تاثیر آموزش چندرسانه ای بر نگرش به درس، انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی ... |
عملکرد تحصیلی: 9
تعریف عملیاتی: 10
فصل دوم: ادبیات و پیشینه ی پژوهش
2-1 – مفهوم چندرسانه ای:.. 13
2-1-1 – تعریف چندرسانه ای.. 13
2-1-2- رسانه ها و موقعیتهای یاددهی – یادگیری.. 17
3-1-2- شیوه های استفاده از چندرسانه ای در آموزش:.. 18
2-1-4- روش های طراحی چندرسانه ای های آموزشی:.. 19
2-1-5- عواملی که در انتخاب رسانه ها موثرند:.. 20
2-1-6- تقسیم بندی مواد و وسایل آموزشی:.. 24
2-1-7- روش کلی استفاده از مواد و وسایل آموزشی:.. 27
2-1-8- اصول چندرسانه ای:.. 28
2-1-9- اهمیت و دلایل استفاده از چندرسانه ای:.. 29
2-1-10 – مزایای چندرسانه ای: 31
2-1 -11- محدودیت های چندرسانه ای:.. 33
2-2- نگرش به درس: 34
2-2-2- ویژگی ها و ابعاد نگرش: 38
2-2-3- انواع نگرش ها:.. 39
2-2-4- عوامل تکوین نگرشها:.. 40
2-2-6- رهنمودهایی برای تغییر نگرش:.. 42
2-2-7- شکل گیری نگرشها:.. 43
2-2-8- نگرشها و آموزش و پرورش:.. 45
2-3 – انگیزش پیشرفت:.. 45
2-3-2- موضوعات بنیادی در مطالعه ی انگیزش:.. 51
2-3-3- نظریه های انگیزش.. 54
2-3-3-1- انگیزش در نظریه ی فرهنگی – اجتماعی:….. 54
2-3-3- 2- نظریه ی غریزه.. 55
2-3-3-3- نظریه ی اراده.. 55
2-3-3-4- نظریه ی سائق.. 55
2-3-3-5- نظریه ی مشوق:.. 56
2-3-3-6- نظریه های یادگیری.. 57
2-3-3-7- نظریه های انگیزشی رشد و تسلط:.. 57
2-3-4-رویکردهای مختلف انگیزشی.. 57
2-4- مبانی نظری عملکرد تحصیلی.. 61
2-4-1-پیشرفت تحصیلی:.. 61
2-4-2- عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی:.. 62
2-4-3- تغییرات پیشرفت تحصیلی.. 70
2-4-4- بررسی رابطه ی جایگاه مهارت و عملکرد تحصیلی:.. 72
5-4-2. دیدگاه بلوم در مورد یادگیری و عملکرد تحصیلی:.. 72
پیشینه ی تحقیقات در خارج از کشور: 73
تحقیقات انجام شده ی داخلی.. 80
جمع بندی:.. 85
فصل سوم: روش پژوهش
روش پژوهش.. 86
جامعه ، نمونه و روش نمونه گیری.. 87
ابزار جمع آوری اطلاعات:.. 88
پرسشنامه ی نگرش به درس.. 88
پرسشنامه ی انگیزش پیشرفت هرمنس:.. 89
آزمون عملکرد تحصیلی:.. 89
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها
1-4 آمار توصیفی.. 93
4-1-2 آمار توصیفی فراوانی مشخصه های آماری انگیزش پیشرفت دانشجویان.. 94
4-1-3 آمار توصیفی فراوانی مشخصه های آماری نگرش به درس در دانشجویان.. 94
4-1-4 آمار توصیفی فراوانی مشخصه های آماری عملکرد تحصیلی دانشجویان.. 95
4-2 آمار استنباطی.. 96
4-2-1 تجزیه و تحلیل فرضیه جزئی اول.. 96
4-2-2 تجزیه و تحلیل فرضیه جزئی دوم.. 98
4-2-2 تجزیه و تحلیل فرضیه جزئی سوم.. 100
4-2-1 تجزیه و تحلیل فرضیه اصلی.. 102
4-3- جمع بندی فصل چهارم.. 102
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادها
1-5 – بحث و نتیجه گیری.. 105
در رابطه با فرضیه ی شماره 1. 105
در رابطه با فرضیه ی شماره 2. 106
در رابطه با فرضیه 3. 107
محدودیت ها:.. 108
پیشنهادها:.. 109
پیشنهاد به سایر پژوهشگران.. 110
پیوست ها………………………………………………………………………………………………………………………………………..112
منابع
منابع فارسی:.. 128
منابع لاتین:.. 138
فهرست جداول
جدول (4-1) آمار توصیفی گروه های کنترل و ازمایش………………………………………………………… 100
جدول شماره (4-2) : توزیع فراوانی مشخصه های آماری انگیزش پیشرفت دانشجویان بر حسب نمره های پیش آزمون و پس آزمون گروه هایی مورد مطالعه ……………………………………………………………………….101 جدول شماره (4-3) : توزیع فراوانی مشخصه های آماری نگرش به درس در دانشجویان بر حسب نمره های پیش آزمون و پس آزمون گروه های مورد مطالعه ……………………………………………………………….. .101
جدول شماره (4-4) : توزیع فراوانی مشخصه های آماری عملکرد تحصیلی دانشجویان بر حسب نمره های پیش آزمون و پس آزمون گروه های مورد مطالعه ………………………………………………………………….. 102
جدول(4-5) نتایج آزمون لون در کواریانس(نگرش به درس دانشجویان) …………………………………. 103
جدول شماره(4-6) : نتایج تحلیل مانوای تأثیر متغیرهای مستقل کاربرد چندرسانه ای بر متغیر وابسته نگرش به درس دانشجویان ……………………………………………………………………………………………………………104.
