الگوی ارتباطات میانفرهنگی در اسلام |
1-1-1- الگو بهمثابه مدل 11
1-1-2- الگو بهمثابه نظریه 12
1-1-3- الگو بهمثابه انگاره 13
1-1-4- الگو بهمثابه نقشه راه 13
1-1-5- الگو بهمثابه اسوه 15
1-1-6- الگو بهمثابه نظم 16
1-2- جمعبندی: 17
1-3- ارتباطات 25
1-4- فرهنگ 28
رابطه فرهنگ و ارتباطات 37
1-5- ارتباطات میانفرهنگی 38
1-5-1- شبکه مفهومی ارتباطات میانفرهنگی 44
1-5-1-1- ارتباط دورنفرهنگی 45
1-5-1-2- ارتباط فرهنگی 45
1-5-1-3- ارتباط بینفرهنگی 46
1-5-1-4- تماس فرهنگی 46
1-5-1-5- ارتباط بینالملل 47
1-5-1-6- دیپلماسی عمومی 47
1-5-1-7- دیپلماسی فرهنگی 48
1-6- کنشگران و محملهای ارتباطات میانفرهنگی 50
1-6-1- مهاجران 52
1-6-2- جهانگردان 52
1-6-3- مبلغان 54
1-6-4- بازرگانان و تجار 55
1-6-5- ورزشکاران 56
1-6-6- دانشمندان و نظریهپردازان 56
1-6-7- کاروانهای آموزشی و اردوهای علمی 57
1-6-8- جلسات مناظره 57
فصل دوم: مروری بر ادبیات نظری 61
2-۱- تحلیل بنیادین اندیشههای ارتباطات میانفرهنگی 61
2-۲- رویکردهای عرفانی- فلسفی، تاریخی و فقهی 64
2-۳- نظریات ارتباطات میانفرهنگی 68
2-۳-۱- نظریه انطباق ارتباطی 68
2-۳-۲- نظریه مذاکره بر سر وجهه 68
2-۳-۳- نظریه کدهای گفتار 68
2-۳-۴- ابعاد مربوط به تفاوتهای فرهنگی 69
2-۳-۵- نظریه نقض انتظار 69
2-۳-۶- مدیریت اضطراب و عدم قطعیت 69
2-۳-۷- نظریه جامعه ارتباطات بینقومی 70
2-۳-۸- هویت فرهنگی از کولیر و توماس 71
2-۳-۹- مذاکره بر سر هویت 72
2-۴- اندیشههای معطوف به عمل در ارتباطات میانفرهنگی ِغرب 73
2-۴-۱- لری سماور: اهمیت فرهنگ در ارتباطات 73
2-۴-۲- نپ: مسائل و شاخصها 75
2-۴-۳- ناوینگر: موانع ارتباط 76
2-۴-۴- هالیدی: مدلهای کاربردی و مفاهیم نظری 78
2-۴-۵- گادیگانست: انتظار، ابهام و اضطراب 80
2-4-6- ریدموند و بونی: مهارت ارتباطی و اضطراب: 84
برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
2-4-7- کلک و مارتین: کاهش حساسیتهای بینفرهنگی 85
2-5- رویکردهای هنجاری به ارتباط میانفرهنگی 85
فصل سوم: روششناسی 93
3-1- بررسی رویکردهای روشی موجود 93
3-1-1- رویکرد علم اجتماعی(پوزیتویستی) 95
3-1-2- رویکرد تفسیری 98
3-1-3- رویکرد انتقادی 100
3-1-4- رویکرد دیالکتیکی 101
3-1-5- رویکرد ارتباطی 102
3-2- رویکرد دینی (اسلامی) 106
3-4- پیوند روش با ادبیات نظری 114
3-5- روایی و پایایی 115
3-6- منابع تحقیق 116
بخش دوم: اسلام و ارتباطات میانفرهنگی 119
فصل چهارم: توسعه مفهومی میانفرهنگی 129
مقدمه 129
تبیین بحث 131
دین، مهمترین عامل تفاوت فرهنگی 136
فصل پنجم: مبانی نظری 147
5-1-اسلام و اندیشه میانفرهنگی 147
5-2- توحیدگرایی، مبنای تعاملات اجتماعی 156
5-3- جایگاه ارتباط میانفرهنگی در جغرافیای ارتباطی مومنان 160
فصل ششم: الگومندی ارتباط میانفرهنگی 167
مقدمه 167
