولینان،1382، ص 20)ازطرف دیگر والدین لزوم مطالعه‌ی کتاب‌های غیر درسی را در زندگی خود احساس نکرده‌اند، چون خودشان با کتاب انس و الفتی نداشته‌اند . ممکن است علت‌های دیگری نیز وجود داشته باشد ولی واقعیت این است که درکشور ما عشق به خواندن از کودکی درکودک ایجاد نشده است و بعد از گذشت سال‌ها ، درسنین بالاتر بسیار مشکل خواهد بود او را با کتاب آشتی داد. این رابطه علت و معلولی همواره ادامه خواهد یافت و منطقی است که این دور در یک‌جا قطع شود .(سلطان القرابی، 1390 ، ص 48) بتل‌هایم وزلان[3] تاکید می‌کنند صرفاً مهارت کودک نیست که مطالعه را برایش جذاب می‌کند، بلکه نقش موثر والدین دراین میان بسیار ارزنده است . آنچه کودک را جذب می‌کنداین است که بتواند والدین خویش را متوجه و مجذوب خود سازد . (نقل دریغمایی و خندان ، 1383، ص 70) اگر دست اندرکاران مطالعه دررفتار انسان بجای مطالعه صرف کتاب‌ها با مردم می‌زیستتند و به مطالعه و مشاهده‌ی زنده‌ی پندار ، گفتار و کردارایشان می‌پرداختند ، درشناخت انسان و گزینش راه صحیح زودتر به تفاهم می‌رسیدند و با وجود دانستن همه‌ی جنبه‌های تئوری ، فضای عملی بهتری در پیش رو‌یمان گشاده می‌شد .سبدخواندن طرحی است که از نزدیک باافراد ارتباط داشته ودر جریان تغییرات وتاثیرات کتاب خوانی اعضاقرار می گیرد ولی تا کنون این تجربیات مستند نشده است ،آن چه که موضوع این پژوهش است.مروری برامار وارقام سرانه مطالعه،میزان خرید کتب غیر درسی،تجربیات و درکل آنچه شواهد وپژوهش‌ها نشان می‌دهد:اگر زمانی دغدغه اصلی دست اندرکاران تعلیم وتربیت،تدوین کتاب‌های مناسب هرگروه سنی و راهبردها بود،اکنون تا حدودی آن‌ها را در دست داریم ،ولی استفاده کنندگان مشتاق را از دست داده‌ایم.این در شرایطی است که با توجه به رشد فناوری لازم است خانواده هامهارت‌های جست وجوی اطلاعات وارزیابی آن‌ها رانیز به‌دست آورندوفرزندانشان را مجهز نمایند.</p>
<p>روند زندگی کنونی وسرعت رشد تکنولوژی به جهتی است که پس از زمان تولد، کودکانمان از حس گرمی آغوش پدر ومادر خود بعنوان اولین موهبت‌های زندگی بهره کمی می‌برندوبه دنبال آن زمزمه‌‌ی لالایی‌ها،جمع گرم خانواده،قصه‌های مادر بزرگ‌ها و.. به تدریج بی رنگ شده که باز خورد آن را در کم علاقگی فرزندانمان به مطالعه می بینیم.باتوجه به تبلیغات ودردسترس بودن رسانه های دیگرآن ها جایگزین کتاب شده است..</p>
<p>تاکید برعادت مطالعه ازکودکی مورد توجه بسیاری ازدوست داران ودست اندرکاران کودک ونوجوان بوده است.درهمین راستا یکی از موسسات کشور(خانه کتابداروترویج خواندن کودک ونوجوان)عمده فعالیت خودراترویج کتابخوانی قرارداده است.برای نیل به این هدف ازسال1387تاکنون، مجری طرح سبد خواندن باخانواده بوده است.</p>
<p>1-3. پرسش‌های پژوهش</p>
<p>-طرح سبد خواندن چیست ؟</p>
<p> </p>
<p>– طرح سبد خواندن با خانواده چه تاثیری در علاقه‌مندی کودکان و نوجوانان زیر پوشش این طرح داشته است؟</p>
<p>– طرح سبد خواندن با خانواده چه تاثیری بر سایر اعضای خانواده از حیث علاقه‌مندی به مطالعه داشته است؟</p>
<p>1-4. فرضیه‌ها (سوال‌های تحقیق)</p>
<p>باتوجه به توصیفی بودن این پژوهش فرضیه‌ای برای آن نمی‌توان در نظرگرفت.</p>
<p>1-5. اهمیت وضرورت پژوهش</p>
<p> </p>
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...