جدول(4-7) میانگین های تعدیل شده متغیر وابسته نگرش به درس دانشجویان
در آزمون کواریانس…..104
جدول(4-8) نتایج آزمون لون در کواریانس(انگیزش پیشرفت دانشجویان)……………………………………. 105
جدول شماره(4-9) : نتایج تحلیل مانوای تأثیر متغیرهای مستقل کاربرد چندرسانه ای بر متغیر وابسته انگیزش پیشرفت دانشجویان …………………………………………………………………………………………………………….. 106
جدول(4-10) میانگین های تعدیل شده متغیر وابسته انگیزش پیشرفت دانشجویان در آزمون کواریانس. 106
جدول(4-11) نتایج آزمون لون در کواریانس(عملکرد تحصیلی دانشجویان) ………………………………… 107
جدول شماره(4-12) : نتایج تحلیل مانوای تأثیر متغیرهای مستقل کاربرد چندرسانه ای بر متغیر وابسته عملکرد تحصیلی دانشجویان ……………………………………………………………………………………… …… 108
جدول(4-13) میانگین های تعدیل شده متغیر وابسته عملکرد تحصیلی دانشجویان در آزمون کواریانس. 108
یک مطلب دیگر :
یک مطلب دیگر :
مقدمه:
آموزش به عنوان یکی از راههای انتقال مفاهیم، دستاوردهای جدید علوم و نتایج تلاشهای علمی، توانسته گامی والا در راستای یادگیری و ارتقای عملکرد فراگیران در جامعهی علمی داشته باشد. با پیشرفتهایی که امروزه در روشهای آموزشی به وجود آمده، این روشها بسیار به هم نزدیک شدهاند و آنچه در اینباره بیشتر مورد توجه و بحث قرار میگیرد، نقش رسانههای آموزشی در پیشرفت سیر آموزش است. با توجه به اینکه اهداف و خطمش های آموزش به شیوهی چندرسانهای توسط بعضی دانشگاهها تدوین و ارائه شده است، لذا دستیابی به این اهداف و اندازهگیری میزان موفقیت این برنامههای آموزشی بسیار ضروری است (طالبزاده،1386).
در این راستا، آموزش به شیوهی چندرسانهای در دهههای اخیر پیشرفت فزایندهای را در آموزش ایجاد کرده است و باعث شد که امروزه آموزش چندرسانهای در جوامع صنعتی با کمک انقلاب الکترونیکی پیشرفت بسیار نماید، همچنین اختراع رایانه و رشد فزاینده ی آن موجب جلب توجه مسؤولان و برنامه ریزان آموزشی گردیده است. در کشورهای غربی آموزش چندرسانهای گسترش فزایندهای یافته و به عنوان یک سبک آموزشی پذیرفته شده است، ضمن اینکه مشکلات زندگی امروزی و فشارهای ناشی از ازیاد جمعیت انسان ها را به سوی این نوع از آموزش ها سوق داده است. از این رو آموزش و یادگیری به شیوهی چندرسانهای برای بسیاری از دانشگاهها به یک موضوع اصلی قابل بحث تبدیل شده است. بنابراین پرداختن به مقولهی آموزش چندرسانهای به صورت یک ضرورت درآمده و تاخیر در پرداختن به این ضرورت زیان آور خواهد بود بر همین اساس فناوری آموزشی و همراه ساختن آن با آموزش چندرسانهای، زمینهای را فراهم ساخته که بسیاری از آرمانهای آموزشی اعم از نگرش مثبت یادگیرندگان به درس و رشته ی تحصیلی همچنین یادگیری مستقل، آموزش و یادگیری مشارکتی و ارزیابی و ارائهی سریع بازخورد از آموختهها، قابل تحققتر جلوه میکند (احمدی، 1382).
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-08-14] [ 03:56:00 ب.ظ ]
|