تحلیل کنش 167
معنامندی کنش 169
دلالتهای معنا برای کنش 171
فصل هفتم: اصول حاکم بر ارتباطات میانفرهنگی 179
7-1- اصل دعوت 180
7-1-1- متعلقِ دعوت (مبنای مفاهمه) 185
7-1-1-1- دعوت به اسلام 187
7-1-1-2- دعوت به مشترکات ادیان 190
7-1-1-2-1- دعوت به مشترکات مصداقی از مجادله احسن 195
7-1-1-2-2- موعودگرایی مصداقی از امر مشترک میاندینی 196
7-1-1-2-3- اقتدای حضرت مسیح به ولیعصر عج 197
7-1-1-3- دعوت به فطرت 198
7-2- تولی و تبری 204
7-3- حفظ عزت و سیادت اسلامی 207
7-3-1- تقدم مصالح معنوی بر مصالح مادی 211
7-3-2- تقدم مصالح جمعی بر منافع فردی 213
7-۳-3- تحریم سلطه سیاسى(نفی سبیل) 214
7-۳-3-۱ تحریم وابستگى به بیگانگان 217
7-۳-4- تحریمهاى اجتماعى 217
7-۳-4-۱- حکم به نجاست ذبح غیرمسلمان 217
7-۳-4-۲- عدم ثبوت حق شفعه برای کافر 218
7-۳-4-۳- تحریم ازدواج زن مسلمان با غیرمسلمان 218
7-۳-4-۴- جواز ازدواج مرد مسلمان با زنان اهل کتاب 219
یک مطلب دیگر :
7-۳-4-۶- اعمال محدودیتهای اجتماعی 220
7-۳-5- محدودیتهای فرهنگی 222
7-۳-5-۱- نفى نمادهاى کفرآلود و تحریم و تشابه فرهنگى به بیگانگان 222
7-۳-5-۲- حرمت کتب ضاله 222
7-4- رعایت اصول انسانی واخلاقی 222
7-4-۱- عدالت 225
7-4-۱-۱-عدالت با اهل کتاب در سیرهی معصومین علیهمالسلام 227
7-4-۱-2- وفای بهعهد در برخورد با غیر مسلمانان 228
7-4-۱-3- امانت داری در حق غیر مسلمانان 230
7-4-۲- احسان 231
7-4-۲-۱- تکریم خویشاوندان غیرمسلمان 233
7-4-۲-۲- گذشت و عفو در برخورد با غیرمسلمانان 233
7-4-۲-۳- رعایت حقوق کودکان و سالخوردگان غیرمسلمان 236
7-4-۲-۴- حمایت و یاری غیرمسلمانان 236
7-۴-۳- کرامت انسانی 237
7-۴-۳-۱- پرهیز از غیبت، تهمت، عیبجویی، تمسخر و… 238
7-۴-۳-۲- رعایت ادب اسلامی: اجتناب از تحقیر و توهین 239
7-5- همزیستی مسالمتآمیز 240
7-5-1- باور به کرامت ذاتی انسان 244
7-5-2- احترام متقابل 245
7-5-2-۱- احترام به مقدسات 246
7-5-2-۲- احترام به آزادی 249
7-5-2-۲-۱- آزادی مراسم و شعائر مذهبی 249
7-5-2-۲-۲- آزادی در انتخاب محاکم 251
7-5-2-۲-۳- آزادی مالکیت فردی 252
7-5-2-۲-۴- مالکیت اهل کتاب 252
7-5-2-۲-۵- آزادی تجارت 253
7-5-2-۳- مدارا و نیکو سخن گفتن 253
7-5-2-۴- حسن معاشرت 257
۴-5-2-۴-۱- سلام و تحیت در برخورد با اهل کتاب 262
7-5-2-۴-۲- پذیرش دعوت 263
7-5-2-۴-۳- عفو و گذشت درباره اهل کتاب 265
7-5-2۴-۴- دوستی و محبت غیرمسلمانان 265
۴-۵-3- تسامح در پذیرش اسلام: حجیت ظواهر 265
7-6- طبقهبندیهای مختلف غیرمسلمانان و ضرورت موضعگیریهای مختلف درباره ایشان 266
7-6-1- اهل کتاب و کفار غیرحربی 268
7-6-1-1- طهارت اهل کتاب و آثار مترتب بر آن 268
7-6-1-2- یک مثال از تعامل رهبر معظم انقلاب با اهل کتاب 273
7-6-2-کفار حربی و مشرکان 275
7-6-2-۱- نهی از شرکت در مجالس کافران: 276
7-6-2-۲- نهی از همرازی باکافران: 276
7-6-2-۳- نهی از ازدواج با کافران: 277
7-6-2-۴- جداسازی کافران محارب از سایر کافران 278
7-6-2-۵- رد هدیه مشرکان 278
نتیجهگیری 278
فصل هشتم: کنش دعوتی، الگوی ارتباط میانفرهنگی اسلامی 287
کنش دعوتی، برآیند اصول حاکم بر ارتباط میانفرهنگی 287
مقایسه کنش دعوتی و کنش ارتباطی 289
مقایسه کنش دعوتی با سایر کنشها 295
8-1- دلالتهای کنش دعوتی در ارتباط میانفرهنگی 304
8-1-1- بهرهگیری از روشهای سه گانه حکمت، موعظه و جدال احسن 305
7-1-1-1- غلبه بر موانع ارتباط 311
7-1-1-1-1- سوء تفاهمها(بهعنوان مهمترین مانع ارتباط) 311
7-1-1-1-2- قوممدارای 315
7-1-1-1-3- موانع عاطفی 318
7-1-1-1-4- ارتباط یکسویه در فضای گفتگو 319
7-1-1-1-5- شروع از نقاط منفی (انتقاد گزنده) 319
7-1-1-1-6- پرسشگری منفی 320
7-1-1-2-1- برخورداری از دانشهای ضروری برای ارتباط میانفرهنگی 322
7-1-1-2-2- آشنایی با زبان مخاطب 323
7-1-1-2-3- اطلاع از حساسیتهای فرهنگی 328
7-1-1-2-4- پاسخ گویی به پرسشها 332
7-1-1-3- پشتیبانی گفتار با عمل 333
7-1-1-4- اتباع احسن 336
7-1-1-5- صبر و شکیبایی در دعوت به اسلام 338
فصل نهم: خلاصه و نتیجهگیری 340
منابع و مآخذ 348
بیان مسأله
ارتباط در گذشته و برای انسان نخستین، افزون بر کارکردهایی که در جهت حفظ حیات و یاریگرفتن از دیگران داشته، زمینهساز فعالیتهای اجتماعی و سرآغازی بر زندگی اجتماعی بوده است. اما در عصر حاضر اهمیت برقراری ارتباط بهحدی است که انسان، پیوسته در جهت ابداع و ساخت انواع وسایل، ابزارها، روشها و شیوههای کارآمدتر ارتباط جمعی و بینفردی کوشیده است. وقتی با دیگران اختلاف پیدا میکنیم، کارشناسان بهما پیشنهاد میکنند با یکدیگر گفتو گو کنیم. ارتباط داشتن و کسب مهارت ارتباطگیری با دیگران در شکلهای گوناگون ارتباط اجتماعی در زندگی همه ما نقش مهمی ایفا میکنند. از سالهای نخستین بهناچار با زبانهای بیگانه آشنا میشویم و برای اینکه آنها را بهخوبی یاد بگیریم، کار و تمرین مستمر میکنیم. دو زبانه بودن بهتدریج به شرط لازم بسیاری از شغلها تبدیل شده است. مسأله فقط توانایی زبانی نیست، بلکه کسب مهارت و آشنایی با نظامهای ارتباطی مهم دیگر نیز اهمیت دارد. بنابراین، مهارتهای ارتباطی محدود بهمهارتهای زبانی نمیشود، بلکه همچنین شامل مهارت داشتن در نظامهای نشانهای و ارتباطی دیگر بهمنظور اجرای صحیح نیز میشود.[1] به اینترتیب رسانهها تاثیرات شگرفی برجای میگذارند لکن تاثیر رسانهها صرفا سطحی، آن هم در سطح جهانی نیست، بلکه آنها تاثیرات عمیقی بر مناسبات اجتماعی و روابط انسانی نیز داشتهاند. شبکه اینترنت شکل ارتباطی کاملا جدیدی است که نتایج پیدایش آن هنوز بر ما روشن نیست.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-08-13] [ 05:35:00 ب.ظ ]
|